suomalainen kännykkään vastaamattomuus -kultturi
riipii! olen ulkosuomalainen ja yritän hoitaa asioita puhelimitse. en tiedä, mitä ihmisten kännyköissä näkyy, kun soitan, mutta KUKAAN ei vastaa. hoida tässä sitten asioita, mitä voi hoitaa VAIN puhelimitse.
mikä siinä tuntemattomaan numeroon vastaamisessa pelottaa? puhelu on erittäin helppo katkaista napin painalluksella, jos soittaja on esim. kamala lehtimyyjä.
Kommentit (60)
Minä en katso, että minun pitäisi olla 24/7 tavoitettavissa. Olen paljon tilanteissa, joissa puhelinta ei edes saa käyttää. En voi ottaa uimahalliin, kirkollisiin juhliin tai kuntosalille puhelinta siltä varalta, että joku läheinen on kuoleman kielissä. Kauppaankin menen yleensä kokonaan ilman. Minä en vastaa vieraisiin numeroihin, vaan tarkistan soittajan ja jos on tärkeä, soitan takaisin. Jos ei löydy haltijaa, soittaa se uudelleen, jos asia on tärkeä ja yleensä osaavat jättää viestin. Myös tuntemattomasta numerosta soittajat jättävät viestin, jos asia on tärkeä.
ap, sulla on väärä numero, joten äläpä sen vuoksi syyllistä taas koko kansaa...
Joo ei täällä vastata, sitähän joutuisi ihan puhumaan sitten. Ahdistaahan se.
Ja koskaan ei voi olla varma, ettei se ole jokin superkallis huijauspuhelu, ennen kuin tarkistaa numeron.
Sitä paitsi monet eivät halua niitä lehdenpakkotuputus- ja/tai galluppuheluita. Tuon takia minullakin on vain prepaid ja numeroni annan vain tuttujeni, viranomaisten ja muiden virallisten tahojen (esim. terveydenhoito) tietoon. Lankapuhelinaikana nuo olivat hirveä rasitus. Minulla oli muinoin salainen numero, mutta sitten se tuli maksulliseksi, joten luovuin siitä. Sitten all hell broke loose...
Oletko, ap, jättänyt vastaajaan viestiä tai laittanut tekstaria perään? Todennäköisesti kuvittelee että olet puhelinmyyjä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:03"]
kait se on pakko kirjoittaa romaani tekstarina :)
[/quote]
Tai miten ois: "Yritin tavoitella, et päässyt vastaamaan, voitko soittaa minulle päin?" saa lainata:)
kyllä ne ulkomaanpuhelut on pelottavia, en mä ainakaan uskaltais soittaa ulkolaiseen numeroon
Kyllä ulkomailta puhelut näkyy ja näkyy maakoodikin, ellei soittaja sitä estä. On paljon mahdollista, että juuri siksi ei vastata, kun näkyy, että soittaja on ulkomailta. Meille tulee firmaan muutamasta ulkomaan numerosta soittoja, mutta on tieto, että ne on spämmisoittoja. On ehdoton kielto vastata niihin.
Samaa outoa käytöstä on, jos ovikello soi eikä tiedetä kuka on oven takana niin ei avata. En ymmärrä.
Viime kesänä puhelimeeni yritti soittaa joku ulkomainen numero ja en vastannut. Kun samasta numerosta tuli useampi soitto niin googlasin numeron ja joku huijausnumerohan Se olikin, siitä löytyi paljon juttua. En siis vastaile ulkomaisiin numeroihin ja "tuntematon numero" -puheluihin, kaikkiin muihin kyllä jos on sopiva hetki. Vieraisiin numeroihin en soita takaisin ennenkuin olen tarkastanut numeron fonectalta, varmaan 85% vieraista numeroista ovat myyjiä.
Laitan puhelimeni äänettömälle joskus klo 20 aikoihin. Tekstiviesti on siis paras ratkaisu usein jos jonkun kiinni haluaa, puhelinmyyjät eivät sellaisia laita.
mitä pahaa siinä on vaikka sielä olisikin joku huijari tai puhelinmyyjä. heti kun huomaa ettei soittaja ole asiallinen voi puhelun kohteliaasti lopettaa (tai lyödä luurin korvaan jos muu ei auta). tuntemattomasta numerosta soittavat muuten myös esim lääkärit ja muut viranomaiset. ihme pelkotiloja teillä tosiaan. onneksi äitini ei käyttäytynyt noin kun puhelimeni varastettiin ulkomailla ja jouduin pyytämään avuliaalta ohikulkijalta apua
22, sehän voi olla tv-luvan tarkastaja! paitse ettei niitä kai ole enää :)
Tietysti jos on itse pyytänyt ottamaan yhteyttä puhelimitse, on tyhmää että siihen puhelimeen ei sitten vastata.
Mutta kännykästä huolimatta en mäkään siihen useimmiten ekalla soittokerralla vastaa - töissä en tietenkään aina voi vastata henkilökohtaisiin puheluihin, kaupungilla en useinkaan kuule jos puhelin soi koska pidän puhelimen suht hiljaisella. Oikeastaan vaan silloin kun satun olemaan kotona, voin vastata heti.
Aika monella on varmaan joku Fonectan tms. sovellus, jolla näkee kuka soittaa. Eli soittajan nimen näkee vaikkei tuntisikaan numeroa. Mutta tietysti ap:n ulkomainen numerokin saattaa olla sellainen, että joku ei halua vastata (täällähän oli jossain vaiheessa lehdissä juttua näistä huijaussoitoista, joita tuli ulkomaisista numeroista: http://www.itviikko.fi/tietoturva/2009/01/27/ulkomaiset-huijaussoittajat-loysivat-suomen/20092311/7 )
Olen töissä ulkomailla firmassa, jossa käy paljon suomalaisia kokouksissa. On todellakin ärsyttävää, kun yrittää tavoittaa näitä kokouksiin osallistujia puhelimitse, eikä tosiaan vastata 80 % tapauksista. Monesti asia on kiireellinen ja/tai vaatii sen verran tekstiä, että puhelu olisi paras vaihtoehto. Tekstareita me ei töistä lähetellä. Sähköpostia sitten vaan, mutta siitä huolimatta tullaan kokouksiin väärään aikaan ja vääriä dokumentteja mukana, ja valitetaan että kun ei mitään ilmoitettu. Olisi ilmoitettu jos olisit vastannut puhelimeen!
voi turistiparat suomessa! millä ne saa mitään apua, vai onko kaikilla suomalainen liittymä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:00"]
Olen töissä ulkomailla firmassa, jossa käy paljon suomalaisia kokouksissa. On todellakin ärsyttävää, kun yrittää tavoittaa näitä kokouksiin osallistujia puhelimitse, eikä tosiaan vastata 80 % tapauksista. Monesti asia on kiireellinen ja/tai vaatii sen verran tekstiä, että puhelu olisi paras vaihtoehto. Tekstareita me ei töistä lähetellä. Sähköpostia sitten vaan, mutta siitä huolimatta tullaan kokouksiin väärään aikaan ja vääriä dokumentteja mukana, ja valitetaan että kun ei mitään ilmoitettu. Olisi ilmoitettu jos olisit vastannut puhelimeen!
[/quote]
Oikeastiko on helpompaa soitella kokousedistajat läpi kuin lähetellä kaikille yksi yhteinen sähköposti? Varsinkin kun kaikilla on varmaan firman sähköposti puhelimessa ja saavat ilmoituksen siitä, että sähköposti on tullut.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:02"]
voi turistiparat suomessa! millä ne saa mitään apua, vai onko kaikilla suomalainen liittymä?
[/quote]
Turistiparat? Hä? Mihin ne soittelisi? Soitteletteko te ulkomailla joillekin paikallisille ihmisille? Eikö tässä ketjussa ole puhuttu yksityishenkilöistä, kai nyt sentään hotelleissa ja muissa turistien käyttämiä palveluita tuottavissa firmoissa vastataan puhelimeen.
Eikö sitä nyt kaikilla ole vastaaja, jättää sinne viestin että on yrittänyt tavoitella ja puhelinnumero tai että yrittää uudelleen klo 16 tmv.
itse yritän soittaa max 2 kertaa esim tunnin sisällä ja jos ei vastaa niin lähetän viestin. Jos on tosi kiireellinen asia soitan pari kertaa putkeen ja lähetän viestillä joko asiani tai soittopyynnö n. Very simple.
Ja itse ainakin soitan kyllä heti takaisin jos puheluita on tullut edes se kaksi. oletan että on jotain oikeeta asiaa. Välillä en vaan pysty/ehdi/jaksa vastata ja aika usein puhelin jää äänettömälle.
Mä pidän kännykkää mukani silloin, kun lapset eivät ole mukana. En halua olla puhelimeni vietävissä. Puhelut soitan/vastaan kotona, omassa rauhassa. Maailma pyöri lankapuhelimienkin aikakaudella, miksei nytkin?