Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät puolison määräämät säännöt?

Vierailija
15.06.2013 |

Olen 31-vuotias kahden lapsen isä. Kotona menee muuten hyvin, mutta vaimo pelkää aivan hysteerisesti, että minulle, lapsille tai hänelle sattuu jotain, "koska otan liikaa riskejä". Tässä muutama esimerkki hänen asettamistaan säännöistä:

* Autolla ajaessa ei saa syödä mitään (edes purukumia), koska se voi mennä väärään kurkkuun ja aiheuttaa onnettomuuden.

* Autolla ei saa ohittaa (edes moottoritiellä!) koska jokainen ohitus on aina riski.

* Rappusissa ei saa leikkiä ninjaa (tykkään treenata käsivoimiani kulkemalla yläkerrasta alakertaan koskematta itse portaisiin, kaiteiden avulla).

* 1,5 vuotiasta lasta ei saa päästää kiipeämään mihinkään (edes puolen metrin korkeudelle) koska jos siitä putoaa "sopivassa kulmassa" niin niskat voivat mennä nurin ja lapsi voi kuolla.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Tämä ei sitten ole trolli (vaikka varmasti siltä kuulostaa). Mikä tähän auttaisi? Järkipuhe vaimolle ei tehoa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla isi pääsee, kun opettaa sen 1,5-vuotiaan kiipeämään kunnolla (ja laskeutumaan kunnolla). Niin minä opetin kaksosilleni, kun en halunnut olla koko ajan sydän kurkussa (kiipeilivät isonsiskon parvelle aina kun silmä välitti). Kun olin opettanut oikean kiipeämis- ja laskeutumistekniikan, ei tarvinnut enää pelätä kertaakaan sen jälkeen.

Vierailija
42/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:25"]

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?

[/quote]

Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus

[/quote]

Totta, mutta myös nainen saa tehdä, mitä tahtoo. Eli ei mene miehensä kyytiin vaan käyttää taksia. Ei jätä lasta miehen kanssa kahdestaan. Viettää lomansa eri paikassa kuin mies ihan siksi, että saa välillä olla oikeasti rauhassa.

[/quote]

Nainen ei voi päättää että onko mies lapsien kanssa kahdestaan vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:32"]

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä

[/quote]

Miksi?

[/quote]

Ihan vain lapsenmielistä miestä säästääkseni, jos ei ole itsesuojeluvaisto vielä ehtinyt kehittyä. Ja lastenkin turvallisuutta ajattelen. Pikkulapset seuraavat tarkasti, mitä vanhemmat tekevät, ja ihan varmasti lapset haluavat roikkua portaissa, kun kerran isikin tekee niin. Selitäpä siinä fiksuille lapsille, miksi se on lapsilta kielletty, vaikka isi saa sen tehdä. 

Mielestäni vanhempien pitää näyttää hyvää esimerkkiä lapsilleen. Minä esimerkiksi ostin pyöräilykypärän samaan aikaan, kun ostin (nuoremmille) lapsillekin, koska halusin näyttää äitinä hyvää esimerkkiä lapsille. Sitäpaitsi esikoinen kysyi, miksi hänen pitää pitää kypärää, vaikka äidillä ei ole. Ihan oikeasti tunsin itseni hölmöksi, kun käskin pistää kypärää päähän, ja minulla ei ollut. Ei kauan kestänyt, kun huomasin oman kaksinaismoraalini ja sen, että tarvitsen itsekin kypärän. 

Kieltäisin miestä menemästä myös heikoille jäille, jos oma älli ei siihen riitä. Kieltäisin ihan varmasti, vaikka täällä on jo moni vakuutellut, ettei aikuista miestä saa kieltää. :)

[/quote]

Onneksi sinun kielloilla ei ole mitään merkitystä

Vierailija
44/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:59"]

Vähän ohi aiheen, mutta ex-miehen kanssa elämä oli yhtä kompromissia. Jos hän "suostui" siihen että nukun viikonloppuna kymmeneen (ei lapsia tms.), niin minun pitää suostua siihen että tehdään sitä ruokaa mitä hän haluaa :D Myönnytyksiä piti tehdä jatkuvasti, jos hän vei roskat niin minun piti pyyhkiä pölyt. Koko ajan piti olla "nollatoleranssi", eli tehdä juttuja saman verran. Jos hän toi kaupasta suklaata niin seuraavalla kauppareissulla mun piti ilman eri pyyntöä älytä tuoda hänen lempijogurttiaan ym. Lopulta menin jo ihan sekaisin näissä vuoroissa, että kumman pitää älytä ostaa ja mitä..

Jos olin sairaana, 39 asteen kuumeessa angiinassa taju kankaalla, ja hän vei roskat "yhden ylimääräisen kerran", niin mun ois pitänyt älytä siinä kuumehoureessa sitten tehdä lämpimät voileivät iltapalaksi. Ei auttanut "tekosyyksi" että olen kipeä. Eikä se että kauppaan oli viisi kilometriä matkaa eikä meillä ollut autoa. Häntä piti miellyttää koska hän miellytti minua viemällä roskat.

En tiedä mitä kyseiselle tyypille nykyään kuuluu, mutta sääliksi käy hänen nykyistään. Esimerkiksi kuolemantapaus mun perheessä ei riittänyt syyksi olla tekemättä "omaa osaani" kotona, eli mun ois pitänyt älytä ilman pyyntöä silittää hänen housunsa vaikka surin kuollutta perheenjäsentä. Hän oli sentään kastellut kukat, joten kait minäkin voin jotain tehdä.... Ei ihme että on ex!! Hullu tyyppi!

[/quote]

No sairauden ja omaisen kuoleman ymmärrän että silloin ei voi vaatia samaa. Mutta muuten on todella hyvä järjestely että jokaisesta mitä vaatii toiselta pitää itse tehdä vasta palvelus. Mutta nykyään naiset vaan vaatii, mutta ei suostu tekemään miehelle mitään palveluksia

Vierailija
45/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Miksi?

[/quote]

Ihan vain lapsenmielistä miestä säästääkseni, jos ei ole itsesuojeluvaisto vielä ehtinyt kehittyä. Ja lastenkin turvallisuutta ajattelen. Pikkulapset seuraavat tarkasti, mitä vanhemmat tekevät, ja ihan varmasti lapset haluavat roikkua portaissa, kun kerran isikin tekee niin. Selitäpä siinä fiksuille lapsille, miksi se on lapsilta kielletty, vaikka isi saa sen tehdä. 

Mielestäni vanhempien pitää näyttää hyvää esimerkkiä lapsilleen. Minä esimerkiksi ostin pyöräilykypärän samaan aikaan, kun ostin (nuoremmille) lapsillekin, koska halusin näyttää äitinä hyvää esimerkkiä lapsille. Sitäpaitsi esikoinen kysyi, miksi hänen pitää pitää kypärää, vaikka äidillä ei ole. Ihan oikeasti tunsin itseni hölmöksi, kun käskin pistää kypärää päähän, ja minulla ei ollut. Ei kauan kestänyt, kun huomasin oman kaksinaismoraalini ja sen, että tarvitsen itsekin kypärän. 

Kieltäisin miestä menemästä myös heikoille jäille, jos oma älli ei siihen riitä. Kieltäisin ihan varmasti, vaikka täällä on jo moni vakuutellut, ettei aikuista miestä saa kieltää. :)

[/quote]

Onneksi sinun kielloilla ei ole mitään merkitystä

[/quote]

Ei näköjään olekaan. Siksi Suomessa kuolee ihmisiä hukkumalla alkusyksystä ja loppukeväästä. Pahin hukkumiskuolemien piikki on kuitenkin juhannuksena, kun humalikot lähtevät vesille ja hukuttautuvat. Kieltäisin vesillä kännäämisenkin, jos se olisi vallassani. Ai niin, sehän on jo kielletty laissa. Silti näitä typeryksiä riittää ihan liiaksi. 

Ja ihan hyvä niin, ehkä sitä voi sanoa luonnon omaksi valinnaksi. Ajatus huvittaisi minua, ellen tietäisi, kuinka paljon jäljelle jäävät omaiset surevat näitä paukapäitä vainajia. 

Vierailija
46/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä osti kaupasta ruokia, joita mä en saanut syödä. Kuten metwurstia tai suolalihaa. Mulle oli sit lauantaimakkaraa jos jotain.

Mulle oli asetettu lukuisia muitakin sääntöjä, jotka säätelivät mm. mun olemistani, pukeutumistani ja vuorovaikutustani. Aina kyläilyn jälkeen mies antoi palautetta siitä, miten olin tällä kertaa (epä)onnistunut. 

16 vuotta avioerosta ja vieläkin kylmää noi jutut.

Vierailija
47/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:27"]

Tiedän lapsen, joka putosi portaissa ja halvaantui. Loppuiäkseen.

[/quote]

Miten tämä liittyi mihinkään?! ai niinkun "portaat kiellettävä!!!!!"?

[/quote]

Ninjailu portaissa on ihan eri asia kuin portaiden asiallinen käyttäminen. Jos isä kulkee "seiniä pitkin", oppii lapsi saman systeemin.

[/quote]

Luulisin, että tuo ap kulkee lapsen kanssa ihan normaalisti rapuissa. Tai sitten sille on oikeesti kiellot tarpeen ;)

Vierailija
48/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletpas tosikko, relaa vähän. Leikkiminen lievittää stressiä ja tuo hyvän olon, myös aikuisilla. Ja kuten AP mainitsi, hän tekee tätä treenatakseen käsivoimiaan. Ei sitä aina jaksa raahautua salille vetämään leukoja kun voi kotona tehdä kätevästi pikatreenin rappusissa.

Vierailija
49/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletpas tosikko, relaa vähän. Leikkiminen lievittää stressiä ja tuo hyvän olon, myös aikuisilla. Ja kuten AP mainitsi, hän tekee tätä treenatakseen käsivoimiaan. Ei sitä aina jaksa raahautua salille vetämään leukoja kun voi kotona tehdä kätevästi pikatreenin rappusissa.

Vierailija
50/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ketjussa miehet huutavat kurkku suorana, kuinka naiset eivät saa määrätä miehiä. Silti on näköjään miehiä, jotka ovat omasta mielestään oikeutettuja määräilemään naistensa ulkonäöstä, esiintymisestä, kävelytyylistä ja puhetavasta, vain muutamia seikkoja mainitakseni. 

Ihan kummallinen kaksoisstandardi mielestäni. Eikö naisille kuulu samat oikeudet kuin miehille. 

Naiset (ainakin 20, 27, 30) olen pahoillani puolestanne, että olette joutuneet tuollaisten kontrollifriikkien komentelemaksi. Osa teistä on jo päässyt heistä eroon ja toivottavasti te muutkin osaatte vetää oikeat johtopäätökset, ja jätätte tuollaiset alistajat mahdollisimman pian ihan oman hyvinvointinne vuoksi. 

Vierailija
51/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 01:04"]

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?

[/quote]

Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus

[/quote]

Mies saa käydä huorissa koska mitään sääntöjä ei saa olla?

[/quote] Jos mies käy niin se käy. Sinä voit tehdä sitten omat päätöksesi, mutta kieltää et voi.

[/quote]

Ei kai huorissa käymistä nyt voi verrata ap:n rajoitteisiin!!! Jos mun ukko menis huoriin, niin se olis kyllä miehen ulospotkimisen eikä minkään sääntöjen paikka... 

Vierailija
52/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:47"]

[/quote]

[/quote]

Totta, mutta myös nainen saa tehdä, mitä tahtoo. Eli ei mene miehensä kyytiin vaan käyttää taksia. Ei jätä lasta miehen kanssa kahdestaan. Viettää lomansa eri paikassa kuin mies ihan siksi, että saa välillä olla oikeasti rauhassa.

[/quote]

Nainen ei voi päättää että onko mies lapsien kanssa kahdestaan vai ei.

[/quote]

Miksei voisi? Jos mies saa päättää, että vaarantaa lapsen hengen niin nainen saa päättää, että ei anna miehen ja lapsen olla kahdestaan. Ei pidä astua siihen ansaan, jossa kuvitellaan vain miehellä olevan oikeuksia päättää omasta ja lapsen elämästä. Kyllä sillä naisella on ihan yhtä iso oikeus sanoa, että ninjailusi rapussa on ihan OK, mutta vastaavasti en koskaan anna sinun olla lapsen kanssa kahden. Mies saa silloin tehdä, mitä tahtoo, mutta niin saa nainenkin.

Vierailija
53/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esim. parveketuoleista pitää tehdä sääntö? Tajuaahan se mieskin ettei niitä tuoleja kannata kaiteen viereen jättää? Jos ei itse tajua, voi vain mainita että hei meidän kuopus kiipesi tänään tosta noin ja noin, ja mieskin ymmärtää miksi ne tuolit siirretään kaiteen luota pois.

Mä olen yrittänyt tolkuttaa että uimataidottoman lapsen uidessa sen vieressä on oltava koko ajan. Mutta miten siitä voi tehdä toiselle säännön???? Ei mitenkään. Niinpä minä käyn lasten kanssa uimassa.

Mun mies ei ota multa mitään sääntöjä vastaan. enkä mäkään kyllä siltä. Hyvin kinataan silti ;-) .

Vierailija
54/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mieskätilöä synnytykseen. No, eipä tietenkään sattunut olemaan naispuolista vapaana synnärille tultaessa. Mieheni näki punaista, mutta hieman häntä rauhoitti tieto, että vuoro vaihtuisi tunnin päästä. Kuinkas sattuikaan; aukenin salama vauhtia tuon tunnin aikana ja rupesin ponnistamaan vielä ennen vuoron vaihtoa. Lapsemme auttoi maailmaan MIESkätilö (oli huipputyyppi) ja vaikka mieheni on kätilölle varmasti kiitollinen, en edelleenkään saisi käydä esim. miespuolisella gynekologilla.

Huoh, onneksi näitä "sääntöjä" ei tarvitse noudattaa. 

Vierailija
55/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:11"]

Mun mies ei ota multa mitään sääntöjä vastaan. enkä mäkään kyllä siltä. Hyvin kinataan silti ;-) .

[/quote]

Tasa-arvoisissa suhteissa tämä on ideaali. Kumpikaan ei määrää toista.

Ohjeita voi antaa, se on eri asia kuin määrääminen ja komentelu. Neuroottiset ihmiset on järkyttävän rasittavia. 

Vierailija
56/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:03"]

Kyllä sillä naisella on ihan yhtä iso oikeus sanoa, että ninjailusi rapussa on ihan OK, mutta vastaavasti en koskaan anna sinun olla lapsen kanssa kahden. Mies saa silloin tehdä, mitä tahtoo, mutta niin saa nainenkin.

[/quote]

Aika erikoinen käsitys sulla siitä että lapsi olisi naisen omaisuutta. Minun tasa-arvossani lapsi on äidin ja isän yhteinen. Ei kumpikaan saa kieltää toista viettämästä aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
57/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin. Mutta mikä olisi oikea tapa? Heitetään arpaa kiistakysymyksistä? Vai valitaan puoliväli? Mies saa syödä ajaessa vain menomatkalla?

Vierailija
58/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai sääntöjä. Meidän tyttölapsi (1,4kk) kiipeilee sohvilla, sängynkaiteilla, kattiloiden päällä, kerrostalon rappusia ylös alas jne. Tottakai isi tai äiti on vieressä. Mutta ei pidä kiinni. Kyllä aikuinen ihminen ehtii kopin ottaa kun tasapaino pettää. Muksulla on pari lommoa kaaliin tullut kun juossut pöydänkulmia päin, mutta tutilla niistä selvitään. Yhtälailla rappusissakin voisi teidän lapsi leikkiä jos aikuinen valvoo leikkiä. 

Mitä tulee vaimosi kieltoihin mitkä koskee sinua... Öh. En tiedä mitä sanoa. Itse nauraisin päin vaimoni naamaa jos hän käskisi minua lopettamaan purkan syönnin autossa tai kieltäisi minua leikkimästä ninjaa. Rupeappa sinä kieltämään vaimoltasi mielivaltaisesti asioita ja katso miten suhtautuu.

Ei saa syödä purkkaa ajaessa... anna mun kaikki kestää :D

Vierailija
59/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Lapsi ei ole äidin omaisuutta, myös mies saa viettää aikaa lapsen kanssa kahdestaan ihan ilman äidin "lupaa".

Vierailija
60/65 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää ketjut menee aina tällaisiksi? Muutama vuosi sitten tämäntyyppisiä aloituksia oli tosi hauska lueskella kun kirjoitettiin oikeasti niitä hulluimpia/älyttömimpiä jne. juttuja eikä takeruttu lillukanvarsiin jonkun toisen kommentissa.

Nyt kun joku ensimmäinen kirjoittaa jonkun kokemuksen omasta elämästään, alkaa muut moralisoida ja haukkua. Niin kuin nytkin, mennyt jauhamiseksi siitä, saako iso mies leikkiä ninjaa vai ei. Haloo!!! Mainitaanko otsikossa sana älytön...?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan