Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän pelottavaa taas huomata, että puhelin todellakin kuuntelee

Vierailija
27.07.2020 |

Vastaavaa on käynyt aiemminkin. Eilen kaverini puhui lenkillä, että on ajatellut hankkia ryhtiliivin. En ollut sellaisesta ennen kuullut ja unohdin asian. Tänään instagramissa minulle tuli ryhtiliivin mainos. Enkä siis ollut googlaillut tms. Ainoastaan kaveri varmaan pari kertaa sanoi tuon sanan lenkin aikana.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottakoon vielä, että itse en sinällään mitään salaliittoerioita halua levitellä, eli kannattaa myös muistaa, ettei kukaan ihminen niitä keskusteluja kuuntele, vaan robotti nappaa sanan sieltä toisen täältä ja sitten laskee algoritmejä joiden perusteella tarjoaa esim. kohdennettua mainontaa, ei mitään sen vakavampaa yleensä.

Mutta tuo kokemukseni junalippujen ostosta, siinä ylittyy jo oikeasti aika vakavakin raja, nyt minun täytyy suojata googletilini huipputuasoisesti, koska en tiedä mitä muita tietoja tuo nappailee esim. pankkitietoja. Tuollainen matkustustiedon nappaaminen on mielestäni todella vakava asia, koska vääriin käsiin päätyessään rikolliset voivat kaivaa niitä tietoja esiin ja käydä putsaamassa tyhillään olevia koteja sen perusteella. Aika hurjaksi menee homma ja minä kun luulin kyseessä olevan ihan vain sähköposti ja joku pilvipalvelu, ei mitään muuta.

Vierailija
102/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mainoksia (Kela) eläkeläisen asumistuesta😨 Ikänäni en ole yhtään linkkiä klikannut enkä aiheesta googlettanut. Sen sijaan olen puhunut parin kaverin kanssa eläkkeelle jäämisestä, toimeentulosta yms. Itsellä 15 vuotta eläkeikään, yksi kaveri eläköityy viiden vuoden sisällä. Olen toki googlettanut asumustuen, oli tossa väliaikainen mahdollinen tarve. Selvästi keskusteluja kuunnellaan ja yhdistetään tietoja omiin sekä kontaktien dataan. On muitakin esimerkkejä sitkeistä mainoksista facessa tms. selvästi kohdennettua mainontaa. En tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottakoon vielä, että itse en sinällään mitään salaliittoerioita halua levitellä, eli kannattaa myös muistaa, ettei kukaan ihminen niitä keskusteluja kuuntele, vaan robotti nappaa sanan sieltä toisen täältä ja sitten laskee algoritmejä joiden perusteella tarjoaa esim. kohdennettua mainontaa, ei mitään sen vakavampaa yleensä.

Mutta tuo kokemukseni junalippujen ostosta, siinä ylittyy jo oikeasti aika vakavakin raja, nyt minun täytyy suojata googletilini huipputuasoisesti, koska en tiedä mitä muita tietoja tuo nappailee esim. pankkitietoja. Tuollainen matkustustiedon nappaaminen on mielestäni todella vakava asia, koska vääriin käsiin päätyessään rikolliset voivat kaivaa niitä tietoja esiin ja käydä putsaamassa tyhillään olevia koteja sen perusteella. Aika hurjaksi menee homma ja minä kun luulin kyseessä olevan ihan vain sähköposti ja joku pilvipalvelu, ei mitään muuta.

Mieti kasvojentunnistuksen mahdollisuuksia; joku nappaa susta kaupungilla kuvan ja alkaa kasvojen tunnistuksella etsiä sua, mahdollisesti löytää, saa selville nimen, ja sitä kautta osoitteen, puhelinnumeron, yms.

Kiinassahan näitä seurataan rankasti. Ystävä asuu siellä ja on kertonut esimerkiksi kuinka viranomaiset seuraavat ulkomaalaisten kulkua kasvojentunnistuksen avulla.

Vierailija
104/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilijöille tiedoksi: näin tosiaan tapahtuu. Eikä se ole mikään salaisuus. Puhelin myös nauhoittaa satunnaisesti, jos kyseistä toimintoa ei ole otettu pois päältä.

Höpö höpö, ei tapahdu, eikä nauhoita satunnaisesti. Nämä tekniikkaa ymmärtämättömien foliohattuilut ovat aina yhtä hauskoja.

Vierailija
105/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltiin tätä eilen kaverin kanssa ja puhuttiin etelän matkoista ja vartin sisään alkoi molemmille faceen tulla matkatoimistojen mainoksia ja Gmail-tileille matkatarjouksia! Aivan sairaan pelottavaa!

Vierailija
106/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti kasvojentunnistuksen mahdollisuuksia; joku nappaa susta kaupungilla kuvan ja alkaa kasvojen tunnistuksella etsiä sua, mahdollisesti löytää, saa selville nimen, ja sitä kautta osoitteen, puhelinnumeron, yms.

Kiinassahan näitä seurataan rankasti. Ystävä asuu siellä ja on kertonut esimerkiksi kuinka viranomaiset seuraavat ulkomaalaisten kulkua kasvojentunnistuksen avulla.

Tähän on nyt hyvä ja laillinen apuväline. Maski.

Kaikki voivat alkaa pitämään maskeja, niin tunnistettavaa kuvaa ei saada kenestäkään.

Vierailija
107/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on siis ihan yleistä tietoa mielestäni, eikä mikään piiloteltu asia. Sovelluksetkin pyytää lupaa mikrofonin käyttöön.

Tosi creepyä kyllä. Oispa vanhat palikkapuhelimet viel.

Vierailija
108/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis joo, se on tekoäly mikä kuuntelee - ei kukaan oikea ihminen onneksi! Onneksi mulla nyt ei ole mitään salattavaa, mutta onhan tuo jotenkin inhottavaa silti.

Sinullako ei ole mitään salattavaa? Kenestä haaveilet masturboidessasi? Paljonko sinulla on varallisuutta? Minkälainen auto sinulla on, onko se arvokas? Ketä vihaat? Kaikilla on salattavaa, minulla ainakin.

Vierailija
109/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun vielä 90-luvulla tällaisia asioita pidettiin "salaliittoteorioina" (esim. Echelon)

Itsellä tulee mieleen esimerkkinä kun puhuttiin äidin kanssa kahvipöydässä että olisi kivaa joskus käydä karhunvaelluksella, heti sen jälkeen pukkas mainoksia asiasta. Silloin säikäytti, koska en ollut tutustunut aiheeseen sen ihmeemmin.

Vierailija
110/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kumpi on järkyttävämpää, salakuuntelu vai se, että kyseiset yhtiöt vain tekevät sitä ja ihmiset levittelevät käsiään jatkaen elämää kuten ennenkin. Jos tällainen olisi paljastunut 90-luvulla, facebook ja google olisivat konkurssissa. Mutta meillä ei ole vaihtoehtoja.

Nuo tiedot ovat todennäköisesti myös viranomaisten käytössä tarvittaessa. Ja tarvettahan kyllä keksitään.

Vierailija
111/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun vielä 90-luvulla tällaisia asioita pidettiin "salaliittoteorioina" (esim. Echelon)

Itsellä tulee mieleen esimerkkinä kun puhuttiin äidin kanssa kahvipöydässä että olisi kivaa joskus käydä karhunvaelluksella, heti sen jälkeen pukkas mainoksia asiasta. Silloin säikäytti, koska en ollut tutustunut aiheeseen sen ihmeemmin.

Sama! Mä kerroin miehelle, että mun veli aikoo lomalla lähteä pohjoiseen ja mennä siellä johonkin kopperoon yöksi ja sieltä käsin voi kuvata karhuja ym. eläimiä. Siinä pohdittiin, että onkohan kallista lystiä jne.

Ja kun avasin puhelimen, mulle tuli mainoksia jostain Kuusamon karhukierroksista.

No tämä ei ollut eka kerta, on ennenkin sattunut, kyllä vaan vähän ärsyttää.

Vierailija
112/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sijainti päällä. se paikansi hammaslääkärikäyntisi, ja nyt suoltaa matskua aiheesta.

Vierailija
113/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme veneellä Nauvossa ja yhdessä butiikissa myytiin Hamam pyyhkeitä. Yritin tyttärelle tarjota sellaista, koska olisi kätevä nopean kuivumisen takia. Puhelin oli taskussa. Pari tuntia tuon jälkeen tuli facessa mainos Hamam pyyhkeestä. En ollut lainkaan googlannut tuota. Varsin ahdistavaa.

Vierailija
114/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Sulla on sijainti päällä. se paikansi hammaslääkärikäyntisi, ja nyt suoltaa matskua aiheesta.

Ohoh.Olen tulossa juuri hammaslääkäriltä. Helsingissä, Kivelän sairaalassa. Jännä nähdä mitä tapahtuu.

Vierailija
115/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Saa muutenkin olla todella tarkkana mitä sovelluksia puhelimeensa lataa ja mitä käyttölupia ne vaativat.

Hiukan helpottaa tiettää ettei mikään tietty ihminen ole kuuntelemassa, vaan koneet poimivat tiettyjä sanoja puheesta ja niiden perusteella kohdistavat mainoksia. Ikinä ei tosin voi olla varma mitä kaikella kerätyllä tiedolla tehdään

Sovellukset joo. Siinä vaiheessa, kun puhelimen tietoturva ilmoitti WhatsAppissa olevan tietoturvariskejä, se lähti oitis huitsin v***uun mun puhelimesta. Asennettu se sitäpaitsi olikin vain, koska eräs paska oppilaitos katsoi oikeudekseen vaatia sen käyttöä opiskelijoilta. Ihme touhua.

Vierailija
116/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös facebook kuuntele myös että mitä tv kanavia katsot?

Vierailija
117/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa ja kuuntelee.

Sen huomaa mainoksista joita saa.

Vierailija
118/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Huawei taas ei tykkää, jos peitän puhelimeni etukameran.

Vierailija
119/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tällaisia kutsuttiin jumalan teoiksi nykyisin näköjään teknologian. Ihminen on edelleen tyhmä apina joka yhdistelee asioita mielensä mukaan ja hakee todisteita ennakkoluuloistansa ympäristöstänsä.

Laitteiden lähettämää ja vastaanottamaa dataa voidaan seurata eikä sieltä ole löytynyt mitään todisteita että ne itsestään lähettäisivät kuvaa tai ääntä valmistajalle. Toki jos asennat mitä applikaatioita sattuu niin nehän näitä oikeuksia voivat saada mutta jotkut perus googlen valmistavat tuotteet eivät kyllä tällaista tee. Oikeasti myös se mistä puhut, kuinka se näkyy mainoksissa jne. vaatisi todella laajaa tilastomateriaalia jotta voitaisiin hakea poikkeavuuksia. Tässä häiriötä aiheuttaa myös se että se mistä olet muuten kiinnostunut saattaa vaikuttaa moniin muihin asioihin. Esimerkiksi google varmasti tietää ikäsi ja sukupuolesi ja sen perusteella jo osaa tuollaisia mainostaa.

Mutta yritäppä tämmöistä jollekin peruskoulumatematikan pohjalta maailmaa hahmottavalle selittää.

Vierailija
120/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voi miettiä myös täysin markkinatalouden logiikalla. Google tietää jo varmasti sinusta aivan tarpeeksi että osaa mainostaa sinulle niitä tuotteita joita kuvittelee sinun haluavan. Äänen kuuntelu salaa olisi tajuttoman kokoinen riski eikä se tarvitsisi kuin yhden vuotajan jotta aiheutuisi valtava maailmanlaajuinen skandaali kenties suurempi kuin Snowden. Myös suomen kielen tunnistuksessa googlella on vielä vahvoja ongelmia joten on todella epätodennäköistä että puhelimesi taskun tai laukun läpi pystyisi tuollaisia termejä kaappaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä