Talous kuralla / laina-asiaa, auttakee! (pikavipit, pankin lainat jne)
Avioeron jälkeen jäin lainoineni ja muine menoineni yksin, kahden pienen muksun kanssa. Alan olemaan aika lirissä, vuosia lainoja makselleena ja vuokran ex-puolison kanssa jakaneena, joudunkin nyt maksamaan vuokran kokonaan omasta pussista. Olen miettinyt jonkun korkeamman joustoluoton ottamista, että saisin tilanteen balanssiin, sillä en todella halua maksuhäiriömerkintää itselleni!
Kertokaa nyt fiksummat, mitä mä teen, kun nyt ei kyllä päivä paista tähän risukasaan. Voisinko saada pankista jonkun isomman lainan millä kattaa kaikki idioottina ottamani pikkutilien velkasummat, vai miten toimia?
En kaipaa moralisointia, pyydän. Tiedän että olen ollut TODELLINEN URPO kun olen mennyt sortumaan noihin ellostileihin ja muihin. :/ Läksyni oppineena...Vanhemmiltani en saa apua, eläkeläiset-entiset yrittäjät, ei säästöjä ja pienet tulot.
Tässä vähän laskelmaani:
tulot
palkka nettona (olen töissä, määräaikainen marraskuulle 2013 jonka jälkeen PITÄISI vakinaistua) n. 2000e/kk
Lapsilisä + minimielarit n. 600e/kk
Menot: vuokra 980e, auto 241e, päiväkoti 250e... Ja sitten päälle opintolainan lyhennys 100e/kk, ja kaikki pikkulainat, halens luotto, ellostili, h&m, opr-vakuus, klarna, kaikki kuussa yhteensä n. 150e. Ja ruoka, vaipat, vaatteet...
Autoa en saa myytyä, se on osamaksulla ja siitä on aivan törkeästi vielä maksettavaa. Ex-puoliso vaihtoi 2v sitten mun vanhan auton tähän uudempaan, koska oli satasen halvempi kk-erä, mut nyt en saa sitä myytyä, koska velkaa on ihan sikamaisesti vielä jäljellä vs. mitä ko. vm autosta pyydetään esim. nettiautossa (10 000e velkaa autosta vielä). Niin ja autovakuutukset tähän päälle vielä, ens kuussa 250e erääntyy ja silleen. Pakko olla täyskaskot yms.
Olen pistänyt hakemuksen edullisempaan vuokra-asuntoon, mutta luoja ties saanko koskaan mitään vastausta mistään.
Voinko saada näillä tiedoilla jotain lainaa / kertalainaa pankista, millä saisin ees noi pikkulainat maksettua? Että voisin kuussa maksaa yhtä erää, enkä esim. 7 eri erää eri paikkoihin ja kauheilla koroilla.
Ahistaa ihan järjettömästi. Aloitin työt hiljattain ja eka palkka meni minuutissa, loppukuuksi jäi elämiseen (mulle ja 2 pienelle lapselle) n. 100e. Josta meni 20e bensaan. Jäljelle jäi 80e, kävin ruokakaupassa, ostin vaippoja tarhaan ja kotiin, tyttärelle kengät ja 20e synttärilahjan. Sit tuli lapsilisät, maksoin siitä pari laskua pois, jäi 100e tilille. Sillä pitäisi pötkiä seuraavaan "rahapäivään" joka on kahden viikon päästä. Ja tähän väliin jää mm. mun viikon mittainen palkaton kesälomani, jolloin siis hyvä että ruokaa saamme pöytään.
:/
nimim. todellinen idiootti
Kommentit (125)
numero 33 ei osaa laskea? Jos tulot on 2000 niistä maksetaan VEROA, luulenpa et ap:n veropros on 20? et ei siinä jää käteen tosiaan 900 euroa :/
ja Ap:lle sanon et sun eksä kuulostaa kusipäiden kuninkaalta. :(
Ja jos tosissasi haluat saada raha-asiat kuntoon, mahdutte lasten kanssa vaikka edulliseen kaksioon asumaan! Lapsille yhteinen makuuhuone, sinä voit tehdä yöksi pedin sohvalle/vuodesohvalle/patjalle olohuoneeseen. Jos nykyisiä kalusteita on liikaa, tutki, voisitko viedä esim. jonkun perheenjäsenen varastoon, jos et halua myydä ainakaan vielä.
Asua voi ahtaasti ja edullisesti, jos ei tunnu omalta, ajattele sitä väliaikaisena ratkaisuna, kunnes veloista on selvitty tai ainakin pahin takana. Maksat tonnin vuokraa ihan turhaan. Jos pää hajoaa pieneen asuntoon, tuleepahan ainakin lähdettyä lasten kanssa taloyhtiön pihalle tai leikkipuistoon hulisemaan ;)
Onnistuminen on nyt itsestäsi kiinni, me muuthan emme voi kuin tsempata ja antaa vinkkejä.
Luepa täältä tuosta velkalumipallosta.
http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2010/01/eroon-veloista/
Itsellä ei ongelma ollut vielä samoissa mutoissa, mutta rassasi kaikenmaailman ellos yms. tilit ja se että ei ole ssätöjä juuri ollenkaan. Tuolla metodilla pääsin nopeasti eroon veloista (pl asunto- ja autolaina, jotka molemmat pakollisia minulle)
Monet ehdottaa täällä pankkiin menemistä ja autosta luopumista jne. Vaikka sinulla riittää rahat ihan hyvin elämiseen. Sinulle jää käteen vuokran, auton ja muiden lainojen jälkeen kaikkeen muuhun lähes 900€. Se riittää hyvin teille. Tämä kuukausi vaan on se mikä alkuun ongelmia koska sait vasta ekan palkan ja siitä meni paljon laskuja.
Sanoisin että yritä kuitenkin järjestää ne tytön synttärit tai siirrä niitä korkeintaan muutamalla viikolla, jolloin saat taas rahaa. Siirrä myös päivähoitomaksun eräpäivää niin että saat maksettua sen ensi palkasta. Sillä tavalla sinulla menee taas paljon laskuja ensi kuun palkasta, mutta jää käteen ehkä vähän ennemmän. Nyt varmaan lapsetkin pärjää jo useamman kuukauden ettei tarvitse uusia vaatteita. Talvi vaatteet ja kengät kylläkin, mutta katse niitä jo nyt kirppikseltä ja huuto.netistä. Nyt sinulla menee varmasti pari kuukautta tiukilla kun joudut siirtämään joiden laskujen eräpäiviä, mutta kun taas saat ne normaaliin rytmiin niin sitten ala tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä noihin lainoihin. Ellos lainakaan sinulla ei loppujen lopuksi ollut kovin iso. Voit tehdä siihen helpostikin 100€/kk ylimääräisen lyhennyksen jolloin se on jo noin muutamassa kuukaudessa maksettu ja sitten ei ole enää niitä älyttömiä korkoja. Sitten otat ja maksat jonkun toisen lainan pois jne. Sanoisin että pysyt helpostikkin muutaman kuukauden päästä laittamaan 200-300€/kk ylimääräistä lyhennystä lainaojen hoitoon. Ne voi olla vuoden päästä maksettu pois, lukuunottamatta autolainaa. Sitten jo tilanne helpottaa kun et joudu joka kuukausi maksamaan pikkulainoja ja voit tehdä autolainaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Muutamassa vuodessa on jo autolainakin maksettu. Tsemppiä kyllä se siitä. Ei sinulla mikään pahatilanne ole kun kuitenkin jää 900€/ kk käyttörahaa. Sillä selviät kyllä hyvin kunhan pääset yli näistä ensimmäisistä kuukausista.
Moi ap :) Luin koko ketjun läpi ja susta jäi kyllä ihan fiksu kuva. Ensinnäkin, olet jo nyt ENNEN ulostottoa/maksuhäiriömerkintää/ym:ta heräänyt tuohon tilanteeseen. ja lisäksi, KAIKKI tekevät joskus virheitä, sinäkin olet varmasti olettanut että elät (ex-)miehesi kanssa hamaan tappiin, joten esim. autolaina on otettu sen tilanteen perusteella. Ei aina kaikessa voi varautua pahimpaan. Elämä on inhimillistä...
Mä ehdotan että teet Excel-taulukon loppuvuodeksi eteenpäin. Laita alkusaldoksi tämän päivän tilinsaldo ja lähde aikajärjestyksessä tekemään tulevia tilitapahtumia. Tiedät varmasti loppuvuoden palkkapäiväsi (sekä arvion nettopalkastasi) sekä lapsilisien että elareiden maksupäivät. Sen jälkeen lisäät näiden väleihin eräpäiväjärjestykseen kaikki kaikki loppuvuoden laskut. Suurimman osan niistä tiedät kun käyt vanhat laskut läpi (sähkölasku joka 3. kk, vakuutukset 2 krt/vs, autovero, päivähoito, vuokra, lainat, ihan kaikki). Tilin saldo seuraa jatkuvasti viereisellä sarakkeella ja näet heti mikäli tili menee esim. elokussa miinukselle kun siinä kuussa on useampi iso lasku. Voit jo etukäteen miettiä minkä laskun eräpäivää siirrät.
Bensaan voit varata tankillisen (70-80€) kuukaudeksi ja lisätä senkin tuonne väliin esim. aina palkkapäivän jälkeen tankkaus. Lisäksi ruokaan menee abou 500-600 €/kk jos et hirveästi pihistele. Jos haluat oikein tiukan linjan ottaa, niin 400 €:llakin pärjää, mutta silloin täytyy jo olla aikaa juosta tarjousten perässä ja tehdä tosi paljon itse (mihin työssäkäyvällä ei aina ole aikaa kun niiden lastenkin kanssa pitäisi olla).
Ja keskity aina yhteen kulutusluottoon kerrallaan, yksi kerrallaan maksa ylimääräisiä eriä pois ja säästät niissä "tilinhoitomaksuissa" kun lainoja on vähemmän.
Tässä esimerkki:
Päivä - selite - summa -> tilinsaldo
Alkusaldo: 100,00
14.6. Palkka 2.000,00 -> 2.100,00
14.6. Ellos -40,00 -> 2.060,00
17.6. Autovakuutus -200,00 -> 1.860,00
17.6. Autolaina -200,00 -> 1.660,00
18.6. H&M -50,00 -> 1.610,00
20.6. Lapsilisät ja elarit 600,00 -> 2.210
28.6. Päivähoito -150,00 -> 2.060,00
28.6. Vuokra -900,00 -> 1.160,00
1.7. Laina 3 -100,00 -> 1.060,00
1.7. Laina 4 -100,00 -> 960,00
2.7. Laina 4 -100,00 -> 860,00
15.7. Palkka 2.000,00 -> 2.860,00
... aina joulukuun viimeiseen päivään asti.
Tsemppiä
Minulla ei ap valitettavasti ole mitään ratkaisua ongelmiisi, mutta vinkiksi kerron, että ainakin omalla paikkakunnallani on fb-ryhmä roskalava, jossa ihmiset antavat pois heille tarpeetonta tavaraa ja sinne voi laittaa myös ilmoitusta jos itse jotain tarvitsee. Siellä on aika kailliitakin asioita ihmiset saaneet esim. telkkaria ja digiboxia, että jos jotain tarvitsee ostaa niin kannattaa kokeilla jos sen saisi ilmaiseksi.Voihan sitä hyödyntääkin ansaitsemis mielessä esim. jos osaat tehdä käsitöitä niin pyydät kankaita tai lankoja ja teet niistä jotain huuto.netissä myytäväksi.
Itselläni oli myös ajanjakso jolloin raha-asiat painoivat todella rankasti. Laskupino tuntui luhistavan minut kokonaan, en halunnut edes aukoa laskuja. Otin tavaksi sitten laittaa kaikki laskut maksuun eräpäivänä ja tulostin sitten listauksen maksuista ja vedin väliin viivat jolloin rahaa oli tulossa, ei tilanne sitten lopulta koskaan ollutkaan niin synkkä kuin olin ajatellut. Lisäksi keräsin laskut kansioon ja laadin lapun johon merkkasin säännöllisesti toistuvat maksut, se helpotti rahan hallintaa. ylen nettisivuilta voi tulostaa kukkaron herraksi ohjelman lomakkeet taloudenhallintaan, kannattaa kokeilla.
Ruokakulut sinulla oli kyllä pienet mutta kerron vielä vinkin joka itselläni oli todella toimiva. Eli otin tavaksi käydä kävellen iltalenkillä kauempana sijaitsevassa Citymarketissa, siellä oli oikeistaan aina sisäänvetotarjouksia jolla kauppias houkutteli asiakkaita, tuotteet myytiin miinuskatteella. Kävin vain ja ainoastaan ostamassa niitä ja vain jos oli oikeasti tarvetta niille.Tuo tapa piti mielen virkeämpänä kun lähdin pois kotoa murehtimasta kurjaa tilannettani ja samalla sain pidettyä ruokakulut pienempänä, kuntokin koheni. Monesti matkan varrelta löytyi vielä joku tyhjä pullokin jotka keräsin talteen.
Toivottavasti saat homman haltuun!
Käy pankissa neuvottelemassa yksi iso laina ja ota siihen mukaan tuo auton tappio mikä voi olla n. 6000 euroa, myy auto käypäsellä hinnalla ja maksa loppu velka pankkilainalla, eli sulla yhteensä lainaa tule kuin n.10 000 euroa, mihin riittää yhden ihmisen henkilö takaus. Ongelmaksi tulee se että löydät sellaisen ihmisen? Kun olet työssä käyvä ja luottotiedot ok niin 10 000 euron laina ei ole juuri mitään, toki se harmittaa että maksaa "tyhjää" lainaa, mutta pääasia että pääset kuiville! Vertailun vuoksi itselläni on velkaa hieman yli 120 000 tuhatta rivari osakkeesta ja normaali tuloinen, silti nukun yöni hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:02"]
Käy pankissa neuvottelemassa yksi iso laina ja ota siihen mukaan tuo auton tappio mikä voi olla n. 6000 euroa, myy auto käypäsellä hinnalla ja maksa loppu velka pankkilainalla, eli sulla yhteensä lainaa tule kuin n.10 000 euroa, mihin riittää yhden ihmisen henkilö takaus. Ongelmaksi tulee se että löydät sellaisen ihmisen? Kun olet työssä käyvä ja luottotiedot ok niin 10 000 euron laina ei ole juuri mitään, toki se harmittaa että maksaa "tyhjää" lainaa, mutta pääasia että pääset kuiville! Vertailun vuoksi itselläni on velkaa hieman yli 120 000 tuhatta rivari osakkeesta ja normaali tuloinen, silti nukun yöni hyvin :)
[/quote]
Ap kertoi kyllä, ettei vakuudetonta luottoa saa ja lähipiirissä monilla maksuhäiriömerkintä. En lähtisi sotkemaan ihmissuhteita nyt mihinkään henkilötakauksiin, kyllä ne muutokset tehdään ihan muilla keinoilla.
Ja asuntolainalla ei ole MITÄÄN tekemistä ap:n velkojen kanssa! Eli vertailusi on yhtä tyhjän kanssa.
En ole ollut vastaavassa tilanteessa, mutta olisiko näistä vinkeistä hyötyä:
-Olisiko mahdollista käydä oman seurakunnan diakonin kanssa juttelemassa jos sieltä saisi rahaa tämän hetken akuuttiin rahapulaan
-käy sossussa tiedustelemassa olisiko tämän hetken akuuttiin rahatilanteeseen sieltä saatavissa apua
-kerro exällesi ihan suoraan huonosta rahatilanteesta. Ainakin oma exäni varmasti tuossa tilanteessa antaisi muutaman satasen jo ihan lastenkin takia.
-Kysy kavereilta ihan suoraan muutamaa satasta lainaan jos et saa muualta. Itse ainakin mieluusti olen lainannut tai ihan vain antanut muutaman satasen.
-Oletko kysynyt pankista lainaa saadaksesi yhdellä kertaa maksettua kulutusluotot pois?
Ap tässä. TE OLETTE IHANIA! Mulla on mieliala noussut ihan sikana kun olette jeesineet, kiitos kaikille!
Todellakin, tiedostan oman tyhmyyteni ja olen päättänyt taistella vikaan saakka ettei tule mitään merkintää maksutietoihin, jonka lisäksi haluan EROON kaikista turhista lainoista. Että voin lapsille myös opettaa fiksun taloudenpidon ja heille eväät omaan aikuisuuteen.
Moni on laittanut laskelmaa jne, kiitos niistä. Olenkin exceliä tässä luonut omista tuloista menoista.
Siis tarkennan vielä: mulla on tulot nettona 2000e (noin, mun veroprossa taisi olla jotain 19 pintaan). Ja siihen päälle elarit ja lapsilisä, yht. 600e kuussa.
Siitä sitten maksan ne PAKOLLISET ekana, eli vuokra, 985, auto 241 ja tarha 250e. Ja opintolainan lyhennys menee myös heti päältä pois (100e/kk).
Ja sitten ne "pikkulainat", ja muut menot joita jo aikaisemmin listasin. Jonka lisäksi olen yrittänyt siirtää lasten säästötileille edes 10e kuussa (ja kerryttää pottia, jonka saavat sitten käyttöönsä kun ovat 18vuotiaita).
En näe itteäni tuhlurina, koska ostan edullisimmat elintarvikkeet ja olen tosi tarkka niistä. Olin pöyristynyt kun ystäväni sanoi että heillä menee viikossa ruokaan n. 200euroa (2 aikuisen talous). Meillä menee viikossa ruokaan n. 20 euroa, ja meitä on yksi aikuinen ja kaksi lasta.... En ole aikoihin tilaillut mitään, tai ostanut mitään. Kirpparia käytän ostamiseen ja myymiseen.
En saa ketään takaamaan lainaani, koska omilta vanhemmilta on luottotiedot menneet, ja suurin osa ystävistäni on yksinhuoltajia / pätkätöissä tms.
Entinen puoliso ei tosiaan jeesaa yhteen, yhden kympin setelin kerran antoi ("ei sitten tarvitse maksaa takaisin"), kun sanoin että aika tiukoilla ollaan, että jos vaippoja saisin. Koskaan ei ole ostanut lapsille synttärilahjoja (eiku yhden fillarin tytölle Biltemasta joskus 3 vuotta sitten?), eikä kauheemmin osallistunut muutenkaan.. Hän oli meidän taloudessa se joka kulki merkkivaatteissa, osti autoon alumiinivanteita jne (osarilla, tietty). Elareita ei maksa ainakaan vuoteen, koska on niin pienituloinen kuulemma. Sossu ei seuraa mitenkään verotustietoja, joista tulisi ilmi paljonko mies tienasi viime vuonna.
MUTTA en anna hänen nyt mitenkään vaikuttaa mun tilanteeseen, koska tosiasia on se, että mun on pärjättävä ilman häntä elämässä, niinkuin ennenkin olen pärjännyt. Sillä erotuksella, että nyt mä maksan ite koko vuokran ja lasten tarhat. Hän aikaisemmin siis maksoi näistä puolet (kun asuttiin yhdessä), sekä hoiti autovakuutukset suurimmilta osin - tosin kerran jouduin ottamaan 600e kulutusluoton että sain yhdet kahden auton vakuutukset maksettua kun olivat menossa perintään, ja siitähän se mun vippikierre sitten alkoi... :/ En syytä häntä, itse olen valintani tehnyt ja nyt pitää vaan petrata.
Ruoat olen ostanut Lidlistä, kuten vaipat ym. Pesuaineet ja muut olen ostanut halvimmista kaupoista, tai saanut mun vanhemmilta kun ovat itse ostaneet jostain isompia eriä. Bensaan mulla ei mene kuin 20e / 3vk, koska käytän autoa tosi vähän.
Onneksi mulla on ihanat ystävät, muutamalle vinkkasin ja he järjestävät tyttäreni synttärit niin, että tuovat tarjoilut. Mun ei tarvitse siis mitään leipoa, ja lahjakin ja on hankittu. Kiitos mun arjen enkeleille.
Tuntuu hyvältä, tämä päätöksenteko, ja taakkaa keventää se, että olette jakaneet mun kanssa ja tsempanneet. Palailen lukemaan tätä ketjua ja varmasti kommentoinkin vielä! Antakaa vaaan tulla neuvoja ja vinkkejä vielä!
KIITOS!
Pystyisitkö tekemään jotain lisäduunia vähän, esim mainosten jakoa varajakajana? Varajakajan hommissa tarvitaan autoa, ja siitä saisi kilometrikorvaukset. Niillä saisit myös vähän katettua auton kuluja itse jakotyöstä saatavan palkan lisäksi. Jos sun lapset vaan on sen ikäisiä, että pystyisivät lähtemään sun mukaan noille jakokeikoille, niin siitä voisit saada vähän lisätuloa perheelle. http://www.suomensuoramainonta.fi/rekrytointi/
Toi autojuttu on kyllä sulla ongelmallinen, tosiaanhan et pysty sitä autoa myymään, ellet saa jostain lainaa sitä loppuvelkaa varten. Auttaiskohan se, että pyytäisit autoliikkeestä kirjallisena tarjouksen paljonko ne siitä autosta sulle maksaisivat, jos saisit sovittua pankin kanssa että maksaisit heidän antamallaan lainalla sitten sen rahoituksen loppuosuuden pois. Eli siis saisit pankista sen verran lainaa, että voisit maksaa sen summan suoraan rahoitusyhtiöön ja sitten autoliike lunastaisi sen jäljelle jäävän loppuvelan ja pääsisit autosta eroon. Kirjoittelit aiemmin että auton arvo olis ehkä viitisen tonnia, joten sun vois olla helpompaa saada pankista lainaa sille lopulle viidelle tonnille kuin koko kymppitonnille.
Toi on tosiaan harmillista, että noi sun luotot on niin monesta paikkaa, että maksat jatkuvasti montaa tilinhoitomaksua yms. Maksat siis tällä hetkellä 40 eur/kk jokaiseen noista? Onko se kaikissa minimi, vai maksatko johonkin niistä enemmän kuin minimin? Jos tällä hetkellä johonkin menee enemmän kuin minimi, niin kannattaa ehkä ennemmin maksaa kaikkiin paitsi yhteen kerrallaan minimiä, ja sillä yli jäävällä osuudella sitten lyhentää tuolta yksi laina kerrallaan nopeammassa tahdissa pois. Siten pääsisit nopeammin eroon niistä ylimääräisistä tilinhoitomaksuista ja jäisi enemmän rahaa muiden lyhentämiseen.
Olen kokeillut tota mainostenjakoa ja se on aika kauhee homma tällain yh-äidille jonka pienempi muksu alle 2vuotias. Kun pitää lajitella kotona (=pienempi levittäisi ympäri kämppää), kannella, ajella. Pitäis sitten järjestää lastenhoitaja jostain ja se maksaa. Ellen istuta lapsia autossa kun ajan piirit läpi, ei kiitos. Ja sivutulo-verokortin (40%) jälkeen käteen jäisi reilu satanen kuussa? :P
Muuten olen kyllä miettinyt sivutuloa, jos löytyisi jotain kotoa tehtävää, kiinnostaisi kovasti.
Kyllähän noi asumiskustannuksenne on liian suuret, eli toivottavasti saatte halvemman asunnon. Se ei tietysti nyt ratkaise asiaa, mutta pitkällä tähtäimellä mahdollistaa normaalin elämän. Tsemppiä!
Auton seisontaan laitto kyllä pienentää kustannuksia tuntuvasti. Kysyin tätä asiaa talvella omaan autooni, ja vaikutus olisi siinäkin (mulla pieni halpavakuutuksinen auto, ja lähes täydet bonukset) vaikutus olisi ollut noin 40e säästö kuussa. Jos/kun sinun vakuutuksesi on kalliimpi ja bonuksesi pienemmät, on vaikutus vielä paljon suurempi. Samalla säästät lisäksi tietysti polttoaineessa + vielä huoltokuluissa kun auto ei kulu.
Suosittelen siis että otat selvää paljonko seisontaan laittaminen säästäisi ennen kuin tyrmäät sen idean. Säästyneellä summalla saat jotain lainaa maksettua, ja seisonnan lopetus on yhden puhelinsoiton päässä.
Mainostenjakaminen on kyllä aika huono vitsi ehdottaa. En muista summia, mutta työkaveri kertoi poikansa tilanteesta. Hommaa hirveästi, rahaa vähän, ei taida olla yh:lla mitään mahdollisuutta saati sitten järkeä.
Me&I myyjänä tienaa kuulemma hyvin, aloituskustannuksista en oo ihan varma. Mut siihenkin sitten tarttee autoa, että saa kassit kulkemaan asiakkaille, sama koskee Tupperwarea tms.
Ap:n tulotasolla ei kannata tehdä (pienipalkkaisia) lisätöitä. Verotus syö niin ison osan tuloista. Esim. 10 euron tuntipalkasta jää hyötyä noin 5-6e, ja jos/kun tulee esim. bensakuluja niin hyöty sulaa olemattomiin. Yksinhuoltajan pitäisi vielä ehtiä niiden lastenkin kanssa olemaan.
AP tässä.. Miikkarissa on vaan se, että sitten on illat kiinni, ja muistaakseni siihen piti perustaa toiminimi jne että saa alettua kaupankäynnin. Nyt jo lapset pitkät päivät päiväkodissa, ei jotenkin henno sitten niitä omia iltoja juosta, vaan olisi kiva rauhoittaa ne illat tms. Olen miettinyt kaikki aloe verat, partylitet, vaatteet, tuppervaret yms. Kaikissa on joku aloituspanos (minim. 100e) mikä pitää pistää kiinni että saa tunnarit jne.
Mieti kaikki mitä sinulla voisi olla myytävää kirppiksellä tai netissä ja kolua myös vanhempien yms. sukulaisten nurkat (heidän luvallaan toki). Sampo-pankista ja S-pankista on ainakin tarjottu noita vakuudettomia lainoja jos omasta pankista ei onnistu ja ota sinne Takuu-säätiöön yhteyttä. Mainosten jako ei kannata, mutta muita sivuhommia kannattaa pitää silmällä. Ehkä voisit vaikka auttaa jotain tuttuja maksua vastaan.
Seurakunnalta voisi saada tilapäistä ruoka-apua. Maksa aina yhtä osamaksua vähän enemmän kerralla aloittaen pienimmästä, niin näet kuinka ne alkavat hiljalleen hävitä.
Jos autoa ei ole aivan pakko käyttää niin laita se seisontavakuutukseen.
Voi ap, ei sinulla ole oikeasti mitään hätää noilla tuloilla.
Meidän perheellä kahden nettotulot on yhteensä tuon mitä sinä saat tuloja kuukaudessa ja meillä on 5 henkinen perhe, enkä ole pitänyt meitä edes huonosti toimeentulevana. Omakotitalostamme on 120.000€ lainaa
Häntä pystyyn ja ota homma vain haltuun.
Jatkossa kulutusluottojesi lyhentämisessä kannattaa keskittyä ns. snowballing-menetelmään. Eli älä tuijota korkoja, vaan aloita lyhentäminen pienimmästä velkasummasta. Se motivoi, kun velkojen määrä lyhenee ja tosiaan tilinhoitomaksut ym. vähenevät.
Minkälaiset syntymäpäiväjuhlat olit ajatellut järjestää lapsellesi? Miten olisi kesäiset lettukestit? Ostat purkin halvinta hilloa (jonka laitat tarjolle tarjoiluastiaan, niin ei näytä halpikselta) ja kylkeen halvinta kermaa, jos budjetti sallii kermavaahdon. Kannuun tiivistemehua ja lettutaikinan ainekset ovat tosi edullisia. Letuista tulee varmasti maha täyteen niin, ettei vieraat edes osaa kaivata muuta tarjoilua.
Ei syntymäpäiviä kannata kokonaan perua huonon rahatilanteen vuoksi - hieman luovuutta niin saat varmasti hauskan syntymäpäivän ja ehkä siinä rahahuoletkin unohtuvat. Jos kyseessä lastenkutsut, askartele vaikka yhdessä lasten kanssa perinteistä ohjelmaa, kuten aasinhäntä tms. Vieraslahjat on turhaa höpötystä.
Jos lettukestit ei sytytä, yhden mangojuustokakun tekee reilulla 5 eurolla. Pulla, muffinssit tai kuivakakku syntyvät perusaineksista. Suolaiseksi naposteltavaksi tee itse kattilassa popcornia.