Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko kateellinen onnistuneesta suunnitellusta luomusynnytyksestä?

Vierailija
19.06.2013 |

Aina kuulee jo synnyttäneiden naisten neuvovan ensikertalaisia olemaan suunnittelematta synnytystään. Etenkin, jos haaveenaa on luomusynnytys, monesti sanotaan että tulee vain pettymyksiä jos etukäteen päättää. Kun kuitenkin suurin osa puudutukset lopulta päätyy ottamaan.

Tunnetko sinä kateudenpiston, jos joku äiti on jo etukäteen päättänyt syynnyttää luomusti ja vielä onnistunutkin siinä? Kaikesta pelottelusta huolimatta.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:35"]

En kadehdi muita vaan olen ylpeä lapsistani. Ekassa synnytyksessä otin epiduraalin ja koko homma hoitui vauhdikkaasti alle 5 tunnissa. Toisella kerralla tehtiin kiireellinen sektio ja se se vasta oli voimaannuttava kokemus, kun tajusi että moderni lääketiede pelasti sekä minun että lapsieni hengen, eikä meistä kenellekkään jäänyt mitään pysyviä vammoja!

[/quote]

Niin asiaa.

Vierailija
82/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 14:44"]

Mä olen kateellinen niille joilla on ollut helppo raskaus. Luomusynnytyksistä intoilijat mua vaan jotenkin ihmetyttää. Että ei haluta ottaa vastaan sitä apua mitä meille on tarjolla. Oispa ihanaa jos ne suomalaisilta luomusynnyttäjiltä käyttämättä jääneet epiduraalit sais jotenkin niille kehitysmaiden naisille joilla ei ole mahdollisuutta valita. Mulle sanottiin että epiduraali voi nopeuttaa avautumisvaihetta ja helpottaa lapsen hapensaantia jos/kun äiti sen avulla rentoutuu sietämättömän kivun hellittäessä. Toki olen iloinen niiden luomysynnyttäjien ja heidän lastensa puolesta joilla kaikki menee hyvin. Samalla tavalla olen iloinen sektiossa synnyttäneiden ja syntyvien ja kipulääkettä saaneiden puolesta.

[/quote]

"Ettei haluta ottaa apua vastaan" siis häh? Ei mulle kätilökään puudutteita tyrkyttänyt. Enkä sit ehtinyt mitään saada, vaikka olisin halunnut, kun synnytys oli niin nopea. Iso osa synnyttää luomuna suunnittelematta tyyliin "ans kattoo sit miten se etenee ja menee". Eikös kätilö ole se apu siellä, ei ne puudutteet. Ne auttaa lepäämään hetken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 14:44"]

Mä olen kateellinen niille joilla on ollut helppo raskaus. Luomusynnytyksistä intoilijat mua vaan jotenkin ihmetyttää. Että ei haluta ottaa vastaan sitä apua mitä meille on tarjolla. Oispa ihanaa jos ne suomalaisilta luomusynnyttäjiltä käyttämättä jääneet epiduraalit sais jotenkin niille kehitysmaiden naisille joilla ei ole mahdollisuutta valita. Mulle sanottiin että epiduraali voi nopeuttaa avautumisvaihetta ja helpottaa lapsen hapensaantia jos/kun äiti sen avulla rentoutuu sietämättömän kivun hellittäessä. Toki olen iloinen niiden luomysynnyttäjien ja heidän lastensa puolesta joilla kaikki menee hyvin. Samalla tavalla olen iloinen sektiossa synnyttäneiden ja syntyvien ja kipulääkettä saaneiden puolesta.

[/quote]

"Ettei haluta ottaa apua vastaan" siis häh? Ei mulle kätilökään puudutteita tyrkyttänyt. Enkä sit ehtinyt mitään saada, vaikka olisin halunnut, kun synnytys oli niin nopea. Iso osa synnyttää luomuna suunnittelematta tyyliin "ans kattoo sit miten se etenee ja menee". Eikös kätilö ole se apu siellä, ei ne puudutteet. Ne auttaa lepäämään hetken.

Vierailija
84/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:15"]

Toi kalvojen puhkaisu on jo lääketieteellistä puuttumista synnytyksen kulkuun... Ja niin kuin itsekin sanoit, aina siihen asti selvisit omin konstein.

[/quote]

Ahaa, eli sinusta lääketiede on nyt puuttumista synnytyksen kulkuun ja mitään ei saisi tehdä? Herää nyt pahvi ja mieti sillä nupillasi. Aika moni lapsi selviää synnytyksestä juuri lääketieteen avulla ja se on hyvä juttu. Jos sinä haluat synnyttää saunassa väkiolutta juoden niin anna palaa vaan.

[/quote]

Ei, vaan silloin kun synnytyksen kulkuun ei lääketieteellisesti puututa (koska kaikki on kunnossa, eikä siihen ole syytä), on synnytyskivunkin kestäminen luonnon omilla keinoilla helpompaa. Eli silloin rentoutuminen yms. auttaa. Tuossa esimerkki tapauksessakin oli noin kunnes toimenpide tehtiin.

En minä mitenkään arvostellut toimepidettä. Varmasti oli tarpeellinen. Lääkärihän sen päätti. Enkä sanonut, ettei olisi saanut ottaa epiduraalia. Tuota yllä mainittua asiaa vain sanoin. Mutta kaipa tästäkin taas löytyy jokin loukkaava elementti, jota itse en mistään löydä. Varmaan jostain rivien välistä sitten. Enää yksinkertaisemmin en pysty tätä sanomaan ja rautalankakin jo loppui.

Vierailija
85/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en.

Vierailija
86/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:50"]

En :) Mullakin se onnistui ja vieläpä kolme kertaa. Minä taas tykkäsin, että kaikki meni hyvin, koska olin kaiken suunnitellut huolellisesti ja infonnut myös kätilöä ja oli sovittu esim. että kivunlievitystä ei tarjota. Toki ajattelin, että jos jokin kuitenkin menee vikaan, niin sitten turvaudutaan "kovempiin" keinoihin, siksihän mä sairaalassa synnytin.

Tämä oli mun valinta ja olen siihen todella tyytyväinen, muut valitkoon miten haluaa. En ole koskaan kehuskellut luomusynnytyksillä, mutta sen olen saanut kokea, että muut äidit eivät voi valintaani sulattaa. Useammin kuin kerran mulle on sanottu, että "no sun synnytysten on täytynyt olla älyttömän helppoja, ei sellaisen kokenut edes tiedä mitä on synnyttää.." ja sitten on kerrottu kauhujuttuja kaupanpäälle. En koe olevani mitenkään parempi, tämä vain sopi mulle.

[/quote]

Aivan sama kokemus. Ja myös kolme kertaa. Ja ystävälläni, jonka kanssa jaamme saman näkemyksen näihin asioihin oli myös.

Mutta näistä ei saa puhua, koska se suututtaa " mieli avoinna" synnytykseen menneet puudutemammat pois tolaltaan.

Vierailija
87/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:33"]

Minulle sanoi kätilö, että epiduraali voi lyhentää avautumisvaihetta. Kipujen lieveneminen auttaa rentoutumaan ja synnytys etenee. Jutussa siis kaksi piippua.

[/quote] Tämä oli siis kommentille 33.

[/quote]

Varmaan noinkin, mutta sitä rentoutumista ja kivun käsittelyä synnytyksen aikana olisi voinut harjoitella jo ennen synnytystä. Silloin ei tarvitsisi epiduraalia ollenkaan.

[/quote]

Jos sitä on saatavilla niin miksi ei voi käyttää? Miksi pitää harjoitella kivun käsittelyä jos ei nappaa yhtään? Siksikä että sinä olet sitä mieltä?

[/quote]

Siksi, kun järkeään käyttämällä tajuaa, että voimakkaiden lääkeaineiden pumppaaminen vauvaan TURHAAN on äidiltä puhdasta itsekästä perseilyä. Kun kerran vaihtoehtojakin on.

On se ihme, että sitä ollaan NIIIN lullan lullan sen vauvan kanssa, mutta sitten ei VIITSITÄ opetella selviämään synnytyksestä ilman lääkkeitä, kun ei yhtään nappaa...

Kuinkahan moni muu asia sen lapsen kanssa sua ei vaan nappaa?

Vierailija
88/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateuteen taipuvainen, ja tuo nyt olisi vihoviimeinen aihe mistä kateutta viitsisi tuntea muutenkaan. Minä aion vaatia kaikki mahdolliset puudutteet mitä olemassa on, eikä haittaisi yhtään jos sektioksi menisi. En nyt varsinaisesti pelkääkään synnytystä, mutta en aio kestää kaikkea tarjolla olevaa kipua vain kehuakseni sitten muille että "ihan ilman mitään puudutuksia lapsi pullahti ulos, en edes huutanut ja naamakin kesti peruslukemilla".

Miksi näitä pitäisi edes vertailla? Alkaako se hyvä äiti - huono äiti -vastakkainasettelu jo siitä millä keinoin se kakara on saatu maailmaan pukattua?

Vierailija
89/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin mieluummin PubMediin ja Google Scholariin. Keskityin nyt epiduraaliin. Esim 2002 tehdyn meta-analyysin (Leighton & Halpern) johtopäätös: "Existing evidence suggests that women should not avoid epidural analgesia (epiduraali) for fear of neonatal harm, breast-feeding difficulties, caesarian delivery, long-term back pain, or long term urinary incontinence."

Toisen artikkelin kirjoittaja (Radzyminski, 2002) on tutkinut matala-annoksisen epiduraalin ja imetyksen yhteyttä, ja mainitsee johdannossaan  22 tutkimusta, joissa on havaittu, että epiduraalin saaneiden äitien lapset eivät poikkea mitenkään ei kivunlievitystä saaneiden äitien lapsista käyttäytymiseltään, apgarin pisteiltään tai neurologisten tutkimusten suhteen, ja kaksi (2) tutkimusta joissa havaittiin eroja (lihasjäntevyydessä ja imemistiheydessä heti syntymän jälkeen) (s. 323).

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:33"]

Miksi kätilöliittokin haluaa ajaa epiduraalin käyttöä pienemmäksi ja kannustaa ei-lääketieteelliseen kivunlievitykseen jos epiduraalisra ei olisi mitään haittaa? Googlauksellahan ne haitat löytyy heti! Lue sieltä, jos ihan tosissasi uskot että ne on vaarattomia.

[/quote]

Vierailija
90/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 13:33"]

Minulle sanoi kätilö, että epiduraali voi lyhentää avautumisvaihetta. Kipujen lieveneminen auttaa rentoutumaan ja synnytys etenee. Jutussa siis kaksi piippua.

[/quote] Tämä oli siis kommentille 33.

[/quote]

Varmaan noinkin, mutta sitä rentoutumista ja kivun käsittelyä synnytyksen aikana olisi voinut harjoitella jo ennen synnytystä. Silloin ei tarvitsisi epiduraalia ollenkaan.

[/quote]

Jos sitä on saatavilla niin miksi ei voi käyttää? Miksi pitää harjoitella kivun käsittelyä jos ei nappaa yhtään? Siksikä että sinä olet sitä mieltä?

[/quote]

Siksi, kun järkeään käyttämällä tajuaa, että voimakkaiden lääkeaineiden pumppaaminen vauvaan TURHAAN on äidiltä puhdasta itsekästä perseilyä. Kun kerran vaihtoehtojakin on.

On se ihme, että sitä ollaan NIIIN lullan lullan sen vauvan kanssa, mutta sitten ei VIITSITÄ opetella selviämään synnytyksestä ilman lääkkeitä, kun ei yhtään nappaa...

Kuinkahan moni muu asia sen lapsen kanssa sua ei vaan nappaa?

[/quote]

Oetko noin typerä? Ihanko sitä epiduraalia pumpataan litroittain ja suoraan lapseen? Oletko sä jossain hormonimyrskyssä kun kirjoittelet noin typeriä? Koita nyt vähän rauhoittua. Kuten sanottua; jokainen tekee omat päätöksensä tässä asiassa ja sille sinä et mahda mitään joten turha hermostua.

Vierailija
91/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta vammautuu tai sairastuu vuosittain epiduraalin vuoksi?

Vierailija
92/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:43"]

En :) Mullakin se onnistui ja vieläpä kolme kertaa. Minä taas tykkäsin, että kaikki meni hyvin, koska olin kaiken suunnitellut huolellisesti ja infonnut myös kätilöä ja oli sovittu esim. että kivunlievitystä ei tarjota. Toki ajattelin, että jos jokin kuitenkin menee vikaan, niin sitten turvaudutaan "kovempiin" keinoihin, siksihän mä sairaalassa synnytin.

Tämä oli mun valinta ja olen siihen todella tyytyväinen, muut valitkoon miten haluaa. En ole koskaan kehuskellut luomusynnytyksillä, mutta sen olen saanut kokea, että muut äidit eivät voi valintaani sulattaa. Useammin kuin kerran mulle on sanottu, että "no sun synnytysten on täytynyt olla älyttömän helppoja, ei sellaisen kokenut edes tiedä mitä on synnyttää.." ja sitten on kerrottu kauhujuttuja kaupanpäälle. En koe olevani mitenkään parempi, tämä vain sopi mulle.

[/quote]

Aivan sama kokemus. Ja myös kolme kertaa. Ja ystävälläni, jonka kanssa jaamme saman näkemyksen näihin asioihin oli myös.

Mutta näistä ei saa puhua, koska se suututtaa " mieli avoinna" synnytykseen menneet puudutemammat pois tolaltaan.

[/quote]

Miksi menisin tolaltani jonkun tuntemattoman ihmisen tai edes tutunkaan ihmisen synnyttämisestä? Onkohan sulla joku jumaluuskompleksi kun tuollaisia luulet?

Vierailija
93/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en.

Olen iloinen jokaisesta turvallisesti ja onnellisesti sujuneesta synnytyksestä jokaisella naisella! Toiset ei koe kipua niin pahana ja toiset ei vaan yksinkertaisesti ehdi saada mitään kipuun ja homma on ohi ennekuin huomaakaan, olisipa mulla ollut niin :)

Kyllä on jo huipussaan huono itsetunto jos pitää toisten synnytyksiä kadehtia!

Vierailija
94/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä:

Että onpahan myös huono itsetunto huipussaan jos pitää synnytyksellään, olkoon se millainen vaan, yrittää päteä.

Se onkin eri asia olla ylpeä itsestään, minäkin olen vaikka puudutettu onkin joka kerta.

-93-

Vierailija
95/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

puudutemamma, korvikeäiti jne. mitä näitä muita on:

Eräs vammaisuuden laji se tämäkin on kun kokee sisäistä pakkoa luokitella muita ihmisiä

Itse sitten olet tainnut mennä synnytykseen 'mieli umpinaisena'? :-)

Vierailija
96/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: Onko suunniteltu luomusynnytys parempi kuin suunnittelematon?

Eli jos menet oikein piukkiksena synnyttämään ja sinulla on tarkkaan ennakolta määritelty miten haluat asioiden menevän ja ne sattuvat menemään niin, tämä on synnyttämisen korkein aste?

Ja jos olet ajatellut ettet voi etukäteen (varsinkaan ensimmäisen kohdalla) tietää millainen synnyttäjä olet ja sitten asiat menevät niin, että synnytys menee ns. luomusti, tämä on vasta 2. paras vaihtoehto ja olet arvoasteikossa näiden suunniteltujen luomusynnyttäjien alapuolella...?

Entäs missä kohdassa asteikkoa ovat sitten nämä, jotka ovat suunnitelleet kaiken etukäteen ja sitten kuitenkin 'kirkuen sortuvat'...? Tulevatko ennen vai jälkeen näiden sattumalta luomusynnyttäjiksi päätyneitä? Eli onko piukkailu nyt se, mitä tässä haetaan ja arvostetaan?

Vierailija
97/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:33"]

Miksi kätilöliittokin haluaa ajaa epiduraalin käyttöä pienemmäksi ja kannustaa ei-lääketieteelliseen kivunlievitykseen jos epiduraalisra ei olisi mitään haittaa? Googlauksellahan ne haitat löytyy heti! Lue sieltä, jos ihan tosissasi uskot että ne on vaarattomia.

[/quote]

Siinä on syynä myös rahallinen ja työllistämisen seikka. Näistä vain ei puhuta niin paljoa, koska ne eivät ole kovin vakuuttavia syitä. Sairaaloiden budjetti ei riittäisi, jos jokainen synnyttäjä haluaisi kaikki mahdolliset puudutteet. Julkinen sairaanhoito on muutenkin retuperällä nykyisin.

Samoin runsaampi puudutteiden käyttö työllistäisi enemmän anestesialääkäreitä, eikä siihenkään ole mahdollisuutta joko varojen tai työntekijöiden puutteen takia.

Mutta tämä keskustelu on mennyt liikaa hyvä äiti - huono äiti-asetelmaksi, tulee mieleen se vanha ketju onko sektiolla syntyneellä lapsella syntymäpäivää.

Vierailija
98/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kaksi suunniteltua sektiota ovat olleet mulle riittäviä syitä olla tyytyväinen ja onnellinen. 

Vierailija
99/99 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Saako kysyä miksi puhut "puudutemammoista"? Minusta se on yhtä ikävästi sanottu kuin hörhöilevät luomusynnyttäjät.

Itse olen synnyttänyt ilman lääkkeellistä kivunlievitystä mutta myös niiden kanssa. Kumpaakaan en ole suunnitellut etukäteen, todennut vain että tilanteen mukaan edetään. Jos tuntuu kivuliaalta, sitten otan epiduraalin tms. Jos ei tunnu pahalta niin sitten mennään ilman.