Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäidit kuvittelevat olevansa ammattilaisia valokuvaajia ostettuaan järkkärin?

Vierailija
06.10.2026 |

Valokuvaus se ja se, photography se ja se. Miten ihmeessä niin moni kehtaa perustaa valokuvausfirman lähinnä vauvakuvausta varten ilman minkäänlaista koulutusta? Ei kunnon kamera tee kuvaajaa. Itselläni ei millään riittäsi pokka. Onko vastaavaa ilmiötä partureilla? Perustetaanko pikkukampaamoita, saksethan on helppo ostaa ja omien hiusten leikkaamisen kohteena olemisesta on runsaasti kokemusta. Kertokaapa ajatuksenne, "valokuvaajat"

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla olleena jonkilainen koulutus pitäisi olla. Valokuvaajan persoona vaikuttaa, sillä pääsee pitkälle. 

Vierailija
2/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että se kamerakaan ei ole kunnollinen vaan joku Canon. Taiteellisuus vaatii työtä, koska se on itsensä mielenmaisemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella saa yhtä hyviä kuvia

Vierailija
4/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se redditpostaaja joka kiukutteli vauvakuvauksen hintaa? Maksa vaan se kiltisti, vaimokin pysyy tyytyväisenä.

Vierailija
5/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko ap olla itse valokuvaaja? Työn laatuhan sen määrittelee onko töitä ja kysyntää.

Vierailija
6/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin 4 vuotta sitten järkkärin ja olen ottanut yli 10000 kuvaa. Ja olen kehittynyt, nyt mm ylen sääkuvissa ja muutaman kerran maikkarillakin, näkyy sääkuviani. Onpa pari kertaa ihan illan pääuutisten kuvaksikin päässyt. Eihän se ole kuin räpsiä. Ei oikeaa lainkaan.

Vierailija
7/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Suomessa voi perustaa yrityksen kuka tahansa. Useimmille aloille ei vaadita koulutusta ja monet kopioi häpeämättä toisten ideat. 

Omasta mielestään kuvaajat on varmaan itseopiskelleita ammattilaisia. Mutta voihan joku itseopiskellutkin olla pätevämpi kuin jonkun valokuvauskurssin käynyt. Niitäkin on monen tasoisia. Luuletko että kaikilla hyvinvointi ja fitnesvalmentajilla on koulutus? Ja mitä näitä kaikkia nykyään on. Verkkokurssikoulutuksessakin vaan rahankiilto silmissä houkutellaan vetäseen joku kurssi lonkalta. Ei tarvi olla täydellinen, ei osata jne. Sama systeemi.

Vierailija
8/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin 4 vuotta sitten järkkärin ja olen ottanut yli 10000 kuvaa. Ja olen kehittynyt, nyt mm ylen sääkuvissa ja muutaman kerran maikkarillakin, näkyy sääkuviani. Onpa pari kertaa ihan illan pääuutisten kuvaksikin päässyt. Eihän se ole kuin räpsiä. Ei oikeaa lainkaan.

Joo ala myydä hääkuvauksia. Varmaan on asiakkaat tyytyväisiä. Oikein maikkarilla ollut🦧

Vierailija
9/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalla olleena jonkilainen koulutus pitäisi olla. Valokuvaajan persoona vaikuttaa, sillä pääsee pitkälle. 

Joo tyrkyt pärjää ja ne jotka kestää jälkihäpeän. Todellinen ammattilainen ei alennu tällaiseen. Pitää osata myös opastaa kuvattavien asentoja ja ilmeitä. Ei pelkästään mää oon hyvä tyyppi räps, räps kauaa pärjää.

Vierailija
10/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti säilytät kuviasi jollain fyysisellä tallennusvälineellä etkä täytä datakeskuksia turhanpäiväisillä räpsyilläsi.

Vierailija
11/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuohon ryhtyä omalla harrastuneisuudella ihan hyvin. Käsittely pitää hallita kuvauksen lisäksi. Alkuinvestointi on hintavahko, koska hyvät objektiivit vaaditaan hyviin kuviin. Kuvien laadusta varmaan riippuu tuleeko asiakkaita. 

Vierailija
12/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö mielisairaudesta vai vain tyhmyydestä? Onko joku ”kotiäiti” nyt perustanut valokuvaamon, vai mitä haluat sanoa? Mitenkäs itse - kuvitteletko ruokaa laittaessasi olevasi ammattikokki vai mikä oikein luulet olevasi kun käytät hellaa?

Vierailija
13/12 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti säilytät kuviasi jollain fyysisellä tallennusvälineellä etkä täytä datakeskuksia turhanpäiväisillä räpsyilläsi.

Kuvia ei säilytetä datakeskuksissa, ne on laskentatehoa tekoälylle. Tekoäly ei liity tavallisiin kuviin millään lailla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi