Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eron suunnittelu miehen selän takana

Vierailija
27.07.2020 |

Meillä on avoliitossamme ylitsepääsemättömiä ongelmia, joita mies ei näe. Kärsin hänen käytöksestään päivittäin: mustasukkaisuudesta, ilkeydestä, vähättelystä ja manipuloinnista, vain joitakin mainitakseni. Mies ei ole narsisti vaan muuten vaan (lue: lapsuuden traumojen vuoksi) sisältä paha ihminen. Menneisyydessään mm. väkivaltaisuutta, minkä on myöntänyt, ja niin edelleen. En voi elää tässä suhteessa.

Olen päättänyt erota, mutta koska pelkään miestäni ja hänen reaktiotaan, joudun lähtemään yllättäen. Odotan vain seuraavaa riitaa, jolloin hän käskee minua poistumaan kuten on jo monet kerrat tehnyt. Silloin voin kirjaimellisesti poistua hänen elämästään helposti ja käskystä.

Kuitenkin tunnen olevani kamala ihminen, kun suunnittelen tätä häneltä salaa. Olen jo päätökseni tehnyt ja tuhlaan miehen aikaa olemalla epärehellinen ja vilpillinen. Meillä on nyt kausi kun on tyyntä myrskyn edellä, ja koska rakastan miestäni kaikesta huolimatta, tunnen sääliä ja syyllisyyttä. Eilen itkin seksin jälkeen ja esimerkiksi ruokaa tehdessäni ajattelen itkuisena ja sisältä rikkinäisenä, että ”tämä saattaa olla viimeinen ateria jonka tälle miehelle valmistan”.

Olen koko ajan jännittynyt ja tunnelma on odottavainen. Olen koko ajan levoton. Aavistaakohan mies? Teenköhän väärän ratkaisun? Teenkö elämäni virheen? Mitä tästä eteenpäin?

Etsin vertaistukea ja kokemuksia vastaavista tilanteista. Onko kenellekään tuttu juttu? Olenko ITSE paha ihminen tehdessäni ja toimiessani näin?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuvailusi perusteella kuulostaa siltä, että olet tehnyt fiksun päätöksen.

m 31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee virhettä. Joskus on turvallisinta lähteä noin.

Vierailija
4/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole paha ihminen ja oikean ratkaisun olet tehnyt. Tuntuu sumuiselta tuossa vaiheessa, mutta tajuat lähdettyäsi ja ajan kuluttua että pelastit juuri mielenterveytesi ja loppuelämäsi. Ja ehkä löydät joskus jonkun, joka ei ole "sisältä paha ihminen" (vai haluatko elää tällaisen pahan ihmisen kanssa loppuelämäsi?).

Vierailija
5/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ap ihan oikein, kun suunnittelet eron etukäteen. Aseta itsesi vihdoin huonon miehesi edelle. Hän ajattelee kyllä aina vain omaa etuaan. Ansaitset parempaa.

Vierailija
6/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, näitä asioita halusin kuulla. Tässä on tosiaankin elämä pelissä, on ajateltava itseäni ja hyvinvointiani.

Ap

Vierailija
7/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmasi on hyvä. Lähde seuraavan kerran, kun pyytää poistumaan, varsinkin kun on tehnyt sitä usein. "Sitähän sä pyysit" toimii ja saa arvaamattoman miehen mietteisiin.

Vierailija
8/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt joku rehellinen selitys miehellekin

Vierailija
9/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä nyt ap IHAN varma, että sun on turvallisempi lähteä silloin kun mies on valmiiksi raivoissaan kuin nyt heti tai milloin tahansa muulloin? Itse näkisin, että riidan odottamisessa Ja juuri riidan tuoksinassa lähtemisessä on isoja riskejä!

Se on kyllä hyvä, että valmistaudut etukäteen. Olet siis laatinut suunnitelman siitä, mihin menet ja miten menet sinne, ja sulla on jossain sen verran käteistä, että pärjäät? Hyvä.

Vierailija
10/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yrittänyt keskustella, mutta mies on joka kerta kääntänyt asian ja käytöksensä minun syykseni. Selitykset on siis tavallaan jo annettu, mutta hän ei halua niitä kuulla.

Ap

Vierailija
11/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä nyt ap IHAN varma, että sun on turvallisempi lähteä silloin kun mies on valmiiksi raivoissaan kuin nyt heti tai milloin tahansa muulloin? Itse näkisin, että riidan odottamisessa Ja juuri riidan tuoksinassa lähtemisessä on isoja riskejä!

Se on kyllä hyvä, että valmistaudut etukäteen. Olet siis laatinut suunnitelman siitä, mihin menet ja miten menet sinne, ja sulla on jossain sen verran käteistä, että pärjäät? Hyvä.

Tosi hyvä pointti, mutta tuntuu siltä että tarvitsen niin miehen kuin itsenikin takia ”viimeisen niitin”. Se ikään kuin takaa turvallisuuteni, eikä mies voi enää syyttää minua, kun on itse käskenyt lähtemään.

Ainakin tällainen on ajatukseni.

Suunnitelma on valmis. Tiedän minne mennä ja miten mennä ja rahaa on niin että pärjään.

Ap

Vierailija
12/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että kun seuraava riita tulee  ja mies osoittaa ovea, niin voisit silloin vain lähteä eikä mies suuttuisi entisestään ja yrittäsi estää sinua?

Vierailija
13/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Miksi pitää odottaa seuraavaa riitaa, miksi et vain lähde saman tien?

Vierailija
14/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit suunnitella eroa etukäteen, mutta teet väärin jos häivyt vaan yhtä-äkkiä.

Olisi parempi että keskustelet aikeestasi miehelle nyt kun on tyyntä. Annat hänellekin vähän aikaa sulatella asiaa. Sinullahan on ihan pätevät syyt erota, mutta tee se reilusti toista kohtaan. Kun olette yhdessä menneet yhteen niin älä seläntakana eroa.

Vierailija
15/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Kyllä aikuisen ja täyspäisen ihmisen olisi pitänyt tilanne tajuta jo aikoja sitten. Luultavasti AP joutuu vain kahta kauheampaan suohon, jos joutuu vielä _selittämään_ lähtöään. Luultavasti ei saa lähteä siinä tapauksessa ja silmukka vain kiristyy entisestään. Eli ei, *älä selitä* vaan lähde.

Itse saman kokeneena, niin vinkkejä:

- Ota kaikki itselle tärkeä tavara mukaan. Henkilökortit, passit, itselle tärkeät arvoesineet yms. Lopuille voit sanoa hyvästit. Jos hyvin käy, saat vielä omaisuutesi itsellesi, mutta älä luota siihen. Älä jätä mitään, millä sinua voidaan kiristää.

- Kerro parille luottoystävälle aikeistasi. Varmista, että sinulla on joku paikka mihin mennä. Varmista, että sijaintiasi ei saada selville ja jos saadaan, niin joku on joka hetki turvaamassa selustaasi. 

Älä mieti mitä muut sanovat. Älä mieti mitä mies asiasta ajattelee. Lähde. Sinulla on vain yksi elämä.

Vierailija
16/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit suunnitella eroa etukäteen, mutta teet väärin jos häivyt vaan yhtä-äkkiä.

Olisi parempi että keskustelet aikeestasi miehelle nyt kun on tyyntä. Annat hänellekin vähän aikaa sulatella asiaa. Sinullahan on ihan pätevät syyt erota, mutta tee se reilusti toista kohtaan. Kun olette yhdessä menneet yhteen niin älä seläntakana eroa.

Jos toinen osapuoli on tunnetusti väkivaltainen, kaikki tällainen tekopyhä "reiluus" kannattaa unohtaa, eihän toinenkaan osapuoli ole reilu. Vai olisitko valmis saamaan turpaasi tai menettämään henkesi, vain sen takia, että kaikessa itsetyytyväisyydessäsi kokisit taas kerran "toimineesi oikein".

Vierailija
17/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät puolisoasi, pelkäät olevasi kamala

kun eroat?

Säälistäkö sun mielestä avioliitossa ollaan?

Tarvitset terapiaa.

Mutta pelastaudu nyt ensin fyysiseltä uhalta.

Vierailija
18/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä pointti, mutta tuntuu siltä että tarvitsen niin miehen kuin itsenikin takia ”viimeisen niitin”. Se ikään kuin takaa turvallisuuteni, eikä mies voi enää syyttää minua, kun on itse käskenyt lähtemään.

Ainakin tällainen on ajatukseni.

Suunnitelma on valmis. Tiedän minne mennä ja miten mennä ja rahaa on niin että pärjään.

Ap

Valitettavasti on turha odottaa, että mustasukkainen ja väkivaltainen mies toimisi minkään logiikan mukaan. Varsinkaan ollessaan valmiiksi vihainen.

Vierailija
19/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole kommentoijat eläneet tuollaisessa suhteessa.

Olen monesti ajatellut samaa.

Ihan sama milloin lähtee, niin mies raivostuu, eli lähtee sitten niillä yksillä raivoilla mitkä on joka tapauksessa tulossa. Silloin ei ainakaan voi laittaa yksin sun syyksi sitä eroa.

Vaikka itse on niin ilkeä, ettei hänen kanssa voi elää.

Vierailija
20/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun elää tuollaisessa parisuhteessa, niin normaaliuden raja hämärtyy. Myöhemmin kun katsot tilannetta, niin mietit että miksi ihmeessä siedit niin pitkään. Been there done that. Sinä olet yrittänyt tilannetta selvittää, mutta toinen kieltää kaiken eikä ota mitään vastaan. Ei se siitä muutu miksikään, muuta kuin huonommaksi. Kuinka moni nainen on ajatellut, ettei ikinä siedä väkivaltaa suhteessaan (fyysysitä tai henkistä), mutta kun on siinä suhteessa syvällä, niin niitä tekoja vähättelee, hyväksyy ja jopa kääntää omaksi syykseen. "Kyllä sillä Peralla oli ihan hyvä syy vähän kurittaa mua, koska olin niin ärsyttävä." No ei ole. Lähde hyvä nainen, pelasta itsesi! Älä jää odottamaan seuraavaa raivonpuuskaa. Kun mies tajuaa, että oletkin lähdössä, niin tilanne saattaa eskaloitua esim. fyysiseksi väkivallaksi. Hyvä, että suunnittelet etukäteen. Varaat rahaa tilille, sovit paikan minne mennä, eikä huono idea olisi esim. pakata jonkinverran vaatteita kassiin jonnekin vinttikomeroon tai kaverille. Ja muista, että turvakodit on olemassa, mikäli tilanne äityy pahaksi.