Ihan käsittämättömiä työnantajat, jotka pakottavat toimistolle heti elokuun alusta!
Kun suositus loppuu. Oma työnantajani on tälläinen. Työ sujuu paremmin kotona kuin avokonttorin hälinässä, mutta sitä ei arvosteta. Osa haluaakin palata toimistolle, mutta heidän työtehonsa on kyllä huomattavan huono. Millainen työnantaja pakottaa työntekijät ruuhkabusseihin ja jatkuville flunssa-sairauslomille? Omaa työnantajaa kohtaan arvostus laski todella paljon, nykyään jopa suositellaan että työnantajat harkitsisivat etätyön jatkamista vaikka hallituksen suositus purettiin.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kiinnostavia keskustelu. Meidän firmassa, pomot, muut päivätyöläiset ns parempia virkoja pyörittävät, esittivät katoamistempun kun korona oli pahimillaan. Asun ruotsissa, olen tehtaassa töissä, lääkeala. Me alimpaan kastiin kuuluva jatkoimme tavalliseen tahtiin, elikkä osakkeenomistajilla ei mitään valitettavaa, tuotanto pyöri. Nyt toivon hartaasti että joku johtoportaasi tajuais että firmassa on paljolti turhia sk pärmbärare, elikkä turhia kansionkantajia. Tiedättehän tyypin joka kävelee kansio, tänäpäivänä laptop, kätösessä tärkeänä. On pystynyt aikaisempaa näyttämään touhukkaalta istuessaan palaverista palaveriin. Entäpä nyt kun ei ole ollut samat mahdollisuudet?
Miksi kuvittelet, että niissä kansioissa ja läppäreissä olisi jotain turhaa? Minäkin olen työkseni tuollainen "turha kansionkantaja". Kotonani ei ole paljon tilaa papereille, joten olen tässä korona-aikaan kantanut aika helkkaristi mappeja edestakaisin kotiin ja toimistolle. Naapuritkin varmaan ajattelevat, että minä nyt ihan pätemisen tarpeesta raahaan noita s**tanan mappeja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kiinnostavia keskustelu. Meidän firmassa, pomot, muut päivätyöläiset ns parempia virkoja pyörittävät, esittivät katoamistempun kun korona oli pahimillaan. Asun ruotsissa, olen tehtaassa töissä, lääkeala. Me alimpaan kastiin kuuluva jatkoimme tavalliseen tahtiin, elikkä osakkeenomistajilla ei mitään valitettavaa, tuotanto pyöri. Nyt toivon hartaasti että joku johtoportaasi tajuais että firmassa on paljolti turhia sk pärmbärare, elikkä turhia kansionkantajia. Tiedättehän tyypin joka kävelee kansio, tänäpäivänä laptop, kätösessä tärkeänä. On pystynyt aikaisempaa näyttämään touhukkaalta istuessaan palaverista palaveriin. Entäpä nyt kun ei ole ollut samat mahdollisuudet?
Miksi kuvittelet, että niissä kansioissa ja läppäreissä olisi jotain turhaa? Minäkin olen työkseni tuollainen "turha kansionkantaja". Kotonani ei ole paljon tilaa papereille, joten olen tässä korona-aikaan kantanut aika helkkaristi mappeja edestakaisin kotiin ja toimistolle. Naapuritkin varmaan ajattelevat, että minä nyt ihan pätemisen tarpeesta raahaan noita s**tanan mappeja. :D
Et tainnut ihan hiffata... Eihän tiedostoissa ja dokumenteissa mitään pahaa ole. Kyse on ns karikatyyristä, työntekijästä joka näyttää touhukkaalta muttei tee mitään. Kävelee läppäri / kansio kainalossa työpisteeltä toiselle, aina menossa jonnekin, mutta työpanos hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää vaan silmään sitä joka on tuotanto puolella. Tarpeeksi monta vuotta kun on vielä firmassa ollut ja oppinut tuntemaan kyseessä olevat, niin pakko vaan myöntää että firma pärjäsi ilmankin heitä. Suuri firma, mitä ihmeellisempiä virkoja kehitelty, joita sitten ollaan suhteilla saatu. Toivon että koronan paljastui nämä turhat virat jotka eivät tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ihan hiffata... Eihän tiedostoissa ja dokumenteissa mitään pahaa ole. Kyse on ns karikatyyristä, työntekijästä joka näyttää touhukkaalta muttei tee mitään. Kävelee läppäri / kansio kainalossa työpisteeltä toiselle, aina menossa jonnekin, mutta työpanos hyvin pieni.
Kiitos, nostan hattua, ymmärsit 100%,sesti. Meidän firmassa, kuten kirjotinkin, on ihan liikaa näitä luismuilioita, ovat tähän mennessä piiloutuneet palavereitten taakse.
Aika moni turhempi työntekijä (pomo) siis pelkää oman työnsä puolesta. Sellaiset esimiehet eivät kannusta etätöihin. Hyvät pomot sen sijaan kannustavat ja luottavat alaisiinsa.
Eli firmat jossa etätyötä ei sallita, esimiehet ovat vanhanaikaisia ja alaisiinsa luottamattomia.
Meidän työnantaja myös tällainen, yhteishenki ja kohtaamiset ja plaaplaaplaa...sama työnantaja alun perin keväällä hehkutti että ei missään nimessä liian aikaisin toimistolle, että meillä välitetään terveydestä. Juupa juu. Onneksi olen elokuun lomalla.
Julkisilla kuljen minäkin, yleensä hyvin täysillä.
Itse kovasti kannatan etätöitä kotona, mutta ymmärrän siihen liittyvän ihan lainsäädännöllisiä esteitä esim. yksityisyydensuoja, tietoturva, yrityksen salassa pidettävä velvollisuus, yrityksen tietojen vuotaminen tai riski ainakin kasvaa.
Suurin osa tpimistötyössä on kuitenkin tekemisissä joko yritys tai henkilöasikkaiden kanssa, riski yritystietojen vuotoon etätöissä on korkea tai sen valvominen.
Kuinkahan moni meistä, jotka kannattavat etätöitä, oikeasti haluaisi omia henk.koht. ja arkaluontoisia tietoja olevan jonkun kodin keittiön pöydällä, joihin periaatteessa muilla perheenjäsenillä olisi vapaapääsy. Tämä voidaan työpaikalla hyvin estää, että vain asianomaisilla on pääsy, ei muille.
Tai jonkun yrityksen tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni meistä, jotka kannattavat etätöitä, oikeasti haluaisi omia henk.koht. ja arkaluontoisia tietoja olevan jonkun kodin keittiön pöydällä, joihin periaatteessa muilla perheenjäsenillä olisi vapaapääsy. Tämä voidaan työpaikalla hyvin estää, että vain asianomaisilla on pääsy, ei muille.
Kuten vaikkapa potilastiedot.
Vierailija kirjoitti:
Suomen nykyinen koronatilanne ei kyllä millään tavalla ole enää peruste pysyä etätöissä. Se, että monelle etätyö on monella tapaa, sekä perhe-elämän että työntekemisen kannalta parempi on eri asia. Osallla on parempi, osalle huonompi. Itselläni on valitettavasti alkoholin käyttö lähtenyt käsistä ja on työtehokin kärsinyt.
Niin on mullakin. Joka viikko olen yhden lonkeron juonu. Jopa 5,5-prosenttisen.
minä käytin työmatkoihin menevän ajan liikuntaan ja voin nyt todella hyvin, 4 kg keveämpänä. Nukuin enemmän ja söin terveellisemmin.
Nyt etsin uutta työpaikkaa, sellaista missä saa tehdä etätöitä oli koronaa tai ei. Meiltä on jo kolme lähtenyt, kun kesäkuussa tuli käsky työpaikalle ja etätyöt on kielletty kokonaan. Fiksuilla on mistä valita ja fiksut työnantajat käyttävät tätä nyt hyväkseen. Luottavat työntekijään ja työntekijä palkitsee tämän tekemällä työnsä mahdollisimman hyvin, mieluummin vähän enemmän. Etätyömahdollisuus on nyt valtti saada hyviä työntekijöitä!
etäilijä kirjoitti:
minä käytin työmatkoihin menevän ajan liikuntaan ja voin nyt todella hyvin, 4 kg keveämpänä. Nukuin enemmän ja söin terveellisemmin.
Nyt etsin uutta työpaikkaa, sellaista missä saa tehdä etätöitä oli koronaa tai ei. Meiltä on jo kolme lähtenyt, kun kesäkuussa tuli käsky työpaikalle ja etätyöt on kielletty kokonaan. Fiksuilla on mistä valita ja fiksut työnantajat käyttävät tätä nyt hyväkseen. Luottavat työntekijään ja työntekijä palkitsee tämän tekemällä työnsä mahdollisimman hyvin, mieluummin vähän enemmän. Etätyömahdollisuus on nyt valtti saada hyviä työntekijöitä!
Kyllä, samoin!! Voin etätyössä kokonaisvaltaisesti tosi hyvin ja olin hyvin tehokas. Oma työnantaja ei arvosta sitä.
etäilijä kirjoitti:
Heh! Kiva, että pidät itseäsi ihan niinkuin fiksuna, ja päätit tulla kertomaan siitä tännekin. Hivenen huvittaa aina nämä "ohimennen" omaa häntäänsä nostavat, krhm, palstailijat.
Et sitten kuitenkaan ihan niin fiksu ollut, että olisit jo aiemmin etsinyt uutta työpaikkaa? Koronan tarvitsit tähän valaistumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uusissa palkkaneuvotteluissa on otettava harkintaan etätyömahdollusuus ja - 15 % palkan alennus.
Päinvastoin! Työnantaja säästää mm.toimistokuluissa, kun ei tarvita niin isoja toimistoja, kun osa henkilökunnasta tekee etätöitä plus sähkökulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on nähty se teidän etätyöteho :D . Töihin vaan kuten muutkin jotka tekee tärkeitä hommia.
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että työteho paranee huomattavasti etätöissä ja tulisi edullisemmaksi :) taitaa nämä pikkupomot pelätä oman työnsä puolesta, kun ei ole enää fyysistä vahtimista toimistolla...
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että työteho huononee huomattavasti etätöissä, kun tehdään kaikkea muuta kuin työtehtäviä. Tämän takia duunarit takaisin toimistoille, jotta niitä voi helpommin persuksille potkia tekemään sitä mitä kuuluu, eli voittoa firman omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöasiasta on nousemassa suorastaan kapina! Olen voinut kotona työskennellessä paremmin ja voinut keskittyä hyvin. Olen kotona tehokkaampi kuin toimistossa, silti työnantaja painostaa työpaikalle.
Ainahan voit irtisanoutua. Työllesi löytyy varmasti tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tietoturva-asiaan ei monessakaan yrityksessä ole selvästi kiinnitetty huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on nähty se teidän etätyöteho :D . Töihin vaan kuten muutkin jotka tekee tärkeitä hommia.
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että työteho paranee huomattavasti etätöissä ja tulisi edullisemmaksi :) taitaa nämä pikkupomot pelätä oman työnsä puolesta, kun ei ole enää fyysistä vahtimista toimistolla...
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että työteho huononee huomattavasti etätöissä, kun tehdään kaikkea muuta kuin työtehtäviä. Tämän takia duunarit takaisin toimistoille, jotta niitä voi helpommin persuksille potkia tekemään sitä mitä kuuluu, eli voittoa firman omistajille.
Esimiehessä on sitten jotain vikaa, kun antaa työtehon heikentyä.
Vierailija kirjoitti:
Työkavereiden kanssa sovittiin, että toimistolla pudotetaan tehot 60 prosenttiin. Jos etä sitten jatkuisi.
Hyvä, kenkää tuollaisille, kyllä sinun duunille ottaja aina löytyy. Ette ole työpaikkanne arvoisia.
Näistä viroista vois aika monta karsia pois.