Talous kuralla / laina-asiaa, auttakee! (pikavipit, pankin lainat jne)
Avioeron jälkeen jäin lainoineni ja muine menoineni yksin, kahden pienen muksun kanssa. Alan olemaan aika lirissä, vuosia lainoja makselleena ja vuokran ex-puolison kanssa jakaneena, joudunkin nyt maksamaan vuokran kokonaan omasta pussista. Olen miettinyt jonkun korkeamman joustoluoton ottamista, että saisin tilanteen balanssiin, sillä en todella halua maksuhäiriömerkintää itselleni!
Kertokaa nyt fiksummat, mitä mä teen, kun nyt ei kyllä päivä paista tähän risukasaan. Voisinko saada pankista jonkun isomman lainan millä kattaa kaikki idioottina ottamani pikkutilien velkasummat, vai miten toimia?
En kaipaa moralisointia, pyydän. Tiedän että olen ollut TODELLINEN URPO kun olen mennyt sortumaan noihin ellostileihin ja muihin. :/ Läksyni oppineena...Vanhemmiltani en saa apua, eläkeläiset-entiset yrittäjät, ei säästöjä ja pienet tulot.
Tässä vähän laskelmaani:
tulot
palkka nettona (olen töissä, määräaikainen marraskuulle 2013 jonka jälkeen PITÄISI vakinaistua) n. 2000e/kk
Lapsilisä + minimielarit n. 600e/kk
Menot: vuokra 980e, auto 241e, päiväkoti 250e... Ja sitten päälle opintolainan lyhennys 100e/kk, ja kaikki pikkulainat, halens luotto, ellostili, h&m, opr-vakuus, klarna, kaikki kuussa yhteensä n. 150e. Ja ruoka, vaipat, vaatteet...
Autoa en saa myytyä, se on osamaksulla ja siitä on aivan törkeästi vielä maksettavaa. Ex-puoliso vaihtoi 2v sitten mun vanhan auton tähän uudempaan, koska oli satasen halvempi kk-erä, mut nyt en saa sitä myytyä, koska velkaa on ihan sikamaisesti vielä jäljellä vs. mitä ko. vm autosta pyydetään esim. nettiautossa (10 000e velkaa autosta vielä). Niin ja autovakuutukset tähän päälle vielä, ens kuussa 250e erääntyy ja silleen. Pakko olla täyskaskot yms.
Olen pistänyt hakemuksen edullisempaan vuokra-asuntoon, mutta luoja ties saanko koskaan mitään vastausta mistään.
Voinko saada näillä tiedoilla jotain lainaa / kertalainaa pankista, millä saisin ees noi pikkulainat maksettua? Että voisin kuussa maksaa yhtä erää, enkä esim. 7 eri erää eri paikkoihin ja kauheilla koroilla.
Ahistaa ihan järjettömästi. Aloitin työt hiljattain ja eka palkka meni minuutissa, loppukuuksi jäi elämiseen (mulle ja 2 pienelle lapselle) n. 100e. Josta meni 20e bensaan. Jäljelle jäi 80e, kävin ruokakaupassa, ostin vaippoja tarhaan ja kotiin, tyttärelle kengät ja 20e synttärilahjan. Sit tuli lapsilisät, maksoin siitä pari laskua pois, jäi 100e tilille. Sillä pitäisi pötkiä seuraavaan "rahapäivään" joka on kahden viikon päästä. Ja tähän väliin jää mm. mun viikon mittainen palkaton kesälomani, jolloin siis hyvä että ruokaa saamme pöytään.
:/
nimim. todellinen idiootti
Kommentit (125)
Tuo asunto on liian kallis. Hyvä, että haet edullisempaa.
Mutta kiitos tässä keskustelussa POP-vakuutuksesta vinkanneelle. Mulla on uudehkossa autossa Kasko ja liikennevakuutuksen prosentti vain 20. If:ssä 500 Euron omavastuulla olen maksanut 860 Euroa vuodessa. Kävin POP-vakuutuksen sivuilla ja hiphei, 591 vuodessa suunnilleen samalla vakuutustasolla ja samalla omavastuulla! Säästöä tuli mukavat 270 Euroa, kun laitoin jo vaihtopyyynnön.:) Suurin kiitos siis sille av-mammalle. Kyllä palstailu vaan on kannattavaa...
Ketjussa onkin jo hyviä ideoita. Tuo auto-ongelma on kyllä hankala asia, toivottavasti joku keksii vielä siihenkin ratkaisun!
Itselleni tuli mieleen tällainen hieman hurjempi idea, jos sinulla ap sattuu olemaan riittävästi urheilumieltä: muuta nopeasti mihin tahansa tarjolla olevaan halpaan asuntoon (joka löytyy sopivan välimatkan päästä), eli ota huomioon myös sellaiset, jotka ovat oikeasti perheellenne liian pieniä. Kun asutte esim. yksiössä tai vaikka pienessä kaksiossakin, kaupunkia alkaa varmasti kiinnostaa löytää teille sopiva asunto. Vallitsevassa asuntopulassa ne ensimmäisenä vapautuvat asunnot menevät niille, joilla tarve on suurin. Sinun tilanteesi saattaa näyttää siltä, että pärjäilette - ehkä huonosti mutta kuitenkin. Mutta jos asutte selvästi aivan liian pienessä kämpässä, on selvää että tilanteenne on huono ja tarvitsette ehdottomasti toisen asunnon.
Sitten tarvitsee vain yrittää kestää sen aikaa että se parempi asunto löytyy. Sinä aikana kuitenkin säästät asumiskuluissa mukavasti, saat noita vippejäsi lyhenneltyä ja ehkä jotain sukanvarteenkin yllättäviä menoja varten.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 01:01"]
Ymmärsinkö oikein? Kaikkien velkojen ja vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen jää käteen noin 870 euroa ja käytät ruokaan alle 200 euroa kuukaudessa. 670 euroa jää siis muihin kuluihin kuten kotivakuutus, sähkö, puhelin, kuukaudessa nämä varmaan 100 euroa yhteensä. Lisäksi lasten tilille rahat ja ehkä ne bensakulut ja satunnaiset lahjat ja silti käteen jää 400-500 euroa.
Mihin olet kadottanut tuon summan? Etkö tuolla summalla voisi
- laittaa säästötilille esim. pesukoneen hajoamista varten 100 euroa/ kk
- maksaa pois kalliskorkoisinta lainaa 200 euroa/kk
- ostaa lopuilla rahoilla ajan tasalle kesävaatteet, kengät ja harrastusvälineet, käydä kampaajalla, ostaa satunnaisesti jotain herkkua esim. synttäreille
Tokihan lainojenlyhentäminen on hidasta, mutta hiljalleen tulee laina kerrallaan maksetuksi. Aloittaisin varmaan siitä Elloksen lainasta, koska saat sen kokonaan maksetuksi 4 kk:ssa ja jää näin 240 euroa lyhennettävää seuraavaan lainaan.
Missään nimessä älä laita talouttanne liian tiukalle vaan kannattaa tosiaan kerätä sitä pahanpäivän varaa, jos jokin hajoaa. 6 kk:n päästä olet maksanut jo kaksi lainaa kokonaan ja pystyt lyhentämään melkein 300 eurolla muita lainoja. Lisäksi säästötilillä on 600 euroa rahaa.
[/quote]
Samaa ihmettelen. Ei monille tavallisille työläisille jää tuon enempää. Aina pitää säästää ennen kuin jotain hankkii. Niin sitä pärjää. Tuloissa sinulle ei ole vikaa, asenteessa ehkä, kun ei noita perusmenojakaan minusta ylettömästi ole.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:23"]
Velka-autossa on oltava kasko vaikka se olisi seisontavakuutuksella. Eli käytännössä helpotusta tulisi vain liikennevakuutukseen. Mutta säästöä se olisi tietenkin se pienikin säästö.
[/quote]
Miksi te muituilette asioista joista ette selvästi tiedä? Myös kaskovakuutuksen hinta alenee seisonnassa roimasti, ja silti se on yhtä voimassa kuin normaalistikin. Mistä ihmeestä tulee tuo käsitys, että seisonta-aika vaikuttaisi vain liikennevakuutukseen?
-- Aiemmin seisontaan laittoa ehdottanut--
82 Eihän ap brutto voi mitenkää olla 2600€/kk. Jo pelkkä bruttopalkka täytyy olla noin 2600 ja siihen vielä päälle elatusmaksut. Minulla yhden lapsen yh:llä on bruttopalkka noin 2300, pääomatulot ja elatusmaksut noin 500 eli yhteensä alle 2800€ ja maksan päivähoitomaksua 190€/kk. Ap:lla on kuitenkin kaksi lasta päivähoidossa ja enemmän tuloja. Mitä taas jonku sanoi että hae sossusta asumistukea niin ei edes näilä minun tuloilla saa asumistukea.
AP:lle olet saanut paljon järkeviä neuvoja. Kun vaan selviät nämä pari ensimmäistä pienemmän tulon kuukautta pystyt jo hyvinlyhentelmään lainoja laittamaan säästöön useita satasia. Ei sen vuoksi kannata lähteä asuntoa vaihtamaan ja autoa myymään tai seisontaan laittamaan. Saisitko 100€ lainaan joltakin kaveriltasi niin siinä olisi teidän kuukauden ruokarahat. Maksaisit vaikka sitten elokuussa. Tai sitten siirrät laskujen eräpäiviä niin välitellen pääset normaalit rytmiin. Se on nyt vaan tämä kesäkuu ja heinäkuu (autovakuutuksen ja heinä/elokuu pienemmän palkan vuoksi) että olet tiukilla. Sen jälkeen sinulla jää ihan reilusti yli sitä rahaa tosiaan 500-600€ josta voit vähän laittaa säästöön ja maksaa velkoja nopeammin pois.
Te ette viitti oikein lukea mitä AP kirjotti. Sen ongelmathan johtui vain siitä ettei se saanut tuota noin 900 käteen noiden kulujen jälkeen, koska ensimmäinen palkka olikin vain 1800. Se raha meni siltä saman tien ja nyt sillä on vielä palkaton viikon kesäloma edessä eli joko heinä tai elokuun palkka jää taas vajaaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 01:01"]
Ymmärsinkö oikein? Kaikkien velkojen ja vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen jää käteen noin 870 euroa ja käytät ruokaan alle 200 euroa kuukaudessa. 670 euroa jää siis muihin kuluihin kuten kotivakuutus, sähkö, puhelin, kuukaudessa nämä varmaan 100 euroa yhteensä. Lisäksi lasten tilille rahat ja ehkä ne bensakulut ja satunnaiset lahjat ja silti käteen jää 400-500 euroa.
Mihin olet kadottanut tuon summan? Etkö tuolla summalla voisi
- laittaa säästötilille esim. pesukoneen hajoamista varten 100 euroa/ kk
- maksaa pois kalliskorkoisinta lainaa 200 euroa/kk
- ostaa lopuilla rahoilla ajan tasalle kesävaatteet, kengät ja harrastusvälineet, käydä kampaajalla, ostaa satunnaisesti jotain herkkua esim. synttäreille
Tokihan lainojenlyhentäminen on hidasta, mutta hiljalleen tulee laina kerrallaan maksetuksi. Aloittaisin varmaan siitä Elloksen lainasta, koska saat sen kokonaan maksetuksi 4 kk:ssa ja jää näin 240 euroa lyhennettävää seuraavaan lainaan.
Missään nimessä älä laita talouttanne liian tiukalle vaan kannattaa tosiaan kerätä sitä pahanpäivän varaa, jos jokin hajoaa. 6 kk:n päästä olet maksanut jo kaksi lainaa kokonaan ja pystyt lyhentämään melkein 300 eurolla muita lainoja. Lisäksi säästötilillä on 600 euroa rahaa.
[/quote]
Millähän laskurilla se 82 tuollaisia lukuja saa aikaan. Jos palkka noin 2600€ brutto ja siihen elarit kahdesta 300€ on hoito maksu 134€/ lapsi. Vai etkö muistanut huomioda että yksin huoltaja maksaa korkeampaa prosenttia kuin kahden vanhemman perheet?
Linkki laskuriin
http://elomake.novogroup.com/modules/form3/show_form.asp?id=BB42CE5A03974EFDBF9DBBEB3C4B4062
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 10:53"]Millähän laskurilla se 82 tuollaisia lukuja saa aikaan. Jos palkka noin 2600€ brutto ja siihen elarit kahdesta 300€ on hoito maksu 134€/ lapsi. Vai etkö muistanut huomioda että yksin huoltaja maksaa korkeampaa prosenttia kuin kahden vanhemman perheet? Linkki laskuriin http://elomake.novogroup.com/modules/form3Ap/show_form.asp?id=BB42CE5A03974EFDBF9DBBEB3C4B4062[/quote]
Ap:n NETTOTULOT ovat 2000 euroa sekä lapsilisät ja minimielarit 600 euroa eli yhteensä 2600 euroa NETTOA eli suoraan tilille rapsahtavaa rahaa.
Ei kai elatusmaksua ja lapsilisää lasketa mukaan kun päivähoitomaksuja lasketaan?
Vanhaa tarinaa joo, mut kyllä repes nyppiin!!! Miten ihminen EI elä 1800 eurolla/kk, mun nettotulot elareineen ja lapsilisineen on AINA 1700 euroo/kk... ja niin vaan eletään mä ja kaks lasta, prkl.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 11:04"]
Vanhaa tarinaa joo, mut kyllä repes nyppiin!!! Miten ihminen EI elä 1800 eurolla/kk, mun nettotulot elareineen ja lapsilisineen on AINA 1700 euroo/kk... ja niin vaan eletään mä ja kaks lasta, prkl.
[/quote]
Niin paljon sulla on kulutusluottoja ja autolainaa maksettavana muiden pakollisten kulujen lisäksi? Asenne kohdillaan..
ÄLÄ ota PIKAVIPPEJÄ. Todella kalliita. Sijoita binääriehin ja ota tuotot itsellesi. Näin saat tarhat maksettua . Ruokalaskuakin kannattaa katsoa jos voi. Mutta tuloja täytyy saada lisää jos on tiukkaa. pelkkä vyönkiristäminen ei johda mihinkään. silllä tappaa lähinnäö oman elämänhalunsa. kokemusta on. ota neuvosta vaari
Kahden lapsen kanssa voi asua yh:na vaikka yksiössä. 3 ihmisen kerrossänky yhdessä nurkassa ei vie paljon tilaa. Sopu sijaa antaa ja hetken pienessä tilassa asuminen, saattaa helpottaa todella paljon rahahuolia.
no eiköhän ap ole jo jotain keksinyt, ei varmaan enää neuvot auta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:01"]Voi kai auton myydä vaikka siitä velkaa jäisikin, helpottaisi se kuitenkin osaltaan tilannetta. Vai onko pakko olla kuitenkin jonkinlainen auto? Ja miksi on pakko olla täyskasko?
[/quote]Täyskasko on pakko olla silloin kun on auto rahoituksella. Ja se rahoituksen loppuosa erääntyy kokonaan kerralla maksettavaksi ap:lle kun auton myy. Puolet saa kuitattua sillä myynnistä saadulla rahalla, mutta vielä pitäis 5 tonnia jostain löytää.
Älä ikinä ota autolainaa. Aja sellaisella muhin on varaa ilman lainaa. Asunto onkin sitten eri juttu. Asuntoa harva ostaa ilman lainaa, mutta omassa asuminen kannattaa aina. Vuokarahat on kuin polttaisit palkkasi savuna ilmaan. Ei auta enää ap:tä, mutta muille vinkkinä. Sijoita asuntoon, älä autoon! :)
Ap tässä: no voi jessus, siis EN TODELLAKAAN hurjastele, koska ei ole rahaa bensaan. Mutta joo, mitäpä sitä turhaan vitsailemaan, sori ;)
Soitin pankkiin, en saa OP:sta ainakaan mitää lainaa ilman vakuuksia, (joita en saa mistään), enkä saa heidän luottokorttia koska työsuhteeni niin lyhyen aikaa kestänyt ja määräaikainen (toistaiseksi). Eli se siitä. Seuraavan pankin kimppuun, kai..
Joo siis elloksen sivuilta: "Keskimääräisen 400 euron luoton ja luottorajan kuluttajansuojalain mukaiseksi todelliseksi vuosikoroksi muodostuu 29 %". Eli sen mukaisesti tuo korko.
...ja numerolle 32. Vaikka ex-mies olisikin hommannut auton (niinkuin teki), auto on silti mun nimissä. En voi sille oikein mitään. Hän itse taasen ei ole elarikykyinen, eli en saa häneltä latin latia, mutta ajelee itse silti 30tonnin auto persuksensa alla, asustellen uuden tytön nurkissa ilmaiseksi (ja käy vuorotöissä, mutta koska on päätoiminen opiskelija, sossu ei velvoita häntä maksamaan mitään mulle, koska "hänen tulototeutumaa on niin mahdotonta seurata", lastenvalvojan mukaan). Just tuli kortti häneltä ja uudelta avoltoon ulkomaanmatkalta. Reilua, jee!
Apua, miten työnantaja voi pidättää 2vk:n palkan? kuulostaa laittomalta touhulta!
En osaa sanoa kuin että tsemppiä. Itselläni aika samanlainen tilanne, vippejä ja lainoja löytyy... välillä masentaa ihan oma tyhmyys. :(
Voisiko se siun exsä ostaa sen auton pois, jos hän on sen hankkimisen takana? Miksi noin pienet elarit?
Tuohon päivähoitomaksuun kommentoin minäkin. Laskuri antaa yhden lapsen maksuksi n. 95e n. eli kahdesta alle 200e 2600 euron bruttotuloilla (arvioitu brutto, jos netto on 2000e). Joten olisikohan tarkistuksen paikka?