Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suomalainen kännykkään vastaamattomuus -kultturi

Vierailija
18.06.2013 |

riipii! olen ulkosuomalainen ja yritän hoitaa asioita puhelimitse. en tiedä, mitä ihmisten kännyköissä näkyy, kun soitan, mutta KUKAAN ei vastaa. hoida tässä sitten asioita, mitä voi hoitaa VAIN puhelimitse.

mikä siinä tuntemattomaan numeroon vastaamisessa pelottaa? puhelu on erittäin helppo katkaista napin painalluksella, jos soittaja on esim. kamala lehtimyyjä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:01"]

Täällä nyt saa vielä valita kenen puheluihin vastaa. Mulla ei edes ole aina kännykkä mukana vieläkään. Pitkään käytin sitä kuin lankapuhelinta, säilytin kotona eteisen lipaston päällä. Kun palasi oli helppo tarkistaa kuka oli soittanut. Muutenkin ihmiset näyttävät olevan aivan liian riippuvaisia puhelimistaan. Ei tarvii aina olla tavoitettavissa.

[/quote]

Juuri näin. Olen elänyt lankapuhelimien aikaa ja haluan elää samalla mentaliteetilla. Puhelin on monesti äänettömällä, kun haluan olla rauhassa. Eli puhelin voi olla matkassa, mutta äänettömällä. Samoin kotona, jos puuhaan jotain sellaista, mitä en halua keskeyttää tyhjänpäiväisen lörpötämisen takia. Jos jollakin on tärkeaa asiaa, panee tekstarin ja pyytää soittamaan, koska oli tärkeää asiaa.

Vierailija
42/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin tajuan, että puhelimeen ei vastaa, jos ei oo syytä odottaa puhelua, mutta jos itse ilmoittaa olevansa tavoitettavissa vain puhelimitse ja tiettyyn aikaan, ni en tajua. Itse vastaan aina, vaikka joistain numeroista tiedän, että on myyjä.

Joo, ja pikkusen hajotti, ku autosta oli tyhjentyny akku ja yritin soittaa miestäni apuun ystäväni puhelimesta (omani oli jäänyt kotiin) ja mies ei voinu vastata tarkistamatta, kuka soittaa, vaikka yritin useamman kerran peräjälkeen soittaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan harvoin numeroihin joita en tunnista. Mulla on vastaaja käytössä, voi jättää viestin jos on muutakin asiaa kuin puhelinmyyntiä.

Vierailija
44/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vastaukset tukevat AP:n havaintoa. Puhelukulttuuri on aika kummallista ja eri ihmiset käyttäytyvät kovin eri tavoin. Ja toki siihen on ihmisillä oikeus. Silti mietityttää ne tilanteet, kun joku vieras soittaa ihan oikealla asialla. Esim. minä jokin aika sitten naiselle, jonka ekaluokkalainen tytär oli hukannut avaimensa eikä päässyt kotiin. Numeron sain numerotiedustelusta, mutta mitä ihmettä olisin tehnyt, jos naisen taktiikka olisi ollut jättää vastaamatta vieraille?

Itse vastaan tuntemattomiin ja vieraisiin numeroihin siinä missä tuttuihinkin. Usein kuitenkin kännykkäni on unohtunut äänettömälle tai en liikenteen takia kuule soittoa. Yleensä soitan perään, jos joku on mulle soittanut, vieraskin, ja ainakin silloin, kun puheluita on tullut useampia. Vastaajaa mulla ei ole.

Kieltämättä tuntuu aika hassulta joskus, kun lääkärille soittoaikaa varatessa korostetaan sitä, että kun lääkäri soittaa, puhelu tulee tuntemattomasta numerosta, vastaathan silti. Joo, vastaan :) Mutta kai ne on Mehiläisessä huomanneet, että ellei asiaa mainitse, voi jäädä potilas tavoittamatta.

Vierailija
45/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm... minusta työpuheluihin kuuluu vastata. Tuttujen jaarittelupuheluihin en sen sijaan työpäivän aikaan vastaa, kuten en myöskään jos olen julkisessa paikassa, bussissa tmv. Asiallisen asian soittajan kannattaa aina jättää viesti tai laittaa tekstari. Puhelinmyyjäthän eivät viestejä jättele.

Vierailija
46/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 19:57"]

Nämä vastaukset tukevat AP:n havaintoa. Puhelukulttuuri on aika kummallista ja eri ihmiset käyttäytyvät kovin eri tavoin. Ja toki siihen on ihmisillä oikeus. Silti mietityttää ne tilanteet, kun joku vieras soittaa ihan oikealla asialla. Esim. minä jokin aika sitten naiselle, jonka ekaluokkalainen tytär oli hukannut avaimensa eikä päässyt kotiin. Numeron sain numerotiedustelusta, mutta mitä ihmettä olisin tehnyt, jos naisen taktiikka olisi ollut jättää vastaamatta vieraille?

Itse vastaan tuntemattomiin ja vieraisiin numeroihin siinä missä tuttuihinkin. Usein kuitenkin kännykkäni on unohtunut äänettömälle tai en liikenteen takia kuule soittoa. Yleensä soitan perään, jos joku on mulle soittanut, vieraskin, ja ainakin silloin, kun puheluita on tullut useampia. Vastaajaa mulla ei ole.

Kieltämättä tuntuu aika hassulta joskus, kun lääkärille soittoaikaa varatessa korostetaan sitä, että kun lääkäri soittaa, puhelu tulee tuntemattomasta numerosta, vastaathan silti. Joo, vastaan :) Mutta kai ne on Mehiläisessä huomanneet, että ellei asiaa mainitse, voi jäädä potilas tavoittamatta.

[/quote]

Et sitten älynnyt tekstiviestiä naputtaa sille äidille. Toden totta, meitä on moneksi.

Vierailija
47/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siinä vaiheessa viimeistään soita takaisin jos huomaa tulevan puhelua samasta numerosta useita kertoja, useana päivänä. Siinä vaiheessa ehkä kannattaisi soittaa jo takaisinkin.

Mä vastaan nyt aina puheluun jos pystyn. Jos en pysty, katson finderistä, kuka soitti. Jos on yrityksen alanumero, annan olla, jos on joku, jonka soittoa periaatteessa jo odotan, soitan takaisin. Näitä vieraita numeroita tulee esim´.vuokrafirmoista, joihin olen hakenut.

Periaatepäätöksen tein viime viikolla, että en tilaa enää yhtään mitään puhelimitse. Sanon tästedes myyjälle suoraan tämän ja pyydän nettiosoitteen, jossa voin käydä tutkimassa tuotetta tarkemmin. Tai sitten kävelen suoraan liikkeeseen ja kysyn lisätietoja. Toivonmukaan säästyy kaupittelijankin aika kun ei tarvi alkaa löpinöitä löpisemään.

Eikä avata ovea jos ei tiedä kuka siellä on(meillä ei ole ovisilmää). Tämä johtuu huonoista kokemuksistani. En välitä, vaikka oven takana olija joutuu kuuntelemaan mun "Älä mene ovelle."-komenteluja lapsille. Jos siellä on joku jolla on tärkeätä asiaa, eiköhän se asia tule kuitenkin selväksi jollain tavalla...

Vierailija
48/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi vastata sulle puhelimeen. Puhelin on keksintö, joka on maailmanlaajuisesti käytetty. se, että minulla on puhelin EI velvoita minua vastaamaan sinulle! oletko yksinkertainen? sitäpaitsi ei ole terveellistä olla aina tavattavissa. Jos oot aina tavattavissa, et pysty olemaan kunnolla länsä siellä missä olet.

ps. jätä viesti, jos asia on tärkeä..

Vierailija
49/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa kuin pientä eläintä välillä kun puhelin soi jatkuvasti, olen pitänyt reilun vuoden jo äänettömällä ettei aina tarvitse vastata ja luurissani on myös esto puhelin myyjille joten vastaan outoihinkin numeroihin, mutten ikinä soita takaisin.

Vierailija
50/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tässä ketjussa aika paljon toistuu eri variaatiot sanoista "en aio olla puhelimeni armoilla". En minäkään koe olevani mitenkään puhelimeni armoilla vaikka esim. soittoihin pyrin aina vastaamaan mikäli mahdollista.

Mielestäni kuitenkin puhelimet on keksitty juuri sitä varten, että toisen saa vaivatta ja nopeasti kiinni? Olen myös yleensäkin kohtelias ja se näkyy myös puhelimenkäytössäni; pyrin vastaamaan sillä soittajalla luultavasti on syy soittaa minulle ja toivoo tavoittavansa minut. Tämä ei kuitenkaan ole "puhelimen armoilla olemista". En ymmärrä, miten kenenkään ihmisen ylipäätään voi olla mahdollista olla puhelimen, pelkän kapineen, armoilla. Sanonta on mielestäni liioiteltu.

Tosin kyllä minäkin esim. usein aamulla juuri herätessä saatan jättää vastaamatta puheluun sillä tiedän ääneni olevan melkoista mökellystä ennen päivän ensimmäistä vesilasillista.

Vierailija
51/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt, miksei suomalaisilla ole tapana käyttää vastaajaa!!

Vierailija
52/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puhelimeni orja. Minulla on salanen numero, jota en jakele sinne tänne. Lasten, vanhempieni ja mieheni puheluihin vastaan aina kun puhelin on mukana, tuttujen silloin kun minulle sopii. Jos heillä on asiaa soittavat kyllä uudelleen.

Vierailija
53/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat jo sen verran edellä kännykkäkulttuurissa, etteivät ole puhelimiensa orjia. Maailmalla vasta aloittevat kännyköiden kanssa toimimista, niin kaikki sitten riippuu ja roikkuu siitä kiinni.

Suomalaiset ovat mukavuuden haluista kansaa, pukeutuvat sään mukaan, eivätkä tykkää puhua joutavien ihmisten kanssa joutavia puhelimitse.

ps. se ekaluokkalainen ei olisi varmaankaan kuollut, vaikkei äitiä olisi saatukaan heti kiinni. Lähtikö töistä pelastamaan lapsensa lukitulta ovelta?

Vierailija
54/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan tuo ulkomaan numero. Suomessa on ollut paljon juttuja ulkomailta tulevista huijauspuheluista. Lehdissä on ihan kehotettu olemaan vastaamatta. Itsekään en vastaa omituisen näköisiin numeroihin, yleensä googlaan ne ja taustalta paljastuu joku puhelinmyyjä.

Myönnän kyllä olevani raivostuttava kännykänkäyttäjä noin muuten. En yhtään tykkää puhua kännykässä. Usein minulla on puhelin äänettömällä tai siitä on akku loppu. En useimiten myöskään viitsi soittaa takaisin, jos minulle on tullut puheluita. Tykkäisin enemmän lankapuhelimesta.

Vierailija
55/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 21:54"]

Mä oon ihmetellyt, miksei suomalaisilla ole tapana käyttää vastaajaa!!

[/quote]

Minä en käytä vastaajaa, koska se antaa soittajan olettaa, että soitan takaisin heti kun olen kuunnellut viestin. Sähköposti on minusta tämän tyylisille viesteille sopivampi väline.

Vierailija
56/60 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei uskalla vastata ulkomaalaiseen numeroon koska ajattelevat sen olevan hurjan kallista.

Itsekään en tosin kovin mielelläni vastaa jos numero ei ole näkyvissä tai on kovin kummallinen. Toki sitten, jos olen laittanut jonkun julkisen ilmoituksen jossa on puhelinnumero. Olen liian kiltti ja jos se soittaja onkin joku joka pyytää kahden tonnin lainaa afrikkalaisen orpolapsen lentomatkoihin niin en oikein osaa sanoa ei. :D 

Vierailija
57/60 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puheluun kannata vastata, jos soittajasta ei ole mitään hyötyä.  Kylmä fakta.

Vierailija
58/60 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:44"]

Eihän puheluun kannata vastata, jos soittajasta ei ole mitään hyötyä.  Kylmä fakta.

[/quote]

NIMENOMAAN. Olet hoksannut asian ytimen.

Lisäksi en lähde pesemään käsiäni, jos olen jossain paskahommissa, sen takia että voin kertoa että en halua huijareilta mitään.

Älkää soittako meille, me lähetämme sähköpostia teille (jos huvittaa).

Vierailija
59/60 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:10"]

niinkuin kommentissa 5 lukee, puhelimitse on puhelimitse

7. entäs jos sun äiti tai lapsi on kuoleman kielissä jossain ja soittaa vieraasta numerosta?

[/quote]

Kuolemankielissä soitetaan hätänumeroon.

Vierailija
60/60 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 19:57"]

[/quote]

Et sitten älynnyt tekstiviestiä naputtaa sille äidille. Toden totta, meitä on moneksi.

[/quote]

Ehkä siksi ei älynnyt, koska se äiti vastasi siihen puhelimeen. Suosittelen lukemaan opettelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi