Vähän pelottavaa taas huomata, että puhelin todellakin kuuntelee
Vastaavaa on käynyt aiemminkin. Eilen kaverini puhui lenkillä, että on ajatellut hankkia ryhtiliivin. En ollut sellaisesta ennen kuullut ja unohdin asian. Tänään instagramissa minulle tuli ryhtiliivin mainos. Enkä siis ollut googlaillut tms. Ainoastaan kaveri varmaan pari kertaa sanoi tuon sanan lenkin aikana.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viimeaikoina paljon hammaslääkärissä erään hammaskiskon takia, puolentoista kuukauden sisään neljä kertaa. En ole googlaillut kiskosta mitään, koska sain ison nipun ohjepapereita aiheesta, ja muutenkin lääkäri selitti asiat juurtajaksain.
Jostain syystä minulle on alkanut tulla ympäri nettiä erilaisia hammastarvikemainoksia.
No tuon voi selittää sillä että se on vakoillut gps tietojasi ja nähnyt että olet käynyt monta kertaa hammaslääkärissä.
Ei voi, jos hammaslääkäri on samassa talossa missä on muitakin palveluja tai talossa asuu muita ihmisiä.
Wifi verkkojen signaalien voimakkuuksien perusteella se voi päätellä kerroksen. Varmaan se bluetoothillakin myös näkee että nyt ollaan ihan hammaslääkärin puhelimen vieressä.
Plus se ajanvaraus. Tehty puhelinsoitolla vai google chromen kautta? Onko laitettu "hammaslääkäri" google kalenteriin?
totta se on, minulle käynyt samalla lailla monta kertaa. Kerran puhuin parnerin kanssa keittiön kaapin ovista ja välitilasta, ja sittenkunavasin puhelimen, tuli ensimmäisenä näytölle mainoksia välitiloista ja keittiöremonteista (enkä ollut googlaillut niitä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viimeaikoina paljon hammaslääkärissä erään hammaskiskon takia, puolentoista kuukauden sisään neljä kertaa. En ole googlaillut kiskosta mitään, koska sain ison nipun ohjepapereita aiheesta, ja muutenkin lääkäri selitti asiat juurtajaksain.
Jostain syystä minulle on alkanut tulla ympäri nettiä erilaisia hammastarvikemainoksia.
No tuon voi selittää sillä että se on vakoillut gps tietojasi ja nähnyt että olet käynyt monta kertaa hammaslääkärissä.
Mäkin epäilen että tää perustuu sijaintitietoihin.
Ehkä, mutta kaikki vastaavat tapaukset eivät perustu.
Itse juttelin yksi ilta puhelimessa tuttavani kanssa, joka kertoi sukunsa olevan kotoisin urdunkieliseltä alueelta. En ollut koskaan ollut kiinnostunut kyseisestä kielestä, enkä ole varmasti ikinä tehnyt mitään hakuja aiheesta, ja tämä tuttavanikin asuu Briteissä. Juttelimme ko. kielestä hetken. Aamulla kun googlasin ihan toista asiaa (esim. "kasvi"), googlen automaattinen täydennys ehdotti hauksi "kasvi urdun kielellä".
Ei voi olla muuta selitystä kuin että tekoäly kuunteli puhelua. En tykkää ajatuksesta yhtään.
Huomasin jokin aika sitten, että minulle on muodostumassa vaivaisenluu ja sanoin siitä puolisolleni. Koskaan en googlannut siihen liittyvää. Ja eiköhän alkanut puhelimeen tulla "näin eroon vaivaisenluusta" mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Google nauhoittaa ja sieltä voi omasta profiilistaan käydä poistamassa tiedot mitä sinne on ilmestynyt.
Mitä kaikkea se nauhoittaa?
Ja jos tiedostot ovat jo pilvessä, niin mitä väliä enää tässä vaiheessa? Google on jo speech2text, analysoinut kaiken ja laittanut kaikki relevantit tiedot profiiliin (esim thampaat paskana, näytä sille suunhoito tuotteita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juttelin yksi ilta puhelimessa tuttavani kanssa, joka kertoi sukunsa olevan kotoisin urdunkieliseltä alueelta. En ollut koskaan ollut kiinnostunut kyseisestä kielestä, enkä ole varmasti ikinä tehnyt mitään hakuja aiheesta, ja tämä tuttavanikin asuu Briteissä. Juttelimme ko. kielestä hetken. Aamulla kun googlasin ihan toista asiaa (esim. "kasvi"), googlen automaattinen täydennys ehdotti hauksi "kasvi urdun kielellä".
Ei voi olla muuta selitystä kuin että tekoäly kuunteli puhelua. En tykkää ajatuksesta yhtään.
Kyllähän se ihan sen perusteella mihin numeroon soitit olisi pystynyt päättelemään että sulla on urdunkielinen kaveri.
Se sun ryhtiliivikaveri on googlannut näitä liivejä ja kun olette vierekkäin samassa verkkoympäristössä, sun puhelin yhdistelee näitä lähialueen hakutietoja. Sun puhelin ei kuuntele se tutkii dataa.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google nauhoittaa ja sieltä voi omasta profiilistaan käydä poistamassa tiedot mitä sinne on ilmestynyt.
Mitä kaikkea se nauhoittaa?
Ja jos tiedostot ovat jo pilvessä, niin mitä väliä enää tässä vaiheessa? Google on jo speech2text, analysoinut kaiken ja laittanut kaikki relevantit tiedot profiiliin (esim thampaat paskana, näytä sille suunhoito tuotteita).
Laitoin ohjeet tuonne aiemmin, käy kuuntelemassa mitä on nauhoittanut. Ja katsomassa, mitä sinusta on tallennettu. Nämä saa poistettua/otettua pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ihan sen perusteella mihin numeroon soitit olisi pystynyt päättelemään että sulla on urdunkielinen kaveri.
Kaverini ei ole urdunkielinen. Luepa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa on tapahtunut muillekin eli tuo on ihan totta. Just yhdet tututkin ihmetteli asiaa.
Minä olen mölynnyt puhelimen lähettyvillä vaikka mitä, enkä ole saanut mitään sellaisia mainoksia mitkä eivät selittyisi googlettelulla yms. Mistä se edes tietää mitä milloinkin pitäisi mainostaa, kun varmasti satoja erilaisia sanoja puhuu päivän aikana. "Sukat pitäis pestä", tuleeko sitten heti sukka-, pesuaine- ja pesukonemainoksia?
Kuuntelu on jo vanha homma, mutta olen aivan varma, että oma iPhone myös salakuvaa asioita. Kerran kaupassa katselin uutta käsitiskiainetta, en ostanut mutta kun menin kotiin ja rupesin selaamaan puhelimella jotain sovellusta, se samainen tiskiaine tuli heti mainoksena. Ja tämä on käynyt jonkin toisenkin tuotteen kohdalle.
Enkä ole googlettanut niitä.
Koronan takia minulle on pitkään jo mainostettu hautakiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelu on jo vanha homma, mutta olen aivan varma, että oma iPhone myös salakuvaa asioita. Kerran kaupassa katselin uutta käsitiskiainetta, en ostanut mutta kun menin kotiin ja rupesin selaamaan puhelimella jotain sovellusta, se samainen tiskiaine tuli heti mainoksena. Ja tämä on käynyt jonkin toisenkin tuotteen kohdalle.
Enkä ole googlettanut niitä.
Taskustako se sen pesuainepurkin kuvasi?
Kyllä kuuntelee. Olin selailemassa puhelinta kun puolisoni tuli kysymään, että missä meidän matkalaukkuvaaka on. Kerroin paikan ja kun seuraavan kerran menin facebookiin, ensimmäisenä siellä vastaan tuli matkalaukkuvaaka. Eikä siis oltu lähdössä mihinkään reissuun tai googleteltu matkoja, vaan mies keksi yhtäkkiä haluta punnita moottoripyörälaukkunsa painon.
Tuttua tapahtunut monta kertaa,myös ulkomailla ollessa. Pitää ottaa toi siri pois käytöstä ja koittaa loppuuko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin tarkkaa tietoa, että voisi päätellä minun käyneen 3-kerroksisen kauppakeskuksen 2. kerroksen C-rapun huoneistossa n:o 23, jossa hammaslääkäri pitää vastaanottoaan. Ei sitten tarvitse enää miettiä, että missäs minä vietinkään viime viikonlopun sumuisimman yön, katsoopa vaan reittinsä ja seuralaisensa osoitteen googlesta.
En tiedä kumpi on järkyttävämpää, salakuuntelu vai se, että kyseiset yhtiöt vain tekevät sitä ja ihmiset levittelevät käsiään jatkaen elämää kuten ennenkin. Jos tällainen olisi paljastunut 90-luvulla, facebook ja google olisivat konkurssissa. Mutta meillä ei ole vaihtoehtoja.
Pari vinkkiä: älkää käyttäkö Facebookia. Käyttäkää Telegramia Whatsappin sijaan. Käyttäkään Duckduckgota hakukoneena googlen sijaan.
Välillä on ihan selkeitä mainoksia:
- kun haet googlesta asiaa X niin kohta on tästä mainoksia
- kun puhut sänkystä niin kohta saat sänkymainoksia
- jne.
Välillä on ei niin selkeitä mainoksia:
- googletin migreenistä, jota sairastan ja seuraavana päivänä sain "ryhtihenkseleistä" mainoksia IG
(Migreeni alkaa usein jännityspäänsäryllä tai huonolla ryhdillä eli google osaa myös miettiä näin pitkälle asiaa: haetaan tietoa migreenistä ja laitetaan tietoa ryhdin korjaamisesta. PELOTTAVAA!)
Todellisuudessa suurin osa jännityspäänsärystä on migreeniä
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/77618d8a-f802-4180-a6b9-47bf3…
Migreenikipu voi alkaa myös lihassärkynä niskasta tai suoraan toiselta puolelta päätä
https://migreeni.org/tietoa/migreeni/
Ei välttämättä gps - voi myös olla mm. tieto siitä että kännykäsi on yhdistetty hammaslääkäriaseman wifi-verkkoon/ollut sen taajuusalueella.