Onko kenenkään muun perheessä näin? Alkoholin käytöstä.
Meillä menee aina niin, että jos on joku juhla tai tulee vieraita tai menemme kylään tms. niin se on mies joka ottaa.
Ei sillä, ettenkö minäkin haluaisi. Olen vaan sitä mieltä, että edes toisen vanhemman on oltava selvin päin lapsia hoitaessaan. Ja mieshän ei ala selvin päin olemaan. Olen yrittänyt ehdottaa, että sopisiko välillä, että minä otan ja mies on vastuussa lapsista? Käyhän se miehelle, mutta hänen käsityksensä asiasta on, että hän voisi ottaa samaan malliin silti!
Olen yrittänyt keskustella asiasta useasti miehen kanssa ihan yleisestikin, mutta aina seuraa vaan miehen suuttumus ja hoenta siitä, että senkus otat! Tuntuu olevan kova ajatus miehelle, että olisi joskus tuollaisissa tilanteissa selvinpäin! Minut sensijaan voi "uhrata" surutta, sivuuttaen ajatuksen, että ehkä minäkin haluaisin joskus.
Joo ja voisinhan minä pakottaa miehen olemaan selvin päin ja ottaa itse. Mutta kyllä sitä murjotusta katsoessa olisi kaikilta ilta pilalla. Pienempi paha näin. Ja emme ole mitään alkoholisteja kumpikaan. Juhlissa tms. vaan olisi joskus ihan kiva ottaa niinkuin muutkin aikuiset.
Onko kellään muulla näin?
Kommentit (25)
Niin ja luonnollisesti kuvioon kuuluu, että minä menen nukkumaan aikaisemmin lasten kanssa ja mies istuu iltaa pitkään, nukkuen seuraavana aamuna puolille päiville.
Kyllä välillä suoraan sanottuna vituttaa. Mutta kyllä lasten turvallisuus tulee kuitenkin ykkösenä.
Tuli tämä avaus mieleen mistäs muusta kuin juhannuksesta... Huomenna olemme menossa tuttava perheen mökille, jossa emme ole yötä. Ja mies jo lähtökohtaisesti olettaa, että minä olen se joka ajaa.
ap
Meillä on sillä tavalla, että mies ei itse ottaisi vaan mököttäisi, tai sitten lähtisi vaan menemään. Jos mököttää ja mä otan, niin mä saan aika kauhean krapulan jo melko vähästä määrästä: seuraavana päivänä miehellä on aina yllättäen jotain tähdellistä ihan yksin hoidettavaa hommaa ja mä saan selviytyä ruuanlaitosta sun muusta miten nyt parhaiten taidan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:18"]
Itse olen absolutisti, mutta mielestäni voi kyllä ottaa 1 lasillisen viiniä tai kaksikin pidemmän illan kuluessa, vaikka lapsia vahtisikin...
Millaista siis tuo ottaminen teillä on?
[/quote]
No kyllä minä ehkä juuri tuon yhden saatankin ottaa. Mutta mitä haluaisin on sellaista, että voisin ottaa useamman. Kuohuvaa, ruuan kanssa oluen, jälkkäriksi kermaliköörin, saunalla vielä muutaman jne. Ei mitään älytöntä dokaamista, mutta sellaista, että tulee pieni hiprakka.
No ei meilläkään mies suostuisi ihan kuivin suin istumaan iltaa siksi, että minä olen sitä mieltä että niin pitää tehdä. Minä voin ottaa muutaman annoksen silloinkin, kun lapset ovat läsnä, ja pari lisää kun lapset ovat nukkumassa. Sen enempää mulla ei ole tapana juodakaan.
Aamuheräämiset ja iltatoimet jaamme puoliksi, tosin minua ei haittaa laittaa lapsia nukkumaan kun meillä on vieraita joten minä hoidan sen yleensä silloin ja mies "paikkaa" arki-iltana.
No me ollaan aina otettu molemmat vähän juhlissa tms. 13v poikamme juuri hiljattain kysyikin, että äiti oletteko koskaan olleet iskän kanssa kännissä ;D. No, emme lasten aikana kännää, mutta olemme kyllä ottaneet. Meillä on tuttavaperheitä joissa sama meininki. Eli on lapsia, mutta aikuiset voivat juhlia kohtuullisesti alkoholin kanssa. Taksit on onneksi keksitty, jos autokyytiä tarvitsemme.
Täällä sama. Meillä vielä vauva, ja välillä kun itse haluaisin ottaa, nii on myös sama asenne "senkus otat". erityisesti kun kyse vauvanhoidosta, toisen pitää olla selvänä...
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:24"]
No ei meilläkään mies suostuisi ihan kuivin suin istumaan iltaa siksi, että minä olen sitä mieltä että niin pitää tehdä. Minä voin ottaa muutaman annoksen silloinkin, kun lapset ovat läsnä, ja pari lisää kun lapset ovat nukkumassa. Sen enempää mulla ei ole tapana juodakaan.
Aamuheräämiset ja iltatoimet jaamme puoliksi, tosin minua ei haittaa laittaa lapsia nukkumaan kun meillä on vieraita joten minä hoidan sen yleensä silloin ja mies "paikkaa" arki-iltana.
[/quote]
Minullekin olisi ihan ok, jos mies ottaisi juurikin pari. Mutta kun se ei sellaisiin lukemiin jää. Kaljaa ja paukkuja maistuu useampi.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:25"]
Täällä sama. Meillä vielä vauva, ja välillä kun itse haluaisin ottaa, nii on myös sama asenne "senkus otat". erityisesti kun kyse vauvanhoidosta, toisen pitää olla selvänä...
[/quote]
Meilläkin nuorimmainen taapero. Jos kyseessä olisi jotkut isot koululaiset niin asia olisi ehkä hieman eri.
ap
On just noin,tänään taas kun mennään tutuille yöksi.
Johtuu siitä ettei mies ymmärrä miksi lasten seurassa pitäisi olla täysin selvinpäin.
Joskus vituttaa juu,mutta mä oon jo tottunu
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:37"]
On just noin,tänään taas kun mennään tutuille yöksi.
Johtuu siitä ettei mies ymmärrä miksi lasten seurassa pitäisi olla täysin selvinpäin.
Joskus vituttaa juu,mutta mä oon jo tottunu
[/quote]
No miks pitäis?? Meilläkin on lapsia ja aina on molemmat voineet ottaa.. Ei tarvi ottaa paljoa!!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:25"]
[/quote]
Miksi pitäisi. Muutaman voi ottaa. Meillä on aina ottaneet kaikki hiukan, kuten myös muutkin tuttumme ja ei siinä ole mitään pahaa. Eihän sitä pakko ole känää vetaista.
Kumma asenne suomalaisilla. On vain kaksi vaihtoehtoa. Jos on lapsia, ei voi ottaa tai sitten vedetään pää täyteen. Oletko ap alkoholisti
Lastensuojelusäädökset muuttuivat vasta ja nykyään molemmat vanhemmat eivät saa olla humalassa, jos ei ole paikanpäällä jotain selvää vahtia. Ihan siis lasu-lakiin voit viitata miehellesi. Tietty jos sulle on ok "uhrautua", niin se on sitten sinun asiasi, mutta molemmat teistä ei saisi lain mukaan juoda.
Höpsis tällaista lakia ole. Lastensuojeluviranomaiset katsovat, että heidän tulee tarkistaa lapsen olot mikäli molemmat vanhemmat ovat juoneet (vähänkin). Mutta ei ole lakia, missä sanottaisiin että vanhemmat eivät saa juoda.
Jos ap sinä olet sitä mieltä, että toisen on oltava selvä, niin sit se olet sinä joka on selvä. Mun mielestä tää on ihan reilu peli.
Jos tuo alkoholi nyt on noin ongelma, niin kannattaisko olla kokonaan ilman, kummankin vanhemman. Meillä molemmat voi ottaa, mutta lasten seurassa ei koskaan olla kännissä. Kun lapset on mukana, niin. Kumpikin meistä on aina siinä kunnossa että voi hoitaa lapsia. Ns. kännibileissä ei ole lapsia mukana ollenkaan, tosin viimeksi sellaisissa taidettiin olla kaksi vuotta sitten, ja silloinkaan ei pahassa kunnossa oltu.
No ei ole meillä noin. Lähtökohtaisesti se olen kyllä minä, äiti ja vaimo, joka olen aina se selvä ja ajokuntoinen aikuinen. Ihan vapaaehtoisesti. Kun meille tulee vieraita tai menemme kylään, mies AINA kysyy että haluanko minä juoda, hän voi pysyä Jaffassa. Hyvin harvoin haluan, mutta kun olen halunnut, asia on mennyt kuten puhuttiin ilman mitään jälkimussutuksia tms. (miehen puolelta siis).
Meillä myös sitten pysytään tuossa päätöksessä sitenkin, että se kuskiksi lupautunut ei retkahda ottamaan niin, että auto pitääkin jättää kyläpaikan pihaan ja kotiin on tultava taksilla. Meillä nimittäin käy tällaisia pareja; ei pystytäkään olemaan ilman alkoholia. Ihmettelen kovasti, vaikka ei minulle kuulukaan.
Itse olen absolutisti, mutta mielestäni voi kyllä ottaa 1 lasillisen viiniä tai kaksikin pidemmän illan kuluessa, vaikka lapsia vahtisikin...
Millaista siis tuo ottaminen teillä on?