Säilyiskö huomenna ostettu lohifile sunnuntaihin?
Juuu, tiedän että eiköhän säily mutta olen supertarkka tiettyjen ruoka-ainesten tuoreuden suhteen ja esim kalasta on joku huono kokemus etä haiskahtanut heti ostopäivänäkin:/
Kommentit (18)
Kyllä säilyy, mikäli ei kylmäketju katkea. Ole siinä tarkkana.
Ihmiset on niin säälittäviä nykyään; "voinko käyttää eilen parasta ennen olleen maidon..??" vittu haloo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ne parasta ennen, viimeinen käyttöpäivä, yms on niiin naurettavia.. Ennen ei mm. tarvinnut vkp:tä pakattuihin vihanneksiin, tai parasta ennen jätskipakkauksiin jne, koska ne varmasti tuli käyttettyä ajoissa/aistit kertoi onko ne vielä hyviä.. Mutta nykyään ollaan hysteerisiä ja skitso oiva-täti riehuu, kun jonkun kengät on pukkarin lattialla niin norsunvittu-naamat viuhuu... Ristikontaminaatio saastuttaa koko maailman, ja ´sit kaikki kuolee..................................... Voi hevonvitunpersesaatana... :(
Kyllä säilyy. Onhan hermoheikkoa porukkaa taas täällä ;) Siis tarkoitan osaa vastaajista.
Kalan tuoreuden tarkastamiseen löytynee ohjeita netistä. Eli jos ostat irtotiskistä, niin näet onko kala tuoretta vai ei. Valmispakatussa (vakuumi?) kalassa taas on päiväys ja kyllä siihen voi luottaa (laatu ei tosin aina ole niin hyvää muuten, kala voi tuntua limaiselta). Kaupan itse pakkaamat on yleensä olleen hyviä ja tuoreita ja niissäkin päiväys.
Kannattaa myös kysyä siltä myyjältä kalatiskillä, että milloin kala on tullut ja koska kalastettu. Myyjä osaa sanoa heti miten pitkään lohi säilyy, saat mielenrauhan itsellesi ainakin.
Jos on supertarkka, kannattaa mainita myyjälle tekevänsä sushia. Sitten saa rehellisen vastauksen, mikäli myyjä osaa asiansa..
Lisäys kahdeksikolta, samat fileet ne todennäköisesti sunnuntainakin siellä tiskillä ovat.
No varmasti on. Mutta kelvotonta kalaahan monet kalatiskitkin myyvät. Onhan näitä tutkittu vaikka kuinka paljon. Ostaisin ennemmin vakuumipakattua. Jotkut kaupat tyhjentää ne vakuumit kalatiskille. Ja ne tiskien tuoreuspäivämäärillähän ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Että näin.
10:lle sen verran, että juuri ton takia sanoin, että tuoretiskillä voi tarkistuttaa kalan tuoreuden. En muista enää mitä ne kriteerit on, sen takia ehdotin netistä etsittäviä ohjeita. Mutta kyllä järjestäen meillä tuoretiskiltä ostettu kala ja kaupan pakkaama on ollut parempaa ja tuoreemman oloista kuin vakuumipakattu limakala.
No kuinkahan moni myyjä myöntäisi myyvänsä vanhaa kalaa kun käskettiin kysyä myyjältä?!
Mulle yritti kauppias itse myydä tiskistään kalaa jo alkuviikosta/puolenvälin tienoilla vaikka olin laittamassa sitä ruoaksi vasta viikonloppuna.
Hei haloo!
On ikävää, että sinulle on sattunut epärehellinen kauppias. Niillä tuoretiskin myyjillä on kuitenkin velvollisuus taata sen kalan tuoreus ja siitä pitäis jotain dokumenttiakin olla koska kala on kalastettu. Nämä päivämäärät lukee myös usein taulussa tiskin takana. Myyjä/ kauppias ottaa ison riskin valehdellessaan kalan tuoreudesta, mutta itse olen ollut siellä tiskin toisella puolella myymässä ja ikävä kyllä yksi tällainen tyyppi tuli itselläkin vastaan. Ei se kuitenkaan mikään sääntö ole, että valehdellaan päivämäärä myynnin lisäämiseksi, päinvastoin!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:56"]
On ikävää, että sinulle on sattunut epärehellinen kauppias. Niillä tuoretiskin myyjillä on kuitenkin velvollisuus taata sen kalan tuoreus ja siitä pitäis jotain dokumenttiakin olla koska kala on kalastettu. Nämä päivämäärät lukee myös usein taulussa tiskin takana. Myyjä/ kauppias ottaa ison riskin valehdellessaan kalan tuoreudesta, mutta itse olen ollut siellä tiskin toisella puolella myymässä ja ikävä kyllä yksi tällainen tyyppi tuli itselläkin vastaan. Ei se kuitenkaan mikään sääntö ole, että valehdellaan päivämäärä myynnin lisäämiseksi, päinvastoin!
[/quote]Sinä siis kehtaisit suoraan sanoa asiakkaalle myyväsi niin vanhaa kalaa, ettei sitä voi säästää enää huomiseen vaan täytyy tehdä ruoaksi heti?
Tuota noin.... mikä tässä nyt on niin kummallista että siellä palvelutiskillä porukka saattaa olla jopa rehellistä. Mun työskavereista ainakin ihan jokainen oli (paitsi se yksi mulkku). Ei siellä olis kukaan ottanut sitä riskiä,että asiakas sairastuu, nostaa asiasta metelin ja joku olis saattanut saada potkut. Vanhaa kalaa ei myyty, jos se oli siinä hilkulla, se meni roskiin, näin yksinkertaista.
Ei kannata kaupasta kalaa ostaa, pääsääntöisesti vanhaa, ei tuoreen makua, harvoin tulee erehdyttyä ostamaan, korkeintaan silloin, kun jostain syystä ei ole itse saanut pyydettyä. Ja se on ei ole usein. Onneksi itse tulee kalastettua kalat omaan tarpeeseen, aina tuoretta siikaa, haukea, taimenta, ahventa jne.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:04"]
Ihmiset on niin säälittäviä nykyään; "voinko käyttää eilen parasta ennen olleen maidon..??" vittu haloo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ne parasta ennen, viimeinen käyttöpäivä, yms on niiin naurettavia.. Ennen ei mm. tarvinnut vkp:tä pakattuihin vihanneksiin, tai parasta ennen jätskipakkauksiin jne, koska ne varmasti tuli käyttettyä ajoissa/aistit kertoi onko ne vielä hyviä.. Mutta nykyään ollaan hysteerisiä ja skitso oiva-täti riehuu, kun jonkun kengät on pukkarin lattialla niin norsunvittu-naamat viuhuu... Ristikontaminaatio saastuttaa koko maailman, ja ´sit kaikki kuolee..................................... Voi hevonvitunpersesaatana... :(
[/quote] Tais lähtee vähän lapasesta....
Säilyy, jos ei ole vanhaa jo ostettaessa.