Tienaan hyvin, epäreiluako?
Tienaan yli 6000 € kuukaudessa ja tänään sain kuulla kuinka epäreilua se on. Tämä kommentti tuli ihmiseltä joka ei koskaan ole oikein opiskellut, elellyt tuilla suurimman osan elämäänsä baarista toiseen juosten. Itse olen käyttänyt lukion jälkeen 8 vuotta opiskeluun ja jättänyt monet menot väliin niiden vuoksi. Onko siis tosiaankin näin että hyvät tuloni ovat epäreilut? Tekemälläni työllä ei ole mitään väliä vaan joku oikeasti olettaa ansaitsevansa saman tekemättä mitään? Ärsyttää.
Kommentit (43)
Miksi ihmeessä vaivaudut moista edes pohtimaan? Epäreilua on se, että työkykyinen, mutta -haluton ihminen elää toisten laskuun.
Eipä ole tullut mieleenkään, että siinä olisi mitään epäreilua, että itse olen opiskellut (tosin suoritin maisterintutkinnon 3,5 vuodessa) ja tienaan omalla työlläni ihan mukavasti.
Mitä epäreilua siinä on? Jos joku on valmis maksamaan ammattitaidostasi, mikset saisi sitä ottaa vastaan? Mä otan oman hyvän palkkani ihan iloisena, ei se ole kenenkään muun pussista pois.
Jos ansaitset palkkasi ei ole. Mutta jos et tuota palkkaasi työnantajalle, sitten se on.
ei oo epäreilua.
mä saan yli 7000 €/kk lisineen käteen, eikä sekään ole epäreilua.
Samat tulot kuin ap:llä. Saa aina joskus kuulla vittuilua siitä kuinka hirvittävästi mun ammatissa tienaa. Nii-in. Opiskellut olen ekaa tutkintoa varten 6 vuotta ja jatkotutkinto työn alla. Uhrauksia ja kovaa työtä tehty. Turha inistä kun Suomessa oikeasti jokainen perhetaustaan katsomatta voi kouluttautua ja edetä urallaan jos oikeasti haluaa (ja lukupäätä löytyy). Kateus, se on ihmeellinen asia. Sekin energia kannattais käyttää vaikka opiskeluun niin sais itsekin.
Millä alalla olette te 6-7000 tienaavat?
Millä aloilla te oikein olette? Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei koulutuksen pituus välttämättä korreloi palkan kanssa. Ihan yhtä lailla korkeasti koulutettu voi olla työtön, joten turha aina dissata että kun ei ole koulujakaan käyty...
No minkähän hiton takia toitotat sitä palkkaasi muille, kestä myös arvostelut..suu suppuun, ei tee palkkasi hiukkaakaan parempaa ihmistä sinusta :)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:21"]
No minkähän hiton takia toitotat sitä palkkaasi muille, kestä myös arvostelut..suu suppuun, ei tee palkkasi hiukkaakaan parempaa ihmistä sinusta :)
[/quote]
Samaa mieltä tämän kanssa. Miksi ihmeessä olet kertonut palkkasi kaverillesi? Itse en koskaan kertonut kellekään palkkaani, mies on ainut joka tietää paljonko tienaan. Kyselyt pystyy hyvin kiertämään epämääräisillä vastauksilla. Ihmiset on vaan niin katkeria ja kateellisia...
Hih, mä suoritin ylemmän korkeakoulututkinnon kokopäivätyön ohella 3,5 vuodessa. Kiristin vaan tahtia, raadoin kaikki vapaa-ajat, illat ja lomat perheen ohella. Näissä tutkinnoissahan merkitsevät ne opintopisteet eli entiset opintoviikot, ei niihin kulutetut vuodet. Sekö siitä tekee niin hienon, että kulutti yliopiston penkkejä 6 vuotta? No ei tietenkään, alahan siinä merkitsee. Olen itse nyt "urani huipulla", palkka 3200 e/kk bruttona :D
Muakin kiinnostais ala, sillä tällä hetkellä opintoja takana 7v ja tällä alalla tässä taloustilanteessa saan nyhdettyä kasaan hätäisesti 2000e BRUTTO. Voisin vaihtaa alaa, päätä löytyy kyllä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:15"]
Jos ansaitset palkkasi ei ole. Mutta jos et tuota palkkaasi työnantajalle, sitten se on.
[/quote]
Jos yksityinen taho haluaa maksaa vaikka tappiolla tuon palkan, se ei kuulu muille. Jos on valtiolla 'tyhjäntoimittajana' niin sitten voi tietysti pohtia asian oikeutusta. AP käsittääkseni on kuitenkin koulutettu ja asiallinen työntekijä, joka hoitaa hänelle annetut toimet ja tehtävät, joten hän on oikeutettu sovitun mukaiseen palkkaansa.
AP, isoa palkkaansa ei kannata kertoa köyhemmille, se aiheuttaa kateutta ja pahaa mieltä. Ja kaikkien on hyvä muistaa, että raha ei ole kaiken mittari. Elämässä voi olla muutakin onnea ja onnellisuutta. Ja rikas ihminen saattaa olla hyvinkin onneton tai eksyksissä elämänsä suhteen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:29"]
Hih, mä suoritin ylemmän korkeakoulututkinnon kokopäivätyön ohella 3,5 vuodessa. Kiristin vaan tahtia, raadoin kaikki vapaa-ajat, illat ja lomat perheen ohella. Näissä tutkinnoissahan merkitsevät ne opintopisteet eli entiset opintoviikot, ei niihin kulutetut vuodet. Sekö siitä tekee niin hienon, että kulutti yliopiston penkkejä 6 vuotta? No ei tietenkään, alahan siinä merkitsee. Olen itse nyt "urani huipulla", palkka 3200 e/kk bruttona :D
[/quote]
Jep, huuhaa-tutkintoja on helppo tehtailla nopeasti ja se näkyy myös sun palkassa aika hyvin. Kannattiko?
Kuusi vuotta on ihan normaali aika esim monella teknisellä alalla tai lääkiksessä. Esim teknillisissä korkeakouluissa on paljon laboratoriotöitä yms. joita on pikkasen vaikea tehdä siellä kotona "kotisohvalta käsin". Omassa tutkinnossani 5,5 vuotta oli aika lailla teoreettinen minimi.
Tienaan reilut 2000 e brutto + lisät. Epätasa-arvoistako :) joo, ja olis päätä lukea muutakin, vaan vaan, tämä ala kutsuu vaikka raskasta on :)
No joskus ihmetyttää mistä maksetaan se 6000e. Ex mieheni oli yhdessä yrityksessä pikkupomona ja sai ammattikorkeakoulu tutkinnolla 7000e kk. Ja kun kysyin mitä hän siellä tekee: istui illallisilla pari kertaa viikossa "edustamassa" yhtiötä, katseli muiden toimintaa ja kävi työaiakna golffaamassa. Itse teen samalla koulutusmäärällä henkisesti haastavaa duunia jossa ihmishenget vastuullani 2400e kk. Valitsisin toisin jos olisin nyt koulutukseen hakemassa. Ex mieheni oli kirurgi ja tienasi 6000e kk ja se työ todellakin on tuon palkan arvoista. Aina duuni mielessä ja ihmishenget vastuulla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:39"]
No joskus ihmetyttää mistä maksetaan se 6000e. Ex mieheni oli yhdessä yrityksessä pikkupomona ja sai ammattikorkeakoulu tutkinnolla 7000e kk. Ja kun kysyin mitä hän siellä tekee: istui illallisilla pari kertaa viikossa "edustamassa" yhtiötä, katseli muiden toimintaa ja kävi työaiakna golffaamassa. Itse teen samalla koulutusmäärällä henkisesti haastavaa duunia jossa ihmishenget vastuullani 2400e kk. Valitsisin toisin jos olisin nyt koulutukseen hakemassa. Ex mieheni oli kirurgi ja tienasi 6000e kk ja se työ todellakin on tuon palkan arvoista. Aina duuni mielessä ja ihmishenget vastuulla.
[/quote]
Siis eri ex-miehet vai sama?
Itseasiassa en ole palkastani koskaan puhunut kenellekään. Olen ammatiltani erikoislääkäri ja näin ollen kaikki tuntuvat automaattisesti tietävän että myös palkka on tässä työssä hyvä. Tämä oli vain tälläinen typerä purkautuminen, alkoi turhauttamaan vain tuo asenne ja joskus on hyvä purkaa ärsytys vaikka näin ettei sitä pura toiseen ihmiseen. AP
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:39"]
[/quote]
Eri exät.
Ap todella ansaitsee tuon palkan. Mutta mitä ovat nämä huuhaa-tutkinnot, jotka voi suorittaa kotisohvalla makaamalla? Mä itse olen valtiotieteiden maisteri. Ihanneopiskeluaika 5 vuotta, jonka suoritin siis nopeammin.
Miksi suurta palkaansa pitäisi häpeillä?
Eihän sillä koulutuksella mitään suoraa korrelaatiota palkan suuruuteen ole. Avovaimoni kuuluu tähän yli 6k kuussa tienaaviin ja on kyllä yliopistotason koulutus takana. Itse olen merkonomi ja tienaan vähän yli 4k kuussa. Olemattomaan koulutukseeni nähden mielestäni melko hyvin.
Tuttavapiirissä on korkeakoulututkinnon omaavia jotka tienaavat vähemmän kuin minä sekä samanlaisia lähes kouluttamattomia jotka tienaavat enemmän kuin minä. Kuten myös toisinpäin...