Jos pulloruokinta olisi Suomessa lailla kiellettyä,
miten olisit pärjännyt lastesi vauva-aikana?
*sohaisee muurahaispesää tikulla* ;)
Kommentit (104)
Nii ja mikäs se prosenttimäärä täysimetykselle Suomessa oli? Ei kovinkaan suuri, ja silti täällä on noita "minä imetin ongelmitta ja pulloa ei nähtykään" jeesustelijoita pilvin pimein.
Paras äiti on sellainen joka ei tuomitse muita.
Voi ei, ettekö oikeesti ymmärrä että suurin osa teistä olisi osaavan ja kunnollisen imetysohjauksen avulla voinut imettää?! Ihme joukkomantra "kasvaa ne korvikkeellakin" (joo eli säilyy hengissä, ei se oo lähelläkään yhtä laadukasta kun äidinmaito) "maitoo ei tule koska rv 39 ei rinnat tihku" (no ei sillä ole mitään väliä, kaikilla ei tiputtele ollenkaan raskausaikana ja imetys onnistuu hyvin) jne. Ootteko googlanneet, hakenu apua, ottaneet selvää tiheän imun kausista jne?
Voin kertoo mitä mä arvelen; te ootte luovuttanu heti. Yhdenkin epävarmuuden tullessa kuvioihin ootte heti antaneet korviketta koska ootte jo etukäteen tehneet sen ajatustyön päässänne ja aaneet itsenne uskomaan että korvike on yhtä hyvää ja harva pystyy imettämään. Noh, noi on nykyajan ongelmia noi imetysvaikeudet. Johtuu siitä että nykyään ihmiset suunnittelee mielessään korvikkeen antamista jo ennen kuin vauva on syntynyt. Eivätkä usko itseensä ja kykyynsä imettää.
Esikoiseni olisi joko kuollut nälkäänsä tai saanut jonkinasteisen kehitysvamman huonon ravitsemuksen vuoksi. Toisaalta hän olisi voinut kuolla myös joihinkin suoliston vaivoihin tai tukehtumiseen tai vastaavaan - jos korvikkeet ja tuttipullot olisi otettu pois, olisin todennäköisesti joka tapauksessa yrittänyt tarjota tälle edes JOTAIN energiapitoista ja ravisevaa enkä vain antaa kuolla nälkään. Tai sitten hän olisi selvinnyt hengissä juurikin tuon toisen ravinnon avulla, kuka tietää. Ihminen on sitkeä olento.
Kuopus olisi selvinnyt oikein hyvin, mutta hänellä olikin hyvä imetysote. Esikoinen ei ikinä oppinut syömään rintaa.
Nykypäivänä neuvolan ohjaus on ihan onnetonta imetysasioissa! Jos mä olisin uskonut neuvolaa, mä olisin aloittanut korvikkeet kun vauva oli 1kk ja ihan turhaan. Pyysin silloin apua imuotteen parantamiseen, sain neuvoksi "anna korviketta". Näinkö sitä kansanterveyttä parannetaan ja imetystä edistetään?!
Neuvolan tädit on ihan tavallisia hoitsuja, niillä ei oo mitään kunnollista imetyskoulutusta, ei ne voi tietää. Osalla toki on, mutta siltä toiselta osalta tulee ihan hiton tyhmiä ohjeita jotka tyhmät mammat ottaa sitten Jumalan totena koska ne tulee Neuvolasta.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:17"]
Voi ei, ettekö oikeesti ymmärrä että suurin osa teistä olisi osaavan ja kunnollisen imetysohjauksen avulla voinut imettää?! Ihme joukkomantra "kasvaa ne korvikkeellakin" (joo eli säilyy hengissä, ei se oo lähelläkään yhtä laadukasta kun äidinmaito) "maitoo ei tule koska rv 39 ei rinnat tihku" (no ei sillä ole mitään väliä, kaikilla ei tiputtele ollenkaan raskausaikana ja imetys onnistuu hyvin) jne. Ootteko googlanneet, hakenu apua, ottaneet selvää tiheän imun kausista jne?
Voin kertoo mitä mä arvelen; te ootte luovuttanu heti. Yhdenkin epävarmuuden tullessa kuvioihin ootte heti antaneet korviketta koska ootte jo etukäteen tehneet sen ajatustyön päässänne ja aaneet itsenne uskomaan että korvike on yhtä hyvää ja harva pystyy imettämään. Noh, noi on nykyajan ongelmia noi imetysvaikeudet. Johtuu siitä että nykyään ihmiset suunnittelee mielessään korvikkeen antamista jo ennen kuin vauva on syntynyt. Eivätkä usko itseensä ja kykyynsä imettää.
[/quote]
Korvikkeella ja äidinmaidolla kasvaneiden välillä ei ole mitään merkittäviä eroja, varsinkin kehittyneissä maissa on täysin sama, millä lapsensa ruokkii. Eri asia jossain kehitysmaissa.
Nykyään kaikki ovat tietoisia imetyksestä ja sen onnistumisesta. Tietoa ja tukea on saatavilla, mutta aina se ei vain riitä. En usko, että kukaan suunnittelee korvikkeen antamista, vaan yrittää imettämistä.
[/quote]
Minä olin etukäteen päättänyt imettää ainakin vuoden. Luin kaiken mitä saatavilla oli, sain hyvää ohjausta sairaalassa ja neuvolassa, imetysote oli oikea ja maitoa tuli järjettömät määrät. Kunnes eräänä päivänä ei tullut enää mitään. MITÄÄN. Konsultoin neuvolaa ja luin oppaita, silti ei tullut mitään. Olin hyvin pettynyt, vauva-aika allergisen jauhekorvikelapsen kanssa oli haastavaa (lähimmän vedenkeittimen ja jääkaapin luota voi mennä korkeintaan tunnin päähän) ja tuli ihan hemmetin kalliiksikin.
Mutta aattele näin, jos meitä huonoja äitejä ei olisi, millä sinäkin pätisit :)
Esikoisen olisin ehkä voinut saada pidettyä hengissä juuri ja juuri, kun olisin alkanut antaa kiinteää ruokaa ja vettä kun maidontulo loppui, mutta keskosena syntyneet kaksoset olisivat kuolleet.
[/quote]
Kättärillä -94, sanottiin että imetä vaan koko ajan että maitoa tulee, ja tissit ei mene kivikoviksi. Ja vauvaa punnittiin että ei ollut oikein tullut tarpeeksi. Ja minähän imetin ja imetin, siitä huolimatta että se otti niin kipeää kuin olisi kokoajan nännejä viillelty partakoneenterällä. Kun kysyin apua kipuun, sanottiin että hiero sitruunaa, no en todellakaan voinut kuvitellakaan sellaista, ja eikä minulla siinä sairaalassa mitään sitruunoita ollut. Kun imetin, yritin kestää kipua sillä että laskin lapsen imaisut, ja aina sadan kohdalla vaihdoin tissiä. Antoivat lapselle lisämaitoa jo siellä kättärillä. Kun pääsin kotiin viikon päästä, tissit vuotivat verta niin paljon että en todellakaan enää iljennyt lapselle antaa maitoa vaikka pumppasin sitä kun tissit olivat kovat ja kipeät, kuljin kämpässä tissit paljaina ja välillä aina suihkuttelin niitä, ja taas pumppasin. Imetin kuitenkin pari kuukautta, ja sitten maidontulo vaan hiipui, ja kaiken kivun ja vaivan jälkeen päätin että ei sitten, lapsi pärjää kyllä korvikkeella, ja niin on pärjännyt.
Vasta jälkikäteen minulle sanottiin, että ei olisi saanut aluksi imettää kuin 5min. kerralla, eikä puolta tuntia tai kauemmankin kuten minä tein.
Kuulostaa ihan siltä että lapsella oli ehkä väärä imuote. Harmi että osaavaa imetysohjausta on niin vaikea saada.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:43"]
Kuulostaa ihan siltä että lapsella oli ehkä väärä imuote. Harmi että osaavaa imetysohjausta on niin vaikea saada.
[/quote]
En tiedä imuotteesta, mutta ekan kerran kun vauvan tissille otin, se imaisi nännin vierestä jo niin lujaa että jälki jäi, ennenkuin kerkisin ohjata nänniä suuhun, imi aina lujaa kuin viimeistä päivää.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:36"]
Vasta jälkikäteen minulle sanottiin, että ei olisi saanut aluksi imettää kuin 5min. kerralla, eikä puolta tuntia tai kauemmankin kuten minä tein.
[/quote]
Ei voi olla! Minulle 2001 teroitettiin synnärillä ettei lasta saa ottaa rinnasta irti, päästää kyllä itse. Kahden tunnin lutkuttamisen jälkeen vanhempi kätilö tuli sanomaan, että ruokani on jäähtynyt ja minunkin pitäisi syödä. Mutta tuollaista se oli koko 2kk, lapsi ei koskaan päästänyt tissistä irti. Ekan kuukauden minulla oli pyyhkeenkulma suussa jota purin, kun imetys sattui niin paljon. Imetysote tarkastettiin sekä sairaalassa että neuvolassa (kätilö sielläkin), nännin iho oli ehjä kokoajan ja mitään muutakaan syytä järjettömälle kivulle ei löytynyt. Pettymys oli suuri, kun oppaista ja muualta imetyksestä sai kuvan että se on ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 02:39"]
Lapset olisivat luultavasti kuolleet nälkään. Sitä maitoa kun ei vain tullut, vaikka kuinka yritti.
Itse uutiseen liittyen. Idioottimainen laki. Tulee mieleen juuri sellainen "isoveli valvoo"-mentaliteetti. Minusta lapsen ruokinta, pulloa vai rintaa, on ihan vanhempien (äidin) päätettävissä. Pääasia on se, että lapsi saa ruokaa. Nykypäivänä nuo äidinmaidonkorvikkeet ovat kuitenkin (ainakin Suomessa) laadukkaita.
[/quote]
Korvikkeet eivät ole laadukkaita. Tai yhtä laadukkaita kuin mikä tahansa teollisesti valmistettu einesmoska.
Tosi harmi, kunnollinen ohjaus imuotteen kanssa olisi voinut pelastaa sut kivuilta. Toki imetys sattuu ensimmäisinä päivinä, mutta sen ei kuulu sattua sen jälkeen. Huono imuote voi sattua ja heikentää vauvan saaman maidon määrää.
Mä luulen että tuo edellisen kuvaama tapaus on just perus esimerkki siitä että ei saa tarpeeksi hyvää apua ammattilaisilta ja äidille jää väärä kuva imetyksestä ja tunne ettei "voi imettää". Ikävä kyllä suurin osa keiden kanssa oon puhunut imetyksen hankaluuksista on kokenut jotain samanlaista; huonoja ohjeita, väärää tietoa eikä mitään konkreettista apua. :(
Lapseni olisi pärjännyt hyvin. Imetin 10kk ikään, jolloin siirtyi juomaan nokkamukista. Lapsi sai kerran maitoa tuttipullosta päivän ajan, kun olin leikkauksessa. Tuo päivä olisi varmaan mennyt lusikalla tai hörpyttämälläkin. :)
Älkää lähtekö tuohon tappeluun imetys vs korvike. Harva kieltää imetyksen edut, mutta kukin tyylillään, Suomessa myös pulloruokitut lapset pärjäävät ihan hyvin. Eri asia on kehitysmaissa, joissa lapset sairastuvat, jopa kuolevat, kun korvikejauhe sekoitetaan likaiseen veteen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:52"]
[/quote]
Ei voi olla! Minulle 2001 teroitettiin synnärillä ettei lasta saa ottaa rinnasta irti, päästää kyllä itse. Kahden tunnin lutkuttamisen jälkeen vanhempi kätilö tuli sanomaan, että ruokani on jäähtynyt ja minunkin pitäisi syödä. Mutta tuollaista se oli koko 2kk, lapsi ei koskaan päästänyt tissistä irti. Ekan kuukauden minulla oli pyyhkeenkulma suussa jota purin, kun imetys sattui niin paljon. Imetysote tarkastettiin sekä sairaalassa että neuvolassa (kätilö sielläkin), nännin iho oli ehjä kokoajan ja mitään muutakaan syytä järjettömälle kivulle ei löytynyt. Pettymys oli suuri, kun oppaista ja muualta imetyksestä sai kuvan että se on ihanaa.
[/quote]
Joo, ja syyksi sille että nännit ei kestäneet, sanottiin että kun mä olen niin kauhean vaaleaihoinen, yleensä noin vaaleaihoisilla käy noin... olisivat senkin sanoneet heti eikä sitten kun oli jo myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 02:39"]
Lapset olisivat luultavasti kuolleet nälkään. Sitä maitoa kun ei vain tullut, vaikka kuinka yritti.
Itse uutiseen liittyen. Idioottimainen laki. Tulee mieleen juuri sellainen "isoveli valvoo"-mentaliteetti. Minusta lapsen ruokinta, pulloa vai rintaa, on ihan vanhempien (äidin) päätettävissä. Pääasia on se, että lapsi saa ruokaa. Nykypäivänä nuo äidinmaidonkorvikkeet ovat kuitenkin (ainakin Suomessa) laadukkaita.
[/quote]
Korvikkeet eivät ole laadukkaita. Tai yhtä laadukkaita kuin mikä tahansa teollisesti valmistettu einesmoska.
[/quote]
Kyllä ovat laadukkaita. Imetyissä ja pulloruokituissa lapsissa ei ole eroja.
Tosi harmi, kunnollinen ohjaus imuotteen kanssa olisi voinut pelastaa sut kivuilta. Toki imetys sattuu ensimmäisinä päivinä, mutta sen ei kuulu sattua sen jälkeen. Huono imuote voi sattua ja heikentää vauvan saaman maidon määrää.
Mä luulen että tuo edellisen kuvaama tapaus on just perus esimerkki siitä että ei saa tarpeeksi hyvää apua ammattilaisilta ja äidille jää väärä kuva imetyksestä ja tunne ettei "voi imettää". Ikävä kyllä suurin osa keiden kanssa oon puhunut imetyksen hankaluuksista on kokenut jotain samanlaista; huonoja ohjeita, väärää tietoa eikä mitään konkreettista apua. :(
[/quote]
Kättärin hoitsut oli vauvan imuotteeseen täysin tyytyväisiä, se että tissit meni rikki ja kipu oli kova, piti vaan kestää. Ohjeet oli, että pumppaa, hiero sitruunaa tai hiero jollain karhealla sienellä (se kai olis pitäny tehdä etukäteen, eikä silloin kun veri jo vuosi)
Etukäteen mulla oli se käsitys, että jos maitoa vaan tulee, ja lapsi osaa imeä, ei mitään ongelmaa ole, senkun työntää tissin suuhun ja antaa mennä.
Tätini yritti imettää neljää lastaan niin kauan että nuorimmaisen kohdalla hänen nänninsä meni "poikki" eli irtosi lähes irti (yöks) Tädilläni oli todella isot hinkit, mutta maitoa ei vaan tullut, kaikesta yrittämisestä huolimatta, jokaisen kanssa yritti yhtä kovasti.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Joo, ja syyksi sille että nännit ei kestäneet, sanottiin että kun mä olen niin kauhean vaaleaihoinen, yleensä noin vaaleaihoisilla käy noin... olisivat senkin sanoneet heti eikä sitten kun oli jo myöhäistä.
[/quote]
Tuollaisestakaan en ole kuullut :O
Mulla on jostain syystä aivan käsittämättömän arat nännit suurimman osan aikaa (hormonit vaikuttaa) eikä niihin tunnu auttavan mikään, on kokeiltu. Ja esikoinen oli todella kova imemään, varmaan olisi pysynyt juostessakin nännissä kiinni.
Muuten teille täydellisille imettäjille vihje. Jos haluatte kantaa kortenne kekoon että jo epäonnistuneiden äitien mahdolliset tulevat imetykset onnistuisivat, olkaa mieluummin kannustavia ja ymmärtäväisiä. Ketään ei kannusta yrittämään lisää, jos ongelmista kerrottaessa nälvitään ja kerrotaan että olet tyhmä ja laiska.
[/quote]
Aivan. Kaikki tätänkin ketjuun kirjoittaneet ovat saaneet oikeasti ihan kummallisia ohjeita kätilöiltä ja muilta ammattilaisilta. Ihmettelen miten voi olla noin kirjavaa neuvontaa.
Monella vastasyntyneellä on oikeasti huono imuote, ihan vain siitä syystä koska suu on niin pieni. Huono ote taas sattuu äitiä ja ei stimuloi maidontuotantoa tarpeeksi, eikä huonolla otteella saa tehokkaasti ruokailtua ja vatsaa täyteen. Monesti tuollainen virhe otteessa korjaantuu itsekseenkin kun vauva vähän kasvaa. Valitettavasti ne kivut eivät heti hellitä. :( Vauvaa voi myös yrittää saada haukkaamaan paremmalla otteella. Kun ote on hyvä, vauva imee tehokkaasti ja tyhjentää rintaa, maidontuotanto nousee.
On normaalia, että alussa imetys sattuu, varsinkin esikoisen. On myös normaalia, että vauva asuu rinnalla ja imee niin kovaa ja kauan kuin jaksaa. Puolituntia on ihan normaali imetyksen kesto vastasyntyneellä yhdestä rinnasta. Ei 5 min! Moni vauva olisi alussa rinnalla tuntitolkulla ja myös tämä auttaa maidon nousussa, sekä saa maidon riittämään.
Sitten tulee vielä lisäksi tiheänimunkaudet, joita on oikeasti usein ja paljon! Silloinkin maito riittää kun vaan jaksaa sen kauden ylitse imettää. Maidon määrä nousee taas vastaamaan vauvan tarpeita.
Jos näihin ns. "perusongelmiin" ei saa oikeaa ohjausta ja ongelmat hoidetaan pulloruokinnalla, ei ote korjaannu vaan pullo sekä tutti häiritsevät sitä ja samalla maitomäärä laskee ja lopulta voi tyrehtyä kokonaan.
En ole mikään imetysfanaatikko, jokainen tehköön omat valintansa imetyksen suhteen. Mua vaan lähinnä harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka haliausivat imettää mutta huonon informaation, väärien neuvojen ja puutteellisen ohjauksen takia eivät siinä onnistu vaan imetys tyssää näihin ihan perusjuttuihin. Suurimmalla osalla tännekin kirjottaneilla kuuloistasi olleen ihan perusongelmia. Eri asia on sitten esim. keskoset, halkiovauvat, matalan tonuksen vauvat tai äidin terveydentilaan/hormonitoimintaan liittyvät ongelmat.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:06"]
Vau, aika paljon ongelmia teillä on ollut ottaen huomioon sen että tutkimusten mukaan vain 2% kaikistä äideistä olisi fysiologisesti mahdotonta imettää! Kyllä täällä av:lla on erityistä porukkaa!
[/quote]
Millähän tuo 2% lasketaan?
Minulla esikoisen kohdalla loppui maidontulo seinään vauvn ollessa 2kk iässä, samalla minulla alkoi kuukautiset. Neuvolantäti totesi, että minulla vaan on voimakas hormonitoiminta, ei sille mitään voi (ja tähän uskon enemmän kuin maallikoihin imetysfanaatikkoihin). Mutta onko fysiologisesti mahdotonta imettää, jos maitoa ei tule?
Toisen kerran sairastuin kun lapsi oli reilun kuukauden ja sain lääkkeet joiden kanssa ei saanut imettää. Ne minulle määrättiin naistentautien polilla ja tiedettiin että imetän, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Onko se sitten syy, jos on imettämään liian sairas?