Miksei työttömät mene metsiin poimimaan marjoja ja sieniä?
Valitetaan kuitenkin että pitäis saada tukia enempi.
Kommentit (104)
Monet ostajat (ei kaikki) edellyttää poimijakorttia, minkä saa käymällä kurssin, mikä on maksullinen.
Naapurin työtön keräsi jo kaikki sienet ja marjat.
Vierailija kirjoitti:
Monet ostajat (ei kaikki) edellyttää poimijakorttia, minkä saa käymällä kurssin, mikä on maksullinen.
Tällaisesta en ole kuullutkaan. Onko totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva tunnistaa sienet. Tutkiiko sienten ostaja purkit tarkasti läpi?
Tämä! En tunne sieniä, joten parempi vaan olla keräilemättä niitä myytäväksi. En halua vahingossa aiheuttaa vakavia myrkytyksiä muille ihmisille. En söisi itsekään keräämiäni sieniä, niin miksi ihmeessä niitä muille myisin?
Tatit ovat turvallinen valinta. Ainoa myrkyllinen tatti on sappitatti ja sen tunnistaa kyllä hajusta.
Minä voin mennä, jos joku tulee sitten illalla poimimaan minut sieltä, kun olen eksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva tunnistaa sienet. Tutkiiko sienten ostaja purkit tarkasti läpi?
Tämä! En tunne sieniä, joten parempi vaan olla keräilemättä niitä myytäväksi. En halua vahingossa aiheuttaa vakavia myrkytyksiä muille ihmisille. En söisi itsekään keräämiäni sieniä, niin miksi ihmeessä niitä muille myisin?
Tatit ovat turvallinen valinta. Ainoa myrkyllinen tatti on sappitatti ja sen tunnistaa kyllä hajusta.
Ei pidä paikkaansa. Sappitatti on vain helvetin pahanmakuinen, mutta ei suoranaisen myrkyllinen. Eikä sitä haista; tiedän sienestäjiä, jotka ovat pannulle asti niitä pilkkoneet ja vasta syömään ryhtyessään sylkeneet pois. Väkeviä tatteja on muitakin, esim. äikätatti, jota on aikoinaan käytetty pippurin korvikkeena.
Toisaalta esimerkiksi Lounais-Suomessa kasvava tauriontatti on oikeastikin myrkyllinen.
En ostaisi sinun poimimiasi sieniä. En myöskään minkään random työttömän. Sitä paitsi jos sieniä myyntiin kerää, ei voi kerätä sekaisin kaikenlaisia tatteja, vaan ihan tiettyjä lajeja, ja niille on myös laatukriteerit. Käytännössä kaupallinen sientenpoiminta on ilman autoa vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisesta en ole kuullutkaan. Onko totta?
Sienten tapauksessa ainakin on.
Mulla on huusholli täynnä sieniä jo nyt. Toissapäivänä kun kävin kävelyllä, näin kyllä koivunkantosieniä ja haavanpunikkitatteja, mutta mihin minä ne enää sulloisin? Ei niitä kuitenkaan niin paljon ollut että mihinkään myyntiin kannattaisi viedä, mutta omaan käyttööni kumminkin ihan liikaa. En itse asiassa edes tiedä, kuka niitä ostaisi. Vattuja kerään suoraan suuhun. Marjoja ei mahdu omaan pakastimeen kun se on täynnä niitä riivatun sieniä, eikä mulla niitä paljon edes mene.
Eli vaikeaa on, suorastaan mahdotonta, se on nyt todistettu!
Miksei ruikuttavat yrittäjät mene metsään poimimaan marjoja? Odottavat että taikaseinästä irtoaa rahaa vastikkeetta?
Vierailija kirjoitti:
Valitetaan kuitenkin että pitäis saada tukia enempi.
Kuka on valittanut ja missä?
Minä valitan vain, että pitäis saada palkkatyötä. Marjojen poiminta ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei mustikat ja sienet tarvi 24km2 pinta-alaa, kokeile käydä lähemmällä sijaitsevissa metsissä. Kyllä niitä löytää pienemmistäkin metsistä.
Kotitarpeiksi löytää joo, sieniä ainakin. Mutta kun ruvetaan poimimaan oikeasti myyntiin, niin sitten ei. Silloin niitä pitää löytää [i]paljon[/i].
Olen tällä hetkellä palkkatyöstä työtön. Minulla on muita tuloja kuitenkin.
Yhteiskunnan toimeentulotukia en tarvitse.
Käyn toki poimimassa mustikoita ja villivadelmia oman perheeni tarpeisiin pakastimen täyteen. Marjat ovat terveellisiä, joten mitäpä sitä ei oman perheensä eteen tekisi. Voin kertoa, että 2 tuntia metsässä marjoja poimiessa tulee selkä melko kipeäksi. AP voisi joskus kokeilla, miltä tuntuu poimia metsämarjoja. Teille muille laiskoille en kyllä poimi yhtään marjaa metsästä.
Ei ole ihan ilmaista mennä hyville marjametsille, jos asuu jossain pk-seudulla esimerkiksi. Lisäksi kunnon varusteet maksaa eli kunnon hyttysmyrkyt, vaatteet ja marjankeräimet ym. Saa kerätä monta täyttä ämpäriä mustikoita ennen kuin pääsee edes omilleen varusteiden suhteen.
Toki jos joku firma järkkää kaikki kuljetukset ja varusteet ym., niin voisi olla helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että julkisilla pääsee metsään? Ei täällä ainakaan, kun ei ole julkisia heinäkuussa lainkaan. Ehkä sitten, kun koulut alkaa? Onko muuten punkkirokote otettuna?
Joku tyyppi kerjäsi kaupan edessä: "Annakssää mulle vähä hiluja, että mää pääsen linja-autolla kotia" Tuumasin, ettei täällä mitään linja-autoja ole! Taisi olla perjantai tai lauantai-ilta, joten näin todella oli.
Millä liikut?? Joko sulla on auto, ja pääset sillä tai sitten niitä julkisia menee oikeasti ja puhut paskaa.
Miten se tyyppi oli sinne kaupalle mennyt?
Jos on kauppa, niin aika varmaan joku kulkuyhteyskin löytyy....
On mulla auto ja pyörälläkin jaksan tuohon kauppaan polkaista. Nyt taas täällä ajelee Omnibus, mutta uskon mustikkareissun tekemisen niiden avulla melko hankalaksi, koska ne pysähtyvät vain pysäkeillään, jotka ovat kaupungin tai kuntakeskuksen läheisyydessä. Samoin muutkin pikavuorot ajavat päätietä eivätkä metsäautoteitä. Mutta sinä saat kyllä yrittää!
Miten tai miksi tuo tyyppi oli päätynyt tuon kaupan eteen hiluja pyytelemään muutamaksi kesäpäiväksi, en tiedä enkä ole sillä päätäni vaivannut! Tuskin meni mustikkaan, enemmän jännäsienten mies taisi olla.
Kysy vaan vielä jotain (vähemmän) älykästä, että saadaan kunnon ohis!
Metsät ovat täynnä tummansinistä kultaa.
Mitä jos tulee työkkäriltä pikainen määräys ilmoittautua kurssille tai mennä työhaastatteluun? Ei siinä sitten voi selitellä, että sori, poimin marjoja.
Saan torilta halvemmalla kuin lähtemällä metsään (bussiliput). Ei ole autoa, eikä pyörää. Pyörä pöllittiin pihasta.
Millä liikut?? Joko sulla on auto, ja pääset sillä tai sitten niitä julkisia menee oikeasti ja puhut paskaa.
Miten se tyyppi oli sinne kaupalle mennyt?
Jos on kauppa, niin aika varmaan joku kulkuyhteyskin löytyy....