Vähän pelottavaa taas huomata, että puhelin todellakin kuuntelee
Vastaavaa on käynyt aiemminkin. Eilen kaverini puhui lenkillä, että on ajatellut hankkia ryhtiliivin. En ollut sellaisesta ennen kuullut ja unohdin asian. Tänään instagramissa minulle tuli ryhtiliivin mainos. Enkä siis ollut googlaillut tms. Ainoastaan kaveri varmaan pari kertaa sanoi tuon sanan lenkin aikana.
Kommentit (167)
Olen viimeiset 3 viikkoa puhunut tämän tästä, että pitäisi ostaa kasvihuone. Toiveikkaana olen odottanut asiaan liittyviä mainoksia - ei ainuttakaan! Miksi minun puhelimeni ei halua kuunnella?
Vieläkö joku ihmettelee tänä päivänä, ettei kuuntelua tapahtuisi? Minulle tuo on ollut selvä jo vuosia. Niin selvät todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Välillä on ihan selkeitä mainoksia:
- kun haet googlesta asiaa X niin kohta on tästä mainoksia
- kun puhut sänkystä niin kohta saat sänkymainoksia
- jne.
Välillä on ei niin selkeitä mainoksia:
- googletin migreenistä, jota sairastan ja seuraavana päivänä sain "ryhtihenkseleistä" mainoksia IG
(Migreeni alkaa usein jännityspäänsäryllä tai huonolla ryhdillä eli google osaa myös miettiä näin pitkälle asiaa: haetaan tietoa migreenistä ja laitetaan tietoa ryhdin korjaamisesta. PELOTTAVAA!)
Todellisuudessa suurin osa jännityspäänsärystä on migreeniä
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/77618d8a-f802-4180-a6b9-47bf3…
Migreenikipu voi alkaa myös lihassärkynä niskasta tai suoraan toiselta puolelta päätä
https://migreeni.org/tietoa/migreeni/
"Niskan lihassärky ei ole migreenin aiheuttaja, vaan osa migreenikohtausta."
Silläpä se guukkeli tarjosi niskan ryhtiä parantavia hinkseleitä.
Muutama vuosi sitten ajelin vessassa säärikarvoja ja kuuntelin samalla biisejä Youtubesta. En puhunut kellekään mitään. Joka välissä tuli sheiveri-mainoksia! Meni jo oudon puolelle 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä on ihan selkeitä mainoksia:
- kun haet googlesta asiaa X niin kohta on tästä mainoksia
- kun puhut sänkystä niin kohta saat sänkymainoksia
- jne.
Välillä on ei niin selkeitä mainoksia:
- googletin migreenistä, jota sairastan ja seuraavana päivänä sain "ryhtihenkseleistä" mainoksia IG
(Migreeni alkaa usein jännityspäänsäryllä tai huonolla ryhdillä eli google osaa myös miettiä näin pitkälle asiaa: haetaan tietoa migreenistä ja laitetaan tietoa ryhdin korjaamisesta. PELOTTAVAA!)
Todellisuudessa suurin osa jännityspäänsärystä on migreeniä
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/77618d8a-f802-4180-a6b9-47bf3…
Migreenikipu voi alkaa myös lihassärkynä niskasta tai suoraan toiselta puolelta päätä
https://migreeni.org/tietoa/migreeni/
"Niskan lihassärky ei ole migreenin aiheuttaja, vaan osa migreenikohtausta."
Silläpä se guukkeli tarjosi niskan ryhtiä parantavia hinkseleitä.
Ehkäpä ne hinkselit lievittää niskasärkyä. Mene ja tiedä, liittyi ne sitten migreeniin tai ei.
Pitääkin kokeilla ja hokea puhelimelle kakkapyllyä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kumpi on järkyttävämpää, salakuuntelu vai se, että kyseiset yhtiöt vain tekevät sitä ja ihmiset levittelevät käsiään jatkaen elämää kuten ennenkin. Jos tällainen olisi paljastunut 90-luvulla, facebook ja google olisivat konkurssissa. Mutta meillä ei ole vaihtoehtoja.
Aina se vakiovastaus porukalla, "ei mulla ole mitään salattavaa" kun vaahdotaan jostain tietoturva- tai yksityisyysjupakasta. Ihmekös tuo sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pari vinkkiä: älkää käyttäkö Facebookia. Käyttäkää Telegramia Whatsappin sijaan. Käyttäkään Duckduckgota hakukoneena googlen sijaan.
Ahaa, eli pitää vain suostutella kaikki muutkin pois FB:stä ja käyttämään jotain foliohattujen viestintäsovelluksia, helppo homma.
Toistin joskus traktori-sanaa. Mainoksia ei alkanut tulla. Mutta muuten tulee kyllä, jos normaalisti puhuu asioista, eikä yritä mitään.
Kenelle tulee enää yllätyksenä, että puhelin kuuntelee? Samaa voi tehdä myös jotkut älytelevisiot jne. Tiedostan tämän oikein hyvin. Samoin kameran kanssa kannattaa olla tarkkana.
Minkä merkkinen kännykkä teillä on? Oisko enemmän androidien ongelma vai onko myös iphoneissa?
Minulla on iPhone ja olen ottanut Sirin pois päältä. Sen sijaan, jos vaikka puhun puhelimessa mieheni Android-puhelimen lähellä, miehen puhelin menee automaattisesti Googleen ja tekee haun jollain lauseella/sanoilla, joita olen juuri käyttänyt puhelimessa. En tiedä, mikä on se taikasana, jolla miehen puhelin päättää, että nyt on aika tehdä Googlehaku, mutta ärsyttää kyllä.
En käytä Googlen kalenteria ja käyn silloin tällöin tyhjentämässä Googlen keräämät paikannustiedot ja mielestäni olen laittanut sinnekin asetuksen, ettei Google saa kerätä minusta tietoja (ihan kuin ei keräisi silti...).
Selaimena käytän Firefoxia VPN:n läpi ja hakukone on tietysti DuckDuckGo. YouTube-tilin olen liittänyt sitä varten luotuun Googlen roskatiliin, jota en käytä muualla. Facebookia käytän todella harvoin, mutta siellä minulla on tiukimmat tietosuoja-asetukset ja olen kieltänyt kohdistetun markkinoinnin. Silti jos olen tarpeesta tai huvikseni katsellut esim. asuntoja, autoja, sohvaa jne. ne mainokset, joita AdBlock ei suodata, ovat juuri näihin asuntoihin, autoihin tai sisustustavaroihin liittyviä.
En ole mielestäni mikään foliohattu pahimmasta päästä, enkä ahdistu ajatuksesta, että S-etukortti kerää kaikkien ostosten tiedot yms. Olemme menettäneet digitaalisen yksityisyytemme jo kauan sitten.
90 päivää morsiamena tositvsarjan Synginiltä kysyttiin, miten hän oli ilmottautunut ohjelmaan. Hän rennosti ohimennen sanoi että oli puhunut siitä ja kännykkä kuunteli ja Facebookiin ilmestyi ohjelman mainos.
Rento tapa ohimennen mainita asia kiinnitti huomioni.
No, mitä vahinkoa siitä on kenellekään?
Ei varmaan mitään, kuten ei muistakaan vastaavista.
Sano sille puhelimelle että aiot tappaa B. Öbäman Sen jälkeen laitat midget poken pyörimään ja tyydyttelet itseäsi samalla kun webkamerasi on auki. Tosi kiihottavaa kun voit tehdä sitä liittovaltioagenttien katsellessa.
Vitsailin kaverille wazupissa, että pitäisi lähettää pariton kultakoru sellaiseen kullan ostopalveluun. (Käytin ihan firman nimeä). Sanoin tämän vitsin myös ääneen miehelleni. Seuraavana päivänä tuli puhelinmyyjältä soitto tälläisestä firmasta.
Olen huomannut samaa monien tuotteiden kohdalla. Oudoin oli, kun telkkarissa soi yksi kappale. Takuulla ei mainittu esittäjää tai kappaleen nimeä ääneen. Kohta kuitenkin alkoi tulla mainoksia kyseisestä kappaleesta.
Ostin vr:n matkaliput. Heti sen jälkeen tuli googlelta ilmoitus, että olet matkustamassa Helsinkiin, haluatko tietää mitä siellä voisi tehdä? Ja oli ihan päivämäärätkin, milloin reissuni on.
Aika hyytävää kyllä, mutta toisaalta, näin tavallisena pulliaisena, aivan yksi lysti, kunhan ei päädy rikollisten käsiin tuollaiset tiedot jotenkin.
Mitenhän tuollaisen kyttäyksen saisi googletililtä pois?
Tämä!