Jos pulloruokinta olisi Suomessa lailla kiellettyä,
miten olisit pärjännyt lastesi vauva-aikana?
*sohaisee muurahaispesää tikulla* ;)
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:44"]
Siinä ei paljon uskomiset auta jos maito ei vain yksinkertaisesti riitä tai imetys ei onnistu. Kokeilin kaikkea mahdollista: pesimistä, imetysteetä, ykkösolutta, imetin rinnoista vuoronperään vaihdellen, sitten vain toisesta useamman kerran, olin paljon iho kontaktissa vauvaan, lypsin rintapumpulla, yritin nopeuttaa herumista toisesta rinnasta ja samalla
helpottaa "suihkutissisyyttä" toisesta rinnasta, yritin suhtautua rintaraivareihin seesteisesti ja stressaantumatta, söin ja join paljon, kysyin apua kahdelta eri neuvolantädiltä eikä kumpikaan osannut auttaa yhtään imetysongelmieni kanssa. Sain myös sairaalassa imetysohjausta ja vauvalleni naureskeltiin jo silloin kun oli niin "hätäinen" tapaus rinnalla. Olen TODELLAKIN googlannut kaiken mahdollisen imetyksestä ja tiedän kyllä mikä on tiheänimunkausi :) Mitä muuta olisin voinut tehdä? Ja kyllä, vauvani olisi varmaankin elossa mutta huutaisi kokoajan nälkäänsä niin kuin teki ensimmäisen kuukauden kun halusin, että täysimetys onnistuu...
[/quote]
Minä myös olen yrittänyt kolmen vauvan kanssa kaikkeni, olen jokaisen kanssa ollut täysin valmistautunut imettämään heitä mahollisimman pitkään. Jokainen teistä, jolla imetys on onnistunut ja kehtaatte väittää että ne jotka eivät imettä eivät vain tiedä tai yritä kunnolla. Olisin onnellinen jos minäkin olisin kaltaisenne. Mutta ei, luoja soi minulle synnyttäjän kohdun mutta ei imettäjän tissejä. Aina saan ne pakkautumaan kyllä maitoa täyteen, mutta siltikin vauvat huutavat nälkäänsä vaikka istun päivät pitkät heitä imettämässä, eikä paino vaaveilla nouse :/
Minäkään en ymmärrä äitejä jotka eivät vain halua imettää. Onhan imettäminen ihanaa ja niin paljon helpompaa kuin pulloruokinta. Mutta en voi näännyttää lapsiani nälkään. Kaikki kolme lastani ovat kuitenkin olleet äärettömän terveitä ja voineet hyvin. Ehkä he ovat saaneet siitä pienestä määrästä rintamaitoa sit ne paljon puhutut vasta-aineet ja muut tarpeelliset :D Niin ja te imettävät äidit, muistakaa kattoo mitä laitatte suuhunne sillä lapsenne saattaa saada ihan liikaa kovia rasvoja ihan siitä tissimaidostanne...jos satuitte tutkimuksen lukemaan kuinka nykyajan äideillä on tissimaidon sisältö heikentynyt, verrattiin alkuperäiskansan maidon laatuun (he kun syövät vain terveellisesti luomu kaviksii ja riistaa ;) ) Me täällä hyvinvoiti yhteiskunnassa kun ei aina ihan niin hyvin syödä, joten jos haluatte oikeasti syöttää lapsellenne hyvää ravintoa niin miettikää mitä sinne suuhun laitatte. Ja mikä tärkeintä opettakaa se sille lapsellekkin sen imetyksen jälkeen, ylipainoisii lapsii ja nuorii on ihan liikaa ja siihen ei vaikuta se annatteko tissii vai korviketta. Siihen vaikuttaa vain ja ainoostaan se mitä siihen ostoskärryyn öysäätte ja miten muutenkin päivänne vietätte.
Hups, takaisin asiaan :D Seuraavan lapsen kohdalla en enää aijo stressata imetyksestä ja potea syyllisyyttä, sillä sitä aiheuttaa kaikki tälläiset keskustelut ja neuvolat ym jotka aina ovat sanoneet että kyllä sitä maitoa tulee jos vaan viittii. Ja paskat, jos ei tuu niin ei tuu vaikka päällä seisos. Viimeksi kun juttelin imetystukihenkilön kanssa, hän oli vihdoin ihminen jos totesi "onko sulla tutkittu et onko sulla maitorauhaskudosta tarpeeks"!!! Miksi kukaan ei näiden 11 vuoden aikana oo koskaan enne sanonu, et näinkin voi olla? Kiitos sille ihanalle ihmiselle, pääsin omantunnontuskistani ja en aijo enää tämän syntyvän nelosen kohdalla masentua mikäli maito jälleen loppuu kesken, vaikka kaikkeni teen et ei loppus!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:17"]
Voi ei, ettekö oikeesti ymmärrä että suurin osa teistä olisi osaavan ja kunnollisen imetysohjauksen avulla voinut imettää?! Ihme joukkomantra "kasvaa ne korvikkeellakin" (joo eli säilyy hengissä, ei se oo lähelläkään yhtä laadukasta kun äidinmaito) "maitoo ei tule koska rv 39 ei rinnat tihku" (no ei sillä ole mitään väliä, kaikilla ei tiputtele ollenkaan raskausaikana ja imetys onnistuu hyvin) jne. Ootteko googlanneet, hakenu apua, ottaneet selvää tiheän imun kausista jne?
Voin kertoo mitä mä arvelen; te ootte luovuttanu heti. Yhdenkin epävarmuuden tullessa kuvioihin ootte heti antaneet korviketta koska ootte jo etukäteen tehneet sen ajatustyön päässänne ja aaneet itsenne uskomaan että korvike on yhtä hyvää ja harva pystyy imettämään. Noh, noi on nykyajan ongelmia noi imetysvaikeudet. Johtuu siitä että nykyään ihmiset suunnittelee mielessään korvikkeen antamista jo ennen kuin vauva on syntynyt. Eivätkä usko itseensä ja kykyynsä imettää.
[/quote]
Korvikkeella ja äidinmaidolla kasvaneiden välillä ei ole mitään merkittäviä eroja, varsinkin kehittyneissä maissa on täysin sama, millä lapsensa ruokkii. Eri asia jossain kehitysmaissa.
Nykyään kaikki ovat tietoisia imetyksestä ja sen onnistumisesta. Tietoa ja tukea on saatavilla, mutta aina se ei vain riitä. En usko, että kukaan suunnittelee korvikkeen antamista, vaan yrittää imettämistä.
[/quote]
Mua kyllä hirvittää ne tutkimukset, joiden mukaan jos lapsella on vahva sukurasitus 1-tyypin diabetekseen niin korvikkeesta saatu lehmänmaitoaltistus voisi nostaa riskiä 1-tyypin diabeteksen puhkeamiselle.
Toki siihen on muitakin syitä oltava, epäillään viruksia ja myös riittämätöntä D-vitamiininsaantia Ja sitten se sukurasite on merkittävä tekijä myös.
Jos minun olisi ollut pakko antaa korviketta, olisin antanut sitä jossa maitoproteiini on pilkottu ja joka sopii lehmänmaidolle allergisille.
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta mun kolme lasta olisivat samalla tavalla hengissä kuin nytkin. Vain esikoinen sai pari kertaa pullosta alkupäivinä, toka ja kolmas ei senkään vertaa. Lehmän maitoa alkoivat juoda suoraan mukista.
Tämä mamma ei siis ole paljoa missään liikkunut lasten vauva-aikoina.
Vaikuttaako se, että imettääkö myös öisin? Minun tietoni mukaan pitää imettää öisin myös, muuten saa maidontulon katkeamaan, eikös? Ainakaan ei ole järkevää, kuin tosi hyvästä syystä korvata yösyöttöä korvikkeella, se on juuri se, miksi maidontulo saattaa loppua.
Perhepeti käyttöön, niin vauva on helppo ruokkia myös yöllä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:40"]
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta mun kolme lasta olisivat samalla tavalla hengissä kuin nytkin. Vain esikoinen sai pari kertaa pullosta alkupäivinä, toka ja kolmas ei senkään vertaa. Lehmän maitoa alkoivat juoda suoraan mukista.
[/quote]
Miten se liikkumiseen vaikutti? :O Ruoka aina mukana, oikeanlämpöisenä?!
Joo, minunkin lapseni olisi ruokittu ihan samalla tavalla kuin ilman lakia. Korvikkeet olisi sitten haettu vaikka ruotsista ja rikottu lakia ihan hyvällä omallatunnolla.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
mä ihmettelen ihan samaa??
itse olen vielä aika "ujo" imettäjä ollut kummankin lapsen kohdalla, eli julkisella paikalla tissit pysyneet hyvin imetyspaidan tms suojassa, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin siis, että ilman vauvaa. Ei mitään tunnin-parin pidempiä eroja vauvasta.
Ihan ok varmaankin, tosin esikoinen olis huutanut pari ekaa päivää nälkäänsä, kun maidonnousussa kesti vähän pidempään.. muita ongelmia ei oo ollut ja kaks lasta olen imettänyt. Mutta mua ei ehkä olis, koska äidillä maidoneritys väheni mua imettäessään.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:42"]
Vaikuttaako se, että imettääkö myös öisin? Minun tietoni mukaan pitää imettää öisin myös, muuten saa maidontulon katkeamaan, eikös? Ainakaan ei ole järkevää, kuin tosi hyvästä syystä korvata yösyöttöä korvikkeella, se on juuri se, miksi maidontulo saattaa loppua.
Perhepeti käyttöön, niin vauva on helppo ruokkia myös yöllä.
[/quote]
meillä ei ainakaan vaikuttanut. Esikoinen lopetti yösyötöt jo tosi pienenä, ei vaikuttanut täysimetykseen. Se ei tietystikään ole hyväksi, jos minkä tahansa syötön kohdalla säännöllisesti korvaa imetyksen korvikkeella. Johtaa siihen, ettei kysyntä ja tarjonta kohtaa.
Perhepedistäkään en itse tykkää. Meillä lapset on imetyksen jälkeen pääsääntöisesti viety takaisin omaan sänkyyn. Riippuen tietysti omasta sen hetkisestä jaksamisesta.
Syöneet rintamaitoa joten ei ongelmaa. Laki esitys on naurettava. Sama jos kieltäisi kansalaisilta yli kahden wc-paperi arkin käytön vessakäynnin yhteydessä.
Kaikki kolme lasta voisivat hienosti. Eivät ole saaneet korviketta.
Mutta totuus on se, että suurin osa kavereistani, joilta "ei ole tullut" maitoa eivät ole tienneet perusasioitakaan imetyksestä eli eivät olleen vaivautuneet selvittämään faktoja asiosita, vaan uskoivat jotain oman äitinsä vanhoja käsityksiä asioista. Homma sitten tyssäsi siihen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin siis, että ilman vauvaa. Ei mitään tunnin-parin pidempiä eroja vauvasta.
[/quote]
ok. Meillä pumppasin omia menoja varten maitoa (kun sitä tuli hyvin). Ja vähän vanhempina, kun söivät kiinteitä, pärjäsivät pidempään jo ilmankin. Korvikkeen antamatta jättäminen ei tuolloin vanhempana ollut mikään periaatteellinen asia, eivät suostuneet sitä enää aloittaa juomaan, ja kun ei ollut pakko, en enää siinä vaiheessa edes tyrkyttänyt.
91
Meidän pikku-keskosina syntyneet olisivat kuolleet nälkään. Eivät oppineet imemään kunnolla eikä maitoakaan tullut kun pari tippaa siinä kohtaa( rv25) eikä se koskaan alkanut koska lasta esivaalit rinnalle koska vietti ensimmäiset 4kk keskoskaapissa
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ok. Meillä pumppasin omia menoja varten maitoa (kun sitä tuli hyvin). Ja vähän vanhempina, kun söivät kiinteitä, pärjäsivät pidempään jo ilmankin. Korvikkeen antamatta jättäminen ei tuolloin vanhempana ollut mikään periaatteellinen asia, eivät suostuneet sitä enää aloittaa juomaan, ja kun ei ollut pakko, en enää siinä vaiheessa edes tyrkyttänyt.
91
[/quote]
Mulla ei ole koskaan ollut pumppua, niin pullotkin jäänyt sitten hommaamatta.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 02:24"]
miten olisit pärjännyt lastesi vauva-aikana?
*sohaisee muurahaispesää tikulla* ;)
[/quote]
Jos pullot ois kiellettyjä, juottaisin korviketta nokkamukista.
Hyvin olisin pärjännyt. Ensimmäinen lapsi kasvoi korvikkeella kun imettäminen oli niin vaikeaa ja kivuliasta enkä tiennyt että siihen saa apua. Olisi sekin onnistunut jos olisi ollut pakko. Kaksi seuraavaa eivät ole saaneet ollenkaan korviketta.
Täältäkin löytyisi kaksi joko kuollutta (ravinnonpuutteeseen) tai erittäin huonosti kehittynyttä lasta. Esikoista imetin muutaman viikon kunnes alkoi saada pullosta. Lopulta ei enää edes huolinut rintaa, kun ei sieltä mitään tullut.
Kuopuksen kohdalla päätin tehdä kaiken toisin. Ostin imetysliivejä ja -paitoja (nehän ne auttaa juu) ja PÄÄTIN imettää. Kuopus oli rinnalla melkein 24/7, imi raukka tolkusti, minä vaan istuin sängyllä ja imetin. Lapsirukka imi ja imi ja mitään ei tissistä saanut. Itki ja imi ja minä söin ja join hyvin ja imetin ja lapsi oli rinnalla ja lutkutti ja mitään ei tullut. Neljän tunnin imetyssession, itkuisen sellaisen, päätteeksi vetäs pullollisen tuttelia ja rauhoittui samantien. Esikoinen itki kun äiti vaan imettää vauvaa ja mies valitti kun en makuuhuoneesta poistu ja epparitikit ei päässeet parantumaan kun istuin niiden päällä ja imetin. Nännit oli täynnä vesirakkuloita ja haavoilla ja minä vaan imetin ja lapsi kuihtui silmissä.
Nyt käytössä korvike ja kaikki ollaan tyytyväsiä :)
Emmehän mekään, jotka olemme istuneet viikkoja 24/7 yrittämässä imetystä (kuten 102) ja se vaan ei ole onnistunu, pilkkaa teitä jotka ovat rintaa voineet vauvalleen antaa. Ilmeisesti teidän imettäjien mielestä vaan ei ole mahdollista et on naisia joilta maitoa ei tule riittävästi lapsen tarpeisiin. Ikävää, että syyllistätte kaikkia jotka eivät anna tissiä koko vauva-aikaa kuten te. Juu, me ollaan paskoja äitejä miks ees teemme lapsia!!?! Moni meistä haluaisi ja on kysynyt neuvoa monelta ja lukenut netistä ym sekä yrittänyt monen vauvan kanssa. Naisia on erilaisia, mäkin voisin kehua et synnytän luomuna ja olen hyvä ponnistamaan, ei tarvii kauaa salissa kärvistellä ja lapset saa aina 10 pistettä johon kuulemma vaikuttaa juurikin se, että en kipulääkkeitä käytä. Ei hyvä äityis ole kiinni siitä antaako tissiä vai ei, jos se vaan ei ole mahdollista. Olen surrut sitä monet kerrat, mutta nyt aijon nauttia vaan vauvasta ja pitää hänet tyytyväisenä. Tissiä saa niin kauan ku vain mahdollista, ja kyllä perhepedissä nukumme ja öisinkin saa tissiä. Edelleen se joka kohta saa neljännen...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:26"]
Se notkahdus voi kertoa siitä, että maito ei riitä enää ainoaksi ravinnoksi. Harva lapsi sitä paitsi on enää pelkällä korvikkeella yli 4-kuisena, sitä ei ainakaan suositella, joten ei ole ihmekään, ettei kasvukäyrässä näy notkahduksia.
Nykyään on yhä enemmän näyttöä siitä, että puolen vuoden täysimetys lisää riskiä lapsen anemiaan, juuri luin tästä Nature-tiedelehdestä. Lastenlääkäritkään eivät suosittele Suomessa puolen vuoden täysimetystä.
[/quote]
Meidän kaksospojat (ne eri kokoiset) sai keskosina tissimaitoa, mun ja vierasta, ja saivat sitten myös korvikettakin, minä kun en pystynyt imettämään kuin 2-3 kk. Kiinteitä ruokia alettiin antamaan 3kk. Silti että pojat sai samat ruuat aina, toisella tuli kasvunotkahdus n. 6kk vanhana (korjattu ikä 4kk) toiselle pojalle ei tullut, ruuan määrä ei sitä selitä. Toiset vaan kasvaa erilailla kuin toiset.