Talous kuralla / laina-asiaa, auttakee! (pikavipit, pankin lainat jne)
Avioeron jälkeen jäin lainoineni ja muine menoineni yksin, kahden pienen muksun kanssa. Alan olemaan aika lirissä, vuosia lainoja makselleena ja vuokran ex-puolison kanssa jakaneena, joudunkin nyt maksamaan vuokran kokonaan omasta pussista. Olen miettinyt jonkun korkeamman joustoluoton ottamista, että saisin tilanteen balanssiin, sillä en todella halua maksuhäiriömerkintää itselleni!
Kertokaa nyt fiksummat, mitä mä teen, kun nyt ei kyllä päivä paista tähän risukasaan. Voisinko saada pankista jonkun isomman lainan millä kattaa kaikki idioottina ottamani pikkutilien velkasummat, vai miten toimia?
En kaipaa moralisointia, pyydän. Tiedän että olen ollut TODELLINEN URPO kun olen mennyt sortumaan noihin ellostileihin ja muihin. :/ Läksyni oppineena...Vanhemmiltani en saa apua, eläkeläiset-entiset yrittäjät, ei säästöjä ja pienet tulot.
Tässä vähän laskelmaani:
tulot
palkka nettona (olen töissä, määräaikainen marraskuulle 2013 jonka jälkeen PITÄISI vakinaistua) n. 2000e/kk
Lapsilisä + minimielarit n. 600e/kk
Menot: vuokra 980e, auto 241e, päiväkoti 250e... Ja sitten päälle opintolainan lyhennys 100e/kk, ja kaikki pikkulainat, halens luotto, ellostili, h&m, opr-vakuus, klarna, kaikki kuussa yhteensä n. 150e. Ja ruoka, vaipat, vaatteet...
Autoa en saa myytyä, se on osamaksulla ja siitä on aivan törkeästi vielä maksettavaa. Ex-puoliso vaihtoi 2v sitten mun vanhan auton tähän uudempaan, koska oli satasen halvempi kk-erä, mut nyt en saa sitä myytyä, koska velkaa on ihan sikamaisesti vielä jäljellä vs. mitä ko. vm autosta pyydetään esim. nettiautossa (10 000e velkaa autosta vielä). Niin ja autovakuutukset tähän päälle vielä, ens kuussa 250e erääntyy ja silleen. Pakko olla täyskaskot yms.
Olen pistänyt hakemuksen edullisempaan vuokra-asuntoon, mutta luoja ties saanko koskaan mitään vastausta mistään.
Voinko saada näillä tiedoilla jotain lainaa / kertalainaa pankista, millä saisin ees noi pikkulainat maksettua? Että voisin kuussa maksaa yhtä erää, enkä esim. 7 eri erää eri paikkoihin ja kauheilla koroilla.
Ahistaa ihan järjettömästi. Aloitin työt hiljattain ja eka palkka meni minuutissa, loppukuuksi jäi elämiseen (mulle ja 2 pienelle lapselle) n. 100e. Josta meni 20e bensaan. Jäljelle jäi 80e, kävin ruokakaupassa, ostin vaippoja tarhaan ja kotiin, tyttärelle kengät ja 20e synttärilahjan. Sit tuli lapsilisät, maksoin siitä pari laskua pois, jäi 100e tilille. Sillä pitäisi pötkiä seuraavaan "rahapäivään" joka on kahden viikon päästä. Ja tähän väliin jää mm. mun viikon mittainen palkaton kesälomani, jolloin siis hyvä että ruokaa saamme pöytään.
:/
nimim. todellinen idiootti
Kommentit (125)
Pankista kannattaa kysyä miten saisi yhdistettyä autolaina ja kaikki pikkuvipit. Kyllä, otat takkiin autosta, mutta sen kaikki muut kulut poistuvat. Auton myyntihinnalla lyhennät sitten sitä yhtä lainaa pankille. Takaajilla voisi onnistua...
Toinen vaihtoehto, jos todella et tarvitse autoa, on laittaa se seisontaan joksikin aikaa. Silloin lyhennät vain osaria, mutta vakuutuksia ja veroja ei eräänny. Silloin autolle toki pitää olla hyvä paikka seisottaa, koska siitä kannattaa katkaista myös kasko (jolloin esim ilkivaltaa ei tietenkään korvata).
Ei tilanne toivottomalta kuulosta! Tsemppiä jatkoon!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 08:26"]Tuosta autolainasta sanon vielä kommentoijille sen, minkä ap:kin on jo sanonut. Rahoituksella olevaa autoa ei voi myydä niin, että jatkaisi sen lainan makselua sen jälkeen alkuperäisen suunnitelman mukaan. Koko loppulaina erääntyy maksettavaksi saman tien. Eli jos ap haluaa autonsa myydä, hänen on pakko ottaa pankista ensin laina.
[/quote]
Sitten tehdään niin, että myydään se autokaupalle, mikä lunastaa loppuvelan. Ja jos on arvoa vähemmän kuin velkaa, viedään auto sinne rahan kanssa. Aina ei voi voittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 08:26"]Tuosta autolainasta sanon vielä kommentoijille sen, minkä ap:kin on jo sanonut. Rahoituksella olevaa autoa ei voi myydä niin, että jatkaisi sen lainan makselua sen jälkeen alkuperäisen suunnitelman mukaan. Koko loppulaina erääntyy maksettavaksi saman tien. Eli jos ap haluaa autonsa myydä, hänen on pakko ottaa pankista ensin laina. [/quote] Sitten tehdään niin, että myydään se autokaupalle, mikä lunastaa loppuvelan. Ja jos on arvoa vähemmän kuin velkaa, viedään auto sinne rahan kanssa. Aina ei voi voittaa.
[/quote]
No tässä vanhassa ketjussa (kun sen näin jälkikäteen läpi luki) on AP noin miljoona kertaa sanonut, että kun autokauppa ei lunasta. Eikä hänellä ole sitä irtorahaa. Sitähän tuolla monessa viestissä pohdittiin että ei saa sitä lainaakaan pankista, että voisi ottaa auton myyntihinnan ja loppulainan välisen erotuksen pankista ja luopua autosta.
Maksat ainakin liikaa päivähoitomaksuja. Ota kunnan päivähoitomaksuista päättävään tahoon yhteys. He laskevat maksut uusiksi yh-tuloihisi nähden.
Sun virhe on ajatella, että autoa ei voi myydä pois tappiolla. Auto pitää myydä pois markkinahintaan ja pääset osasta kuluja eroon.
Velka-autossa on oltava kasko vaikka se olisi seisontavakuutuksella. Eli käytännössä helpotusta tulisi vain liikennevakuutukseen. Mutta säästöä se olisi tietenkin se pienikin säästö.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:23"]
Velka-autossa on oltava kasko vaikka se olisi seisontavakuutuksella. Eli käytännössä helpotusta tulisi vain liikennevakuutukseen. Mutta säästöä se olisi tietenkin se pienikin säästö.
[/quote]
on vai? no, mitä tapahtuu, jos sellaista ei ole eikä velallinen suostu sitä ottamaan? purkautuuko sopimus vai mitä tapahtuu?
- Googlaa sosiaalinen luototus.
- Hae pankista luottokortti, saat sen varmasti!
Autoa ei myydä velaksi ilman kaskoa. Kaskon pystyy lopettamaan vain auton omistaja.
Voiko auto- ja opintolainasta saada samanlaista lyhennysvapaata kuin asuntolainasta? Että maksaisit vaikka puoli vuotta vain korkoja ja sitten kun olet saanut raha-asiat kuntoon muuten niin alat taas maksaa myös lyhennyksiä.
Onko sinun mahdollista saada palkkaennakkoa työpaikastasi? Pankista kannattaa tarkistaa, voisitko maksaa opintolainasta vain korot muutaman kuukauden ajan ja jatkaa sitten uudestaan lainan lyhentämistä.
Pyydä että vanhempasi jeesaavat lastenhoidossa viikonloppuisin ja mene itse kesäfestareille keräämään pulloja. Itse muutama kesä sittenkun oli rahallisesti tiukkaa niin keräsin isoimmat festarit kaverilta lainatun auton kanssa ja ihan hyvin sain kerättyä ja säästettyäkin.Ihan perusviikonloppuna sai jo 35-40 euroa / ilta, festareilta jo useampia satasia.
AP vastailee: autolainaan en voi saada edes maksuvapaita kuukausia, opintolainan korot ovat myös sellaiset et niitä ei pysty siirtää, muita opintolainan eriä voi, mutta mulla on ollut 2 maksuvapaata vuotta (äitiysloma), ja just muutin sen niin et alan taas lyhentää sitä. Sitä lainaa on nimittäin 13 000€ mulla..
palkkaennakkoa en pyydä, koska olen koeajalla ja teen kaikkeni, että työsopimusta jatkettaisiin 6kk määräaikaisuuden jälkeen, niin kuin puhe on pomoni kanssa ollut.
..niin ja pankista (op) kun soittivat, sanoivat etteivät myönnä edes luottokorttia mulle, koska työsuhde on vasta alkanut, ja on vain puolen vuoden määräaikaisuus.
Lisätienestivinkki ensi keväälle: jos asut isohkossa kaupungissa, pyri vaalitoimitsijaksi EU-vaaleihin (22.-25.5.2014). Sunnuntaitöistä varsinkin maksetaan tosi hyvin. Soita viimeistään alkuvuodesta paikalliseen aviin ja pyydä yhteystiedot vaalivastaavalle ja ilmoittaudu. Muuten oletkin varmaan jo kaikki mahdolliset neuvot saanut mitä minäkään osaisin antaa. Vaikutat tosi fiksulta tyypiltä, kyllä sinä selviät! Tsemppiä!
Ymmärsinkö oikein? Kaikkien velkojen ja vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen jää käteen noin 870 euroa ja käytät ruokaan alle 200 euroa kuukaudessa. 670 euroa jää siis muihin kuluihin kuten kotivakuutus, sähkö, puhelin, kuukaudessa nämä varmaan 100 euroa yhteensä. Lisäksi lasten tilille rahat ja ehkä ne bensakulut ja satunnaiset lahjat ja silti käteen jää 400-500 euroa.
Mihin olet kadottanut tuon summan? Etkö tuolla summalla voisi
- laittaa säästötilille esim. pesukoneen hajoamista varten 100 euroa/ kk
- maksaa pois kalliskorkoisinta lainaa 200 euroa/kk
- ostaa lopuilla rahoilla ajan tasalle kesävaatteet, kengät ja harrastusvälineet, käydä kampaajalla, ostaa satunnaisesti jotain herkkua esim. synttäreille
Tokihan lainojenlyhentäminen on hidasta, mutta hiljalleen tulee laina kerrallaan maksetuksi. Aloittaisin varmaan siitä Elloksen lainasta, koska saat sen kokonaan maksetuksi 4 kk:ssa ja jää näin 240 euroa lyhennettävää seuraavaan lainaan.
Missään nimessä älä laita talouttanne liian tiukalle vaan kannattaa tosiaan kerätä sitä pahanpäivän varaa, jos jokin hajoaa. 6 kk:n päästä olet maksanut jo kaksi lainaa kokonaan ja pystyt lyhentämään melkein 300 eurolla muita lainoja. Lisäksi säästötilillä on 600 euroa rahaa.
Tuosta autolainasta sanon vielä kommentoijille sen, minkä ap:kin on jo sanonut. Rahoituksella olevaa autoa ei voi myydä niin, että jatkaisi sen lainan makselua sen jälkeen alkuperäisen suunnitelman mukaan. Koko loppulaina erääntyy maksettavaksi saman tien. Eli jos ap haluaa autonsa myydä, hänen on pakko ottaa pankista ensin laina.
Muuta sopivankokoiseen asuntoon, vuokralle. Sinulle ja kahdelle lapselle riittää aivan hyvin pieni kolmio, yhteen huoneeseen lapset ja yhteen äiti.
Koska ruokakuntaanne ei kuulu enää miestä, asumistukea voit hakea omien tulojesi perusteella. Ostat sitten omistusasunnon joskus tulevaisuudessa kun rahatilanne on valoisampi ja vakaampi.
Onhan päivähoitomaksu tarkistettu siten että talossa on yksi aikuinen ja kaksi lasta? Jos olet maksanut liikaa päivähoitomaksua, niin saat takaisin liikamaksuja, takautuvastikin.
Tuossa kaksi oleellisinta.
78, se autolaina ja auton kulut?
Olisko jollain oikeita vinkkejä vai jauhetaanko taas vaan sitä yhtä ja samaa?