Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan käsittämättömiä työnantajat, jotka pakottavat toimistolle heti elokuun alusta!

Vierailija
27.07.2020 |

Kun suositus loppuu. Oma työnantajani on tälläinen. Työ sujuu paremmin kotona kuin avokonttorin hälinässä, mutta sitä ei arvosteta. Osa haluaakin palata toimistolle, mutta heidän työtehonsa on kyllä huomattavan huono. Millainen työnantaja pakottaa työntekijät ruuhkabusseihin ja jatkuville flunssa-sairauslomille? Omaa työnantajaa kohtaan arvostus laski todella paljon, nykyään jopa suositellaan että työnantajat harkitsisivat etätyön jatkamista vaikka hallituksen suositus purettiin.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen nykyinen koronatilanne ei kyllä millään tavalla ole enää peruste pysyä etätöissä. Se, että monelle etätyö on monella tapaa, sekä perhe-elämän että työntekemisen kannalta parempi on eri asia. Osallla on parempi, osalle huonompi. Itselläni on valitettavasti alkoholin käyttö lähtenyt käsistä ja on työtehokin kärsinyt.

Jaa, no sitten sä menet sinne konttorille. Itse en ole alkoholia etätyössä juonut, joten miksi kärsisin muiden holtittomuudesta?

Vierailija
122/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkavereiden kanssa sovittiin, että toimistolla pudotetaan tehot 60 prosenttiin. Jos etä sitten jatkuisi.

Ootteko jotain 20v jonneja :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

grttrg kirjoitti:

Just, itse olen ihan normaalisti käynyt koko koronan ajan toimistolla töissä. Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tehtä töitä etänä! Miten mm. fyysistä duunia tekevät edes voisivat tehdä etänä??

No, on se nyt ihan selvää, ettei kaikkea työtä voi tehdä etänä hyvänen aika 😂 mutta on paljon toimistohommia, joissa työtä tehdään pääasiassa päätteellä eikä koko ajan olla asiakkaiden kanssa kasvotusten, niin silti jotkut pomot on etätyötä vastaan... Ei ole MITÄÄN kunnollista perusteltua syytä sille, miksi sinne toimistolle pitää raahautua 5 päivää viikossa istumaan koneelle, kun sen voi tehdä kotonakin. Jopa niinkin ääliömäisen syyn olen kuullut erään esimiehen suusta "meillä maksetaan kallista vuokraa hienoista toimistotiloista" - jukolauta mikä säästö se olisi, jos ei tarvitsisi maksaa sitä kallista vuokraa siitä hienosta toimistotilasta! Ja se on ihan täyttä puppua, että jotkut lorvisivat kotona... Jos joku pääsee lorvimaan, niin se on esimiehen vika, jos ei pysty seuraamaan työn tulosta asianmukaisesti.

Ja kyllä se laiskottelu onnistuu myös työpaikalla... Tehokkaat tekee työnsä missä vaan, laiskat ei missään.

Siellä työpaikalla se laiskottelu onnistuu vielä helpommin, kun tauot vähän venähtää ja jäädään höpöttämään sen työkaverin kanssa niitä näitä... Sielläkin esimies mahdollistaa sen laiskottelun, kun ei puutu eikä seuraa, kuten kuuluisi.

Vierailija
124/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te toisten etätöistä katkerat ymmärrette, että etätyö vähentää ihmisten liikkuvuutta eli loppuviimein myös teidän riskiänne sairastua koronaan (myös siellä töissänne)? Kun olen etätyössä, en ole päivittäin osana n. 50 henkilön avotoimistoaltistusta ja tämän jälkeen ruuhkabussissa teidän kanssanne aamuin illoin.

Kai sinä tajuat että muiden etätyöt aiheuttavat työttömyyttä toisaalla? Esim.henkilöstöravintolat.

Vierailija
125/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ne kommentit, joiden mukaan pomojen työ vähenee etätyön myötä. Miten niin? Ei ainakaan minulla vähentynyt. Ettekö voi yhdessä miettiä etätyökäytäntöjänne? Ainakin me pohdimme yhdessä oman tiimini kanssa suhdetta etätyöhön. Tulos oli se, että koettiin hyväksi tehdä 1-2 päivää viikossa etänä ja muuten olla toimipisteellä. On kuitenkin hedelmällistä jutella työkavereitten kanssa ja tehdä jotkin jutut yhdessä. Tilanne tietysti muuttuu jos tulee toinen aalto ja on sen vuoksi suosittava etätöitä.

Joissain paikoissa esimiehen työ on sitä ns. lapsenlikkana olemista. Katsotaan, että työt sujuu, katsotaan, ettei työntekijät ole toistensa kurkuissa kiinni ja selvitellään työntekijöiden välisiä kiistoja jne. Etätöissä ei ole sitä riskiä, että Maija ja Taija eivät voi työskennellä samassa huoneessa eikä tarvitse miettiä, että Anna ja Sanna supisee taukotilassa Martin henkilökohtaisia asioita ja kuinka Mikko ei osaa tehdä sitä ja tätä... Sitten pidetään palavereja, joissa käydään läpi työhyvinvointiin liittyviä asioita ja miten kukin voi tarkastella omaa käytöstään, että kaikilla olisi työpaikalla mukavaa ja reilu meininki.

No meillä ei ole mitään tuollaista. Kaikki tekee hommansa ja uskon, että jokainen viihtyy tässä työyhteisössä.

Vierailija
126/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varhaiskasvatustyötä tekevänä, pää kolmantena jalkana peräsuoli pitkänä 8h/pvässä heiluvana, koko ajan joku tarvitseva ympärillä ja iholla, kun lukee eräiden juttuja, niin kyllä _todellakin_ tuntuu, että väärän alan valitsin. Ja sitten kehtaatte nostaa metelin siitä, että me haluaisimme hieman tuntuvamman palkankorotuksen kuin vaikkapa sen 26€ mitä nyt neuvotteluissa saimme.

Saatana mitä sakkia, istutte viinipullo (hieman kärjistäen mutta you heti the point) vieressä jossain kotipesässä nauttien rauhasta, hiljaisuudesta, ateriarauhasta ja vaikka siellä jaskalla käymisrauhasta ja nostatte palkkaa jonka lähellekään me ei päästä vaikka tehtäis duuniamme 45v!!!

Häpeäisitte!!

Ja älkää niputtako päiväkoteja samaan ryppääseen, kaikki päiväkodit/johtajat eivät salli perseilyä tai sitä ettei se fokus ole niissä lapsissa tai sitä että istutaan 30-60min (se on se tessin 10-15min 1x/pvässä) kaffeella saati toinen mokoma lounaalla ja kolmas kakkosasialla wcssä kuten muissa töissä on tapana.

Minä taas varhaiskasvattajana liputan täysin sen puolesta, että mahdollisimman moni saisi halutessaan tehdä työnsä etänä. Omalla kohdallani se on nimittäin tänä keväänä tarkoittanut sitä, että työmatka sujuu paljon nopeammin, kun ei ole tarvinnut jonottaa ruuhkissa, mikä näkyy myös lasten hoitoajoissa, kun vanhemmatkaan eivät tönötä ruuhkassa, vaan kotoa työskentelevien lasten hoitoajat ovat pääosin lyhentyneet n. tunnilla. Myös vasukeskustelut sai pidettyä tänä keväänä jouhevammin kuin ikinä, kun valtaosan keskusteluista pystyi hoitamaan puhelimitse/Teamsissa jopa päiväuniaikaan, mikä yleensä on meille päiväkodilla paras, mutta vanhemmille kaikista huonoin aika. Nyt moni pystyi järjestämään sen 15-30 minuuttia aikaa keskustelulle kesken työpäivän, kun ei tarvitse varata aikaa 1,5 tuntia matkoineen.

Entäs ne vanhemmat jotka eivät voi tehdä etätöitä ja kulkevat julkisilla. Bussivuoroja vähennetään ja työmatkat saattavat pidentyä/vaikeutua. Mutta ajatellaan vaan niitä etätyöntekijöitä, kaikki hyvin kunhan he pärjää!

Vierailija
127/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää suunnattomasti, että kohta varmaan tosiaan taas tuo hälyinen avokonttori kutsuu. Ja sitten taas joudun kuuntelemaan sitä 40-vuotiaiden naisten kalkatusta, kuinka lapsosia pitää kuskata harrastuksiin nilkka suorana ja kuinka myyjäisiin pitää leipoa piirakkaa ja ruuhkavuodet on kamalaa ja "helppoahan sulla on kun sulla ei ole lapsia" jne. Sitten yritys laskee tuotteemme hiilijalanjälkeä ja pakottaa samalla työntekijät toimistolle, vaikka työt sujuvat etänäkin. Aika naurettavaa. Olen tosiaan suunnittelutyössä, jossa voin hoitaa KAIKEN etänä.

Vierailija
128/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te toisten etätöistä katkerat ymmärrette, että etätyö vähentää ihmisten liikkuvuutta eli loppuviimein myös teidän riskiänne sairastua koronaan (myös siellä töissänne)? Kun olen etätyössä, en ole päivittäin osana n. 50 henkilön avotoimistoaltistusta ja tämän jälkeen ruuhkabussissa teidän kanssanne aamuin illoin.

Kai sinä tajuat että muiden etätyöt aiheuttavat työttömyyttä toisaalla? Esim.henkilöstöravintolat.

Ja työllisyyttä toisaalla. Olin omalla Uudellamaalla sijaitsevassa vapaa-ajan asunnolla etätöissä ja hain lounaan päivittäin lähistöllä olevasta lounaspaikasta.

Vierailija
129/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka sanoo, että "etänä voi laiskotella", niin ei kyllä ymmärrä kaikkia töitä. Minä suunnittelen ajoja, joten jos en tänään suunnittele huomisen reittejä, niin ihan varmasti saan monelta suunnalta kuulla miksi autot seisoo, kuljettajilla ei ole ajoa eikä tavara liiku. Että ei, ei kaikkia töitä voi jättää tekemättä eikä puhelimeen voi jättää kotonakaan vastaamatta.

Olen nauttinut etätöistä, kun kerrankin on saanut työrauhan.

Vierailija
130/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Itse olen ollut ihan normisti töissä koko ajan, joten aika turha itkun aihe.

Vierailija
131/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työllisyyttä toisaalla. Olin omalla Uudellamaalla sijaitsevassa vapaa-ajan asunnolla etätöissä ja hain lounaan päivittäin lähistöllä olevasta lounaspaikasta.

Niinpä. Täälläkin paikallinen ravintolayrittäjä joutui keväällä palkkaamaan lisää työntekijöitä, kun ihmisten siirryttyä etätöihin tilausmäärä kasvoi räjähdysmäisesti. 

Vierailija
132/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ne kommentit, joiden mukaan pomojen työ vähenee etätyön myötä. Miten niin?

No tämä. En kuollaaksenikaan keksi miten työn fyysinen sijainti vaikuttaisi esimiestyön määrään.

Vierailija
133/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole sitä tilavaa omakotitaloa, jossa olisi oma rauha ja pääsee vaikka pihaan terassille istuskelemaan läppärin kanssa. Siksi kaikki eivät koe etätyötä mukavana. Toimistolla on hyvä ilmastointi ja hyvin tilaa ja toimiva ergonominen työpiste.

Me asutaan kerrostalossa kaksiossa, mutta olen silti mieluummin etätöissä kuin toimistolla. Työmatkaan menee tavallisesti kaksi tuntia päivässä, joka nyt jäin kokonaan itselle. Jaksoin harrastaa liikuntaa, siivota ja kokkailla terveellisemmin. Toimistolta tultua ahdisti, että sen jälkeen piti vielä kokata ja siivota. Vapaa-aika alkoi vasta seitsemän maissa ja puoli kympiltä piti alkaa valmistautua nukkumaan, jotta tarpeeksi unta.

Vierailija
134/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varhaiskasvatustyötä tekevänä, pää kolmantena jalkana peräsuoli pitkänä 8h/pvässä heiluvana, koko ajan joku tarvitseva ympärillä ja iholla, kun lukee eräiden juttuja, niin kyllä _todellakin_ tuntuu, että väärän alan valitsin. Ja sitten kehtaatte nostaa metelin siitä, että me haluaisimme hieman tuntuvamman palkankorotuksen kuin vaikkapa sen 26€ mitä nyt neuvotteluissa saimme.

Saatana mitä sakkia, istutte viinipullo (hieman kärjistäen mutta you heti the point) vieressä jossain kotipesässä nauttien rauhasta, hiljaisuudesta, ateriarauhasta ja vaikka siellä jaskalla käymisrauhasta ja nostatte palkkaa jonka lähellekään me ei päästä vaikka tehtäis duuniamme 45v!!!

Häpeäisitte!!

Ja älkää niputtako päiväkoteja samaan ryppääseen, kaikki päiväkodit/johtajat eivät salli perseilyä tai sitä ettei se fokus ole niissä lapsissa tai sitä että istutaan 30-60min (se on se tessin 10-15min 1x/pvässä) kaffeella saati toinen mokoma lounaalla ja kolmas kakkosasialla wcssä kuten muissa töissä on tapana.

Ammatinvalintakysymys. Itse halusit mukavaan työhön jossa saa leikkiä lasten kanssa.

Vaihda työtä jos ei kelpaa, tai jos haluat juoda sitä viiniä päivittäin.

Tai ehkä sinun pitäisikin vaihtaa ammattia, jos käsityksesi hyvästä työelämästä on päivittäinen viinin lipittäminen...

VÄÄRIN!!

EN valinnut ammattia jota ei arvosteta, josta ei makseta niin ettei sillä nyt 15v myöhemmin enää oikein elä, jota kuormittaa liian vähäinen hlökuntamäärä koska raha, jonka ryhmäkoot vain paisuu, johon lykätään mitä moninaisimmin psykofyysissosiaalisin ongelmin varustetut lapset ilman tarkoituksenmukaista/riittävää lisäapua/tukea, jonka asiakasaines ei enää useinkaan korvaansa lotkauta sanalle "ei" ja on viikottain, jopa päivittäin väkivaltaista, ja jonka parissa saa olla mielinkielin vanhemmille jotka ovat pihalla ja ulalla kuin Ellun kanat kaikesta maalaisjärjestä ja siitä, että vanhempi on vanhempi, ei kaiken siloittava kaveri joka ei osaa sanaa "ei" sanoa ja joka ei käsitä että se omakin murmeli voi käyttäytyä väärin tai huonosti ja jolle myös tulisi opettaa sana "anteeksi". JNE.

Vaihda alaa. Olet ilmeisesti vielä alle 40-vuotias ja työelämää jäljellä 30 vuotta. Mitä järkeä on elää noin katkerana? Väitän tosin, että et löydä sitä "helppoa" alaa, koska kaikilla aloilla on ne omat ikävät puolensa. Asiakaspalvelu ei taida olla sinun juttusi lainkaan. Suosittelen siivousalaa, koska siinä tavataan asiakkaita harvoin ja työtä voi tehdä yksin. Työtahti on tietysti oma juttunsa, mutta ei ole pelkoa väkivallasta.

En usko, että sinusta on toimistotöihin, koska työtahti on monissa toimistoissa kova, asiakkaita ja kollegoita on tavattava koko ajan ja siedettävä jatkuvaa vertailua ja palautetta (et taida ottaa palautetta kovin hyvin vastaan). Mutta voithan kokeilla. Ei kaikissa toimistotöissä nähdä asiakkaita, mutta tulosvastuuta niissäkin on. Jos ei ole tottunut siihen, että tietyt asiat pitää olla tehtyinä dead lineen mennessä, niin voi olla vaikea sopeutua. Itse kyllästyin toimistossa siihen, että välillä on aikaa vaikka mihin ja sitten yllättäen tehdäänkin kellon ympäri. Työt kun eivät jakaudu tasaisesti kuukaudessa vaan tietyt päivämäärät jaksottavat niitä. Silloin työt tulevat myös kotiin eli vapaa-aikaa ei juurikaan ole ja työasioita miettii öisinkin. Palkkakaan ei ole päätähuimaava: 2500 euroa/kk bruttona - tosin samaa työtä tekevä kollegani sai 1000 euroa enemmän, koska oli ollut töissä jo parisenkymmentä vuotta samassa firmassa.

En mä tolla summalla kyllä jaksaisi miettiä työasioita öisinkin ja tehdä töitä kellon ympäri. Hiljaisina aikoina sitten kuuluisi olla kotona ja saada muutenkin parempaa palkkaa.

Vierailija
135/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole saanut mennä työpaikalle ilman erikseen anottua lupaa. Ei tunnu työnantajaa kiinnostavan, saako kotona niitä töitä tehdyksi oikeasti. Töissä olisi huone, jossa olisi max. yksi ihminen paikalla minun lisäkseni, ergonominen työpiste ja rauha tehdä töitä, mutta kaikkien pitää tehdä etätöitä jos ei voi perustella jollain tyyliin tarvii välttämättä jotain laitetta joka on vain töissä. Elokuun alussa jatkuu sama meno, loppukuusta tulee kai uusia ohjeita. Jos etätyöt jatkuvat, minä luultavasti irtisanoudun tai haen sairaslomaa.

Vierailija
136/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei ole saanut mennä työpaikalle ilman erikseen anottua lupaa. Ei tunnu työnantajaa kiinnostavan, saako kotona niitä töitä tehdyksi oikeasti. Töissä olisi huone, jossa olisi max. yksi ihminen paikalla minun lisäkseni, ergonominen työpiste ja rauha tehdä töitä, mutta kaikkien pitää tehdä etätöitä jos ei voi perustella jollain tyyliin tarvii välttämättä jotain laitetta joka on vain töissä. Elokuun alussa jatkuu sama meno, loppukuusta tulee kai uusia ohjeita. Jos etätyöt jatkuvat, minä luultavasti irtisanoudun tai haen sairaslomaa.

Kuka sua siellä kotona häiritsee? Pienet lapset saa viedä päiväkotiin, koululaisilta voi vaatia jo työrauhan antamista ja ihan vaikka määrätä, että jos ei kotona onnistu antaa vanhemmalle työskentelyrauhaa, niin sitten saa leikkiä pihalla. Ja kohtahan nekin ovat jo koulussa edes osan päivää.

Vierailija
137/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ne kommentit, joiden mukaan pomojen työ vähenee etätyön myötä. Miten niin?

No tämä. En kuollaaksenikaan keksi miten työn fyysinen sijainti vaikuttaisi esimiestyön määrään.

No, vaikka siten, ettei tarvitse enää selvitellä kuppikuntia ja työntekijöiden välisiä konflikteja. Meillä se on valitettavasti ollut tuota ennen etätöitä... Ja kyseessä ihan aikuiset korkeasti koulutetut ihmiset ja meno kuin päiväkodissa.

Vierailija
138/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Niin mustakin se on jännittävä asia, mutta meillä se vaan on näin. Meidän talousjohtajalla ei ollut korona aikana mitään tekemistä, se oli ihan epätoivonen kun ei pystynyt juoksentelemaan luottoalaisten luona. Sillä jäi monta käytäväpalaveria nyt pitämättä. Se oli ihan reppanana sen pakolliset 2 etätyökuukautta, jotka firma pitkin hampain epäluotettaville työntekijöille soi. Ja sit se oli tosi ilone ku 1.6. jengi pakotettii takas paikanpäälle ja etätyökyselyn tuloksista julkastiin vaan negatiiviset kommentit...

Ja sitten varmaan pitää työntekijöitä niin tyhminä, ettei nämä asiat haisisi pitkälle

Vierailija
139/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esihenkilö ja tiimini etätyöskentely toi tehtäviini lisätöitä, ei vähentänyt. Toivon että syksy palauttaa normaaliin. 

Tiimissä osan oli työtehtävistä johtuen pakko olla lähityössä, mikä aiheutti tiimin sisäistä katkeruutta. Jotkut ilmoittivat yskästä aina perjantaisin ja jäivät kotiin "lukemaan etätyönä alan kirjallisuutta". 

Osa hoiti lapsia etätyötunteina, vaikka olisi pitänyt ilmoittaa vain ne tunnit, jolloin teki työnantajan tehtäviä, ei perheasioita. Tiimistä myös niitä, jotka hoitavat muistisairasta tai liikuntakyvytöntä vanhusta, joka asuu eri osoitteessa. He eivät saaneet poistua työtehtävistä hoitotehtäviin työajalla, mutta terveiden lasten vanhemmat toimivat näin. Etätyöskentely lisäsi niin vahvasti työntekijäiden eriarvoisuutta, että esihenkilönä rajoittaisin etätyömahdollisuutta jatkossa. Tilaisuus teki monesta työntekijästä varkaan. Suurin osa tiimistä palasi lähityöhön ennen lomaa, koska kokivat että asioita saa hoidettua tehokkaammin ja helpommin. Myös työyhteisön sammunut hyvä henki alkoi palautumaan.

Vierailija
140/180 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on kiinnostavia keskustelu. Meidän firmassa, pomot, muut päivätyöläiset ns parempia virkoja pyörittävät, esittivät katoamistempun kun korona oli pahimillaan. Asun ruotsissa, olen tehtaassa töissä, lääkeala. Me alimpaan kastiin kuuluva jatkoimme tavalliseen tahtiin, elikkä osakkeenomistajilla ei mitään valitettavaa, tuotanto pyöri. Nyt toivon hartaasti että joku johtoportaasi tajuais että firmassa on paljolti turhia sk pärmbärare, elikkä turhia kansionkantajia. Tiedättehän tyypin joka kävelee kansio, tänäpäivänä laptop, kätösessä tärkeänä. On pystynyt aikaisempaa näyttämään touhukkaalta istuessaan palaverista palaveriin. Entäpä nyt kun ei ole ollut samat mahdollisuudet?