Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eron suunnittelu miehen selän takana

Vierailija
27.07.2020 |

Meillä on avoliitossamme ylitsepääsemättömiä ongelmia, joita mies ei näe. Kärsin hänen käytöksestään päivittäin: mustasukkaisuudesta, ilkeydestä, vähättelystä ja manipuloinnista, vain joitakin mainitakseni. Mies ei ole narsisti vaan muuten vaan (lue: lapsuuden traumojen vuoksi) sisältä paha ihminen. Menneisyydessään mm. väkivaltaisuutta, minkä on myöntänyt, ja niin edelleen. En voi elää tässä suhteessa.

Olen päättänyt erota, mutta koska pelkään miestäni ja hänen reaktiotaan, joudun lähtemään yllättäen. Odotan vain seuraavaa riitaa, jolloin hän käskee minua poistumaan kuten on jo monet kerrat tehnyt. Silloin voin kirjaimellisesti poistua hänen elämästään helposti ja käskystä.

Kuitenkin tunnen olevani kamala ihminen, kun suunnittelen tätä häneltä salaa. Olen jo päätökseni tehnyt ja tuhlaan miehen aikaa olemalla epärehellinen ja vilpillinen. Meillä on nyt kausi kun on tyyntä myrskyn edellä, ja koska rakastan miestäni kaikesta huolimatta, tunnen sääliä ja syyllisyyttä. Eilen itkin seksin jälkeen ja esimerkiksi ruokaa tehdessäni ajattelen itkuisena ja sisältä rikkinäisenä, että ”tämä saattaa olla viimeinen ateria jonka tälle miehelle valmistan”.

Olen koko ajan jännittynyt ja tunnelma on odottavainen. Olen koko ajan levoton. Aavistaakohan mies? Teenköhän väärän ratkaisun? Teenkö elämäni virheen? Mitä tästä eteenpäin?

Etsin vertaistukea ja kokemuksia vastaavista tilanteista. Onko kenellekään tuttu juttu? Olenko ITSE paha ihminen tehdessäni ja toimiessani näin?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit suunnitella eroa etukäteen, mutta teet väärin jos häivyt vaan yhtä-äkkiä.

Olisi parempi että keskustelet aikeestasi miehelle nyt kun on tyyntä. Annat hänellekin vähän aikaa sulatella asiaa. Sinullahan on ihan pätevät syyt erota, mutta tee se reilusti toista kohtaan. Kun olette yhdessä menneet yhteen niin älä seläntakana eroa.

Jos toinen osapuoli on tunnetusti väkivaltainen, kaikki tällainen tekopyhä "reiluus" kannattaa unohtaa, eihän toinenkaan osapuoli ole reilu. Vai olisitko valmis saamaan turpaasi tai menettämään henkesi, vain sen takia, että kaikessa itsetyytyväisyydessäsi kokisit taas kerran "toimineesi oikein".

Näin jos haluaa maineen selkään puukottavana petturina.

Edelleenkin, jos kerran on yhdessä tuumin menty yhteen, niin kyllä sen verran pitää olla kanttia että edes kertoo toiselle etukäteen aikeistaan että toinenkin ehtii käsitellä asiaa ennen kuin ero on konkretiaa. Tilanne on ihan eri sille joka on suunnitellut eron seläntakana kuin sille joka sa sen "päin naamaa".

Vierailija
22/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ehdottaisit miehelle terapiaa/pariterapiaa? Itsekin sanot, ettei hän ole pohjimmiltaan paha ihminen, mutta ei vaan ole osannut käsitellä traumojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäät turvallisuutesi puolesta todella, ei kannata odottaa riitaa.

Lähtisin vähin äänin kun mies ei ole kotona. Loput tavarat hakisin muiden, ulkopuolisten läsnäollessa.

Vierailija
24/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta huomasin, AVOliitto.

Senkun lähdet. Eihän siinä ole edes paperisotaa eikä ositusta.

Toivottavasti sulla on omat rahat.

Vierailija
25/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa valmiiksi omia kamoja ja vie jonnekin luotetun ystävän luo. Tietenkin niin ettei mies huomaa. Sitten kun tulee se viimeinen kerta pääset häipymään yhden kassin kanssa nopeasti. Kaverilla oli vastaava tilanne. Joutui välillä olemaan wc:ssä lukkojen takana kun mies oli aggressiivisena. Meni vähäksi aikaa ensi- ja turvataloon. Siellä sai myös keskusteluapua. Myöhemmin löysi hyvän miehen ja elää nyt unelmaansa.

Vierailija
26/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi parempi että keskustelet aikeestasi miehelle nyt kun on tyyntä. Annat hänellekin vähän aikaa sulatella asiaa. Sinullahan on ihan pätevät syyt erota, mutta tee se reilusti toista kohtaan. Kun olette yhdessä menneet yhteen niin älä seläntakana eroa.

Jos toinen osapuoli on tunnetusti väkivaltainen, kaikki tällainen tekopyhä "reiluus" kannattaa unohtaa, eihän toinenkaan osapuoli ole reilu. Vai olisitko valmis saamaan turpaasi tai menettämään henkesi, vain sen takia, että kaikessa itsetyytyväisyydessäsi kokisit taas kerran "toimineesi oikein".

Edelleenkin, jos kerran on yhdessä tuumin menty yhteen, niin kyllä sen verran pitää olla kanttia että edes kertoo toiselle etukäteen aikeistaan että toinenkin ehtii käsitellä asiaa ennen kuin ero on konkretiaa. Tilanne on ihan eri sille joka on suunnitellut eron seläntakana kuin sille joka sa sen "päin naamaa".

Jos mies on oikeasti arvaamaton, niin erittäin typerä neuvo.

Vierailija
27/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole kommentoijat eläneet tuollaisessa suhteessa.

Joo, ei ole. Miksi olisi?

Ihminen joka pysyy parisuhteessa väkivaltaisen kanssa ei ole mieleltään terve.

Vierailija
28/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on oikeasti arvaamaton, niin erittäin typerä neuvo.

Ketjussa länkyttää joku miesasiamies.

Turha siitä on välittää.

Vierailija
29/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maine on sinulle ilmeisesti niin tärkeä, että otat mieluummin oikean puukoniskun selkääsi jättäessäsi miehen?

Vierailija
30/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se, joka kommentoi näin, ei ole kovin älykäs.

eri

Vierailija
31/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua pahempaan, kuin mitä nyt näkymät saattaa olla. Tosiaan, asiat voivat kääntyä nopeastikin todella rumiksi.

Ala siirtää tärkeää omaisuuttasi turvaan jonnekin muualle minne ikinä saat. Esimerkiksi töiden pukukaappi, laatikosto yms voi toimia väliaikaisena säilytyspaikkana. Eikä ole liioiteltua, että esimies tietää että teet eroa. Ex voi kuitenkin tulla rettelöimään työpaikalle tai tehdä häirintää. Huomioitavaa on, että myös välttämättä et pääse töihin oman turvallisuuden tai asioiden (yllättävien) järjestelyiden vuoksi.

Turvaa selustasi.

Vierailija
32/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Elämän perusasioita on kyky ja halu pitää omasta

turvallisuudestaan huolta.

Kotona ja puolison kanssa kuuluu olla ehdottoman turvassa.

Et ole ihan viisas, jos et tätä ymmärrä.

Vierailija
33/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ap tässä. Minulla kylläkin mitä ilmeisimmin on halu pitää omasta turvallisuudestani huolta, kun teen nyt lähtöä, ja juuri siksi etten tunne oloani turvalliseksi. Vai eikö ole?

Sinusta tulee mieheni mieleen, lyöt lyötyä.

Ap

Vierailija
34/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni lähti avioliitosta suunnilleen noin. Jos toinen kerran käskee lähteä niin eihän siinä tarvi sen kummemmin selitellä. Hän oli vienyt pikkuhiljaa tavaroitaan pois, sen verran ettei mies ollut huomannut. Salaa vuokrannut pienen asunnon. Loput tavarat haki poliisi mukanaan, olikohan mies töissä silloin, muttei kuitenkaan uskaltanut mennä yksin. Hyvin siinä loppujen lopuksi sitten kävi. Mies varmaan löysi sitten uuden jota höykyttää. Joo, ja vannota sitten ystäväsi ja sukulaisiasi ettei kukaan kerro miehelle minne muutit. Joku saattaa olla todella pitkävihainen. Muista muuttaa puhelinnumero salaiseksi tai ota käyttöön prepaid jottei saa osoitettasi selville.

Vierailija
35/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein samoin. Onko sun mies mustasukkainen? Kun lähdin, vaikka exä itse riidan yhteydessä jällee kerraan käski painumaan helvettiin, yllättyi jätkä kun oikeasti kävelin ovesta ulos. 

Tästä alkoi kyttääminen. Hän oli vakuuttunut, että jätin hänet uuden miehen takia. Hän seurasi kaiken vapaa-aikansa paikkoihin, missä tiesi minun käyvän. Yövyin ystävieni luona, niin usein näkivat/näimme exän auton tuntikausia parkissa kyttäämässä. 

Ja tuo vinkki, että kaikki, mikä on tärkeää vie etukäteen. Itse en ollut tajunnut valokuva-albumeja viedä etukäteen kaverin luo. Exä tuhosi ne kaikki, sinne meni kaikki kuva lapsuudesta valmistujaisiin. :( 

Vierailija
36/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ap tässä. Minulla kylläkin mitä ilmeisimmin on halu pitää omasta turvallisuudestani huolta, kun teen nyt lähtöä, ja juuri siksi etten tunne oloani turvalliseksi. Vai eikö ole?

Ap

Kommentti on järkevä, eikä mikään sinuun

suunnattu lyönti.

Keskity nyt vain järjestämään asiasi äläkä ota

nokkiisi tyhjästä.

- eri

Vierailija
37/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut tosissasi avioerosta koskaan? Itse olin samanlaisessa tilanteessa ja kun riidan jälkeen asioista puhuttiin, mies sai aina perusteltua asiat parhain päin. Minulle jäi silti pahaolo. Lopulta koin, että puhuminen ei auta ja vein erohakemuksen salaa. Kun tieto tästä meni miehelle pystyimme ensimmäisen kerran aidosti ja kunnolla selvittämään vuosienkin takaiset epäkohdat. Mies oli vasta tuossa vaiheessa valmis muuttamaan käytöstään. Myös minä jouduin selvittämään itselleni ja miehelleni omaa käytöstäni, koska olin toiminut miehen selän takana ja monissa riidoissa vain pysytellyt hiljaa ja kerännyt todistusaineistoa miestä vastaan vaikka asioista olisi pitänyt puhua ajoissa. Olen tuon jälkeen sisuuntunut ja sanon heti, jos mies alkaa käyttäytyä entisen kaltaisesti ja mies tietää nykyään että olen tosissani. Onneksi tuollaisia keskusteluja on enää ollut todella harvoin, koska avioerolla uhkailu on turhaa.

Vierailija
38/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni lähti avioliitosta suunnilleen noin. Jos toinen kerran käskee lähteä niin eihän siinä tarvi sen kummemmin selitellä. Hän oli vienyt pikkuhiljaa tavaroitaan pois, sen verran ettei mies ollut huomannut. Salaa vuokrannut pienen asunnon. Loput tavarat haki poliisi mukanaan, olikohan mies töissä silloin, muttei kuitenkaan uskaltanut mennä yksin. Hyvin siinä loppujen lopuksi sitten kävi. Mies varmaan löysi sitten uuden jota höykyttää. Joo, ja vannota sitten ystäväsi ja sukulaisiasi ettei kukaan kerro miehelle minne muutit. Joku saattaa olla todella pitkävihainen. Muista muuttaa puhelinnumero salaiseksi tai ota käyttöön prepaid jottei saa osoitettasi selville.

Tässä piti lukea avoliitosta. AutoCorr korjasi sen avioliitoksi.

Maineesta ei kannata huolestua, mies tulee jokatapauksessa mustamaalaamaan sinut mutta älä välitä. Omat ystäväsi kuitenkin tuntevat sinut ja tietävät kuka olet. Töissä on hyvä kertoa asiasta niin kuin joku tuossa jo ehdotti.

Vierailija
39/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänpä erään joka arpoi ollako vai eikö

olla väkivaltaisen miehen kanssa, ja antoi

uusia tilaisuuksia.

Hän ei ole enää elossa ja mies on vankilassa.

Päätelkää siitä miten kävi, ei tätä voi palstalla

tämän suoremmin sanoa.

Kaverit yrittivät saada sen eroamaan, mutta

eihän se uskonut.

Vierailija
40/101 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ap

Kommentti on järkevä, eikä mikään sinuun

suunnattu lyönti.

Keskity nyt vain järjestämään asiasi äläkä ota

nokkiisi tyhjästä.

- eri

Saatan olla jatkuvasta nälvimisestä herkillä, mutta kun minua sanotaan mielisairaaksi, niin minulla lienee oikeus hieman loukkaantua.

Juuri jotain sellaista mitä mieskin voisi sanoa. ”Olet mieleltäsi sairas, kun otat kaiken noin kirjaimellisesti ja suutut tyhjästä.”

Juuri sitä manipulointia, että olen vain liian herkkä kun en siedä henkistä väkivaltaa. Nyt sitten mieleltäni sairas, koska olen sietänyt.

Siksi tuli mies mieleen.

Ap