Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko kateellinen onnistuneesta suunnitellusta luomusynnytyksestä?

Vierailija
19.06.2013 |

Aina kuulee jo synnyttäneiden naisten neuvovan ensikertalaisia olemaan suunnittelematta synnytystään. Etenkin, jos haaveenaa on luomusynnytys, monesti sanotaan että tulee vain pettymyksiä jos etukäteen päättää. Kun kuitenkin suurin osa puudutukset lopulta päätyy ottamaan.

Tunnetko sinä kateudenpiston, jos joku äiti on jo etukäteen päättänyt syynnyttää luomusti ja vielä onnistunutkin siinä? Kaikesta pelottelusta huolimatta.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se menee vielä niin, että jos luomugloorian ylistäjä lukee doulapalstoja, tekee rentoutushajoituksia ja käy synnytyslauluvalmennuksessa, ja kaikki menee hyvin, niin se on omaa ansiota ja siinäs näette, ihan itse valmistautumalla varmistin itselleni orgastisen synnytyksen. Jos taas vastaavalla menetelmällä synnytyksestä tulee kamala, syy on luomupyhimysten mielestä tietysti synnyttäjän, mitä yritti tuolla lailla hallita synnytystään :D.

Vierailija
22/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:36"]

Veikkaanpa että joka ainoa nainen samoissa kivuissa vaatii helpotusta.

[/quote]

Eiköhän jokainen synnytys satu niin p*rkeleesti. Eli veikkaan, että ensisynnyttäjillä aika lailla samat kivut kaikilla (synnytyksen kesto vaihtelee). Kaikkia supistelee, kaikki ponnistaa jne. Väitän, että synnytyskipu on hyvin hyvin samantasoista kaikille objektiivisilla mittareilla arvioituna, oma kokemus ja kipukesto vaan hyvin subjektiivista.

Että ei kukaan voi sanoa "helppo kehuskella voimaantumisella luomusynnytyksestä, jos ei ole kokenut MUN kipujani" tai "mun kivut oli pahemmat kuin sun". Myöntäkää vaan reippaasti, että ette kestä kipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:40"]

Aina kuulee jo synnyttäneiden naisten neuvovan ensikertalaisia olemaan suunnittelematta synnytystään. Etenkin, jos haaveenaa on luomusynnytys, monesti sanotaan että tulee vain pettymyksiä jos etukäteen päättää. Kun kuitenkin suurin osa puudutukset lopulta päätyy ottamaan.

Tunnetko sinä kateudenpiston, jos joku äiti on jo etukäteen päättänyt syynnyttää luomusti ja vielä onnistunutkin siinä? Kaikesta pelottelusta huolimatta.

[/quote]

En tunne. Halusin sektion jo ensimmäisen lapseni kohdalla, ja sain haluamani. Toinen ja kolmas lapsi syntyivät myös suunnitellulla sektiolla. Luomusynnytys ei kiinnostanut pätkän vertaa, eikä sitä onneksi tarvinnut edes kokeilla.

[/quote]

No yleensä toinen synnytys on ensimmäistä helpompi. Ei aina, mutta usein.

Vierailija
24/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:36"]

Veikkaanpa että joka ainoa nainen samoissa kivuissa vaatii helpotusta.

[/quote]

Eiköhän jokainen synnytys satu niin p*rkeleesti. Eli veikkaan, että ensisynnyttäjillä aika lailla samat kivut kaikilla (synnytyksen kesto vaihtelee). Kaikkia supistelee, kaikki ponnistaa jne. Väitän, että synnytyskipu on hyvin hyvin samantasoista kaikille objektiivisilla mittareilla arvioituna, oma kokemus ja kipukesto vaan hyvin subjektiivista.

Että ei kukaan voi sanoa "helppo kehuskella voimaantumisella luomusynnytyksestä, jos ei ole kokenut MUN kipujani" tai "mun kivut oli pahemmat kuin sun". Myöntäkää vaan reippaasti, että ette kestä kipua.

[/quote]

Miksi niitä kipuja pitäisi kestää, kun on puudutteetkin keksitty? Minusta se on kaikkein typerintä, ettei oteta apua vastaan, vaikka sellaista olisi tarjolla.

Vierailija
25/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lukemattomat naiset ovat kertoneet että samallakin naisella eri synnytysten välillä on voinut ollut huima ero, eikä aina edes niinpäin että kolmas on helpoin vaan päinvastoin. Ja kyllähän se nyt jo järjen pitäisi sanoa että on  ihan eri asia punnertaa 180 senttisenä ja leveälanteisena jotain 2-kiloista lasta kuin 30 senttiä lyhempänän nelikiloista. Mutta kun pää on täynnä sahajauhoja...

Vierailija
26/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan olisi kateellinen tuollaisesta asiasta? Synnytys on se juttu, millä lapsi tulee kohdusta ulos. Jos on raskaana, myös jollaintapaa synnyttää. Minua ei yhtään kiinnosta toisten tai omat synnytykset. Omat lapset kyllä kiinnostaa ja yleisesti elämä. 

Kuka edes voi kysyä tollasta? Joku ehkä, joka ei ole käsittänyt , että synnytys on vaan yksi hetki ja sit elämä jatkuu. Ei se ole mikään sankariteko, se on vaan nisäkkäiden lisääntymistä.

Vierailija
27/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, huvittava ajatuskin.

Synnytys itsessään ei ole ollut elämässäni mikään valtava kokemus. Tuskin ajattelenkaan niitä enää, kun lapset ovat 3&5v.

Vierailija
28/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä tutkittukin että jotkut ei tunne synnytyksessä juuri mitään. Iltiksessä oli jokin aika sitten juttua äidistä joka oli synnyttänyt matkalla synnärille. Kätilöt oli sitten kyselleet että mikset lähtenyt aikaisemmin, johon äiti oli vastannut että kun en herännyt. Siis herännyt siihen että lapsi syntyy just!

Vierailija
29/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi, koska synnytin itse molemmat lapseni täysin luomuna. Normaali nainen kestää normaalin synnytyksen ihan helposti, jos vaan haluaa. Ei kyse mistään "erityishelposta" synnytyksestä. Miksi ihmeessä jostain kuitenkin alle vuorokauden kestävästä kivusta pitäisi panikoitua. Mieluummin vaikka kipua asteikolla 10/10 vuorokausi kuin esim. 3/10 vuosi. Ja varmimmin kaikki menee hyvin, kun ei sotke synnytyksensä kulkua lääkkeillä ja puudutuksilla.

Vierailija
30/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:34"]

[/quote]

Lukemattomat naiset ovat kertoneet että samallakin naisella eri synnytysten välillä on voinut ollut huima ero, eikä aina edes niinpäin että kolmas on helpoin vaan päinvastoin. Ja kyllähän se nyt jo järjen pitäisi sanoa että on  ihan eri asia punnertaa 180 senttisenä ja leveälanteisena jotain 2-kiloista lasta kuin 30 senttiä lyhempänän nelikiloista. Mutta kun pää on täynnä sahajauhoja...

[/quote]

Itse olen synnyttänyt luomuna nelikiloisen lapsen ja olen 155cm pitkä, hoikka. Eikä ollut paha. Eli varmasti toisilla myös kudokset joustavat paremmin. Ja on mulla kyllä korkea kipukynnyskin muutenkin. 

Vierailija
31/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan voisin jopa sanoa, että 1/10 kipu kuukauden ajan on pahempi kuin 10/10 vuorokauden.

Vierailija
32/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, löysä alapää on tosiaan yksi juttu jolla voi sitten kerskua. Esim. urheilijoilla voi olla vastakkaisesta syystä veemäiset synnytykset. Mulla ei eka lapsi laskeutunut kunnolla ja kätilö kysyi että harrastatko ratsastusta tai jotain vastaavaa.

Vierailija
33/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En ole kuullutkaan, että sahajauho liittyisi synnytykseen. Lievittikö kovastikin kipujasi. Nää on näitä naisia, jotka ottaa pari buranaa joka pienessä päänsäryssä, kun ulkoilu ajaisi saman asian. Normaali ihminen kestää normaalin synnytyksen ilman puudutteitakin. Onhan sekin tutkittu (muualla kuin iltiksessä), että epiduraali lisää ponnistusvaikeuksia ja pitkittää usein synnytyksen kestoa turhaan. En usko, että "ennenvanhaan" on kukaan Suomessakaan kipuun kuollut, synnytyksessäkään. Kyllä ne synnytyskuolemat liittyivät ihan muihin asioihin. Kipuun ei kuole, terve ihminen sen kyllä kestää.

Mutta en tietysti väitä, että kaikki synnyttävät äidit olisi täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Se tietty vaikuttaa. Parempi silloin vaan turruttaa kaikki.

Vierailija
34/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:48"]

Joo, löysä alapää on tosiaan yksi juttu jolla voi sitten kerskua. Esim. urheilijoilla voi olla vastakkaisesta syystä veemäiset synnytykset. Mulla ei eka lapsi laskeutunut kunnolla ja kätilö kysyi että harrastatko ratsastusta tai jotain vastaavaa.

[/quote]

Löysä? löysähän tuskin jaksaa paljon ponnistella. Onhan se tutkittukin juttu, että kovassa kunnossa olevalla menee synnytys todennäköisesti nopsemmin ja helpommin. Eli lihaskunnosta on vaan hyötyä. Löysyydestä tuskin, ylipainoisella kuvittelisin olevan vaikeampaa. Löysää tuskin on kenelläkään ensisynnyttäjällä. 

Vierailija
35/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

En ole kuullutkaan, että sahajauho liittyisi synnytykseen. Lievittikö kovastikin kipujasi. Nää on näitä naisia, jotka ottaa pari buranaa joka pienessä päänsäryssä, kun ulkoilu ajaisi saman asian. Normaali ihminen kestää normaalin synnytyksen ilman puudutteitakin. Onhan sekin tutkittu (muualla kuin iltiksessä), että epiduraali lisää ponnistusvaikeuksia ja pitkittää usein synnytyksen kestoa turhaan. En usko, että "ennenvanhaan" on kukaan Suomessakaan kipuun kuollut, synnytyksessäkään. Kyllä ne synnytyskuolemat liittyivät ihan muihin asioihin. Kipuun ei kuole, terve ihminen sen kyllä kestää.

Mutta en tietysti väitä, että kaikki synnyttävät äidit olisi täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Se tietty vaikuttaa. Parempi silloin vaan turruttaa kaikki.

[/quote]

Tulihan se kunnon provoiluyrityskin sieltä.. :D Tätä odottelin!

Vierailija
36/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:45"]

En kadehdi, koska synnytin itse molemmat lapseni täysin luomuna. Normaali nainen kestää normaalin synnytyksen ihan helposti, jos vaan haluaa. Ei kyse mistään "erityishelposta" synnytyksestä. Miksi ihmeessä jostain kuitenkin alle vuorokauden kestävästä kivusta pitäisi panikoitua. Mieluummin vaikka kipua asteikolla 10/10 vuorokausi kuin esim. 3/10 vuosi. Ja varmimmin kaikki menee hyvin, kun ei sotke synnytyksensä kulkua lääkkeillä ja puudutuksilla.

[/quote]

Mulla on kaksi synnytystä epiduraalin kanssa takana, mikään ei ollut sekaisin tai mennyt sotkuun sen vuoksi. Sinä saat synnyttää vaikka vuorenrinteellä pää alaspäin keikkuen jos huvittaa, mutta säästä meidät näiltä luomumantroilta.

Vierailija
37/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vain se kokenut kätilö kuitenkin kysyi voisiko vauvan laskeutumattomuuden syy olla esim. ratsastuksen takia liian tiukassa kunnossa olevaa alapäässä, tuskin se lämpimikseenkään sitä asiaa kysyi.

Vierailija
38/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sinulla epiduraali ei sotkenut, mutta on kyse ihan tosiasiasta, että tilastojen mukaan epiduraalilla ongelmien riski on moninkertainen.

Vierailija
39/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla ketjun kakkosvastaaja..aina ihmettelen, että miksi toisia aletaan haukkua ja nimitellä jos tekee jotain eritavalla kuin itse on tehnyt. Minä tosiaan synnytin luomusti ja valmistauduin joka kerta huolella ja kyllä, minulle raskaus ja synnytys ja tietysti äitiys on suuri ja vaikuttava tapahtuma.

Kuntoilen kohtuullisesti, joogaan ja koko raskausajan tein mielikuvaharjoittelua, öljysin välilihaa repeytymien ehkäisyksi. Kävin vyöhyketerapiassa (jolla vauva saatiin käännettyä oikeinpäin). Ja kyllä, olen luomuhörhö ja kaikkea muuta huuhaata mitä ikinä voi kuvitellakaan. Raskaus ja synnytys, sen paremmin kuin äitiyskään ei ole minulle mikään suoritus, vaan osa elämää, joten minusta on luonnollista, että sekin on minulla mahdollisimman luomu.

Onneksi sain joka kerta kätilön, joka ymmärsi toiveeni ja oli todella hengessä mukana. Synnytykseni eivät todellakaan olleet helppoja eikä kivuttomia, mutta luonnosta löytyi suuri apu ja kaikki sujui lopultakin loistavasti. Tunsin suurta voimantunnetta synnytyksen aikana, itsetuntoni kohosi ja tunsi heti itseni niin äidiksi, tunsin olevani osa koko universumia. Se oli juuri sitä, mitä toivoin ja halusin. Ja muuten, meidän kaikki lapset ovat olleet nelikiloisia, mutta repeämiä ei tullut ollenkaan. Minusta pääasia on, että perhe on tyytyväinen ja onnellinen. En pyydä ketään ymmärtämään minua ja elämääni, mutta en voi sietää sitä, että arvostellaan ja haukutaan toisten valintoja, se on alhaista.

Mutta ymmärrän aivan hyvin niitä, jotka eivät halua valmistautua näin synnytykseen eivätkä jostain syystä halua synnyttää luomuna.  Se on heidän asiansa, eikä todellakaan minkäänlainen synnytystapa tee kenestäkään sankaria tai toisia äitejä huonompia tai parempia. Jokainen eläköön omaa elämäänsä ja kunnioittakoon toisen valintoja.

Vierailija
40/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:06"]

Hyvä, että sinulla epiduraali ei sotkenut, mutta on kyse ihan tosiasiasta, että tilastojen mukaan epiduraalilla ongelmien riski on moninkertainen.

[/quote]

Ei kannattaisi niitä kaikenmaailman tutkimuksia seurata liian tarkkaan. Moni kun voi olla ihan höpöhöpöäkin!

Voihan jollekin epiduraalin käyttäjälle ongelmia tullakin, mutta samalla tavalla myös luomusynnyttäjälle.