Kukaan päässyt eroon aikuisiän aknesta?
Miten? Olen nyt kymmenen vuotta kärvistellyt tämän ihoni kanssa (antibioottikuuri ja voiteet kokeiltu, pillereitä en voi käyttää) ja nyt saa riittää! Onko joku teistä saanut aknen parannettua aikuisiällä?
Kommentit (46)
Käytkö kasvohoidoissa ihonpuhdistuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri itse löytänyt toimivan kotihoidon hormonaalisiin finneihin jotka kiusaavat leuassa. Käytän Vichyn Normaderm Phytosolution Double-Correction Daily Care rasvaa sekä Vichy Normaderm Phytosolution Intensive Purifying Gel puhdistusgeeliä yhdessä. Lisäksi juon 2xpäivässä (aamulla ja illalla) kupillisen Marokon mintusta tehtyä teetä (spearmint) jonka on tieteellisesti todistettu alentavan androgeeni hormooneja. Hitaasti hyvä tulee ja nyt 3-4kkkk jälkeen ne kauheat, kipeät ihonalaiset jätti finnit ovat historiaa ja ihoni pääsee rauhassa parantumaan. Ja ikää minulla lähes 40v ja en käytä e-pillereitä. Finnejä vielä tulee muutamia edelleen mutta ovat pieniä valkopäisiä jotka ovat ihon pinnalla ja ne voi puristaa helposti pois. Teininä minulla ei ollut aknea mutta tämä aikuisiän hormoni-akne jotain kauheaa. Etsin todella pitkään ratkaisua ongelmaani ja olen todella tyytyväinen että tämä toimii minulla.
https://www.plantagen.fi/minttu-%C3%B810.5-cm-vihrea-510692.html
Nuo kasvaa hyvin pihallakin, joten kasvata ne luomusti itse:-)
Älä kerää syksyllä koko puskaa talteen, vaan aina pari isompaa lehdykkää kasvista ja jätä loput kasvamaan.
Itse kärsin aknesta nelikymppiseksi asti. Löysin avun otsonoiduista öljyistä. Käytin otsonoitua oliiviöljyä (löytyy muitakin öljyjä ja voiteita) ensin jopa kolme kertaa päivässä, ja vähensin ihon kunnon mukaan. Tuloksia näkyi hyvin nopeasti.
Olisiko siitä jotain neljä tai viisi vuotta, kun aloitin, ja nykyään tarvitsen voidetta vain hyvin harvoin. Ihoni parani, näppylöitä on enää harvoin, ja niihin käytän heti tuota otsonivoidetta.
Oli ihanaa ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden (aknen takia nuorena aloitin meikin käytön) olla ulkona ja ihmisten ilmoilla ilman meikkivoidetta ja puuteria, tai muita peiteaineita. Kesät ovat ihania, kun ei tarvitse pelätä ja hävetä ihoaan jos joku näkee. Kun meikeistä pääsin, en käytä enää juurikaan, on ihanaa olla "omalla ihollaan", joka on nyt normaali. Aivan uusi elämä alkoi.
Kokeile ihmeessä! Otsoni tappaa mikrobeja, ja sitä käytetään mm. ihon muidenkin infektioiden hoitoon, itse käytän esim. myös hyönteisten pistoihin tai nokkosen polttamiin.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö liikaa töitä? Pidätkö vapaapäiviä?
En saanut tähän vastausta, mutta kun itse lakkasin tekemästä yöhön asti töitä ja aloin pitää viikonloppuja vapaina, ihokin alkoi parantua.
Hormoniehkäisyn lopettamisesta alkanut aikuisiän akne ei parantunut itselläni antibiooteilla eikä voidemaisilla lääkityksillä, vaan lopulta roaccutan-kuurilla (tai taisi olla korvaava vastaava tuote). Itselläni ei aiheuttanut mitään erityisen pahoja sivuoireita, hiukset tarvi pestä vain kerran viikossa ja jonkin verran oli nivelkipuja ja silmien kuivumista. Kannatti kyllä, sillä akne on nyt pysynyt poissa nelisen vuotta.
Oheen suosittelen esim Dermalogican ihonpuhdistuksia kosmetologilla sekä saman merkin kuorintaa ja naamioita. Päivittäisessä ihonhoidossa käytän lähinnä luonnonkosmetiikkaa kuten arganöljyä, sekä esim Vichyn meikkivoiteita satunnaisesti, sekä mineraalimeikkejä.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla tuo kunnon lääkekuuri, harmittaa että lykkäsin sitä sivuoireiden pelossa niin että joitain arpia ehti muodostua poskiin, ja niihin jäi hieman punoitusta.
Sokeri pois niin iho parantuu kummasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut tähän vastausta, mutta kun itse lakkasin tekemästä yöhön asti töitä ja aloin pitää viikonloppuja vapaina, ihokin alkoi parantua.
En tee eikä ole myöskään stressiä! Koronan takia vähentynyt työt.
En ole päässyt eroon ja ikää 40v. Vehnän pois jättö auttoi paljon. Samoin aurinko auttaa, nyt lähes puhdas naama, mutta kyllä se taas syksyllä lähtee kukkimaan :(
Mä oon syönyt aikanaan useita antibioottikuureja ja kaksi roaccutan kuuria. Näiden jälkeen iho pysyi ok kunnossa pitkään e-pillereillä, mutta lapsen syntymän jälkeen halusin jättää pillerit pois. En millään halunnut uskoa, että akneni johtuisi ruokavaliostani, mutta kun aloitin vähähiilihydraattisen laihdutuskuurin ja jätin ylimääräisen maidon juonnin sekä herkut minimoin, niin iho oli täydellinen. Syön rahkoja, juustoja maltilla ja maitoa käytän kahvissa, mutta en esim. enää juo ruualla maitoa.
Pakko se on nykyään myöntää, että ihon kuntoon vaikuttaa merkittävästi ruokavalio. Nuorena käytin aivan liian voimakkaita ihonhoitotuotteita akneeni ja sain vain pahennettua ongelmaa. Sen takia pitkään vältin ihon liiallista hoitoa, ja käytin vain hyvän merkin hoitovoiteita. Nykyään hoidan ihoa korealaisen ihonhoitorutiinin (sis. kaksoispuhdistuksen) mukaan, ja iho pysyy yllättävän hyvässä kunnossa.
Söin e-pillereitä ikävuodet 20-42, akne pysyi poissa. Jouduin lopettamaan aurallisen migreenin ja korkean verenpaineen takia ja siirtymään minipillereihin.
Naama puhkesi samaan kukkaan kuin teininä, leukaan erityisesti työntyi vieri viereen valkopäitä ja syviä, kipeitä ontelofinnejä. Apu löytyi teepuusaippuasta ja kamomilla-sheavoi-ihovoiteesta. Lisänä ACO:n Spot away voide kun finni uhkaa nousta ja sinkkitabletit sisäisesti. Näillä pärjään ihan mukavasti :)
Vierailija kirjoitti:
Jätin lehmänmaitotuotteet pois, lisäksi vähägluteeniton ja vähäsokerinen ruokavalio. Olen lisäänyt kalaöljyn ja pähkinöiden määrää ruokavaliossa. Ei ole aikoihin ollut ensimmäistäkään finniä.
Näin on.. Maidon, viljat ja sokerin kun jättää pois ruokavaliosta niin ihon laatu paranee! Minulla on tutkittu maitoallergiaa aikuisiällä, enkä virallisesti ole allerginen maidolle. Mutta aina jos syön pienenkin määrän maitotuotteita, niin kasvoihin tulee järkyttävän kipeitä finnejä. (IGG-yliherkkyys maidolle ja vehnälle löytyi funktionaalisella ravintoneuvojalla n.5 vuotta sitten, ja ruokavalio on ollut siitä lähtien lähes maidoton ja gluteeniton) Ja maitosuklaa on yksi pahimpia finnin aiheuttajia, senkin olen vaihtanut tummaan/raakasuklaaseen.
En ymmärrä, miksi lääkärit eivät kiinnitä enemmän huomiota ruokavalioon aknen hoidossa.. Varmaan siksi, kun joutuvat mainostamaan ”virallista” maito-leipä-rypsiöljy- rasvattomat tuotteet ruokavaliota..🤨 Suoliston kunto heijastuu ihoon, ja näitä THL:n ravitsemussuosituksia noudattamalla saa kyllä helposti suoliston ja ihon huonoon kuntoon..
Ruokavalio tärkein lääke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin lehmänmaitotuotteet pois, lisäksi vähägluteeniton ja vähäsokerinen ruokavalio. Olen lisäänyt kalaöljyn ja pähkinöiden määrää ruokavaliossa. Ei ole aikoihin ollut ensimmäistäkään finniä.
Näin on.. Maidon, viljat ja sokerin kun jättää pois ruokavaliosta niin ihon laatu paranee! Minulla on tutkittu maitoallergiaa aikuisiällä, enkä virallisesti ole allerginen maidolle. Mutta aina jos syön pienenkin määrän maitotuotteita, niin kasvoihin tulee järkyttävän kipeitä finnejä. (IGG-yliherkkyys maidolle ja vehnälle löytyi funktionaalisella ravintoneuvojalla n.5 vuotta sitten, ja ruokavalio on ollut siitä lähtien lähes maidoton ja gluteeniton) Ja maitosuklaa on yksi pahimpia finnin aiheuttajia, senkin olen vaihtanut tummaan/raakasuklaaseen.
En ymmärrä, miksi lääkärit eivät kiinnitä enemmän huomiota ruokavalioon aknen hoidossa.. Varmaan siksi, kun joutuvat mainostamaan ”virallista” maito-leipä-rypsiöljy- rasvattomat tuotteet ruokavaliota..🤨 Suoliston kunto heijastuu ihoon, ja näitä THL:n ravitsemussuosituksia noudattamalla saa kyllä helposti suoliston ja ihon huonoon kuntoon..
Minun piti vaihtaa suolistovaivojen takia ruokavalio lähelle ketoa. Finnit ja muut iho-ongelmat, mukaanlukien hormonaaliset jättimäiset ja jumalattoman kipeät aknefinnit naamassa, kaulassa, rintakehässä ja selässä hävisivät. Yritin sitten siedättää 2 vuoden tiukan ruokavalion jälkeen itseäni takaisin mm. sokeriin ja satunnaisiin viljoihin. Avot, heti tulivat kaikki ongelmat takaisin.
Suolisto on todellakin aivan valtava tekijä ihmisen terveydessä. Toisilla vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla koko hyvinvointi, sekä fyysinen että psyykkinen, on TÄYSIN riippuvainen siitä, missä kunnossa suolistoni ja vatsani ovat, eli mitä syön.
Joskus harmittaa, että olisi ihanaa olla ihminen, joka voi syödä mitä tahansa ja miettiä ruokavaliot tyyliin "Tässä viikolla meksikolaista, ensi viikolla kiinalaista, ostan lohen ja syön sitä pottujen ja pastan kanssa seuraavan viikon" jne. Jos haluan pysyä terveenä, minun pitää syödä keto-ruokavaliota mahdollisimman puhtaasti. Suurin osa myytävästä ruoasta jää kauppaan, koska se sairastuttaa minut.
Pillereillä pysyi pois, muuten ei. No, en jaksa niin välittää enää nelikymppisenä. Kullakin murheensa, näpyt on sieltä pienimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri itse löytänyt toimivan kotihoidon hormonaalisiin finneihin jotka kiusaavat leuassa. Käytän Vichyn Normaderm Phytosolution Double-Correction Daily Care rasvaa sekä Vichy Normaderm Phytosolution Intensive Purifying Gel puhdistusgeeliä yhdessä. Lisäksi juon 2xpäivässä (aamulla ja illalla) kupillisen Marokon mintusta tehtyä teetä (spearmint) jonka on tieteellisesti todistettu alentavan androgeeni hormooneja. Hitaasti hyvä tulee ja nyt 3-4kkkk jälkeen ne kauheat, kipeät ihonalaiset jätti finnit ovat historiaa ja ihoni pääsee rauhassa parantumaan. Ja ikää minulla lähes 40v ja en käytä e-pillereitä. Finnejä vielä tulee muutamia edelleen mutta ovat pieniä valkopäisiä jotka ovat ihon pinnalla ja ne voi puristaa helposti pois. Teininä minulla ei ollut aknea mutta tämä aikuisiän hormoni-akne jotain kauheaa. Etsin todella pitkään ratkaisua ongelmaani ja olen todella tyytyväinen että tämä toimii minulla.
Olen todella onnellinen puolestasi! Minulla on ollut samanlainen aikuisiän hormonaalinen akne, niin kipeitä valtavia finnejä, että koko leukaa särkee.
Minä löysin myös auttavat tuotteet, mutta vasta n. kuukauden kokemus, joten vielä en täysin uskalla tuulettaa. Puhdistan kasvot Saaren taika -merkin teepuusaippualla, kasvovesi cliniquen 2, kosteusvoide LV:n, paikallishoitona finnin päälle Medik8 blemish sos. Kummallinen setti, mutta pitkällisten kokeilujen jälkeen nämä tuntuvat toimivan minulla! Varsinkin tuo Medik8 on ihmeaine.
Kokeile Bion-merkin itsehoitotuotteita ja kosmetologin hoitoja, mm. Happokuorinnat.
Ruokavalio tärkein lääke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, aivan itkettää miten kauan turhaan taistelin paiseiden kanssa kun niin pienellä vaivalla sai ne katoamaan. Olo on muutenkin parempi ja paino on tippunut kuin itsestään. Maitotuotteet olivat minulle selkeästi se pahin. Gluteenia syön silloin tällöin, en ole täysin ehdoton sen suhteen. Pieni määrä menee. Ihanaa että nykyisin ei tarvitse yrittää meikata mitään piiloon, koska ei ole piilotettavaa. Joskus tummat silmänaluset vain.
Tätä tuskin täällä saa sanoa mutta itselläni auttoi kannabis, syytä en tosin tiedä.
Kärsin aikuisiän aknesta 15vuotta, koko kroppa ja naama. Ihan järkyttävää. Olin tosi roa/isotretinoiini vastainen kunnes taivuin aloittamaan kuurin. Onneksi. Isotretinoin pelasti ihoni, järkyttäviä arpia olen hoitanut laserilla, mikroneulauksella sekä pitkäjänteisellä tretinoiinin käytöllä. Olisinpa aloittanut roan heti aknen alussa. Sivuvaikutuksista pelotellaan, itsellä vain kuivat huulet ja rasvoittumattomat hiukset. Edes auringolle en ollut niin herkkä. Mieliala peloitteluista huolimatta päin vastoin parani kuurilla, kun iho kirkastui ja akne hävisi. Hiuksia ei lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri pois niin iho parantuu kummasti
Mulle kertoi muuan kaveri kauan sitten, et kurkkusalaatissa on jotakin, josta hänen poikalapselle tuli patteja. Kukaan ei selvittänyt mitä se oli, mut sen jälkeen en ole ottanut koskaan. Rasilisen luomuhapankaali maistuu melkein samalle eikä omakasvattamista kurkuista ainakaan mitään tule - niitähän voi sekoittaakin:-)
https://www.foodie.fi/entry/herkkumaa-8-5kg-kurkkusalaatti/6410840055278
Luepa vasiten, mitä kaikkee niissä voi olla...^