Oletko kateellinen onnistuneesta suunnitellusta luomusynnytyksestä?
Aina kuulee jo synnyttäneiden naisten neuvovan ensikertalaisia olemaan suunnittelematta synnytystään. Etenkin, jos haaveenaa on luomusynnytys, monesti sanotaan että tulee vain pettymyksiä jos etukäteen päättää. Kun kuitenkin suurin osa puudutukset lopulta päätyy ottamaan.
Tunnetko sinä kateudenpiston, jos joku äiti on jo etukäteen päättänyt syynnyttää luomusti ja vielä onnistunutkin siinä? Kaikesta pelottelusta huolimatta.
Kommentit (99)
Niin siis oletko tietoinen niiden lääkkeiden haittavaikutuksista Kuten sanoit olen varmasti kovin typerä, sillä en ymmärrä vastaustasi enkä saa siitä selvää oletko tietoinen niistä vai et.
En. En todellakaan ole kateellinen kenellekään joka synnyttää, jopa ilman mitään lääkkeitä, hyi helkkari! En ole kateellinen edes kissalle joka pyöräyttää monta pentua ilman mitään apua. Jos jollain on helppo synnytys niin kivat sille, ei se mun omiin kokemuksiin vaikuta mitenkään, niitä joilla ei synnytys tunnu mistään on niin vähän, ja uskon muutenkin että ne tarinat taitaa olla vahvasti liioteltuja.
Kiitos nauruista :D ihanaa, että rakastat vauvaasi/lastasi. Mä lähden tästä palvomaan omaa napaani...
t. edellinen
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 14:32"]
Ootteko te tietoisia niiden puudutteiden riskeistä ja haittavaikutuksista? Siis ihan oman mukavuudenhalun takia olisit halunnut riskeerata vauvan turvallisuuden pumppaamalla kaikki mahdolliset puudutteet itseesi synnytyksessä?
Mä todellakin ymmärrän epiduraalin jos ollaan selvillä riskeistä eikä tehdä sitä päätöstä vaan siksi että vauvapalstalla kirjoitellaan että synnytys on ihan helvettiä ilman kaikkia mahdollisia douppeja, mutta tollasta "valitettavasti en kaikkia mahdollisia saanut"-asennetta on tosi vaikea ymmärtää, varsinkin kun oma vauvani oli mulle jo ennen syntymäänsä niin rakas ja tärkeä että en tosiaan ajatellut vain omaa napaani synnytyksen kivunlievitystä suunniteltaessa.
[/quote]
[[/quote]
Tsemppiä!
Mulla oli samanlainen tilanne joku aika sit, esikoisen synnytys kummitteli uuden raskauden aikana ja päädyin ottamaan selvää mikä siinä meni pieleen. Ja aloitetaan vaikka niistä kätilöistä jotka ei uskoneet mua kun sanoin etten tarvitse epiduraalia vielä, vaan kävivät huoneen ovella uhkailemassa että kohta ei oo sit enää mahdollista tarttua tähän epiduraalitarjoukseen kun oot jo näin pitkälle mennyt ilman, että ota ny vaa, ilman sitä et tuu kestämään loppuvaiheen kipuja jne... Ponnistusvaihe olikin lähes kolmetuntinen eikä se sieltä omin avuin tullut, minä kun olin epiduraalin takia halvaantunut eli tunnoton navasta alaspäin ja mua makuutettiin sängyllä selällään. Joo, tosi helppo synnyttää siitä.
Toinen synnytys sujuikin sitten suunnitellusti, hyvin ja toivotuilla (lääkkeettömillä) kivunlievityskeinoilla. Ja kyllä, se oli voimauttava. Hyvä kokemus. Positiivinen, ikimuistoinen, kaunis.
Toivottavasti sullakin sjuu toivotulla tavalla. Ja ainakin kun on ottanut aktiivisemmasta synnytystavasta selvää, voi sentään yrittää hallita sitä tapahtumaa ja on tietoisempi siitä millä lailla kipua voi hoitaa. Ei niitä lääkkeitä kannata jättää ottamatta jos todella tuntuu siltä että niitä tarvitsee, mutta ei myöskään kannata antaa henkilökunnan (tai kenenkään muun!) painostaa minkään lääkkeen ottamiseen. :)
[/quote]
Kiitos viestisi oli mukava lukea. Olen menossa tässä raskaudessa synnytyspelkokätilön juttusille. En koskaan uskonut tarvitsevani sellaista mutta olen kokenut, että ensimmäinen synnytys täytyy nyt todella käydä perusteellisesti läpi jotta pystyn suuntautumaan uuteen synnytykseen. Mun ensimmäinen synnytys jouduttiin käynnistämään lääkkeillä ja tämä varmasti vaikutti kaikkeen lääkityksen tarpeeseen ja paineeseen, jota tähän suuntaan henkilökunnan taholta tuli. Itsestäni on kyllä sääli jos lääkitystä passiivisesta synnytyksestä tulee enemmän normi kuin ns. luomusynnytyksestä ja tätä ketjua lukiessa ihmetyttää se, miten moni kirkkain silmin väittää vaikka mitä (esim. ettei synnytyksellä ole paskankaan väliä lapselle, no tapansa ajatella kullakin).
Kiitos joka tapauksessa sinulle kannustuksesta!
T: se kenelle vastasit
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 14:43"]
Ja aloitetaan vaikka niistä kätilöistä jotka ei uskoneet mua kun sanoin etten tarvitse epiduraalia vielä, vaan kävivät huoneen ovella uhkailemassa että kohta ei oo sit enää mahdollista tarttua tähän epiduraalitarjoukseen kun oot jo näin pitkälle mennyt ilman, että ota ny vaa, ilman sitä et tuu kestämään loppuvaiheen kipuja jne...
[/quote]
Joo, ilmiselvästi ne halus vaan sulle pahaa eikä varmasti ole koskaan törmänneet siihen tilanteeseen, että puudutetta ei ole otettu kun sitä olisi ollut saatavilla ja sitten huudetaan pää punaisena että epiduraali tänne ja heti ja synnytyksen jälkeen valitetaan traumatisoitumisesta kun sitä epiduraalia ei tullut vaikka synnyttäjä huusi että ottakaa se pois tai tappakaa mut.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:33"]
Minulle sanoi kätilö, että epiduraali voi lyhentää avautumisvaihetta. Kipujen lieveneminen auttaa rentoutumaan ja synnytys etenee. Jutussa siis kaksi piippua.
[/quote] Tämä oli siis kommentille 33.
[/quote]
Varmaan noinkin, mutta sitä rentoutumista ja kivun käsittelyä synnytyksen aikana olisi voinut harjoitella jo ennen synnytystä. Silloin ei tarvitsisi epiduraalia ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:05"]
Minulle sanoi kätilö, että epiduraali voi lyhentää avautumisvaihetta. Kipujen lieveneminen auttaa rentoutumaan ja synnytys etenee. Jutussa siis kaksi piippua.
[/quote]
Varmaan noinkin, mutta sitä rentoutumista ja kivun käsittelyä synnytyksen aikana olisi voinut harjoitella jo ennen synnytystä. Silloin ei tarvitsisi epiduraalia ollenkaan.
[/quote]
Jos sitä on saatavilla niin miksi ei voi käyttää? Miksi pitää harjoitella kivun käsittelyä jos ei nappaa yhtään? Siksikä että sinä olet sitä mieltä?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:07"]
[/quote]
[/quote]
Jos sitä on saatavilla niin miksi ei voi käyttää? Miksi pitää harjoitella kivun käsittelyä jos ei nappaa yhtään? Siksikä että sinä olet sitä mieltä?
[/quote]
Miksi olet noin puollustuskannalla ja agressiivinen? Eihän tietenkään tarvitse ottaa mitään mistään koskaan itse selvää tai opetella koskaan mitään, kun ainahan joku muu voi sitten tehdä asiat puolesta. Huoh...
[/quote]
[/quote]
Kyllä voi tarvia, nimimerkillä rentoutumista ja kivun käsittelyä harjoitellut. Mulla puhkaistiin kalvot ja siihen asti olin käveleskellyt ja heilutellut lantiota ja muistellut rentoutuskasetin konsteja. Lääkäri tuli ja sanoi että kipu näyttää olevan hallinnassa ja puhkaisi kalvot. Siitä muutaman hetken päästä helvetti repesi, kipu nousi yhtäkkiä sellaisiin sfääreihin että oksensin kaaressa ja sen jälkeen seuraava muistikuva on siitä kun epiduraalin pistäjä tervehtii. En muista MITÄÄN siitä mitä siinä välissä tapahtui, paitsi että podin pitkään sen jälkeen epärealistista kuolemankammoa, epätodellista oloa ja muutenkin postraumaattisen stressireaktion oireita. Mulla oli esim. sellainen päähänpinttymä, että pelkäsin asteroideja ja supertulivuorten purkauksia, mikä tuntuu näin jälkeenpäin aivan naurettavalta. Tollasesta kokemuksesta voin sanoa ettei sillä rentoutusharjoituksella tee siinä tilanteessa yhtikäs mitään, kuin norsua yrittäisi ampua ritsalla.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä voi tarvia, nimimerkillä rentoutumista ja kivun käsittelyä harjoitellut. Mulla puhkaistiin kalvot ja siihen asti olin käveleskellyt ja heilutellut lantiota ja muistellut rentoutuskasetin konsteja. Lääkäri tuli ja sanoi että kipu näyttää olevan hallinnassa ja puhkaisi kalvot. Siitä muutaman hetken päästä helvetti repesi, kipu nousi yhtäkkiä sellaisiin sfääreihin että oksensin kaaressa ja sen jälkeen seuraava muistikuva on siitä kun epiduraalin pistäjä tervehtii. En muista MITÄÄN siitä mitä siinä välissä tapahtui, paitsi että podin pitkään sen jälkeen epärealistista kuolemankammoa, epätodellista oloa ja muutenkin postraumaattisen stressireaktion oireita. Mulla oli esim. sellainen päähänpinttymä, että pelkäsin asteroideja ja supertulivuorten purkauksia, mikä tuntuu näin jälkeenpäin aivan naurettavalta. Tollasesta kokemuksesta voin sanoa ettei sillä rentoutusharjoituksella tee siinä tilanteessa yhtikäs mitään, kuin norsua yrittäisi ampua ritsalla.
[/quote]
Toi kalvojen puhkaisu on jo lääketieteellistä puuttumista synnytyksen kulkuun... Ja niin kuin itsekin sanoit, aina siihen asti selvisit omin konstein.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:15"]
Toi kalvojen puhkaisu on jo lääketieteellistä puuttumista synnytyksen kulkuun... Ja niin kuin itsekin sanoit, aina siihen asti selvisit omin konstein.
[/quote]
Joo, mutta varmasti sillä lääkärilläkin oli perusteet puhkaista kalvot. Vanhoina hyvinä aikoina kun ei ollut lääkäreitä tekemässä tällaisia päätöksiä synnyttäjien puolesta, lapsia ja äiteja kuoli kuin kärpäsiä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi olet noin puollustuskannalla ja agressiivinen? Eihän tietenkään tarvitse ottaa mitään mistään koskaan itse selvää tai opetella koskaan mitään, kun ainahan joku muu voi sitten tehdä asiat puolesta. Huoh...
[/quote]
Nyt puhutaan vain synnytyksestä, ei muusta. Ihmettelen tosiaan kaltaisiasi ihmisiä joilla tuntuu olevan oikeus tulla mestaroimaan jopap toisten synnytyksiä. jos minä tiesin haluavani puudutteet joita nykylääketiede menestyksekkäästi tarjoaa niin totta ihmeessä mulla on oikeus siihen. Jos minua ei kiinnosta supistusten kuvittelu ja kipumielikuvien harjoittelu niin en tosiaan sitä tee. Joku muu asia kiinnostaa ja niitä olenkin valmis opettelemaan.
Minäkin toivon, että saat vielä paremman synnytyskokemuksen - jos haluat ehdottomasti luomusynnytyksen, niin toivottavasti se onnistuu.
Suomessa käytetyistä puudutteista ei kuitenkaan ole mitään haittaa vauvalle. Eli aivan hyvillä mielin voi ottaa kaikki lääkkeet, mitä haluaa (tai olla ottamatta mitään, jos ei jostain syystä halua).
Minä sanoin, että synnytys on todella pieni osa äitiyttä. Uskotko sinä todella, että se, mitä synnytyksessä tapahtuu, vaikuttaa jotenkin vauvan kehitykseen? (Siis poislukien synnytyksessä tapahtuneet vammautumiset ym.). Miksi? Esim. sektio vs. alatiesynnytys on varmaan selkein ja voimakkain synnytykseen liittyvä tilannetekijä, silti sektiolla syntyneiden ja alateitse syntyneiden lasten välillä ei ole havaittu mitään systemaattisia eroja. Eli missäköhän ne vaikutukset piilevät?
Kiitos viestisi oli mukava lukea. Olen menossa tässä raskaudessa synnytyspelkokätilön juttusille. En koskaan uskonut tarvitsevani sellaista mutta olen kokenut, että ensimmäinen synnytys täytyy nyt todella käydä perusteellisesti läpi jotta pystyn suuntautumaan uuteen synnytykseen. Mun ensimmäinen synnytys jouduttiin käynnistämään lääkkeillä ja tämä varmasti vaikutti kaikkeen lääkityksen tarpeeseen ja paineeseen, jota tähän suuntaan henkilökunnan taholta tuli. Itsestäni on kyllä sääli jos lääkitystä passiivisesta synnytyksestä tulee enemmän normi kuin ns. luomusynnytyksestä ja tätä ketjua lukiessa ihmetyttää se, miten moni kirkkain silmin väittää vaikka mitä (esim. ettei synnytyksellä ole paskankaan väliä lapselle, no tapansa ajatella kullakin).
Kiitos joka tapauksessa sinulle kannustuksesta!
T: se kenelle vastasit
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa, eli sinusta lääketiede on nyt puuttumista synnytyksen kulkuun ja mitään ei saisi tehdä? Herää nyt pahvi ja mieti sillä nupillasi. Aika moni lapsi selviää synnytyksestä juuri lääketieteen avulla ja se on hyvä juttu. Jos sinä haluat synnyttää saunassa väkiolutta juoden niin anna palaa vaan.
Kai se on ihan tuurista ja kehon anatomiasta kiinni, millainen synnytys sattuu tulemaan. Itselläni on kaksi nopeaa synnytystä takana, enkä niissä tarvinnut lääkkeellistä kivunlievitystä. Esikoisen synnytys oli silti melko raju nopeudessaan, ja välilihakin leikattiin. Kesti pitkään että episiotomiahaava parani...
Kuopuksen synnytys oli taas sellainen voimaannuttava kokemus, kuten joku muukin kertoi...oli upea tunne huomata miten keho toimi juuri niinkuin on tarkoitus! Kipu oli melko kovaa,mutta siedettävää, jotenkin uskoin sen menevän nopeasti ohi ekan synnytyksen lailla. Suosittelen polvillaan synnytystä nopeille synnyttäjille, sängynpääty ylös jotta siihen ja patjaan voi nojata.
Voin kyllä myöntää että olen pikkuisen ylpeä synnytyksistäni, vaikkei se mikään pätemisen syy olekaan. En arvostele puudutusten ottajia, ja varmaan olisin itsekin ottanut epiduraalin jos avautumisvaihe olisi kestänyt paljon pidempään. -mutta niin, miksi en saisi olla ylpeä omasta synnytyksestäni? varsinkin tuota viimeistä synnytyskokemusta vaalin hienoimpien muistojeni joukossa!
Miksi kätilöliittokin haluaa ajaa epiduraalin käyttöä pienemmäksi ja kannustaa ei-lääketieteelliseen kivunlievitykseen jos epiduraalisra ei olisi mitään haittaa? Googlauksellahan ne haitat löytyy heti! Lue sieltä, jos ihan tosissasi uskot että ne on vaarattomia.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:26"]
Kai se on ihan tuurista ja kehon anatomiasta kiinni, millainen synnytys sattuu tulemaan. Itselläni on kaksi nopeaa synnytystä takana, enkä niissä tarvinnut lääkkeellistä kivunlievitystä. Esikoisen synnytys oli silti melko raju nopeudessaan, ja välilihakin leikattiin. Kesti pitkään että episiotomiahaava parani...
Kuopuksen synnytys oli taas sellainen voimaannuttava kokemus, kuten joku muukin kertoi...oli upea tunne huomata miten keho toimi juuri niinkuin on tarkoitus! Kipu oli melko kovaa,mutta siedettävää, jotenkin uskoin sen menevän nopeasti ohi ekan synnytyksen lailla. Suosittelen polvillaan synnytystä nopeille synnyttäjille, sängynpääty ylös jotta siihen ja patjaan voi nojata.
Voin kyllä myöntää että olen pikkuisen ylpeä synnytyksistäni, vaikkei se mikään pätemisen syy olekaan. En arvostele puudutusten ottajia, ja varmaan olisin itsekin ottanut epiduraalin jos avautumisvaihe olisi kestänyt paljon pidempään. -mutta niin, miksi en saisi olla ylpeä omasta synnytyksestäni? varsinkin tuota viimeistä synnytyskokemusta vaalin hienoimpien muistojeni joukossa!
[/quote]
Mä en vaan tajua mitä ylpeilemisen aihetta siinä on? :D Sorry, ei vaan mene jakeluun. Ihan sama kuin olisin kuumeessa ja ylpeilisin että enpä ottanut kuumelääkettä! Tai hammaslääkärissä käynti ilman puudutusta. Ihan hassua ja tosi outoa että siinä on joku ylpeilyn paikka
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:33"]
Miksi kätilöliittokin haluaa ajaa epiduraalin käyttöä pienemmäksi ja kannustaa ei-lääketieteelliseen kivunlievitykseen jos epiduraalisra ei olisi mitään haittaa? Googlauksellahan ne haitat löytyy heti! Lue sieltä, jos ihan tosissasi uskot että ne on vaarattomia.
[/quote]
Joo, otappa sinä vaikka aamulääkkeesi nyt. Voit mehustella itseksesi sitten luomusynnytyksiä sen jälkeen
En kadehdi muita vaan olen ylpeä lapsistani. Ekassa synnytyksessä otin epiduraalin ja koko homma hoitui vauhdikkaasti alle 5 tunnissa. Toisella kerralla tehtiin kiireellinen sektio ja se se vasta oli voimaannuttava kokemus, kun tajusi että moderni lääketiede pelasti sekä minun että lapsieni hengen, eikä meistä kenellekkään jäänyt mitään pysyviä vammoja!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 14:32"]
Ootteko te tietoisia niiden puudutteiden riskeistä ja haittavaikutuksista? Siis ihan oman mukavuudenhalun takia olisit halunnut riskeerata vauvan turvallisuuden pumppaamalla kaikki mahdolliset puudutteet itseesi synnytyksessä?
Mä todellakin ymmärrän epiduraalin jos ollaan selvillä riskeistä eikä tehdä sitä päätöstä vaan siksi että vauvapalstalla kirjoitellaan että synnytys on ihan helvettiä ilman kaikkia mahdollisia douppeja, mutta tollasta "valitettavasti en kaikkia mahdollisia saanut"-asennetta on tosi vaikea ymmärtää, varsinkin kun oma vauvani oli mulle jo ennen syntymäänsä niin rakas ja tärkeä että en tosiaan ajatellut vain omaa napaani synnytyksen kivunlievitystä suunniteltaessa.
[/quote]
Ei me tidetä. Sinä olet ainoa valistunut joka niistä tietää. Puudutteet ovat Belsebuupin keksintöä ja me syntiset olemme niihin langenneet. Ah, menen ripottelemaan tuhkaa päälleni kahden erittäin helpon puudutesynnytyksen vuoksi.