Entinen luokkakaveri laittoi koko luokkakuvan FB:hen, eikä lupaa
edes kysynyt. Kyseessä on siis 15-vuotta vanha kuva. Lähetin hänelle viestin, että joko poistat tai teen rikosilmoituksen.
Ei kuulemma aikonut poistaa, koska siinä ei ollut mitään pahaa, eikä minulla ole mitään rikosilmoitusaihetta.
Mutta eikös ne niin ole, että ei saa laittaa kuvia ilman lupaa? Törkeää.
Haluan kuvan pois, koska olin tuohon aikaan aina se ruma ankanpoikanen, eikä yhteishenki ole ikinä ollut hyvä, joten nyt en halua, että kaikki ovat vain " Aika kultaa muistot!" En TODELLAKAAN halua silloista kuvaani sinne.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:37"]
Saat nostaa syytteen. Nyt teet niin, että säilytät nämä viestit, ota kopio niistä ja tallenna ne, voit sitten laittaa nekin ilmoitusta tehdessäsi. Hänellä ei ole oikeutta laittaa kuvaasi julkisesti mihinkään ilman lupaasi.
[/quote]
Valokuvaaja voi julkaista julkisella paikalla ihmisistä ottamansa valokuvan ihan missä tahansa, mutta hän ei saa nimetä siitä ketään ihmistä, ellei hän ole kysynyt ko. henkilöltä siihen lupaa.
Sama koskee valokuvia, jotka on otettu sinun suostumuksellasi. Esimerkiksi jos tätisi on ottanut sinusta poseerauskuvan (= sinun luvallasi!) syntymäpäiväjuhlissaan omassa kodissaan, hän voi laittaa kuvasi Facebookiin, mutta hän ei saa tägätä sinua kuvaan ilman sinun lupaasi.
Että näin on näppylät.
[/quote]
Olen tässä miettinyt että voisiko meidän juhlakuvia laittaa niiden nähtäväksi, jotka eivät päässeet paikalle. Tutkin asiaa, ja totesin, että lain mukaan voi, mutta tulin silti siihen tulokseen, että ei se ole hyvien tapojen mukaista. Eräs sukulainenkin on laittanut lapsuuskuviaan, joissa on muita ihmisiä ja nämä ovat valittaneet, mutta kun ei ole nimennyt heitä, niin nämä valittajat eivät voi mitään. Lupaa ei ole tarvinnut kysyä.
[/quote]
Miksi et laita valokuvia albumiin, jonka näkyvyyden rajaat niin, että ainoastaan juhlissa olijat ja ne pois jääneet ystävät näkevät valokuvat. Minulla on tällaisia albumeja aika monta Facebookissa. Ei kaikkea tarvitse näyttää siellä ihan kaikille.
oisko mahdollista laittaa palautetta fb että olet pyytänyt kyseistä henkilöä poistamaan kuvan muttei ole tähän suostunut, luulisi että jonkinmoisen varoituksen edes antaisivat
Jollain facen käyttöehdoilla ei tee Suomessa muuta kuin pyyhkii takapuolta. Face voi poistaa tilin, muttei poliisia kiinnosta pätkääkään yksityisen ulkomaisen firman käyttöehtorikkomukset.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 00:17"]
oisko mahdollista laittaa palautetta fb että olet pyytänyt kyseistä henkilöä poistamaan kuvan muttei ole tähän suostunut, luulisi että jonkinmoisen varoituksen edes antaisivat
[/quote]
Facebook ei ole kiinnostunut tuon kaltaisista riidoista. Näitä on sattunut aika paljonkin, että kuvassa ollut ei ole tykännyt omasta naamastaan ja vaatinut kuvan laittajan ottamaan kuvan pois Facebookista. So what. Ei ole rikollista laittaa kuvaa näkyviin, jossa tukka ei ole hyvin, jos itse omistaa kuvan tekijänoikeuden, mikä on Suomen laissa säädetty.
Ainut asia, johon kuvassa oleva voi vaikuttaa, on, että hän voi vaatia oman nimensä poistamisen kuvan yhteydestä.
Ihan vapaasti te voitte tehdä asiasta rikosimoituksen, mutta epäilenpä, että poliisitkaan eivät ole kiinnostuneet tutkimaan tapausta, jossa ei ole tapahtunut minkäänlaista rioksta. :D
Ap, sinuna minä ottaisin lusikan kauniisti käteen ja pyytäisin oikein kauniisti kuvan laittanutta poistamaan kuvatekstistä nimesi. Tägin olet varmaan jo poistanutkin itse. Tee tämä mahdollisimman kauniisti, jos ihan oikesti haluat ainoastaan päästä nimestä eroon. Voit tietenkin myös haastaa riitaa ja ruveta jyrisemään rikosilmoituksesta. Silloin et ainakaan saavuta tavoitettasi, eli sitä että sinua ei yhdistetä siihen kuvaan. :D
Ap, kai muistit linkittää FB-sivulla tähän keskusteluun. ;)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:54"]
Sama koskee valokuvia, jotka on otettu sinun suostumuksellasi. Esimerkiksi jos tätisi on ottanut sinusta poseerauskuvan (= sinun luvallasi!) syntymäpäiväjuhlissaan omassa kodissaan, hän voi laittaa kuvasi Facebookiin, mutta hän ei saa tägätä sinua kuvaan ilman sinun lupaasi.
[/quote]
Itse en ole Facebookissa, mutta eräs ystäväni, joka mielellään ottaa kuvia synttärijuhlistaan tms., on, ja joka kerta hän kysyy kaikilta paikalla olijoilta, että saako hän laittaa kuvia fb:iin, toki ilman nimiä. Sellaiseen on aina mukava vastata kyllä; minulla ei ole mitään sitä vastaan, että naamani on esillä, kunhan kukaan ulkopuolinen ei tiedä, kuka se on...
Minua ei haittaa. Olen tottunut ajatukseen, etta kuviani nyt on joka puolella. Mutta itse en laittaisi luokkakuvia minnekaan enka muutenkaan muiden ihmisten kuvia, vaikka kuinka olisi lain mukaan luvallista.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:46"]
Jos tämä HV on nykyisin HL ja kaupunkimme alkaa K:lla, puhumme varmaan samasta tyypistä.
t. 3
[/quote]
Kappas mikä yhteensattuma! ;) BINGO
[/quote] heh, vielä kun kehtais kysyä kuka sä oot ;)
No mutta joo, kyllä miekin mietin miten törkeetä on, ku ei lupiakaan kyselly etukäteen, jos oot AH niin mikset oon hyväksyny mun kaveripyyntöö?
[/quote]
En oo AH, mutta PYSYN salassa ;D jännitystä elämään!