Talous kuralla / laina-asiaa, auttakee! (pikavipit, pankin lainat jne)
Avioeron jälkeen jäin lainoineni ja muine menoineni yksin, kahden pienen muksun kanssa. Alan olemaan aika lirissä, vuosia lainoja makselleena ja vuokran ex-puolison kanssa jakaneena, joudunkin nyt maksamaan vuokran kokonaan omasta pussista. Olen miettinyt jonkun korkeamman joustoluoton ottamista, että saisin tilanteen balanssiin, sillä en todella halua maksuhäiriömerkintää itselleni!
Kertokaa nyt fiksummat, mitä mä teen, kun nyt ei kyllä päivä paista tähän risukasaan. Voisinko saada pankista jonkun isomman lainan millä kattaa kaikki idioottina ottamani pikkutilien velkasummat, vai miten toimia?
En kaipaa moralisointia, pyydän. Tiedän että olen ollut TODELLINEN URPO kun olen mennyt sortumaan noihin ellostileihin ja muihin. :/ Läksyni oppineena...Vanhemmiltani en saa apua, eläkeläiset-entiset yrittäjät, ei säästöjä ja pienet tulot.
Tässä vähän laskelmaani:
tulot
palkka nettona (olen töissä, määräaikainen marraskuulle 2013 jonka jälkeen PITÄISI vakinaistua) n. 2000e/kk
Lapsilisä + minimielarit n. 600e/kk
Menot: vuokra 980e, auto 241e, päiväkoti 250e... Ja sitten päälle opintolainan lyhennys 100e/kk, ja kaikki pikkulainat, halens luotto, ellostili, h&m, opr-vakuus, klarna, kaikki kuussa yhteensä n. 150e. Ja ruoka, vaipat, vaatteet...
Autoa en saa myytyä, se on osamaksulla ja siitä on aivan törkeästi vielä maksettavaa. Ex-puoliso vaihtoi 2v sitten mun vanhan auton tähän uudempaan, koska oli satasen halvempi kk-erä, mut nyt en saa sitä myytyä, koska velkaa on ihan sikamaisesti vielä jäljellä vs. mitä ko. vm autosta pyydetään esim. nettiautossa (10 000e velkaa autosta vielä). Niin ja autovakuutukset tähän päälle vielä, ens kuussa 250e erääntyy ja silleen. Pakko olla täyskaskot yms.
Olen pistänyt hakemuksen edullisempaan vuokra-asuntoon, mutta luoja ties saanko koskaan mitään vastausta mistään.
Voinko saada näillä tiedoilla jotain lainaa / kertalainaa pankista, millä saisin ees noi pikkulainat maksettua? Että voisin kuussa maksaa yhtä erää, enkä esim. 7 eri erää eri paikkoihin ja kauheilla koroilla.
Ahistaa ihan järjettömästi. Aloitin työt hiljattain ja eka palkka meni minuutissa, loppukuuksi jäi elämiseen (mulle ja 2 pienelle lapselle) n. 100e. Josta meni 20e bensaan. Jäljelle jäi 80e, kävin ruokakaupassa, ostin vaippoja tarhaan ja kotiin, tyttärelle kengät ja 20e synttärilahjan. Sit tuli lapsilisät, maksoin siitä pari laskua pois, jäi 100e tilille. Sillä pitäisi pötkiä seuraavaan "rahapäivään" joka on kahden viikon päästä. Ja tähän väliin jää mm. mun viikon mittainen palkaton kesälomani, jolloin siis hyvä että ruokaa saamme pöytään.
:/
nimim. todellinen idiootti
Kommentit (125)
Eikös sosiaalitoimistosta voi hakea lainaa tarvittaessa?
AP tässä, eli TODELLINEN IDIOOTTI.. Kiitos vastauksista, olen suodattanut veke ne "miksi olet ostanut rättejä noin korkealla korolla"-viestit (Vastaus= koska olen ollut tyhmä, tarvinnut vaatteita lapsille ja itselleni, eikä ole ollut käteistä lähteä ostamaan kaupoista, ja nyt ne ostokset ovat sitten kasvaneet korkoa..). Suurin osa viesteistä ollut mielestäni iha asiallisia, ja kiitän niistä tosi paljon.
Ymmärrän että nyt on aika ottaa niskasta kiinni ja saada talous reilaan lasten takia; näyttää hyvää esimerkkiä. Itse en saanut kotona minkäänlaista talouskasvatusta, ja kun omassa avioliitossa alkoi mennä tosi huonosti, puffasin pahaa oloani sihen et tilailin kamaa netistä ja sain siitä hetkellisesti paremman fiiliksen. :/ Omilta vanhemmilta ja veljeltä luottotiedot mennyt, eli heidän puoleen en voi kääntyä, mutta minä taistelen sitä vastaan että omat tiedot menisi!
Noista kulutusluotoistani, tein eilen laskelmaa, että mulla (kokonaisuudessaan) Klarna 700e, OPR-vakuus 170e, Halens-laina 800e, Ellostili n. 400e, OP-rahoitus (Mastercard) 960e, H&M n. 500e. Eli mä maksan kuukaudessa jokaista periaatteessa pois n. 40e/lafka. Ellosta ku maksan 40e kuussa, korko seuraavassa kuussa on se maksamani 40e. Aivan järjetöntä..
MUTTA;
Moni puhuu autosta luopumisesta, kuinka TOIVOISINKIN et voisin siitä luopua, mutta kun ei sitä kukaan osta!! Tai hei,haluisko joku teistä ostaa oikein näppärän kaupunkiauton, vähän ajettu, todella siisti, huollettu jne! :) Lisätietoja voin lähettää sähköpostiisi, kuukausierä 241e vielä pari vuotta... KUNPA pääsisin siitä eroon, rukoilen sitä joka ilta (säälittävää, I know).
Auto on 2002 Vm mersu, ja mulla on siitä tällä hetkellä velkaa n. 10 000e. Nettiautosta samanlaisen saa ostettua n. 5000e. Kuka maksaa 10t jos saa saman auton puolet halvemmalla? Autokaupat eivät myöskään lunasta noin korkeeta loppuvelkaa, koska eivät tule tekemään voittoa kaupoilla yhtään. Mä en edes siis haluisi mitään voittoa siitä itelleni, vain EROON siitä. Olen nyt vuoden yrittänyt, tuloksetta! :/
Asunto jossa asumme on 76m2, piti hakea rivakasti uutta kotia kun tuli ero miehen kanssa, ja saimme tämän kodin sitten. Toivotaan että jotain kuuluu, kun olen pistänyt hakemuksia.
Asumistukea en saa, olen saanut paperit jo (kun menin töihin ja loppui kotihoidontuki, asumstuki lakkasi välittömästi). Toimeentuloa en saa, sain sitä kotihoidontukiaikana, tuloni silloin 500e/kk, nyt hei 2000e...
Olen nyt ottanut yhteyttä paikallisiin pankkeihin, että menisin juttelemaan tilanteesta, jos niistä saisin jotain apua. Velkaneuvojan googlettelen, kiitos vinkistä! Tosin ovat varmaan nyt heinäkuun lomalla, että asia sitten siirtyy syksyyn.
Sossusta en todella tule lainaa tai apua saamaan, he eivät auta kulutusluottoasioissa, eivätkä kun tuloni ovat vähän vajaat 3000€/kk...
Ja idiootti (eli AP) lisää: en ole kuopukselle ostanut muuten YHTÄÄN vaatetta uutena, vaan saanut kavereilta tai ostanut kirpparilta, eli käytän todella paljon kirpparilta. Olen myynyt tosi paljon kamaa huutonetissä, sieltä saanut sitten "ropoja" ruokaan jne. Nyt kun alkoi päiväkoti pitikin ostaa kumppareita, ym tuplat, joista toki suurimman osan olen löytänyt kirpparilta, parit ostanut jostain tarjoustalosta. En näe omia ostoksiani ongelmana, koska makselen vaan noita vahoja pois. Eli en ole luonteeltani mikään kaupoissa juoksija/shoppailija. Itseeni olen viimeisen 6kk tuhlannut sen verran että ostin itelleni sormuksen (30e) ja kävin parturissa (27e)! :P
Autovakuutuksen kilpailutin jo, ja tällä hetkellä mulla on IFin vakuutus, perehdyn tuohon POPiin (josta en ole koskaan kuullutkaan).
Olen soittanut rahoitusyhtiöön autosta useamman kerran. Tiedän että myyminen on mahdollista, ongelmana on ostajan löytäminen, ei mikään muu. Tiedän, että saisin halvemman auton (luultavasti ilmaiseksi, itse asiassa, isäni avulla) välittömästi käyttööni, enkä edes tarvitsisi autoa, koska päiväkoti on tien toisella puolella ja työmatkaa 3km, jonka voin taittaa fillarilla. Auto on semmonen ylimääräinan rotjake, mistä mun oikeasti pitäisi päästä eroon, mutta mitä mä voin tehdä??
Jonkun pitää joko maksaa koko loppuvelka kerralla pois rahoitusyhtiöön (että saan luovarit tehtyä ja paperit siirrettyä), tai otettua laina omiin nimiinsä jatkaen noita lyhennysten maksuja. Mutta mistä mä löydän ostajan, kertokaa se??? :(
Kunpa tämä tilanne helpottuisi, nyt tililläni on 40e rahaa, seuraava "rahapäivä" on 10.7. ja tähän väliin tosiaan jää mun (palkaton) kesälomaviikko, tyttäreni synttärijuhlat (mitkä mun pitänee perua, koska en saa tarjoiluita kasaan), ja pitäisi toi ekan kuun päiväkotikin maksaa....
Niin, siis tilannetta vähän vesitti toi viime kuun opintolainan korot mitkä meni heti tilin päältä (300e). Odotin, että saan korkeamman palkan, koska olin 1,5kk ilman tuloja (aloitin toukokuun alussa duunit, eka palkka tuli 15.6.), mutta lafka pitääkin 2vk palkkaa sisällä, eli sainkin VÄHEMMÄN kun odotin, 1800e nettona. Siitä sitten noita laskuja, plus ne korot (hain korkotukiavustusta kelasta, toivotaan että saisin sen!!)... Ihan kuralle meni koko talous ton tulottoman ajanjakson ja pienemmän palkan vuoksi.
Ei vitsi mikä tilanne, ahdistaa ihan sikana ja koko ajan mahassa kiertää ku fundaan laskupinoa keittiön kaapissa. :(
Voihan kökkeliini mikä tilanne :( olet mun mielestä oikeastaan tehnyt jo kaikki taloutta elvyttävät toimet. Ainoa mitä tulee enää mieleen niin kaikkien ruokien teko itse. Leivästä alkaen. Nyt niinkuin ennen kun saat tietoon mitä pankit ja rahotusyhtiö ehdottaa. Entäs ex-mies? Auttaisko se lapsen synttäreiden järjestämisessä?
Hei,
Nytpä teet niin, että varaat ajan pankkiin ja menet juttusille ja annat heille kaikki nuo laskelmasi ja kysyt mitä ehdottavat tilanteessasi. Kunnaliseen neuvontaan on useiden kuukausien jono ja sinä tarvitset apua nyt heti! Ja pankista sitä saat. Älä arastele, sillä hoitavat jos ei nyt päivittäin niin ainakin viikottain vastaavia asioita ja arvostavat kun tulet "ajoissa" kun vielä jotain voi tehdä. Auto-asiassa olisi hyvä jos joku sukulaismies voisi auttaa myynnissä tai sitten autoliikkeelle reilusti sanot että avioeron takia olet auton kanssa todellisessa lirissä, mitä voitaisiin tehdä.
Tsemppiä sulle ja toivotaan että asiat tästä selkiää, asenteesi on hyvä!
Ps. Olen aiemmassa elämässä työskennellyt velkaneuvojana ja jos mieleesi nousee lisää kysymyksiä, niin koitan käydä välillä tsekkailemassa palstaa.
Toi auto on siis se sun suurin yksittäinen ongelma. Et tule siitä saamaan koskaan lainaasi vastaavaa hintaa. Sä joudut maksamaan siitä jokatapauksessa vielä niitä lyhennyksiä vuosikausia, oli sulla sitä autoa tai ei. Eli vaikka se tuntuu kurjalta, niin myy se auto pois. Sulle jää siitä vielä velkaa, mutta se on vain yksi niistä tyhmyyksistä, joita olet aikanasi tehnyt. Kun sulla ei ole enää sitä autoa, niin sitten pystyt maksamaan sen lopun velan pois nopeammin. Jos taas pidät auton, niin sä maksat sitä velkaa ja auton muita maksuja. Kun lopulta sitten olet maksanut autovelan pois, niin sulla on käsissä todella vanha romu, josta et saa sitten enää euroakaan. Ja tämän ajan olet maksanut siitä korkoja ja muita kuluja. En haluaisi olla kyllä sun pöksyissä tekemässä tuota päätöstä...
27. nopeat vinkit vielä tiivistettynä
- pankkin sopimaan lainasta
- myy auto vaikka lainaa jäisi
- kiinnitä hankintoihin entistä enemmän huomiota ja vertaile ja tee päätös että ostat vain kirpparilta/kaupasta ja käteisellä (ei siis enää nettiostoksia!)
- tee itse ruoka mahdollismman pitkälle (mm. leivo leivät, pullat jne, kerää marjat, sienet, villiyrit - esim. nokkosista saat nyt hyviä lettuja) ja suunnittele viikon ruuat & ostoslista
- osta pesuaineet, saippuat, vaipat ym. halpakaupasta ja mahdollisimman iso satsi kerralla
- myy kaikki ylimääräinen minkä suinkin saat myytyä kirpparilla ja netissä, älkäkä osta mitään krääsää tilalle
- vaadi mies osallistumaan synttärikustannuksiin, onhan lapsi hänenkin!
- harkitse löytäisitkö jotain pientä lisätyötä edes hetkeksi aikaa (sinun ei ehkä kannata haksahtaa kotimyyntijuttuihin ym. kun niissä niin suuri houkutus osta itselle jotain)
:D tämäpä oli kiva loppukevennys: "En haluaisi olla kyllä sun pöksyissä tekemässä tuota päätöstä... " Noh, olen tehnyt elämässäni paljon vaikeampiakin päätöksiä, jos niikseen tulee, ja käynyt aikamoisia juttuja läpi, ja sen olen päättänyt että nää rahasotkut eivät tule mua ihmisenä muuttamaan, niin makaa kuin petaa, tässähän se nähdään.. ;)
Auton myynnistä vielä; että mä saan sen myytyä mun pitää eka yrittää ottaa se 10t velka jostakin, maksaa se auto kokonaan pois ja sitten myydä se jollekin. Niin, pitää nyt löytää siis se taho mistä saisin lainan tuon auton velan kuittaukseen.. No, olen ottanut yhteyttä pankkeihin ja menen sinne laskelmieni kanssa ja juttelen tilanteesta.
Yritin soitella tonne takuusäätiöön, mutta hälyyttää aivan ihmeellisesti enkä pääse sinne läpi.
Autoliikkeisiin olen soitellut ja sukulaismiehet läpi käyty, hekin ovat käyneet autoa näyttämässä liikkeissä (ettei olisi sitä "kusetetaan naista"-settiä), samaa on heillekin sanottu. Eivät lunasta autoa loppuvelkoineen, koska velkaa on niin paljon. Yritän silti edelleen, en ole periksi antamassa.
Ruoasta; teen todella paljon safkaa itse, emme käy ulkona syömässä, vien töihin eväät, käydään viikonloppuisin usein mun vanhemmilla syömässä, lapset syö päiväkodissa päivällä, eli syödään vain iltaisin kotona. Ruokaan meillä menee viikossa n. 20-30e, osaan ostaa halpaa ja tehdä isoja satseja, pakastaa ja käyttää sieltä. Ostan -30% ruokia, ja heitän pakkaseen.
Tiedän tunteen ap! Mutta tosi hienoa että olet herännyt tilanteeseen ja tunnut olevan OIKEASTI valmis toimimaan asioiden muuttamiseksi. Se on se tärkein osuus.
Itse en kaupunkini velkaneuvojalle päässyt. Minulla oli 6000€ ulosotossa ja noin 2000€ maksamattomia laskuja, ja velkaneuvoja sanoi puhelimessa että velkasumma on liian pieni velkaneuvonnan asiakkaaksi pääsemiseen. Saattaa siis tuo pankin talousneuvonta olla se paras vaihtoehto, mutta yritä silti päästä sinne kaupunginkin neuvontaan!
Autosta et taida eroon päästä,mutta kilpailuta tosiaan ne vakuutukset. Soita ja siirrä puhelinlaskujen ja sellaisten eräpäiviä pitemmälle niin pitkälle kun voit. Halvemman vuokra-asunnon saat kun menet käymään vuokrasäätiöiden toimistoissa ihan paikan päällä kertomassa tilanteestasi. Minä olen aina saanut VVO:lta tosi hyvää palvelua ja nopeasti tarpeitani vastaavan asunnon. Muista kuitenkin että muuttaminenkin maksaa, joten ala nopeasti myymään tavaraa siellä huutonetissä.
Tuo ruokalaskun pienentäminen ylempänä oli hyvä vinkki. Käy kaupassa listan kanssa korkeintaan kahdesti viikossa, metsästä tarjouksia ja jätä einekset ja kalliit yksittäispakatut tuotteet pois. Katso ostaessasi kilohintaa ja mieti kannattaako esim. broilerinkoipia ostaa, niistä kun suuri osa on pelkkää luuta ja rustoa.
Hakisin myös sitä isompaa lainaa että saisit pienet taloushuolet kuriin. Työsuhteesi on tosin kestänyt niin vähän aikaa, ja on vielä määräaikainen joten luultavasti et tule lainaa saamaan.
Tsemppiä kovasti sinulle! Synttärijuhlathan sinun on valitettavasti peruttava, elleivät vanhempasi tai ex-miehesi voi niitä kustantaa. Muista että parin vuoden päästä katsot tätä aikaa taaksepäin ja voit olla ylpeä itsestäsi että selvisit vaikeasta tilanteesta leuka pystyssä. Avun pyytäminen ei ole häpeä, pään piilottaminen pensaaseen on.
No, jos sun ex-mies hommas tuon auton sulle, niin eikö se ja velka ole myös sen?
Sinun tilanteesi on nyt alkuun hankala, mutta pidemmän päälle helpottaa kun tulot alkaa olla säännölliset. Sinun tulosi ovat siis 2600€/kk ja pakolliset meno n.1700€7kk. Siitä jää vielä 900€/kk kaikeen muuhun. Kyllä se riittää. Turha on nyt tämän yhden huono kuukauden vuoksi lähteä mitään lainoja järjestelemään. 900€ käyttöön 1 aikuinen ja 2 lasta on niin paljon että pärjäät ihan hyvin. Ensi kuussa sinulla on ylimääräisenä autonvakuutus. Seuraavassa kuussa ei ole mitään ylimääräistä niin maksat siinä kuussa heti pois jonkun lainan kokonaan. Esim. Ellos, H&M jne. Jos et pysty kokonaan maksamaan niin maksa edes puolet ja toinen puoli seuraavassa kuukaudessa. Siitä jää taas ylimääräistä rahaa käyttöön kun jää korot ja kulut pois siitä lainasta. Seuraavassa kuukaudessa sinulla on sitä lainaerää enemmän rahaa käytössä. Maksat taas jonkun lainan pois jne. Kyllä varmaan saat nopeasti nuo pikkulainat maksettua pois. Ellei sinulla sitten ole niitä kymppitonneja. Jos todellakin nekin laina summat on isot niin aloita pienimmästä lainasta, silloin jää sen lainan hoitokulut ja korot pois jne.
Nyt tässä kuussa pihistelet ja ostat vain mitä on pakko. Ensi kuussa sinulle jää jo reilummin rahaa. Jatkossa 900€/kk riittää todella hyvin ruokaan, vaippoihin ja vaatteisiin teille.
auton voi laittaa seisoon, jos sitä ei käytä.
Mitään uusia neuvoja mulla ei ole sulle antaa, mutta kovasti tsemppiä toivottelen.
(Ja sen verran on pakko besserwisseröidä, että autoa ei kannata koskaan ostaa velaksi, just näin siinä käy. Sääli, että ap:n mies ei sitä aikanaan tajunnut. Kun velka on maksettu, on auton arvo nolla. Been there, seen that, ajan vanhoilla autoilla loppuikäni. ;) )
Jees, erittäin hyvin oli mulla (olen siis AP) tiedossa, että hanurista nää auton-osamaksujutut. Yhden auton elämässäni jo tällä tavalla ostin, kokonaan maksoin ja ajoin tappiin. :) Tuttua huttua.
Nro 34:lle, vaikka pistäisin auton seisontaan, joudun silti maksamaan osamaksut rahoitusyhtiölle SEKÄ seisontavakuutusta. Seisontaan pistäminen ei ole ilmaista, you know. Tuotakin vaihtoehtoa olen ehtinyt kysymään. Toki se on halvempi vakuutus, mutta pitää maksaa, silti.
Eli miksen sit hurjastelisi menemään, kerta joka kuu joudun autosta maksamaan!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:19"]
Eli miksen sit hurjastelisi menemään, kerta joka kuu joudun autosta maksamaan!
[/quote]
No, vaikka siksi ettei sulla ole varaa tuohon hurjasteluun. Jos se kulkisi hyvällä tahdolla, niin mikäs siinä, mutta kun ei taida tehdä tuota. Bensan lisäksi siitä tulee tietysti huolto+korjaukset vielä maksettavaksi. Eikös se ollut yli 10 vuotta vanha auto, joten varmaan joudut korjaamaan.
Noista kulutusluotoistani, tein eilen laskelmaa, että mulla (kokonaisuudessaan) Klarna 700e, OPR-vakuus 170e, Halens-laina 800e, Ellostili n. 400e, OP-rahoitus (Mastercard) 960e, H&M n. 500e. Eli mä maksan kuukaudessa jokaista periaatteessa pois n. 40e/lafka. Ellosta ku maksan 40e kuussa, korko seuraavassa kuussa on se maksamani 40e. Aivan järjetöntä..
Kun sulla on nyt noita kulutusluottoja 6 kappaletta ainakin, niin maksat kuudet korot ja tilinhoitomaksut, jotka tekee varmaan satasen kuukaudessa. Katso missä on halvimmat korot (oisko tuo mastercard) ja maksa sillä ne muut pois. Säästät näin viidet tilinhoitomaksut, jotka on ainakin kympin kuussa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:49"]
Eikös sosiaalitoimistosta voi hakea lainaa tarvittaessa?
[/quote]
Ei läheskään kaikissa kunnissa. Mutta sosiaalitoimistot voivat antaa harkinnanvaraista tukea akuutissa tilanteessa, eli vaikka teoriassa rahat riittäisivätkin elämiseen mutta todellisuus on toista.
Miten tuossa Ellos-tilissä voi olla noin iso koron osuus. Mulla on sinne velkaa 540e ja korko on 11e.
Ostan kahdeksalle lapselle kesävaatteet/talvivaatteet kerralla ja maksan aina velan pois 4 kuukaudessa. (jos joku nyt kauhistelee vaatteiden ostamista velaksi).
Musta kuulostaa siltä, että toi auto voi olla ratkaisu moneen asiaan. Paljonko siitä sun autosta voisi saada jos myyt sen? Tarvitsetko auto välttämättä? Jos saisit edes suunnilleen kuitattua auton myynillä sen velat, niin sitten sulta säästyisi sen kuukausi lyhennykset, verot ja vakuutukset (+bensat, huollot yms). Tämän jälkeen yrität saada yhden kohtuuhintaisen lainan, jolla maksat noi pikavipit yms pois.