Astronomisten havaintojen mukaan universumi on väistämättä ääretön. Siitä seuraa väistämättä se, että sinusta on ääretön määrä kopioita tekemässä kaikkia mahdollisia asioita kaiken aikaan
Miksi? Fyysikoiden mukaan maailmankaikkeus on väistämättä ääretön, ja todennäköisesti tämän lisäksi maailmankaikkeuksiakin on loputon määrä. Tai ainakin tähän kaikki astronomiset havainnot sekä menestyksekkäimmät fysiikan teoriat viittaa, esim Hawking oli jo loppuaikoinaan varma multiversumin olemassaolosta.
Miksi tämä tarkoittaa, että sinusta on äärettömän monta kopiota tekemässä kaikkea mahdollista paskaa mitä voit kuvitella? Koska sinä (ja maapallo ja koko linnunrata) koostuu ÄÄRELLISESTÄ määrästä partikkeleita, ja nämä partikkelit voivat järjestyä vain ÄÄRELLISELLÄ määrällä tapoja.
Kun universumissa/multiversumissa on ÄÄRETÖN määrä energiaa ja ainetta, on kaikkien partikkelivariaatoiden pakko alkaa jossain vaiheessa toistamaan itseänsä, loputtomasti. Kuvittele kun pelaat pokeria, on todella epätodennäköistä että saat kahdella peräkkäisellä kierroksella samat kortit, MUTTA jos toistat jakoja ÄÄRETTÖMÄN monta kertaa, alkaa korttisi väkisin toistua.
Jos kiinnostaa niin googlettakaa "infinite copies of you" "infinite multiverse" , "quantum multiverse" tai "many worlds theory", aiheesta hyviä dokkareitakin.
Kommentit (102)
Äärettömyys ei mitenkään automaattisesti tarkoita loputtomia kopioita tai sitä, että kaikki on mahdollista ja kaikki kuviteltavissa oleva on totta jossakin. Se ei vain mene niin.
Piin arvo on luultavasti ääretön ja sisältää loputtomia variaatioita eri numerosarjoista. Se on yksi äärettömän mahdollisuus.
Mutta...
Myös 1/3 desimaalilukuna esitettynä on ääretön (0,33333333...), eikä se sisällä mitään vaihtelua tai uutta. Vain loputtomasti yhtä ja samaa. Tämä on toinen äärettömän mahdollisuus.
Emme tiedä vielä miten asia on.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla kopioita itsestä kun geenit on kuitenkin omat, tuskin kopioilla on juuri samat?
Ehh.. geenisi koostuvat partikkeleista...
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla kopioita itsestä kun geenit on kuitenkin omat, tuskin kopioilla on juuri samat?
Ihana samalla tavalla ku ääretön määrän apinoita kirjoityskoneilla on myös ääretön versio missä kaikki koko palsta on paitsi kirjoitettu samalla tavalla kuin täällä niin myös ääretön määrä missä ei ole kirjoitusvirheitä. Ja aivan samalla tavalla ääretön määrä missä kokainen kirjoitus on kauniimpaa runoutta kuin mihin yksikään ihminen on koskaan kyvennyt.
Äärettömyys ny vaan on matemaattisesti absurdi käsite. Eikä siten sovi kuin pikkulasten käyttöön. Aikeuisten kuuluisi olla sen verran fiskuja etteivät hyväksy äärettömyyden olemassaoloa. Ihan vain koska rationaalisuus lakkaa samalla kun äärettömyys astuu mukaan leikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehh.. geenisi koostuvat partikkeleista...
Eh itsellesi, ne partikkelit voi olla eri järjestyksessä, jolloin on vaikea puhua kopioista.
Onko ääretön määrä minun kopioitani, mutta sitten on myös ääretön määrä niitä, jotka leikkasitvat hiuksensa, kuolivat nuorena, voittivat lotossa...
Kiehtova ajatus tuo on. Että olisi loputtomiin rinnakkaiselämiä. aina kun teen päätöksen, on lukematon joukko muita, jotka tekevät eri päätöksen ja tarina jakaantuu koko ajan yhä useammaksi ja useammaksi. Jossain siis minä ja exä ollaan yhdessä, toisessa tapoimme toisemme, kolmannessa erosimme ystävinä jne.Ja lukemattomia muita variaatioita, joissa emme koskaan edes päätyneet yhteen vaan jonkun ihan muun kanssa. Kyllä tuo voisi olla noinkin, kiva silti, ettei tarvitse elää kuin yhtä variaatiota kerrallaan.
No jos kaikki on ääretöntä niin meidänkin elämä toistuu uudelleen äärettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka niitä universumeja on kuinka paljon, samanlaista universumia tuskin kahta löytyy. Eikä se elämäkään ole kirkossa kuulutettu.
Jos universumi on ääretön, tarkoittaa että se sisältää loputtoman määrän variaatioita ja tilaa on myös loputtomalle määrälle täydellisiä kopioita jokaisesta variaatiosta.
No eipä tuo kyllä sellaista tarkoita alkuunkaan.
ja jossain ois laite joka mahdollistaa kaikkia pitkin poikin äärettömyyttä jotka keskittyy luomaan tyhjästä vaikka mitä. Kuin taikuus. Itseasiassa näitä kuuluisi olla ääretön määrä. Se että kun just keskityin luomaan lumispallon pöydälle ei onnistunut kiistää jo ihan itsessään äärettömyyden.
Eli jossain tuolla on minä, jolla on rahaa ja rakkautta? No mutta sehän on hienoa, kiva että ees joku minuista on onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ääretön määrä minun kopioitani, mutta sitten on myös ääretön määrä niitä, jotka leikkasitvat hiuksensa, kuolivat nuorena, voittivat lotossa...
On, ja niitä jotka ovat maailman menestyneimpiä ihmisiä.
No toivottavasti edes jollain niistä on hauskempaa kuin minulla.
Mutta onko siis olemassa järjetön määrä myös melkein-minuja, joilla on aina yksi partikkeli vähemmän minua kunnes minä en ole enää minä ollenkaan?