Vähän pelottavaa taas huomata, että puhelin todellakin kuuntelee
Vastaavaa on käynyt aiemminkin. Eilen kaverini puhui lenkillä, että on ajatellut hankkia ryhtiliivin. En ollut sellaisesta ennen kuullut ja unohdin asian. Tänään instagramissa minulle tuli ryhtiliivin mainos. Enkä siis ollut googlaillut tms. Ainoastaan kaveri varmaan pari kertaa sanoi tuon sanan lenkin aikana.
Kommentit (167)
Ulkomailla juteltiin kaverin kanssa homosaunoista, hetken päästä Facebookissa oli paikallisen homosaunan mainos. Creepy.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ihmiset oikeasti lue niitä palveluiden ja sovellusten käyttöehtoja, ennen kuin hyväksytte ne?
Käyttöehdoissa kyllä lukee usein kohta, että "saa käyttää mikrofonia" tms. Ei se ole mikään salaisuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_204+19…
Mutta kun ei ihmisiä kiinnosta tietää mitään:-D
Ratkaisu:
https://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/puhelimet/167980/nokia…
Toimii mulla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ihmiset oikeasti lue niitä palveluiden ja sovellusten käyttöehtoja, ennen kuin hyväksytte ne?
Käyttöehdoissa kyllä lukee usein kohta, että "saa käyttää mikrofonia" tms. Ei se ole mikään salaisuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_204+19…
Mutta kun ei ihmisiä kiinnosta tietää mitään:-D
Näissä pitäisi aina miettiä, että miten suhtautuisi jos tiedot päätyisivät kaikkein epämiellyttävimmille taholle, sillä se voi olla joku päivä vallassa. Tai voi olla sitä huomaamatta jo nyt.
Merkitykettömiltäkin tuntuvat asiat saavat tällöin uuden ulottuvuuden. Mielestäni ihmisten olisi syytä enemmän kuin huolestua nykyajasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan vaaditaan hyväksymään ihan joka palveluun melkeinpä, jotta sovellus tms. toimisi kunnolla. Esim. korona-aikaan oli etä"palavereita", niin pakkohan se oli hyväksyä että omakin ääni kuuluisi jonnekkin. Ei siinä tule mieleen, että se tarkoittaa, että sovellus voi sitten käyttää mikrofonia milloin haluaa kysymättä ja salakuunnella kaikki mitä sanotaan.
Lisäksi osa noista käyttöehdoista on ihan hepreää, en minä ainakaan aina ymmärrä mitä niissä tarkoitetaan, kun puhutaan vaikka käyttökokemuksen parantamisesta tai hakutulosten kohdentamisesta paremmin minulle, ei arvaisi, että se tarkoittaa esim. sitä että google kyttää junalippujeni aikatauluja, huhhuh. Poistin nyt kyseisen tiedon google-tililtäni, mutten vieläkään löytänyt kohtaa mistä saisi tuollaisen tallentamisen kokonaan pois.
En siis usko googlen väärinkäyttävän tietoja, mutta jossakin menee raja mitä tietoja uskaltaa antaa tuollaiselle palvelulle tuolla suojauksella-
Tällä palstalla on yhteys koska täällä julkaistaan ihmisistä titoja jotka he vain itse voivat tietää, esim ostin lakupötkön kaupasta ja noin sadannen kerran se oli heti täällä.
Tässä ohjeita miten voit tarkastaa ja estää puhelimesi sovellusten kuuntelutoiminnot. En ymmärrä miten tuollainen kuuntelu voi olla edes laillista.
Puhelin vakoilee myös sitä missä käyt, kuinka nopeasti kävelet, täriseekö kätesi kun käytät sitä jne. Itse menin leikkaukseen, mieheni heitti minut sairaalalle. Myöhemmin samana päivänä hänen piti hakea minut. Kun hän oli lähdössä kotoa, puhelin (google maps) kertoi oletetun matka-ajan sairaalan osoitteeseen ja että "liikenne on hiljaista". Mistä mieheni puhelin tiesi että hän on lähdössä hakemaan minua? Puhelin tietenkin tietää että mies on lähdössä jonnekin kun auto käynnistetään ja puhelin ottaa bluetooth-yhteyden autoon, mutta mistä se tiesi ettei mies ole menossa vaikka kauppaan, vaan nimenomaan sairaalaan?
Amazon myös esimerkiksi tarkkailee millä selaimella sitä käytetään. Jos selain on Safari (Applen laitteet), hinnat voivat olla korkeampia. Myös hotellien ja lentolippujen hinnat saattavat riippua siitä menetkö sivustolle suoraan vai esim. Supersaverin tai vastaavan hakukoneen kautta. Ja olen tätä aihetta ihan opiskellut ohimennen jonkun kurssin muiden opintojen yhteydessä.
Minä olen laittanut pois päältä Googlen kuunteluoikeuden puhelimesta, mutta miksi silti se kuulee "jostain" mitä puhutaan? Onko se Facebook joka kuuntelee?
Tässä kerran nimittäin juttelin tuttavan kanssa, ja hän mainitsi erään yrityksen nimen. Kyseessä on pieni yritys, jonka palveluja minä en ole koskaan käyttänyt enkä etsinyt. Seuraavana päivänä tämän yrityksen mainos tuli instafiidiini!
Eikös ole vaan mukavaa että kerrankin elämässä joku kuuntelee ja on kiinnostunut tekemisistäsi? :D
Edellisessä android puhelimessa ok google aktivoitui satunnaisesti aivan omia aikojaan. Siri ei tee tätä ja facebookia ei ole nykyiselle puhelimelle näytettykään.
Minulla yksi oudoimmista puhelimen kuuntelukokemuksista on se kun kun lapsen kanssa juttelin ohjelmista jota hän tykkäsi katsoa pienenä.
Juteltiin siinä pitkät pätkät Postimies patesta.
Puhelimeni oli keskustelun aikana pöydällä, näyttö lukittuna. -
Kun avasin puhelimen, näkyi siinä ensimmäisenä google-haku postimies patesta. Oikein kuvat ja kaikki. Se oli aika creepy moment.
Joskus on myös käynyt niin, että kun kaupungilla jossain väkijoukossa alkaa tekemäänsä googlehakua, niin siihen hakukenttään tulee tekstinä jonkun vietessä puhuvan henkilön juttuja. Tämä siis tapahtuu ennenkuin on itse edes koskenut siihen hakukenttään.
Olen yrittänyt saada tuota ominaisuutta pois, sillä se oikeasti häiritsee. Mutta se vaan on ja pysyy vaikka missä asetuksissa kieltäisi äänen tunnistuksen ja estäisi puheohjauksen. Aina se vaan siihen tulee. Nimenomaan google-hakuun. Missään muualla se ei häiriköi.
Ja sitten saan kohdennettua mainontaa aiheesta, josta naapuripöydän teinit -tai mummot- puhuivat kahvilassa 😒
Kyllähän puhelimet seuraavat meidän tekemisiä.
Nykyään oikein raportoivat meille niistä.
Kävit paikassa *joku kauppa jonka vierestä olet kävellyt*, kerro kokemuksistasi, montako tähteä annat.
Kuluneen kuukauden aikana olet käynyt näissä paikoissa.
Tässä kaupungit, joissa olet käynyt..
Jos varaat matkan tai keskustelet matkapäivistä sähköpostissa kaverin kanssa, niin matkasuunnitelma ilmestyy kalenteriin. Matkan ajankohta, lippuvaraukset, hotellin tiedot.
Meidän puhelimet tietävät meistä todella paljon asioita.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään oikein raportoivat meille niistä.Kävit paikassa *joku kauppa jonka vierestä olet kävellyt*, kerro kokemuksistasi, montako tähteä annat.
Tässä kaupungit, joissa olet käynyt..Jos varaat matkan tai keskustelet matkapäivistä sähköpostissa kaverin kanssa, niin matkasuunnitelma ilmestyy kalenteriin. Matkan ajankohta, lippuvaraukset, hotellin tiedot.
Applen bisnes ei perustu tiedonkeruuseen kuten Googlen ja Facebookin. Yllätys, yllätys, Siri ei aktivoidu "itsekseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttöehdoissa kyllä lukee usein kohta, että "saa käyttää mikrofonia" tms. Ei se ole mikään salaisuus.Tuohan vaaditaan hyväksymään ihan joka palveluun melkeinpä, jotta sovellus tms. toimisi kunnolla. Esim. korona-aikaan oli etä"palavereita", niin pakkohan se oli hyväksyä että omakin ääni kuuluisi jonnekkin. Ei siinä tule mieleen, että se tarkoittaa, että sovellus voi sitten käyttää mikrofonia milloin haluaa kysymättä ja salakuunnella kaikki mitä sanotaan.
Lisäksi osa noista käyttöehdoista on ihan hepreää, en minä ainakaan aina ymmärrä mitä niissä tarkoitetaan, kun puhutaan vaikka käyttökokemuksen parantamisesta tai hakutulosten kohdentamisesta paremmin minulle, ei arvaisi, että se tarkoittaa esim. sitä että google kyttää junalippujeni aikatauluja, huhhuh. Poistin nyt kyseisen tiedon google-tililtäni, mutten vieläkään löytänyt kohtaa mistä saisi tuollaisen tallentamisen kokonaan pois.
En siis usko googlen väärinkäyttävän tietoja, mutta jossakin menee raja mitä tietoja uskaltaa antaa tuollaiselle palvelulle tuolla suojauksella-
Google ei välttämättä väärinkäytä tietoja, mutta saattaa myydä tietoja firmalle joka sitten väärinkäyttää. Jos ei vielä ole tuttua, niin tutustupa Cambridge Analytican tapaukseen. Pahimmillaan datan väärinkäyttö voi edesauttaa demokratian romuttumista, noin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
On se ihan totta. Facebook kuuntelee ja google, myös silloin kun et puhu puhelimeen.
Miksi nämä firmat sitten sanovat, että eivät kuuntele?
Miten todistat väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään oikein raportoivat meille niistä.Kävit paikassa *joku kauppa jonka vierestä olet kävellyt*, kerro kokemuksistasi, montako tähteä annat.
Tässä kaupungit, joissa olet käynyt..Jos varaat matkan tai keskustelet matkapäivistä sähköpostissa kaverin kanssa, niin matkasuunnitelma ilmestyy kalenteriin. Matkan ajankohta, lippuvaraukset, hotellin tiedot.
Applen bisnes ei perustu tiedonkeruuseen kuten Googlen ja Facebookin. Yllätys, yllätys, Siri ei aktivoidu "itsekseen".
Tämä on totta. Tällä hetkellä Applen laitteet ovat "turvallisimpia" mitä tiedonkeruuseen tulee. Varmasti nekin keräävät tietoa, ja jos puhelimella käyttää facea tai googlea, niin toki ne tallentavat dataa, mutta Apple on silti tämän hetken parhaita yksityisyydensuojan suhteen.