Älyttömimmät puolison määräämät säännöt?
Olen 31-vuotias kahden lapsen isä. Kotona menee muuten hyvin, mutta vaimo pelkää aivan hysteerisesti, että minulle, lapsille tai hänelle sattuu jotain, "koska otan liikaa riskejä". Tässä muutama esimerkki hänen asettamistaan säännöistä:
* Autolla ajaessa ei saa syödä mitään (edes purukumia), koska se voi mennä väärään kurkkuun ja aiheuttaa onnettomuuden.
* Autolla ei saa ohittaa (edes moottoritiellä!) koska jokainen ohitus on aina riski.
* Rappusissa ei saa leikkiä ninjaa (tykkään treenata käsivoimiani kulkemalla yläkerrasta alakertaan koskematta itse portaisiin, kaiteiden avulla).
* 1,5 vuotiasta lasta ei saa päästää kiipeämään mihinkään (edes puolen metrin korkeudelle) koska jos siitä putoaa "sopivassa kulmassa" niin niskat voivat mennä nurin ja lapsi voi kuolla.
Onko muilla kokemusta vastaavasta? Tämä ei sitten ole trolli (vaikka varmasti siltä kuulostaa). Mikä tähän auttaisi? Järkipuhe vaimolle ei tehoa.
Kommentit (65)
Mä neurootikko olen määrännyt mm. tälläistä: 11-vuotiasta ei kelpaa 6-vuotiaan hoitajaksi koko Illaksi. Autossa kovat ja painavat esineet pitää pakata peräkonttiin eikä matkustajien väliin. 2-vuotiaan potkupyörräillessä pitää olla metrin päässä, jotta ehtii napata kiinni, jos meinaa kaahata ajoradalle. Uimataidottomia lapsia pitää valvoa kokoa ajan mökillä.. Pitää tietää kotona/mökillä koko ajan alle kouluikäisten sijainti. Autolla ajaessa pitää olla vähintää yksi käsi ratissa kiinni. Parvekkella ei saa olla tuoleja kaiteen vieressä. Huvittaa nää mun jutut, kun kirjoitan ylös, mutta tällainen oon.
Iski pieni myötähäpeä kun kuvittelen aikuisen miehen roikkumassa porraskaiteissa, ninjaa leikkien :D
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 00:13"]
Minä en saa käyttää minihameita, -shortseja, mekkoja. En paitoja joissa on avara kaula-aukko.
Meikistäkin pitää välillä vääntää että saako sitä laittaa vai ei..
[/quote]
Mä en saanut pitää ees t-paitaa, vaan piti olla pitkähihanen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 00:18"]
Mä neurootikko olen määrännyt mm. tälläistä: 11-vuotiasta ei kelpaa 6-vuotiaan hoitajaksi koko Illaksi. Autossa kovat ja painavat esineet pitää pakata peräkonttiin eikä matkustajien väliin. 2-vuotiaan potkupyörräillessä pitää olla metrin päässä, jotta ehtii napata kiinni, jos meinaa kaahata ajoradalle. Uimataidottomia lapsia pitää valvoa kokoa ajan mökillä.. Pitää tietää kotona/mökillä koko ajan alle kouluikäisten sijainti. Autolla ajaessa pitää olla vähintää yksi käsi ratissa kiinni. Parvekkella ei saa olla tuoleja kaiteen vieressä. Huvittaa nää mun jutut, kun kirjoitan ylös, mutta tällainen oon.
[/quote]
Mielestäni et ole neurootikko vaan järkevä ihminen. Nuo kaikki mainitsemasi kohdat ovat tuttuja erilaisista suosituksista. Törmäystilantessa yksi pieni vesipullo voi aiheuttaa melkoista vahinikoa matkustajille ampaistessaan irrallaan auton sisätiloissa, vaikka törmäysvauhti olisi hidaskin. Samoin nuo lasten turvallisuusjutut ovat ihan järkeenkäypiä, jopa tuo tuolien sijoittelu parvekkeellakin. Leikki-ikäinen lapsi kiipeää ihan varmasti kaikkialle, minne vain pääsee, ja äkkiäkös tuolilta pääsee ponkaisemaan parvekkeen kaiteelle ja siitä maahan.
Mielestän voit jatkaa ihan samaan tapaan.
Äiti, joka osti pyöräilykypärän ollakseen esimerkillinen
Meillä miehellä on ihme sääntöjä. Mies valittaa ja jopa suuttuu jos minulla on hänen mielestään liikaa meikkiä tai liian avara kaula-aukko tai kampaaja on muuttanut hiusmallia. Julkisella paikalla en saa kävellä miehen edellä enkä liian hitaaasti, enkä saa puhua liian kovalla äänellä. Mieluiten julkisella paikalla pitäisi liikkua mitään puhumatta, ei pysähdellä eikä katsella ympärille, mutta kuitenkin pitäisi vilkuilla koko ajan taakse ja sivuille, ettei ole kenenkään tiellä. Jos joku on tulossa vastaan, pitää mennä peräkkäin tien sivuun valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 00:19"]
Iski pieni myötähäpeä kun kuvittelen aikuisen miehen roikkumassa porraskaiteissa, ninjaa leikkien :D
[/quote]
Samoin :D
Äiti ja pyöräilykypärä
23 neuroottisissa säännöissä on nyt vielä järki mukana.... mutta kieltää nyt motarilla ohituskaistan käyttö? Ihan yhtä vaarallista on olla se ohitettava. Ja kai sitä voi vetää vaikka omaa sylkeä henkeen ja siinä kakoessa ajaa ojaan...
Eksä halusi aina julkisilla paikoilla kulkea eri reittejä, siis ei voitu kävellä yhtä matkaa. Piti kadullakin kulkea pari metriä hänen takanaan. Kaupassa ei saanut puhua hänelle ja piti kulkea sielläkin erillään. Ihmettelin alussa kun kävelyllä otti spurtteja ja käveli viisi metriä mun edellä. Kun kirin hänet kiinni niin vetäs samanmoisen spurtin.
Selitys: hänellä on (pieni paikkakunta) kovan jätkän maine, joka tahriintuu jos kulkee julkisesti muijan kanssa!! :D Ei ollut pitkäikäinen se suhde ei, tosin kuulemma vielä 15v. jälkeenkin kaiholla itkee mun perään....??
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:25"]
Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?
[/quote]
Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus
[/quote]
Mies saa käydä huorissa koska mitään sääntöjä ei saa olla?
Meillä minä olen määrännyt näin, lapset 3 ja 4 vuotiaat:
- ilalla ruokaa laittaessa pitää siivota astat ja välineet vähintään tiskialtaaseen jotta lapset ei saa niitä pöydän reunalta (esim leipäveitsi tai sakset)
- hella on aina oltava tyhjä, eli sen päälle ei saa jättää mitään lojumaan (mies aina jättää kaiken käsistään hellalle)
- pesuaineet ja siivousaineet on säilytettävä kylpyhuoneen kaapin ylimmällä hyllyllä
- lapsia ei päästetä hissillä kulkemaan yksin (mies ei käytä koskaan hissiä eikä ymmärrä miksei lapset voi mennä sillä yksin vaikka hissin seinälläkin se lukee isolla)
- koiran kanssa ei mennä lenkille viereiseen metsään jossa kyykäärmeitä joka kesä
- perhepetiä ei hyväksytä, sillä mies nukkuu niin sikeästi ettei herää edes palovaroittimen ääneen. 100kg painoisena saattaisi kääntyä lapsen päälle vakavin seurauksin (mies ei ymmärrä miksi minä herkkäuninen 50kg äiti saan nukkua lapsen vieressä välillä mutta hän ei)
- pesukoneeseen ei jätetä virtaa päälle sen olessa tyhjä (serkullani syttyi kone yöllä palamaan tyhjänä)
- astianpesukonetta ei jätetä päälle kun poistutaan kotoa (sanoo aina että no vakuutus korvaa)
- jalkapallo säilytetään varastossa, kaapin ylähyllyssä tai ulkona koska muuten lapset ottavat sen leikkeihinsä kun minulla silmä välttää ja sen seurauksena voi hajota tavaroita tai ikkuna
- kännipäissään ei kotona pölötetä puhelimeen huutamalla tai muutenkaan metelöidä kovaäänisesti
- ruokaa ei aleta tekemään hellalla humalaspäissään
Olen varmasti minäkin avun tarpeessa teidän mielestänne, mutta mieheni on typerys jolta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki
miksi kaikkia naurattaa niin kamalasti tuo 'LAPSELLINEN NINJAILU AIKUINEN MIES YHYY'? :D Uskoisin että ap tarkoitti tuolla 'ninjailuilla' sitä, että kulkee jalkojen sijasta käsivoimin portaat alas. Ilman mitään pelleilyjä tai leikkejä, ihan vaan kotikuntoilua.
Kas näin ! http://www.spartanshop.fi/198-292-thickbox/paralette-nojapuut.jpg
No mun mielestä on vaan hienoa, jos aikuisella on vielä edes vähän leikkimielisyyttä elämässä! Älkää olko noin saamarin jäykkiä, ei sen perhe-elämänkään tarvitse olla pelkkää suorittamista! Nauttikaa elämästä ja "ninjailkaa" vaikka koko perhe yhdessä! :)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 00:00"]
Ihan mielenkiinnosta: miksi autoa ajaessa pitää syödä? Tämä on asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Tosin en syö töissä työpöydän ääressäkään, koska pystyn olemaan jauhamatta purkkaa tai karkkia, mutta ei terveen ihmisen verensokeri yleensä parissa tunnissa niin kamalasti laske, että on pakko kesken ajamisen syödä.
[/quote]
Kun lähtee suoraan töistä tai aamulla herättyään ajamaan vaikka 500 km jonnekin, missä pitäisi olla ajoissa perillä, eväitten syöminen autossa on ihan hyvä vaihtoehto. Tai sanotaan 300 km, kun sitä pitemmällä matkalla kannattaa pysähtyä jaloittelemaan ihan oman terveyden vuoksi.
Aloittajan vaimolla on mielenterveysongelma, josta tulee myös lapsille traumaa sitten myöhemmin. Kun eivät saa mennä pyörällä kouluun, eivät saa kiipeillä koulun pihan tai hoitopaikan telineissä, eivät osallistua koululiikuntaan ...
Itselläni ei tule mieleen muuta kuin se, että tupakkaa ei poltettu sisällä eikä autossa kun lapset olivat pieniä, eikä sitten muutenkaan. Se sääntö tosin koski kaikkia, ei vain puolisoa.
Pakkaat kamt ja lapset mukaan ja etit uuen akan teille!
Miksi suostut tähän? Syö purkkaa ja ohita vaikka vaimo huutaisi vieressä äläkä ole kuulevinasi huutoa. Ei se vaimo siihen kuole, ja ehkä hän herää horroksestaan tajuttuaan että ohitus on ohi ja koko perhe hengissä. Mikä lammas sä olet kun näin ihme juttuihin suostut???
Ei mun mielestä tuossa "ninjailussa" ole mitään vikaa, treeni kuin treeni, sen nyt kai voi lapsillekin opettaa. Ja eihän siinä olla kuin 20 cm päässä rappusista, pyykkikoria rappusissa kantamalla voi käydä paljon kehnommin kuin moisessa ninjailussa. Eiköhän siis se äiti toiminnallaan aiheuta lapsille enemmän hallaa kuin isä.
Ohittaminen moottoritiellä on ok, sitä on valitettavasti pakkokin tehdä, mutta varmasti isä osaa tehdä sen turvallisesti - tosin muista autoilijoista isäkään ei ole vastuussa, joten vaaratilanteita voi tulla. Syöminen ajaessa on on myös ihan ok kun tilanne on turvallinen. Muutenhan pitäisi kieltää puhuminen, ylimääräinen ajattelu, auton ilmanvaihdon säätäminen, radion säätäminen ja kaikki - niitä tehdään kun se katsotaan olevan turvallista tehdä.
Vaimolle siis vain terveisiä, että huolehtii ensin omasta itsestään ja alkaa sitten vasta skitsoomaan muista. Hänellä on varmaan lapsuudestaan jääneitä traumoja selvittämättä, joten selvitelköön niitä myös. On ok, että huolehtii, mutta tuollainen on liioiteltua.
Hahaa. Minäkin leikin rappusissa "ninjaa". En tosin testatakseni käsivoimiani vaan sen takia kun mulla on nivelrikko nilkassa ja siihen sattuu rappusten käveleminen alaspäin. Siksi menen joka toisen askeleen käsivoimilla =) Niin ja olen 31-vuotias
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:25"]
Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?
[/quote]
Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus
[/quote]
Mies saa käydä huorissa koska mitään sääntöjä ei saa olla?
[/quote] Jos mies käy niin se käy. Sinä voit tehdä sitten omat päätöksesi, mutta kieltää et voi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 01:30"]
Meillä minä olen määrännyt näin, lapset 3 ja 4 vuotiaat:
- ilalla ruokaa laittaessa pitää siivota astat ja välineet vähintään tiskialtaaseen jotta lapset ei saa niitä pöydän reunalta (esim leipäveitsi tai sakset)
- hella on aina oltava tyhjä, eli sen päälle ei saa jättää mitään lojumaan (mies aina jättää kaiken käsistään hellalle)
- pesuaineet ja siivousaineet on säilytettävä kylpyhuoneen kaapin ylimmällä hyllyllä
- lapsia ei päästetä hissillä kulkemaan yksin (mies ei käytä koskaan hissiä eikä ymmärrä miksei lapset voi mennä sillä yksin vaikka hissin seinälläkin se lukee isolla)
- koiran kanssa ei mennä lenkille viereiseen metsään jossa kyykäärmeitä joka kesä
- perhepetiä ei hyväksytä, sillä mies nukkuu niin sikeästi ettei herää edes palovaroittimen ääneen. 100kg painoisena saattaisi kääntyä lapsen päälle vakavin seurauksin (mies ei ymmärrä miksi minä herkkäuninen 50kg äiti saan nukkua lapsen vieressä välillä mutta hän ei)
- pesukoneeseen ei jätetä virtaa päälle sen olessa tyhjä (serkullani syttyi kone yöllä palamaan tyhjänä)
- astianpesukonetta ei jätetä päälle kun poistutaan kotoa (sanoo aina että no vakuutus korvaa)
- jalkapallo säilytetään varastossa, kaapin ylähyllyssä tai ulkona koska muuten lapset ottavat sen leikkeihinsä kun minulla silmä välttää ja sen seurauksena voi hajota tavaroita tai ikkuna
- kännipäissään ei kotona pölötetä puhelimeen huutamalla tai muutenkaan metelöidä kovaäänisesti
- ruokaa ei aleta tekemään hellalla humalaspäissään
Olen varmasti minäkin avun tarpeessa teidän mielestänne, mutta mieheni on typerys jolta puuttuu se kuuluisa maalaisjärki
[/quote]
Minkälainen luuseri sinulla on miehenä? Kukaan oikea aikuinen mies ei edes hyväksyisi tuollaista määräilyä.
Minä en saa käyttää minihameita, -shortseja, mekkoja. En paitoja joissa on avara kaula-aukko.
Meikistäkin pitää välillä vääntää että saako sitä laittaa vai ei..