Mitä sanoa syyksi kun en juo alkoholia häissä?
Olen ihan raskauden alussa, tein vasta positiivisen testin. Viikonloppuna on miehen kaverin häät. Suurin osa vieraista 25-30v porukkaa ja tarkoitus varmasti nauttia alkoholia jonkin verran. No minähän en tietenkään aio juoda. En tunne tätä porukkaa niin hyvin että haluaisin kertoa todellista syytä kenellekään. Mitä sanoisin? Joku lääkekuuri... no sitten uteliaat (ja humalaiset) tietenkin alkaisi kysellä vaivoistani. Help :)
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään tuskin kiinnostaa sinun alkoholin juomisesi tai juomattomuutesi. Ei kannata tehdä ongelmaa asiasta, joka ei ole ongelma.
Yllättävän montaa se aihe kiinnosta. Oli tuttu tai ei. "siis etkö sä juo?!"
Hiljenevät aina kun esittää vastakysymyksen tai -hämmästelyn. "Miksi sä juot?" tai "Ai sä juo ALKOHOLIA"
Ei kiinnosta, kun tota potaskaa on sen kolkyt vuotta jo käynyt läpi. Mä en vaan juo, piste.
Joko huijaisin juovani ja jättäisin lasin aina johonkin pöydälle yms. tai tulisin paikalle autolla. Itse en haluaisi että muut tajuaisivat raskauden kun muuten vaan kieltäytyy alkoholista. Ainakin omalla kohdalla kanssa juhlijat tajuaisivat heti, koska minulle alkoholi juhlissa maistuu.
Mä teen aina niin bileissä, saunailloissa, juhlissa... et otan esim. tölkillisen olutta (tölkki on hyvä, koska siitä ei näy läpi, paljonko on mennyt) ja kuljen se sama tölkki kädessä koko illan. Ei sitä kukaan vahtaa, että kuinka mones se kelläkin on menossa.
En siis ole raskaana enkä absolutisti, mutta en halua enää juurikaan juoda, mutta en myöskään selitellä sitä.
Virtsatietulehduslääkkeet (oliko Nitrofur-C tms) oli ainakin aiemmin sellaiset ettei alkoholia saanut käyttää yhtäaikaa. Ja vaivana sen verran intiimi että turhan kysyjä nolostuu
Sanot olevasi alkoholisti. Bonuksena saat selville miten nopeasti juorut kulkevat.
Ohis. Yksinkertaisena miehenä olen aina ihmetelly miksi pitää kertos saati selitellä ja antaa perusteita sille, ettei halua nauttia alkoholia sensijaan, että perueleuia ja seliyksiä vaadittaisiin häneltä, joka juo ja nauttii sitä, tosinaan vielä senkin jälkeen kun fiksumpi olisi "jo" ymmärtänyt lopettaa.(...)
Vierailija kirjoitti:
Seuraavana päivänä aikaisin töitä tms. Mutta en kyllä minäkään selittelisi, vaan oisin juovinani. Miehen kanssa lasi vaihtoon.
Itsetunto kohdilleen niin ei tarvitse teeskennellä. Voi ihan avoimesti olla juomatta niin kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa pitää selitellä juomattomuutta. Otat, jos tarjotaan, mutta jätät juomatta. Yleensä kyllä kysytään mitä ottaa eikä noin vain tyrkytetä alkoholia. Älä tee asiasta numeroa niin kukaan ei kiinnitä huomiota.
Minuakin huvittaa se että Suomessa pitäisi edelleen selitellä alkoholin juomattomuutta olematta mikään uskovainen tai entinen alkoholisti. Kunnon häissä pitäisi olla tarjolla alkoholittomiakin vaihtoehtoja kahvin ja raanaveden ohella.
Tuolla oli just tutkimus , tehty Beifastissa, että juuri aivan alkuraskaudessa tai ennen tietoa raskaudesta on kaikkein vaarallisinta juoda vaikka vain viiniä. Myöhemmin testissä yhden viinilasillisen jälkeen, ultraäänessä todettiin lapsen olevan n. 3 tuntia lähesliikkumatta se tarkoittaa että että sikiö kärsii ja tuli humalaan. Ainoastaan alkoholi on näin vaarallista sikiölle. Se läpäisee istukan täysin. Tutkimus valmistuu vasta ensi vuonna. Epämodostumat ja neurologiset vaivat saattaa olla seirauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa pitää selitellä juomattomuutta. Otat, jos tarjotaan, mutta jätät juomatta. Yleensä kyllä kysytään mitä ottaa eikä noin vain tyrkytetä alkoholia. Älä tee asiasta numeroa niin kukaan ei kiinnitä huomiota.
Minuakin huvittaa se että Suomessa pitäisi edelleen selitellä alkoholin juomattomuutta olematta mikään uskovainen tai entinen alkoholisti. Kunnon häissä pitäisi olla tarjolla alkoholittomiakin vaihtoehtoja kahvin ja raanaveden ohella.
Yleensä se selittelyn tarve kumpuaa nimenomaan niistä, jotka EIVÄT juo. Juurikin tuon "pakko selitellä, jos ei juo" ajatusmallin takia. Selittely alkaa jo ennen kuin kukaan edes kysyy mitään. No ei ole mikään pakko selitellä. Sen kun on juomatta ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja kun tilaisuuksissa vastaan kysymykseen tavallinen vai alkoton (huomaa vaihtoehdot!) , että alkoton, kiitos, niin ainakin 5 ihmistä kysyy kuuluvalla äänellä MIKSI??????? MIksi et MUKA voi juoda? Ootko autolla, ootko raskaana, miksi ei muka maistu.
Toivoisin, että joskus muilla olisi parempaakin tekemistä kuin juomieni kyttääminen, mutta eipä näytä olevan. Siis en ala selittelemään, en ole kuulevinani kysymyksiä, mutta monesti ne kyllä jaksetaan toistaa...
Yleensä juhlissa alkoton loppuu kesken aiemmin kuin alkollinen.
Melkoisten tampioden kanssa sinäkin aikaa vietät. Minulta on viimeksi teininä kysytty, miksi en juo alkoholia. N36, koko elämänsä absolutisti
Yleensä se ystävä- ja tuttavapiiri tietää kuka on aina raitis eikä hänelle olla tyrkyttämässä lapsellisesti jotain olutta tai viinaa.
Kun (oletettavasti) kysytään että valkoista vai punaista niin vastaat toisen ja annat lasin olla siinä pöydällä.
Ikinä en ole häissä kiinnittänyt huomiota siihen, miten tiuhaan muiden laseja täytetään vai täytetäänkö ollenkaan. Kyseessä on ilmeisesti sinulle vieraita ihmisiä jotka eivät tunne alkoholinkäyttötottumuksiasi, kukaan ei tule kiinnittämään huomiota siihen, juotko oikeasti vai onko lasi pelkkänä koristeena jos et itse tee siitä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja kun tilaisuuksissa vastaan kysymykseen tavallinen vai alkoton (huomaa vaihtoehdot!) , että alkoton, kiitos, niin ainakin 5 ihmistä kysyy kuuluvalla äänellä MIKSI??????? MIksi et MUKA voi juoda? Ootko autolla, ootko raskaana, miksi ei muka maistu.
Toivoisin, että joskus muilla olisi parempaakin tekemistä kuin juomieni kyttääminen, mutta eipä näytä olevan. Siis en ala selittelemään, en ole kuulevinani kysymyksiä, mutta monesti ne kyllä jaksetaan toistaa...
Yleensä juhlissa alkoton loppuu kesken aiemmin kuin alkollinen.
Melkoisten tampioden kanssa sinäkin aikaa vietät. Minulta on viimeksi teininä kysytty, miksi en juo alkoholia. N36, koko elämänsä absolutisti
Yleensä se ystävä- ja tuttavapiiri tietää kuka on aina raitis eikä hänelle olla tyrkyttämässä lapsellisesti jotain olutta tai viinaa.
Myöskään ventovieraiden kanssa en ole koskaan aikuisiällä törmännyt uteluihin. t. sama
Annat kaataa lasiisi viiniä etkä vain sitten koske siihen etkä tee asiasta numeroa. Eräs absolutistituttava tekee näin aina, monet juhlat käytiin yhdessä ennen kuin joku toinen kertoi mulle hänen absolutismistaan ja tuosta toimintatavastaan - en tosiaankaan ollut kiinnittänyt siihen mitään huomiota! Tai sitten olet muka sippailevinasi lasistasi ja kun miehesi lasi tyhjenee, vaihdatte kaikessa hiljaisuudessa laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Huomio baaritiskin myyjän puolelta. Yllättävän iso osa alkoholitonta varsinkin pe-la iltoina tilaava kertoo tilauksensa lisäksi syyn sille, miksi ei juo alkoholia. Usein vaivaantuneen naurahtelun saattelemana. Kukaan alkoholia tilaava ei kuitenkaan niin tee. Enkä minä koskaan millään tavalla kyseenalaista asiakkaan tilausta ellei asiakas ole niin humalassa, että alkoholia ei hänelle enää myydä. Muilta osin minulle on ihan sama tilaako joku soodaa vai viinaa.
Ota tölkki käteesi ja pidä sitä samaa tölkkiä koko illan. Meidän ystäväpiirissä alkoholittomuutta kummasteltaisiin, meidän juhlissa ei tarvitse ryypätä, mutta kyllä se herättää huomion jos kieltäytyy edes siitä lasillisesta viiniä.
Itselläkin häät tiedossa, ja ajattelin olla juovinani (vaikka en oikeasti juo). Voidaan sitten miehen kanssa vaihtaa viinilasit jossain vaiheessa iltaa jne.
Sanot etä sulla on väkivaltainen skitsopsykoosi päällä ja alkoholi pahentaa oireita.
Ei kukaan kyttää että juoko joku vai eikö juo, jos siitä ei itse pidä meteliä. Ottaa vaan tervetulomaljan ja skoolaa muiden mukana, ja kun ruoan yhteydessä tarjotaan viiniä, niin ottaa lasillinen, ei kukaan huomaa että milloin se lasi tyhjenee tai täyttyy. Juuri noilla ontuvilla selityksillä jostain antibioottikuurista ne epäilykset herätetään.
Sanot että olet tullut uskoon ja kysyt kuka haluaa jutella sun kanssa Raamattuasioista.
Yllättävän monet oikeesti kyseenalaistaa jos joku ei juo, joten ymmärrän ap:ta täysin. Mutta koita tosiaan olla tekemättä asiasta mitään numeroa, jos joku uuno nyt sattuu kysymään mikset juo niin sanot että sulla on antibioottikuuri.