Oletko huomannut, miten narsistilla on kummallinen ”aura”, energia. Ei tee mieli istua viereen, kovin lähelle
Tunnen pari tapausta ja molemmissa tämä sama fiilis.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä eksäni ensimmäistä kertaa tavatessani aistinut mitään negatiivisia auroja, päin vastoin. Hän veti minua puoleensa kuin magneetti kaikin tavoin.
Tämä on totta. Esimerkiksi narsisteista ja vastaavista tulee yleensä sosiaalinen ja miellyttävä ensivaikutelma ja he osaavat kameleontin tavoin sulautua ympäristöönsä. Ne erikoiset, hiljaiset tai toisaalta ylipuheliaat ja töksähtelevät outolinnut eivät yleensä ole niitä petollisia, vaan juuri sellaiset, jotka ovat niitä suosittuja ja sosiaalisia "keskushahmoja", joilla riittää juoruja ja jänniä juttuja muista yllin kyllin. Mielestäni ap haukkuu täysin väärää puuta.
No, olen yhden ihan oikean narsistin bongannut. Tunnistin vasta siitä, millaiset ominaisuudet narsistilla on. Tämä tyyppi on sellainen, josta koirat eivät jostain syystä pidä, vaan reagoivat tyypin läsnäoloon. Eivät todellakaan viihdy hänen lähellään, ja aran luonteen omaavat koirat väistävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä eksäni ensimmäistä kertaa tavatessani aistinut mitään negatiivisia auroja, päin vastoin. Hän veti minua puoleensa kuin magneetti kaikin tavoin.
Tämä on totta. Esimerkiksi narsisteista ja vastaavista tulee yleensä sosiaalinen ja miellyttävä ensivaikutelma ja he osaavat kameleontin tavoin sulautua ympäristöönsä. Ne erikoiset, hiljaiset tai toisaalta ylipuheliaat ja töksähtelevät outolinnut eivät yleensä ole niitä petollisia, vaan juuri sellaiset, jotka ovat niitä suosittuja ja sosiaalisia "keskushahmoja", joilla riittää juoruja ja jänniä juttuja muista yllin kyllin. Mielestäni ap haukkuu täysin väärää puuta.
Kyllä! Narsisti elää siitä, että saa olla keskipisteenä ja opetuslasten ympäröimä ihailun kohde. Jos et ole narsistin kanssa samaa mieltä tai jotenkin uhkaat tuota hänen suosiotaan, kosto on taattu.
Vierailija kirjoitti:
No, olen yhden ihan oikean narsistin bongannut. Tunnistin vasta siitä, millaiset ominaisuudet narsistilla on. Tämä tyyppi on sellainen, josta koirat eivät jostain syystä pidä, vaan reagoivat tyypin läsnäoloon. Eivät todellakaan viihdy hänen lähellään, ja aran luonteen omaavat koirat väistävät.
Entäpä jos ne koirat reagoivat siihen, miten heidän omistajansa suhtautuu kyseiseen ihmiseen? Ja entäpä, jos ihan muut koirat pitävätkin hänestä? Aika heppoisilla kriteereillä mennään näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Narsisti elää siitä, että saa olla keskipisteenä ja opetuslasten ympäröimä ihailun kohde. Jos et ole narsistin kanssa samaa mieltä tai jotenkin uhkaat tuota hänen suosiotaan, kosto on taattu.
Silti joku sosiaalinen ja ihailtukin ihminenkin voi olla ihan vain sosiaalinen ja mukava - ei välttämättä narsisti. Mutta jonkun yksinäisen ja erikoisen "friikin" leimaaminen narsistiksi menee yleensä vikaan, sillä eivät narsistit sellaisia yleensä ole. Muutenkin diagnosointi vaatii syvällistä perehtymistä sen ihmisen psyykeen - ei sellaista voi noin vain bongata kadulta tai parin lauseenkaan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heidät tunnistaa kun tietää mitä merkkejä tarkkailla.
Kylmyys huokuu kauas, vaikka narsisti röhönauraisikin tyypilliseen tapaansa.
Läpitunkeva katse (tästähän on vissiin täällä puhuttukin).
Silmistä näkee että vaikka henkilö on selvästi treenannut tuijotustaan, sisällä ei ole ketään kotona.
Ei lainkaan pehmeyttä, ei lämpöä.
Tavallisten tunnereaktioiden ja toimintatapojen jäljittelyä.
Lähes aina jotenkin levoton, tuskainen, vauhko (parisuhteessa, kun näkee läheltä).
Julkisesti keskivertoa huolitellumpi, pilkallinen ja omahyväinen ilme.
Mikä ihmeen läpitunkeva katse, tai lämmön puute?
Itse kun aikoinaan kohtasin melkoisella varmuudella pitämäni narskun, niin ei hänellä mikään läpitunkeva katse ollut, ja lämminkin kyllä välillä oli. Ehkä liikaa keittiöpsykologisoidaan ihmisiä nykyään.. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ne koirat reagoivat siihen, miten heidän omistajansa suhtautuu kyseiseen ihmiseen? Ja entäpä, jos ihan muut koirat pitävätkin hänestä? Aika heppoisilla kriteereillä mennään näköjään.
Yleensä domestikoidut lemmikit, kuten kissa tai koira, kyllä aistivat ihmisistä jotain, jos nämä ko. lemmikit ovat itse tasapainoisia. Se, miten jokin lemmikki aluksi reagoi ei ole sidoksissa omistajaan, ellei lemmikkiä ole erikseen opetettu ns. 'käytöstavoille'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun tässä nimenomaisessa tapauksessa kyse ei ole siitä, miten omistajat suhtautuvat. Eikä kyse ole myöskään parista koirasta. Monet ovat huomanneet ilmiön, enkä avaa asiaa sen enempää.
Minä pelkään koiria, koska minua on lapsena purtu pahasti. Koirat monesti vaistoavat sen, ja käyttäytyvät uhkaavasti, mikä lienee perua koirien esihistoriasta: alistuvat ja pelokkaat alistetaan laumassa pahnanpohjimmaiseksi.
Ei siitä koirien suhtautumisesta oikeasti voi mitään diagnooseja päätellä. Koirat reagoivat ihmisten käytökseen, ja se käytös voi johtua monesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä ne kaikki narsistit, joita et ole bongannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun tässä nimenomaisessa tapauksessa kyse ei ole siitä, miten omistajat suhtautuvat. Eikä kyse ole myöskään parista koirasta. Monet ovat huomanneet ilmiön, enkä avaa asiaa sen enempää.
Eli siis useat koirat mystisesti välttelivät jotain henkilöä, vaikka kaikki ihmiset pitivät hänestä? Tiedätkö varmasti, että se narsistiksi epäilemäsi on narsistiksi diagnosoitu? Entäpä, jos se ihminen oli ujo tai vähän pelkäsi koiria?
Mun tietämiäni ihan oikeasti narsistiksi diagnosoituja eivät koirat tai kissatkaan pelkää tai jännitä lainkaan.
Kuulostaa taas siltä, että jotain vähän erikoista, mahdollisesti yksinäistä ja ujoakin ihmistä hyljeksitään ja keksitään, että jopa koirat kaihtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Off topic: en ole itse todellakaan narsisti, mutta voin sanoa sen, että jännitän lähikontaktia koirien kanssa ja myöskin jännitän ihmisiä paljon sekä olen todellisuudessa hyvin ujo introvertti. Jännitän muutenkin lähes kaikkea.
Silti olen itse kohtelias ja jopa puhelias ihmisille ja koetan olla ihan rauhallisesti koirien läsnäollessa (silti jännitän ja kämmeneni hikoilevat). Koetan joskus jotain kivaa höpötellä koirillekin, vaikka jännitän niitä.
Jotkut koirat selvästi katselevat minua jännittyneesti (korvat koholla, häntä paikoillaan) ja varautuneesti ja koetan vain kestää tilanteen rennosti. Pelkään, että joku koira alkaisi yhtäkkiä haukkua tai purisi lahkeesta. Jos nyt tuon seurauksena joku pitäisi minua narsistina, niin pieleen menisi pahasti.
T. Nuori introverttimies
Minulle on koirat haukkuneet silloin kun on ahdistusta ollut paljon elämässä. Kissat tykkäävät, niin minäkin niistä.
Sarjamurhaajan lapsi kertoi tietäneensä etukäteen, kun isä oli tulossa tulossa. Sitä edelsi jokin epämiellyttävä tunnelma. Olisiko niin, että demonit kulkivat mukana yllyttämässä tappamaan lisää, niin niistä.
Mua kiehtoo se hermostunut ja kilpailullinen tunnelma, jota he huokuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Off topic: en ole itse todellakaan narsisti, mutta voin sanoa sen, että jännitän lähikontaktia koirien kanssa ja myöskin jännitän ihmisiä paljon sekä olen todellisuudessa hyvin ujo introvertti. Jännitän muutenkin lähes kaikkea.
Silti olen itse kohtelias ja jopa puhelias ihmisille ja koetan olla ihan rauhallisesti koirien läsnäollessa (silti jännitän ja kämmeneni hikoilevat). Koetan joskus jotain kivaa höpötellä koirillekin, vaikka jännitän niitä.
Jotkut koirat selvästi katselevat minua jännittyneesti (korvat koholla, häntä paikoillaan) ja varautuneesti ja koetan vain kestää tilanteen rennosti. Pelkään, että joku koira alkaisi yhtäkkiä haukkua tai purisi lahkeesta. Jos nyt tuon seurauksena joku pitäisi minua narsistina, niin pieleen menisi pahasti.
T. Nuori introverttimies
Miksi alapeukku? En todellakaan ole narsisti ja jotkut koirat jännittävät seurassani, kuten minäkin jännitän niitä ja ihmisiä myös, vaikka osaan puhua small talkia joten kuten ja koetan vaikuttaa aina iloiselta nähdessäni muita ihmisiä (käyttäytymistavat osaan, tosin niissä vieläkin oppimista itselläni lisää).
Siitä huolimatta teen kaikkeni peittääkseni jännittämiseni, ujouteni ja introverttiyteni. Tuttujen koirien ja ihmisten kanssa tulen hyvin toimeen, enkä jännitä pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiehtoo se hermostunut ja kilpailullinen tunnelma, jota he huokuu.
Missä tapaat noin paljon narsisteja? Kun siis itse olen bongannut niitä vasta monen vuoden läheisen ystävystymisen jälkeen, vaikka tunnen pinnallisesti paljon ihmisiä. Ja ovat he edelleen kavereitani, tosin tiettyä emotionaalista etäisyyttä pidän itseni suojelemiseksi. Ei pinnallisia tuttuja pysty narsisteiksi arvioimaan käytännössä mitenkään.
Totta kai väität, ap. Sinä katsot voivasi sanoa, kuka on narsisti ja sitten keksit, että hänellä on ilkeä aura.
Todellisuudessa kukaan ei toitottele omaa luonnehäiriödiagnoosiaan julki, eikä hänellä ole mitään keltaista tähteä tunnistamista helpottamassa. Joten et voi oikeasti tietää, onko joku sinun epämiellyttävänä pitämäsi ihminen narsisti, sinä vain LUULET tietäväsi.
Eli suomeksi jaat kyökkidiagnooseja. Ja vielä harrastat kehäpäätelmiä. Et pidä jostakin -> hänellä on varmaan narsistinen luonnehäiriö -> ilmankos et pidäkään hänestä -> hän on "satavarmasti" narsisti.
Joku sinulle sen jo fiksusti sanoikin tuossa, mutta et ymmärtänyt asiaa. Narsismin diagnosointi on ammattilaisten hommaa ja hekään eivät todellakaan tee sitä kertatapaamisen perusteella. Jos narskut voisi tunnistaa tuolla lailla, kyky olisi rahan arvoinen - mutta kun ei vaan VOI.