Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus tulee Suomeen!

Vierailija
27.07.2020 |

Äskeinen viesti poistettiin jostain syystä!

Mutta siis huomasitteko A-studiossa Hus apulaisylilääkäri suositteli maskeja! Nyt siis ei mene kauan kuin Suomessa virallinen maskisuositus!

Kommentit (374)

Vierailija
81/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, että terveydenhuollossa ja vanhustenhoidossa maskit ovat välttämättömiä ja valtio haali niitä miljoonilla euroilla ympäri maailmaa, mutta tavalliselle tallaajille niistä ei sitten THL:n mielestä muka olekaan hyötyä. Todella outoa. Ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää, että maskin läpi pisarat ei niin helposti leviä kumpaankaan suuntaan. Ei se 100%:nen suoja ole, mutta yksi hyvä keino käsienpesun ja etäisyyden lisäksi.

Vierailija
82/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi olla kuukausien pituinen tiedotuskampanja miten maskia käytetään. Ei voi luottaa, että pällimmeillä olisi maalaisjärkeä tajuta hygieniatuotteen käytöstä tai oppisivat kerrasta. Kampanjassa pitää rautalangasta vääntäen näyttää ja perustella miten maski laitetaan, säilytetään puhtaana ja hävitetään jne. Mitään ei voi pitää itsestäänselvyytenä kun kyseessä on nenäliinaa muodokkaampi tuote.

Sä ajattelet asiaa nyt ihan liian vaikealla tavalla. Entisenä sairaanhoitajana ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Terveydenhuollossa on tärkeää, että kasvomaskia käytetään oikein. Mahdollisen maskisuosituksen tarkoitus kuitenkin on pääasiassa psyykkinen. Jos mahdollisimman monet käyttävät maskia, he tuntevat olonsa turvallisemmaksi. Uskaltavat mennä julkisiin liikennevälineisiin, shoppailemaan ja ylipäätään kuluttamaan rahojaan. Ei sillä ole heille väliä, miten hygieeninen tai epähygieeninen rätti jonkun toisen naamalla on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskimaissa on paljon suuremmat kuolleisuusluvut kuin maskittomassa Suomessa. Mutta pakko kai sellainen on näön vuoksi hankkia, noitavainojen varalta. 🙄

Juuri näin. Random kangasmaski suojaa erinomaisesti pelokkaiden kanssaihmisten nyrpistelyltä.

Tulisi jo se toinen aalto ja pistäisi tämän narisevan kansan lakoon. Minä haluaisin mennä ensimmäisten joukossa.

Vierailija
84/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että terveydenhuollossa ja vanhustenhoidossa maskit ovat välttämättömiä ja valtio haali niitä miljoonilla euroilla ympäri maailmaa, mutta tavalliselle tallaajille niistä ei sitten THL:n mielestä muka olekaan hyötyä. Todella outoa. Ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää, että maskin läpi pisarat ei niin helposti leviä kumpaankaan suuntaan. Ei se 100%:nen suoja ole, mutta yksi hyvä keino käsienpesun ja etäisyyden lisäksi.

Terveydenhuollossa ja vanhustenhoidossa maskien käyttöön liittyy erittäin merkittävänä osana aseptiikka (joka opetetaan alan koulutuksessa). Ei sielläkään vedetä mitä tahansa riepua naaman päälle, räpelletä sitä paljain käsin pitkin päivää, oteta välillä pois ja pistetä taas sama maski takaisin naamalle  ja lopulta nakata käytettyä riepua miten sattuu ja mihin sattuu. 

Vierailija
85/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskimaissa on paljon suuremmat kuolleisuusluvut kuin maskittomassa Suomessa. Mutta pakko kai sellainen on näön vuoksi hankkia, noitavainojen varalta. 🙄

Maskit on otettu käyttöön juuri suurien kuolleiden ja sairaiden määrän takia.

Maskeja on siis alettu käyttää liian myöhään. Jos maskit oltaisiin otettu käyttöön aikaisemmin, kuolleita ja sairaita ei olisi niin paljon.

Vierailija
86/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille kiva, saa jättää mäskit pois kun naamaa peittää maski. Tosin ei se kasvoja virvoittane maksikaan. Kaupungeissa varmaan kivampi pitää kun ei tarte haistella pakokaasuja, tupakansavua ja transrasvaisia grillikäryjä mutta maalla voi edelleen elää kuonokopatta ja tuntea olonsa raikkaaksi

Vierailija
87/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa tän nyt räjähtää ihan kunnolla käsiin. Hyvä vaan, jos vihdoinkin kaikki narsistiset egomaanikot saisi vaikka nyt sitten tällä poistettua tältä planeetalta! Just taas kuuntlein eräältä, moiten koko koronaa ei ole olemassakaan ja se on vaan joku hössöttäjien huijaus:p Ei kuulemma myöskään haittaa kuolla siihen, niin täynnä on "kaikkivoipaista", kuolematonta itseään ja ei kiinnosta edes levittääkkö muihin, kovasti intoilee jo matkustella jne. Saattaisi mieli muuttua pahassa hengitysvajeessa jne. Mutta nooh, antakaa niitten mennä kun päättömät kanat huvituksiinsa, pääsee sit näistä minäminäminä-narskuista eroon tai saisivat kerrankin edes jonkunlaisen opetuksen, jos sairastusivatkin kunnolla. Ainoa tietysti, että voivat tartuttaa muitakin välinpitämättömyydellään, mutta suojaa itsesi hyvin ja ole varovainen, muutapa ei voi tehdä.

Kirjoituksesi ei juuri maskia kannusta käyttämään. Päinvastoin nämä kirjoituksenne vahvistavat vastarintaa.

Vierailija
88/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku alkaisi valmistaa vanhanaikaisia ruttonaamioita!!!! Sellainen päässä olisi hauska hiippailla pitkin stadia. 

Vierailija
89/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä perusterveitä maskivastaisia siinä maskissa niin kammoksuttaa että täällä palstallakin pitää uhota ja kiukutella kuinka mä en ainakaan mitään maskia käytä ennen kuin on pakko enkä kyllä sen jälkeenkään? Siis mitä httoa se maskia naamalla haittaa? Onko tämä joku häpeää tuottava asia eli sitä ei kehdata käyttää kun kuvitellaan että näytetään urpolta ja/tai meikki/hiukset menee pilalle? Sama siis kuin vuosikymmen/kaksi sitten pyöräilykypärän kanssa? Oikeasti? Hiemanko on pinnallisuus mennyt liian pitkälle..

Suurin osa ihmisistä kun ei ole astmaatikkoja tai sydänsairaita eli nyt ei kiitos niitä lässytyksiä kuinka se vaan on vaarallinen ja blaablaablaa. Ihan vinkiksi, niin on se koronaviruskin eli jos on niin huonossa hapessa ettei maskia voi käyttää niin ei silloin kyllä kannata kotoaankaan poistua ihmisten ilmoille turhia pörräilemään.

Vierailija
90/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUSin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen suositteli niitä jo maaliskuussa, samoin THL:n Tervahauta.

Varhila STM:stä ollut koko ajan vastaan, eikä hallituskaan ole halunnut niitä suositella. Nyt Varhila sanoi maikkarin aamussa, että päätöksen tekee valtioneuvosto, että sieltä sen päätöksen pitäisi sitten tulla.

Mutta valtioneuvosto kuuntelee ensisijaisesti STM:n demarivirkamiehiä, ei asiantuntijoita. Näinhän se on mennyt koko kevään.

Suomi alkaa olemaan vikoja maita, missä ei ole maskeja. Näyttäis tosi nololta jos ei tule maskisuositusta hallituksen taholta nyt kun toinen aalto tulee. Kyllä se tulee uskokaa nyt! Thl Salminenkin jo sitä väläytti ja se on jo paljon se! Nyt enää Varhila ja se ei yksin määrää.

Hallitus hokee, että saatte te käyttää, ei kukaan kiellä.

Onko Suomessa ollut tarvetta maskeille? Ei todellakaan vielä, paitsi silloin alkurytäkässä. Mutta ne jotka silloin tietoisesti hillui Lapin ravintoloissa, ei olisi suositistakaan noudattaneet. Ja nyt matkalla käyneet ja sieltä taudin tuoneet olisivat voineet jättää Espanjan loman tai nuuskan haun väliin tai käyttää maskia ihan vapaaehtoisesti. Itse en ole val.is maskipakkoon, muuta kuin busseissa ja muissa oikeasti ahtaissa paikoissa.

Vierailija
91/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä perusterveitä maskivastaisia siinä maskissa niin kammoksuttaa että täällä palstallakin pitää uhota ja kiukutella kuinka mä en ainakaan mitään maskia käytä ennen kuin on pakko enkä kyllä sen jälkeenkään? Siis mitä httoa se maskia naamalla haittaa? Onko tämä joku häpeää tuottava asia eli sitä ei kehdata käyttää kun kuvitellaan että näytetään urpolta ja/tai meikki/hiukset menee pilalle? Sama siis kuin vuosikymmen/kaksi sitten pyöräilykypärän kanssa? Oikeasti? Hiemanko on pinnallisuus mennyt liian pitkälle..

Suurin osa ihmisistä kun ei ole astmaatikkoja tai sydänsairaita eli nyt ei kiitos niitä lässytyksiä kuinka se vaan on vaarallinen ja blaablaablaa. Ihan vinkiksi, niin on se koronaviruskin eli jos on niin huonossa hapessa ettei maskia voi käyttää niin ei silloin kyllä kannata kotoaankaan poistua ihmisten ilmoille turhia pörräilemään.

Mä en ole maskivastainen. Mua vaan ihmetyttää joidenkin sinisilmäinen lapsenusko, miten maski suojaa sekä heitä että muita. Maski suojaa kyllä muita, JOS maskia käyttää oikein. Jos ei käytä, on aika sama, vaikka olisi ilman maskiakin. Lisäksi mikä tahansa t-paidan kappale suun edessä ei ole sellainen suoja, että kannattaisi jättää turvaväli pitämättä. 

Asun pääkaupunkiseudulla ja kun mietin, millaista sakkia täälläkin paljon liikkuu (monenlaista laitapuolenkulkijaa, spurgua,  narkomaania, avohoitopotilasta jne), en todellakaan ole vakuuttunut siitä, että he käyttäisivät maskia aseptisesti oikein. Siis siten, että siitä olisi mun kannaltani jotain hyötyäkin. Sen vuoksi mulle on täysin yhdentekevää, tuleeko maskisuositus tai edes maskipakko. Mä aion jokatapauksessa suojata itse itseni enkä luottaa siihen, että muut ihmiset suojaavat mut. 

Vierailija
92/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulin Itävallasta, jossa julkisissa kulkuvälineissä, kaupoissa, pankeissa, kirkoissa ym. sisätiloissa tulee käyttää maskia. Siitä seuraa sitten se, että ihmiset kaivavat sen maskin ennen kauppaan/liikennevälineeseen menoa ja laittavat naamalle, sitten kauppakäynnin jälkeen se taas laitetaan laukkuun, taskuun. Osalla roikkuu kadulla kävellessä ne maskit kaulalla tai ranteessa. Tosi hygieenista, kun sitä maskia kosketellaan koko ajan. Itsestäkin tuntui siltä, että pikemminkin tuo maski käy kurkkuun, kun niitä bakteereja hengitetään koko ajan. Mulla siis kangasmaskeja mukana, useita, mutta silti maskin pitäminen tuntui välillä likaiselta ja varsinkin helteellä tosi ahdistavalta jopa, vaikka siihen tottui kyllä. Lentokentällä huomasi, kun huvikseni kävelin kenttää ympäri ihan vaan liikkuakseni ennen lentoa, niin kuinka se höyrystyy kasvojen alla.

Olipas ihana tunne ottaa maski pois 5 tunnin jälkeen (lentokentällä oloaika + lento).

Vierailija
93/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi olla kuukausien pituinen tiedotuskampanja miten maskia käytetään. Ei voi luottaa, että pällimmeillä olisi maalaisjärkeä tajuta hygieniatuotteen käytöstä tai oppisivat kerrasta. Kampanjassa pitää rautalangasta vääntäen näyttää ja perustella miten maski laitetaan, säilytetään puhtaana ja hävitetään jne. Mitään ei voi pitää itsestäänselvyytenä kun kyseessä on nenäliinaa muodokkaampi tuote.

Sä ajattelet asiaa nyt ihan liian vaikealla tavalla. Entisenä sairaanhoitajana ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Terveydenhuollossa on tärkeää, että kasvomaskia käytetään oikein. Mahdollisen maskisuosituksen tarkoitus kuitenkin on pääasiassa psyykkinen. Jos mahdollisimman monet käyttävät maskia, he tuntevat olonsa turvallisemmaksi. Uskaltavat mennä julkisiin liikennevälineisiin, shoppailemaan ja ylipäätään kuluttamaan rahojaan. Ei sillä ole heille väliä, miten hygieeninen tai epähygieeninen rätti jonkun toisen naamalla on. 

Se payykkisyys myös kääntyy itseään vastaan. Maski tuo turvallisuuden tunnetta ja oikeasti auttavat turvälit unohtuu. Ja myös maalilla voidaan lähteä "pikkunuhassa" liikenteeseen, koska maski "suojaa".

Vierailija
94/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kyllä maski ja käytän sitä työmatkalla. On kyllä pakko myöntää, että sen läpi hengittäminen on aika inhottavaa.

Silti tämä maski-intoilu vaikuttaa siltä, että ihmisten on pakko saada jostain niitä toivonpilkahduksia ja tuntea, että voi tehdä itse jotain tätä pandemiaa vastaan.

Mielestäni tämä turvallisuusteatteri vaikuttaa uppoavan laivan kannen kiillottamiselta. Ihmiskunta on matkalla todella isoihin ongelmiin, eikä siinä keskimääräisillä kuluttajilla on juuri mitään vaikutusmahdollisuuksia.

Vierailija
95/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä maskeja tähänkään saakka. Olen itse käyttänyt julkisessa liikenteessä, kun olen mennyt täpötäydellä bussilla parinkin tunnin matkan. Sen sijaan kotikylän paikallisbussissa, jossa on kerrallaan korkeintaan neljä ihmistä jotka istuvat eri puolilla bussia eikä kukaan puhu tai edes katso toisia päin, maski olisi kyllä ihan turha. Maskisuositus esim. pääkaupunkiseudun julkiseen liikenteeseen voisi olla hyvä idea, mutta en kannata maanlaajuista maskipakkoa. Olen syksyllä menossa pariin konserttiin (jos ne järjestetään!) ja mietin, että ihan hyvin siellä konsertissa voisi pitää maskia, en minä siihen tarvitse mitään erillistä suositusta tai pakkoa.

Vierailija
96/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä arastellaan ulkonäön vuoksi, kuten pyöräilykypäränkin suhteen. Erona näillä kahdella suojavälineillä on, että kypärällä suojaa omaa päätään. Maskilla suojaa muita, mahdollisesti kymmeniä, satoja, tuhansia sairastumiselta ja kuolemalta.

Vierailija
97/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt maskin kanssa töitä. Maaleissa on paljon erilaisia ohjeita ja rajoituksia. Laitan suosiolla maskin ruuhkabussiin, koska istun paikoillani. Mutta kaikki muu liikkuminen on raskasta ja en ole koskaan pystynyt maskia pitämään kerralla puoltatuntia kauempaa. Ehkä joskus pakkotilanteissa tunnin ja sen jälkeen haukkonut happea.

Veikkaan, että suosituimmaksi maskiksi tulee ohuin, eniten ilmaa ja samalla pöpöjä läpi päästävä pelkästään kosmeettinen maski.

Vierailija
98/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

96 jatkaa. Sellainen paperinen kertakäyttömaski, mitä apteekeista saa, toimi ihan hyvin bussissa parin tunnin ajan. Ei ollut vaikea hengittää. Bussimatkan jälkeen tietysti maski roskikseen samantien. Ehkä se vaatii totuttelua, mutta kyllä perusterve ihminen (jolla ei ole astmaa tms) pystyy pari tuntia olemaan maski naamalla ja hengittämään normaalisti.

Vierailija
99/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskia käyttävää kohdellaan "spitaalisena" tai sitten häntä kohti jopa yskitään joten mielummin esimerkiksi kaupassa ilman maskia kuin maskin kanssa toistaiseksi. 

Vierailija
100/374 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten uusi meikkausmuoti. Maskeeraa luonnollisen näköinen maski naamallesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi