Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaan hyvin, epäreiluako?

Vierailija
18.06.2013 |

Tienaan yli 6000 € kuukaudessa ja tänään sain kuulla kuinka epäreilua se on. Tämä kommentti tuli ihmiseltä joka ei koskaan ole oikein opiskellut, elellyt tuilla suurimman osan elämäänsä baarista toiseen juosten. Itse olen käyttänyt lukion jälkeen 8 vuotta opiskeluun ja jättänyt monet menot väliin niiden vuoksi. Onko siis tosiaankin näin että hyvät tuloni ovat epäreilut? Tekemälläni työllä ei ole mitään väliä vaan joku oikeasti olettaa ansaitsevansa saman tekemättä mitään? Ärsyttää.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:39"]

No joskus ihmetyttää mistä maksetaan se 6000e. Ex mieheni oli yhdessä yrityksessä pikkupomona ja sai ammattikorkeakoulu tutkinnolla 7000e kk. Ja kun kysyin mitä hän siellä tekee: istui illallisilla pari kertaa viikossa "edustamassa" yhtiötä, katseli muiden toimintaa ja kävi työaiakna golffaamassa. Itse teen samalla koulutusmäärällä henkisesti haastavaa duunia jossa ihmishenget vastuullani 2400e kk. Valitsisin toisin jos olisin nyt koulutukseen hakemassa. Ex mieheni oli kirurgi ja tienasi 6000e kk ja se työ todellakin on tuon palkan arvoista. Aina duuni mielessä ja ihmishenget vastuulla.

[/quote]

Täh? Eikö kirurgit tienaa kuin 6000 euroa? Nyt kyllä täytyy olla tyytyväinen omaan ammatinvalintaan. Toukokuun bruttoni oli 9900, mistä käteen jäi 5500. Ja koulutukseni on opistotasoa...

Vierailija
22/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:45"]

Itseasiassa en ole palkastani koskaan puhunut kenellekään. Olen ammatiltani erikoislääkäri ja näin ollen kaikki tuntuvat automaattisesti tietävän että myös palkka on tässä työssä hyvä. Tämä oli vain tälläinen typerä purkautuminen, alkoi turhauttamaan vain tuo asenne ja joskus on hyvä purkaa ärsytys vaikka näin ettei sitä pura toiseen ihmiseen. AP

[/quote]

No mutta ota se niin, että sinusta tiedetään minkä väriset hiukset sinulla on ja millainen vaatetus ja oletusarvo jotakuinkin palkasta ja auton tietävät ne, jotka näkevät sinua sen ratissa jne. Mutta kukaan muu kuin läheiset - eikä nekään täysin - tiedä elämääsi kokonaisuudessaan, sen iloja ja suruja, vahvuuksia ja puutteita. Joku on missi ja tyhmä, joku 'ruma' ja älykäs, joku on menettänyt läheisiä tai kärsii vaikeasta sairaudesta tai joku saanut olla aina rikas ja terve. Noita eri kombinaatioita on vaikka kuinka paljon ja jokaisen elämässä on hyvää ja huonoa ja tärkeintä on se, että on oma asenne omaan elämäänsä ja sen parhaaksi mahdolliseksi tekemiseen kunnossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:52"]

No joskus ihmetyttää mistä maksetaan se 6000e. Ex mieheni oli yhdessä yrityksessä pikkupomona ja sai ammattikorkeakoulu tutkinnolla 7000e kk. Ja kun kysyin mitä hän siellä tekee: istui illallisilla pari kertaa viikossa "edustamassa" yhtiötä, katseli muiden toimintaa ja kävi työaiakna golffaamassa. Itse teen samalla koulutusmäärällä henkisesti haastavaa duunia jossa ihmishenget vastuullani 2400e kk. Valitsisin toisin jos olisin nyt koulutukseen hakemassa. Ex mieheni oli kirurgi ja tienasi 6000e kk ja se työ todellakin on tuon palkan arvoista. Aina duuni mielessä ja ihmishenget vastuulla.

[/quote]

Täh? Eikö kirurgit tienaa kuin 6000 euroa? Nyt kyllä täytyy olla tyytyväinen omaan ammatinvalintaan. Toukokuun bruttoni oli 9900, mistä käteen jäi 5500. Ja koulutukseni on opistotasoa...

[/quote]

Kirurgi joka on vasta erikoistumassa tienaa jopa alle 5000e. Vasta kun on erikoistunut kirurgi, tienaa enemmän. Mutta ei ne huimia tienaa ellei ole ylilääkärinä tai yksityisellä töissä. Monihan tekee ohessa yksityisellä töitä mikä nostaa tietysti palkkaa.

Vierailija
24/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tienaa kahta tonnia enempää, mutta ihmettelen myös joidenkin asenteita isompaa palkkaa saavia kohtaan. Itse ainakin tiedostan, ettei minusta ole lukemaan yliopistossa ainakaan sellaisia aloja mitkä ei pätkääkään kiinnosta, eli ei kauppakorkeaa tai valtsikkaa minulla, ikinä :D 

Meillä on vähän hassu tilanne siinä mielessä, että mieheni on insinööri jolla on käynyt tuuri: erikoinen työ johon kerran ajatui ja jonka oppii vain tekemällä, päätynyt projektipäälliköksi, erittäin hyvä palkkaiseksi sellaiseksi. Meillä siis tulot käteen yhteensä noin 5500e kuussa. 

Kerran olen kertonut mieheni palkan, kun sitä suoraan ja vähän juuri tuolla epäreilua-asenteella kysyttiin. Vastasin bruttopalkan, ja sain saman kommentin. Tuntuu vaan niin turhalta alkaa selittää, että toisilla on työssään enemmän vastuuta kuin toisilla, toisilla taas pitää olla paljon tietoa pohjalla että voi työtään suorittaa (kuten ap:lla) ja toiset taas tekee koko ajan pelkkää työtään ja tienaa sillä.

Ei kaikille voi maksaa samaa palkkaa, sanoo kaupan myyjä, eli minä. Niin se vain on.

Vierailija
25/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:43"]

[/quote]

Siis eri ex-miehet vai sama? 

[/quote]

Mietin ihan samaa :)

Vierailija
26/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tutkinto ja opiskeluun käytetyt vuodet eivät korreloi palkan kanssa, luulisi fiksujen yliopiston käyneiden ihmisten ymmärtävän tämän.

On paljon aloja, joilla vaaditaan maisterin paperit, mutta palkka on parhaimmillaankin pikkuisen yli 3000 euroa. Te hyvin tienaavat voitte toki väittää, että sosiaalityöntekijät, yliopisto-opettajat ja vaikkapa sairaalakemistit tekevät turhaa työtä eivätkä ansaitsekaan enempää. Minä väitän, että he tekevät yhteiskunnallisesti tärkeämpää työtä kuin vaikkapa yrityskonsultit tai firmojen sopimuspapereita rustaavat juristit. Toki jälkimmäiset vetoavat aina siihen, että ilman heidän rahakasta duuniaan kellään julkisen sektorin "loisella" ei olisi töitä.

Vierailija
27/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan yrittäjänä 4000 brutto + osingot kun opiskelijat tekee työn. Mä hoidapaperihommia baden badenista ja käyn joskus perjantaisin töissä. Naapuria ainakin vituttaa jos ei muita.

Vierailija
28/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, hankitaanpa mitä vain, ollaan onnellisia siitä mitä meillä on :) sen kummempia muita kadehtimatta, ammattia ym. Minä ainakin yritän nauttia ihan pikkuriikkisistä arjen asioista. Kun sairastuu, osaa laittaa (minä ainakin) asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Mukavaa kesää kaikille! Katselkaa ympärillenne avoimin silmin, löytää aivan ihania asioita ja siihen ei tarvitse suuria kk-tuloja :)

Vierailija
29/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaa kysyitte. No minäkin olen lääkäri, kohta valmis el. Enkä kertoile palkkaani mutta kovastihan nuo naapurin insinöörit ja juristit aina yrittää vaivihkaa sitä urkkia. Hieman huvittavaa... Terv se toinen yli 6t tienaava.

Vierailija
30/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 17:26"]

Alaa kysyitte. No minäkin olen lääkäri, kohta valmis el. Enkä kertoile palkkaani mutta kovastihan nuo naapurin insinöörit ja juristit aina yrittää vaivihkaa sitä urkkia. Hieman huvittavaa... Terv se toinen yli 6t tienaava.

[/quote]

Heippa naapuri. Olen juristi ja tienaan n. 2k kuussa. Olen lukenut vähintään yhtä paljon kuin keskiverto LL. Minusta hiema epäreilu asetelma, sillä ei perus tk-lääkärin työ voi todellisuudessa olla 3 kertaa arvokkaampaa kuin omani. 

Vierailija
31/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on epäreilua jos joku tienaa enemmän kuin minä. 

Vierailija
32/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi/tutkija, yli 6000e/kk. Ei siis todellakaan julkisella puolella.

Vierailija
33/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 17:26"]

[/quote]

Heippa naapuri. Olen juristi ja tienaan n. 2k kuussa. Olen lukenut vähintään yhtä paljon kuin keskiverto LL. Minusta hiema epäreilu asetelma, sillä ei perus tk-lääkärin työ voi todellisuudessa olla 3 kertaa arvokkaampaa kuin omani. 

[/quote]

Heippa juristi,

en ole perus tk-lääkäri. Olen opiskellut ensin 6 vuotta perustutkintoani jonka jälkeen 6 vuoden erikoistumista. Ja käsitykseni mukaan juristikin voi tienata melko muhevasti, riippuen työpaikasta. Että tuskin sinulla on oikeasti aihetta kateuteen. Ja jos tienaan 2 tonnia kuussa, taidat olla juuri valmistunut ja jossain auskultoimassa tms. Eli kaikki aikanaan. Ei minunkaan palkkani ollut ensimmäisissä duuneissa paria tonnia enempää.

Vierailija
34/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin arvattu, olen vasta valmistunut ja auskultoimassa parhaillaan. Käsitykseni mukaan juuri valmistunut tk-lääkäri voi yltää tuohon 6 tonniin kuussa. Minun tapauksessani palkka on kiveen hakattu ja se ei siitä nouse vaikka päällä seisois. Työaikaakaan ei ole, joten töissä ollaan käytännössä 24/7. Tämä vaan näin vertailun vuoksi julkiselta puolelta. Yksityinen sektori palkkauksineen on onneksi ihan oma maailmansa.

Vierailija
35/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 18:25"]

Hyvin arvattu, olen vasta valmistunut ja auskultoimassa parhaillaan. Käsitykseni mukaan juuri valmistunut tk-lääkäri voi yltää tuohon 6 tonniin kuussa. Minun tapauksessani palkka on kiveen hakattu ja se ei siitä nouse vaikka päällä seisois. Työaikaakaan ei ole, joten töissä ollaan käytännössä 24/7. Tämä vaan näin vertailun vuoksi julkiselta puolelta. Yksityinen sektori palkkauksineen on onneksi ihan oma maailmansa.

[/quote]

No hei, älä nyt viitsi. Auskultointihan on käytännössä määräaikainen harjoittelujakso, jolta kukaan ei odota maksettavan täyttä palkkaa. Itse ainakin valmistauduin tulojen putoamiseen ennen auskultoinnin alkamista huolehtimalla, että oli tarpeeksi rahaa säästössä. Auskultoinnin jälkeen tulot luonnollisesti nousivat "normaalille" lakimiestasolle.

En tiedä missä auskultoit, mutta eivät nuo auskultointiajat yleensä mitään tappotahtisia ole. Työaikaa ei periaatteessa ole, mutta ei se tarkoita, että töitä joutuisi tekemään 24/7. Jos olet vastavalmistunut, eikä sulla ole kokemusta muista lakimiesduuneista, voin kertoa, että auskultointi on lomaa moneen "oikeaan" työhön verrattuna. Enkä tarkoita tällä mitään kauhukertomuksia 60 h/vko aa-tstotyöstä, vaan ihan normaalitahtista lakimiehen työviikkoa (joita sellaisia itse olen aina asianajajanakin tehnyt). Julkista puoltakin olen kokeillut (auskultoinnin lisäksi) ja vastavalmistuneenakin sain ihan tyydyttävätasoista palkkaa.

t. lakimies

Vierailija
36/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuten sanottua kaikki aikanaan. Jokaisen meistä on kannuksensa ansaittava. Lääkäritkin aloittaa matalemmilla liksoilla. Ja sairaalassa erikoistuvan lääkärin palkka ilman kokemuslisiä on jotakin 3000 euron päälle. Siis valmiin lääkärin. Kandi tienaa vähemmän riippuen tietysti työpaikasta ja sen sijainnista. Siihen päivystyslisiä päälle jos on päivystysvastuullisella alalla. Yksityisellä toki oma hinnoittelunsa. Mutta ei vastavalmistunut lääkäri todellakaan tienaa erikoislääkärin palkkaa ellei lähde johonkin peräpitäjän tk:seen huhkimaan. Ja jos kovin närästää niin ei muutaku lääkiksen hakupaperit vetämään ;)

Heh, lakimiehet taitaa olla Suomen todellisia köyhiä tuon itkusi perusteella...

Vierailija
37/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:05"]

Tienaan yli 6000 € kuukaudessa ja tänään sain kuulla kuinka epäreilua se on. Tämä kommentti tuli ihmiseltä joka ei koskaan ole oikein opiskellut, elellyt tuilla suurimman osan elämäänsä baarista toiseen juosten. Itse olen käyttänyt lukion jälkeen 8 vuotta opiskeluun ja jättänyt monet menot väliin niiden vuoksi. Onko siis tosiaankin näin että hyvät tuloni ovat epäreilut? Tekemälläni työllä ei ole mitään väliä vaan joku oikeasti olettaa ansaitsevansa saman tekemättä mitään? Ärsyttää.

[/quote]

SE on epäreilua että joku luuseri elää muitten siivellä.

Ole sinä ihan rauhassa ylpeä menestyksestäsi.

Vierailija
38/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:05"]

Suomessa tutkinto ja opiskeluun käytetyt vuodet eivät korreloi palkan kanssa, luulisi fiksujen yliopiston käyneiden ihmisten ymmärtävän tämän.

On paljon aloja, joilla vaaditaan maisterin paperit, mutta palkka on parhaimmillaankin pikkuisen yli 3000 euroa. Te hyvin tienaavat voitte toki väittää, että sosiaalityöntekijät, yliopisto-opettajat ja vaikkapa sairaalakemistit tekevät turhaa työtä eivätkä ansaitsekaan enempää. Minä väitän, että he tekevät yhteiskunnallisesti tärkeämpää työtä kuin vaikkapa yrityskonsultit tai firmojen sopimuspapereita rustaavat juristit. Toki jälkimmäiset vetoavat aina siihen, että ilman heidän rahakasta duuniaan kellään julkisen sektorin "loisella" ei olisi töitä.

[/quote]

Minä en ole kuullut kenenkään konsultin tai juristin väittävän, että he tekevät tärkeämpää työtä kuin yliopisto-opettajat tai sosiaalityöntekijät. Saati puhuvan matalapalkkaisista loisina? Väitätkö todella, että joku niin ajattelee tai puhuu?

Samoin väitätkö vastaavasti, että esim. sairaalan johtaja tekee vähempiarvoista työtä kuin sairaalan kemisti? Kuten se sairaalan sopimuspapereita rustaava juristikin. Työ on yhteiskunnallisesti arvokasta vasta, kun se on konkreettista tai tehdään ruohonjuuritasolla?

Minusta olisi kiva, että te kaikki saisitte vähintään saman palkan kuin minä, mutta ymmärrän, että yhteiskunta ei ihan niin toimi. Toisaalta uskallan väittää, etten aseta ihmisiä tai heidän töitään arvojärjestykseen heidän palkkansa suuruuden perusteella. Juuri tänään arvostan erityisesti lasteni pk:n hoitajia ja heidän työtään, jota tekevät suoraan sanottuna p*skapalkalla. 

Vierailija
39/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudella tonnilla tulee toimeen muttei sillä rikastu. Vaikka tienaisi 15000€ kuussa, ei silläkään rikastu. Näin on näppylät Suomen maassa.

Vierailija
40/43 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäreilua.

Minäkin olen opiskellut ahkerasti ja luopunut monesta, tehnyt ahkerasti töitä mutta silti tienaan nippa nappa 2000 e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän