Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka pyykkäätte joka päivä: mitä koneessa?

Vierailija
20.06.2013 |

Meillä pestään pyykkiä vain viikonloppuisin, silloin yleensä neljä 5kg koneellista putkeen: tummat 60 astetta, tummat 40 astetta, hienopesu ja vaaleat 60 astetta. Pesen täysiä koneellisia. Kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Meillä vaihdetaan kaikilta sukat, alusvaatteet ja paidat päivittäin, muita vaatteita (esim. farkut ja pyjamat) pidetään muutama päivä putkeen. Mulla on kotona oloasu erikseen, miehellä ja lapsilla ei, vaan ovat samoissa vaatteissa kuin töissä/päiväkodissa. Olen tarkkana, ettei kukaan kulje tahraisissa tai haisevissa vaatteissa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa, lakanat joka toinen viikko. Tekstiilejä (esim. koristetyynynpäälliset) pesen tarpeen mukaan.

Kysymys teille, jotka vastaavalla tai jopa pienemmällä perhekoolla pyykkäätte vähintään kerran päivässä: mitä ihmettä teillä pestään? Onko nyt jotain mitä en ole tajunnut? Pystytkö listaamaan esim. tämänpäiväisen koneen sisällön?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työvaatteita, lasten ja miehen treenikamppeita, mun jumppakamoja ja sitten ihan tavallisia vaatteita ja lakanoita. 

Ap:n perhe ei selvästikään harrasta mitään urheilua, joten voi tuuletella ja pestä kerran viikossa.

Vierailija
22/25 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pesee takin kahden käyttökerran jälkeen? Mitä järkeä? Ocd much?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 12:10"]

Miten te aikuiset ihmiset saatte vaatteenne niin likaisiksi että ne pitää pestä päivän käytön jälkeen? Luontaisesti pahanhajuisia vai ettekö osaa syödä? Virtsankarkailuongelmaa? Itse ainakin pesen vaatteet kun ne ovat likaiset. Meitä on kaksi aikuista ja vauva kestovaippoilla ja kone pestään 2-3 kertaa viikossa. Maksimi! Ja meillä onkin sitten pieni sähkölasku ja paljon vapaa-aikaa. Eikä haista pahalle! Vaatteet voi tosiaan tuulettaa jos eivät ole likaiset mutta tuoksuvat tunkkaiselta. Ja kun vaatteita ei koko ajan pese, eivät ne myöskään kulu. Mutta toki kaikki viettävät elämänsä kuten haluavat, toiset pyykkiä pesten ja toiset sitten harrastaen ja nauttien elämästä.

[/quote]

Eli teille tulee tällä hetkellä koneellinen yhtä henkeä kohti viikossa. Kun ja jos teillä olisi kaksi lasta enemmän, pyykkiä tulisi kaksi koneellista lisää ja ottaen vielä huomioon, että taaperot sotkevat enemmän kuin vauvat, pyykkiä kertyy enemmän. Myös vaatteiden koko kasvaa lasten myötä. On eri asia pestä kolmen teinin vaatteita kuin kolmen vauvan. Lisäksi vielä lakanat joka toinen viikko tekee 0,5 koneellista enemmän viikossa. Harrastuskamppeet lisäksi tekee taas lisää. 

Ihmettelen hiukan myös sinun pyykinpesuasi. Miten voit pestä vain koneellisen vauvan pyykkiä viikossa? Itsekin olen kestovaippaillut kahden lapsen kanssa kolmesta ja kestovaipat oli pakko pestä joka toinen päivä että riittivät eivätkä alkaneet haista pahalle. Kuinka paljon sinulla oikein on vauvanvaatteita? Eikö vauva puklaa tai sotke soseilla? Niin, tosiaan vauvat ja ihmiset ovat erilaisia. 

Vierailija
24/25 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 11:51"]

Miksi ne 4 koneellista pitää pestä kaikki putkeen viikonloppuna? Mihin sä saat ne kuivumaan?

Meillä tulee 2-4 koneellista viikossa, mutta mä pesen mieluumin arki-iltaisin koneellisen kerrallaan, niin ei lopu kuivaustila kesken.

[/quote]

Just siksi pesenkin putkeen, kun meillä pieni koti eikä kuivausteline mahdu muualle kuin olkkariin tai eteisaulaan, enkä jaksa katsella sitä siinä koko viikkoa. Pesen yleensä la kaks koneellista, jotka mahtuvat kerralla kuivaustelineeseen, ja su sitten toiset kaks, ja jos on lakananvaihtoviikko niin lakanat kuivumaan ovien päälle. Tää siis talvisin, kesällä kuivatan ulkona. Satunnaisesti tulee viides koneellinen.

Aika monella päivittäin pesevällä tosiaan näyttää olevan enemmän kuin kaks lasta tai sitten tosiaan takkeja, suihkuverhoja ym. pestään viikoittain, mikä kuulostaa musta vähän ylimitoitetulta... Mainittakoon vielä, että meillä muut ei harrasta hikiliikuntaa kuin minä, jä mäkin yleensä viikonloppuisin, jolloin kamat menee pyykkiin siinä samassa. Ja tosiaan meilläkin yleensä lasten kaikki vaatteet housuja myöten menee iltaisin aina vaihtoin, mutta harvemmin tarvii kesken päivän vaihtaa.

Punaiset pesen yleensä tummien kans, ellei ole ollut poikkeuksellisen punainen viikko. Ei ole kirkkaus kärsinyt (suurin osa punaisista on lasten vaatteita, jotka pesen pääsääntöisesti 60 asteessa, joten pysyvät aika hyvin kirkkaat omassa läjässään, aikuisilla on sitten enemmän tummaa ja 40 pestävää).

ap

Vierailija
25/25 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aik. + 4 lasta. Pyykkiä todellakin syntyy. Joka päivä saa 2-4 vaatekertaa + kaikkien alusvaatteet nakata pyykkiin. Tähän lisäksi liikuntavaatteet, pyyhkeet ja vuodevaatteet (joita ei turhan usein edes vaihdeta). Eilen pesin vaaleaa hienopyykkiä n.3kg (eli vajaana kone), toissapäivänä punaista hienopyykkiä n.3kg (vajaana siis taas), tänään tummaa tavallista lähes 8kg (4x farkut, t-paitoja, sukkia ja alkkareita). Kuivumaan pyykkiä mahtuu kerralla 2 täyttä koneellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi