Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suomalainen kännykkään vastaamattomuus -kultturi

Vierailija
18.06.2013 |

riipii! olen ulkosuomalainen ja yritän hoitaa asioita puhelimitse. en tiedä, mitä ihmisten kännyköissä näkyy, kun soitan, mutta KUKAAN ei vastaa. hoida tässä sitten asioita, mitä voi hoitaa VAIN puhelimitse.

mikä siinä tuntemattomaan numeroon vastaamisessa pelottaa? puhelu on erittäin helppo katkaista napin painalluksella, jos soittaja on esim. kamala lehtimyyjä.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää puhua puhelimessa. Ärsyttää myös ihmiset, jotka soittaa mukamuka tärkeällä asialla, mutta haluaa vain jaaritella. Elämä olisi paljon vapauttavampaa ilman kännykkää.

Vierailija
2/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI HALOO!!! JÄTÄ SOITTOPYYNTÖ TAKAISIN!! Muutenkin ihan naurettavaa että nykyisin pitäs olla 24/7 puhelin kädessä ja facebook auki. Todella ahdistavaa. Tiedän ihmisiä joilla on jopa töissä ja yöllä puhelin täysillä äänillä, itelläni on aina melkeen äänettömällä ja tsekkaan välillä onko joku soittanut. Ainakin yöllä ja töissä on aina äänetön. En tajua miksi pitäis olla koko ajan tavoitettavissa? Välillä mietin että ois hyvä kun ei olis kun vaan se lankapuhelin..ja en ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin enkä sellasiin jossa näkyy numero, katon fonectasta jälkikäteen jos soittaa useemmin kun kerran. Olen niin kyllästynyt puhelinmyyjiin (jotka eivät muuten enää nykyään näytä uskovan ei kiitos-sanaa ja en halua lyödä luuria korvaan mutta on täytynyt koska ei usko muuten), markkinointitutkijat tms., häiriköt, väärät numerot, epämieluisat tutut eri numeroista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 21:49"]

Näköjään tässä ketjussa aika paljon toistuu eri variaatiot sanoista "en aio olla puhelimeni armoilla". En minäkään koe olevani mitenkään puhelimeni armoilla vaikka esim. soittoihin pyrin aina vastaamaan mikäli mahdollista.

Mielestäni kuitenkin puhelimet on keksitty juuri sitä varten, että toisen saa vaivatta ja nopeasti kiinni? Olen myös yleensäkin kohtelias ja se näkyy myös puhelimenkäytössäni; pyrin vastaamaan sillä soittajalla luultavasti on syy soittaa minulle ja toivoo tavoittavansa minut. Tämä ei kuitenkaan ole "puhelimen armoilla olemista". En ymmärrä, miten kenenkään ihmisen ylipäätään voi olla mahdollista olla puhelimen, pelkän kapineen, armoilla. Sanonta on mielestäni liioiteltu.

Tosin kyllä minäkin esim. usein aamulla juuri herätessä saatan jättää vastaamatta puheluun sillä tiedän ääneni olevan melkoista mökellystä ennen päivän ensimmäistä vesilasillista.

[/quote]

Jos minulla on puhelin, en oleta olevani tavattavissa ympäri vuorokauden. Joten puhelin lojuu kotona, kun lähden käymään jossakin.

Suomalainen junttikulttuuri on todella sitä, että puhelin on koko ajan kourassa ja busseissa ja junissa pälätetään ja pälätetään elokuvissakin pahimmillaan, kun pitää koko ajan vastata ja on trendikästä olla koko ajan tavattavissa.

Muualla ihmiset osaavat elää ilman puhelimen orjuutta

Vierailija
4/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin kuulen puhelimensoimista heti kotona ollessani, puhelin kun ajelehtii milloin missäkin päin taloa. Soittelen takaisin jos näen jonkun soittaneen. Jos kuulen puhelimen soiton ja huvittaa vastata, vastaan numerosta riippumatta. Jos on lehtimyyjä, en jää kuuntelemaan kun lukevat paperista suunvuoroa antamatta ja lyön luurin kiinni.

Lenkille en ota kännykkää myöskään mukaan.

Ei mulla ole mitään velvoitetta olla aina ja kaikkialla tavoitettavissa. Jos joku vetelee herneet niin siinähän vetää.

Lisäksi minua ärsyttää jos sovin tapaamisen jonkun kanssa, mennään vaikka kahvilaan tms. Niin tuo toinen räpeltää kännykkäänsä sitten koko ajan. Eli mitä minä siellä oikeastaan sitten teen?

Vierailija
5/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa en vastaa koskaan. Minulla on perheenjäsenille omat soittoäänet, eli jos he soittavat, soitan sitten seuraavalta pysäkiltä takaisin ellen ole ihan lähellä kotia tai paikkaa, missä ko perheenjäsen juuri silloin on.  Mutta koska ei bluetoothia, en vastaa kännykkään ajaessani. Muut saavat odottaa kunnes pääsen perille. 

Enkä minä pidä lenkillä kännykkää, sama kun lähden salille, jätän kokonaan kotiin. Salilla sitä ei saa käyttää (vaikka toisen näkyy käyttävän, mutta selkeästi säännöistä sanotaan ei) ja minä en sitä sen 10 minuutin matkan, mikä salille menee,  takia mukaan ota. Töissä voisin periaatteessa puhua henkilökohtaisia puheluita, mutta yleensä teen työaikana töitä. Perheenjäsenien kanssa on sovittu, että töihin soitetaan vain jos on tosi tärkeä asia tai hätä. Tauoilla voin soitella sitten muille takaisin. 

Vierailija
6/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aika usein menee myös silleen, että vaikka myynti-ilmoituksessa onkin puhelinnumero, niin haluavat ensin sen tekstarin soitettavasta asiasta eli eivät vastaa tuntemattomiin/vieraisiin numeroihin.

Mulla riippuu aina ihan päivästä, välillä vastaan, välillä en.

Toisaalta, mulla riippuu myös ihan päivästä, että kenelle ylipäätään vastaan. Mua on alkanut niin vahvasti tympimään tietyt ihmiset, jotka olettaa mun olevan aina luurin päässä ja jos sitä ei ole eikä soita vartin sisään takaisin, ni ollaan jo naama nurinpäin. Ja kun oikeasti miltei koskaan kenelläkään ei ole mitään ääreistärkeää asiaa. Ja siinä kohtaa vähintään voi laittaa sitten taas sen viestin.

Ja joku sanoi tosta vastaajasta. Ei ole sitäkään käytössä. Sinne vastaajaan jätettiin yleensä sellaisia "No xxx tässä ei moi, ei mulla mitään asiaa, soittelen toiste". Eli kunhan vaan lätisevät, kun saavat.

Mä huomasin jossain vaiheessa, että alkoi iskeä miltei ahdistus, jos ei pystynyt vastaamaan tai tuntui, että takaisinsoitto venyi liian pitkään. Opettelin sitten kaikessa rauhassa, että aina ei tarvitse vastata ja nykyään esim. iltaisin on puhelin usein äänettömällä ja töissäkään en vastaa muuta kuin jos esim. tiedän jollain olevan ihan oikeaa asiaa.

Kai tuosta jokunen suuttuikin, mutta jos siitä suuttuu, että mä en ole mikään puhelinautomaatti, niin suuttukoon.

Vierailija
7/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:10"]

niinkuin kommentissa 5 lukee, puhelimitse on puhelimitse

7. entäs jos sun äiti tai lapsi on kuoleman kielissä jossain ja soittaa vieraasta numerosta?

[/quote]

Jos oikeasti on tärkeää asiaa niin voi jättää viestin vastaajaan tai laittaa tekstarin. On se kumma kun nykyään ihmiset ovat niin riippuvaisia puhelimesta. Minulla on kännykkä todella usein äänettömällä.

Vierailija
8/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 08:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:10"]

7. entäs jos sun äiti tai lapsi on kuoleman kielissä jossain ja soittaa vieraasta numerosta?

[/quote]

Jos oikeasti on tärkeää asiaa niin voi jättää viestin vastaajaan tai laittaa tekstarin. On se kumma kun nykyään ihmiset ovat niin riippuvaisia puhelimesta. Minulla on kännykkä todella usein äänettömällä.

[/quote]

Huh huh, mitenhän sitä ennen pärjättiin lankapuhelimien aikaan, jos äiti tai lapsi oli kuolemaisillaan. Usko tai älä. Äitini kuoli 1995 ja lapseni oli teholla v. 1998 ja meillä oli silloin vain lankapuhelin ja tultiin ihan hyvin toimeen. Äitini henkeä ei olisi pelastanut mikään kännykkä.

Vierailija
9/60 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta onko tämä vastaamattomuus vain suomalainen tapa? Olen joskus ihmetellyt kun ei edes soiteta takaisin. Ainakin itse luovutan sen parin kerran jälkeen enkä soita luultavasti ikinä.

Tulee minullekin soittoja lehtimyyjiltä ja gallupkyselijöiltä. Sanon vain että ei ole nyt aikaa, kiitos ja hyvää päivänjatkoa ja luuri kiinni.

Tämä on todellakin uutta, olen epäillyt että kuuluu suomalaiseen tapakulttuuriin. Olen asunut Suomessa viimeksi -97.

Vierailija
10/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen.

t. suomalainen joka vastaa aina kun vaan pystyy riippumatta numerosta. Lähetä tekstareita.

Vierailija
11/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt saa vielä valita kenen puheluihin vastaa. Mulla ei edes ole aina kännykkä mukana vieläkään. Pitkään käytin sitä kuin lankapuhelinta, säilytin kotona eteisen lipaston päällä. Kun palasi oli helppo tarkistaa kuka oli soittanut. Muutenkin ihmiset näyttävät olevan aivan liian riippuvaisia puhelimistaan. Ei tarvii aina olla tavoitettavissa.

Vierailija
12/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kait se on pakko kirjoittaa romaani tekstarina :)

Vierailija
13/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihminen laittaa ilmoituksen esim. nettiin että tiedustelut vain puhelimitse, pitäis siihen puhelimeen sitten kyllä vastata

Vierailija
14/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaiset asiat ovat, joita voi hoitaa vain puhelimitse?

Vierailija
15/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan halua olla kännykkäni orja. Vastaan siihen silloin kun haluan. Tuntemattomaan numeroon en vastaa koskaan. Siis jos näytössä lukee 'tuntematon numero'. Vieraisiin numeroihin kyllä vastaan.

Vierailija
16/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:04"]

jos ihminen laittaa ilmoituksen esim. nettiin että tiedustelut vain puhelimitse, pitäis siihen puhelimeen sitten kyllä vastata

[/quote]

Paitsi ettei mikään kohteliaisuussääntö vaadi vastaamaan 24/7/365. Kannattaisikohan ulkomailta soittaessaan tarkistaa aikaerot yms. Monikaan ei vastaa työpuhelimiin työajan ulkopuolella (eikä pidäkään vastata!) eikä henkilökohtaiseenkaan numeroon tarvitse aina olla vastaamassa. En mä ainakaan käy vessassa, suihkussa, uimassa, kahvilla jne. puhelin koko ajan esillä. Mielestäni on myös superepäkohteliasta vastata aina puhelimeen, jos on muiden seurassa syömässä tms. Ja on myös paikkoja, joissa ei edes saa pitää kännykkä auki. 

Vierailija
17/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tekstiviesti ja jätä soittopyyntö.

Vierailija
19/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, mä en todellakaan soittele öisin ja aikaeroakin on vain tunti :)

mä olen nyt viikon ajan soittanut yhteen kännynroon pitkin päivää, ei vastausta. vaikka ilmoituksessa luki yhteydenotot vain puhelimitse päiväsaikaan.

t. ap, joka itsekin käy joskus paskalla

Vierailija
20/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, ei suomalainen soita ulkomaalaiseen numeroon, sehän maksaa! jos ei ole firman kännykkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan