Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatko lapsesi kokkaamaan ja syömään muutakin kuin perinteistä

Vierailija
11.06.2013 |

Muusia ja jauhelihaa, makkarakastiketta tai vielä kauheampi valmisruokia.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei itsekään haluta syödä jatkuvasti "perinteistä kotiruokaa", eikä sitä syötetä lapsillekaan. Eineksiä ei syödä koskaan. Meillä on erittäin vaihteleva ruokavalio ja kokeillaan uusia ruokia koko ajan.

Vierailija
2/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapseni elämää varten. Miten noloa on, jos ei aikuisena osaa syödä nauhapastaa tai rapua tai hummeria. Samalla yritän opettaa heidät pienestä pitäen eri makuihin ja eri kulttuurien ruokaan. Ulkomaan matkoilla tämä on helpointa.

Samoin olen vienyt lapset pienestä pitäen ravintolaan. Oppivat miltä puolelta ruoka tarjoillaan, miten laittaa serveetti ja missä järjestyksessä eri ruokavälineet menevät.

Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa elämään tulevaisuutta varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tehdään ja syödään normaalia tylsää kotiruokaa, mutta välillä etsin myös jonkun kivan erilaisen reseptin, jonka väännän 9 ja 12 vuotiaiden tyttöjeni kanssa. Tytöt osaavat tehdä jo vaikka mitä ruokia, vappuna tekivät kahdestaan kaksi voileipäkakkua. Ostan myös joskus eineksiä hyvillä mielin ja ne uppoavat mainiosti myös.

Välillä käydään syömässä erilaisissa ravintoloissa, viimeksi Nepalilaisessa. Kaikki kolme lasta, myös nuorin 6 v, tykkää syödä erilaisia ruokia.

Vierailija
4/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opeta. Ruoka on ravintoa, siitä tulee pula 20 vuodessa, joten opetan kasvattamaan itse ruokansa ja pärjäämään ihan suomalaisilla raaka-aineilla. Ekana kuolee nälkään ne, jotka ei tunnista perunaa.

Vierailija
5/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään ja kokataan yhdessä perinteistä ruokaa, mutta siis kaikkea, lanttua,perunaa,porkkanaa,tomaattia,jne ja kaikkia lihoja. monipuolista suomalaista ruokaa

Vierailija
6/24 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä noista mitään, mutta opetan. Näen, että terveellisen ruoan kokkastaito on yksi tärkeimmistä opeista hyvän elämän kannalta.

Vierailija
7/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille mitkään valmissapuskat eivät todellakaan ole sitä perinteistä kotiruokaa. Meillä syödään monipuolisesti, ja haluan lastenkin oppivan tekemään monenlaisia ruokalajeja. Tekevät sitä mistä itse tykkäävät. Ja se on kyllä aika usein jauheliha- tai makkarakastiketta ja muusia. :D Onneksi sentään tykkäävät salaatista. ;)

Vierailija
8/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska meidän taloudessa mies tekee aina ruuan. Eikä se ole kovin monipuolista vaan päinvastoin. Jos jotakin lapset oppivat niin ainakin sen, että kalasta on moneksi (koko perhe kalastaa ja ruokana on aika usein kalaa).

Vierailija
9/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mitä vikaa on jauhelihassa ja muussissa? Just tänäänkin tein jauhelihasta mureketta, jossa oli valkosipulia, punasipulia, fetaa ja paprikaa sekä yrttejä mausteena. Syötiin sitä sitten salaatin ja uusien perunoiden kanssa. Mun mielestä oikein hyvää ja terveellistä ruokaa.

Vierailija
10/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 01:36"]

Häh? Mitä vikaa on jauhelihassa ja muussissa? Just tänäänkin tein jauhelihasta mureketta, jossa oli valkosipulia, punasipulia, fetaa ja paprikaa sekä yrttejä mausteena. Syötiin sitä sitten salaatin ja uusien perunoiden kanssa. Mun mielestä oikein hyvää ja terveellistä ruokaa.

[/quote]

Punainen liha nyt ei váin ole kovin terveellistä. Teillä varmaan perunakin on kasvis?

Vierailija
11/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset syövät terveellisesti eli perinneruokia vuodenaikojen mukaan. Käytämme mahdollisimman vähän riisiä, ulkomaalaisia vihanneksia ja hedelmiä sekä erilaisia eksoottisia lisukkeita. Soijakastike on yksi esimerkki siitä, mitä ihminen ei oikeasti ruokaansa tarvitse.

Vierailija
12/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään perinteisten lisäksi aasialaisia ruokia. Olemme mieheni kanssa saaneet siitä yhteisen harrastuksen ja laitamme sen aina yhdessä vaikka muuten teemne perinteiset erikseen. 

Vierailija
13/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän keittiössä tuoksuu Suomi, Aasia ja Välimeri. Ei kuitenkaan suomalainen perinnemättö vaan pohjoisen ruokakulttuurimme parhaat palat. Lapsetkin oppivat, että maailma on kaikille auki, kun tänään on nasi gorengia, huomenna moussakaa ja ylihuomenna hernekeittoa.

Vierailija
14/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 22:50"]

Muusia ja jauhelihaa, makkarakastiketta tai vielä kauheampi valmisruokia.

[/quote]

Ei tietenkään. Vain sinun lapset osaa syödä oliiveja ja sushia ja muut vain lappaa sipsejä ja ahtaa pitsoja naamaansa.

(olenkohan ollut liian kauan täällä, kun alkaa tympimään nämä samat aloitukset päivästä toiseen)

Vierailija
15/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 07:08"]

Meillä lapset syövät terveellisesti eli perinneruokia vuodenaikojen mukaan. Käytämme mahdollisimman vähän riisiä, ulkomaalaisia vihanneksia ja hedelmiä sekä erilaisia eksoottisia lisukkeita. Soijakastike on yksi esimerkki siitä, mitä ihminen ei oikeasti ruokaansa tarvitse.

[/quote]

On aivan ihanaa saada käyttää paljon sellaisia aineita, joita "ei oikeasti ruokaansa tarvitse". Yrttejä, pippureita, viiniä jjne.

Vierailija
16/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään mitä milloinkin. Joskus laitetaan yhdessä sushia, useammin kersat ottaa itse nuudelia kaapista ja kaataa sekaan vettä vedenkeittimestä. Välillä maistuu kaupan pinaattiletut, joskus grillataan epäterveellistä punaista lihaa ja terveellistä kotimaista tomaattia epäekologisesti ulkomailta kuljetetun halloumin kanssa. Ei sitä joka päivä jaksa/ehdi/viitsi ihmeitä vääntää, haetaan intialaisesta take-awayta ja kiehautetaan kinuskikastike jätskin kaveriksi. Normaalia arkea, jota ei ruokahifistely täytä kuin joskus juhlapäivinä.

Vierailija
17/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 22:53"]

Me ei itsekään haluta syödä jatkuvasti "perinteistä kotiruokaa", eikä sitä syötetä lapsillekaan. Eineksiä ei syödä koskaan. Meillä on erittäin vaihteleva ruokavalio ja kokeillaan uusia ruokia koko ajan.

[/quote]

Samoin. Tuolla ollaan menty siitä lähtien kun lapset on olleet vauvaikäisiä ja totutelleet normiruokaan, kuopuskin aloitti 10kk iässä graavilohella.... nyt 11v on edelleen hulluna kalaan kaikissa muodoissaan.

Viikolla syödään perinteisempää (eilen kesäkeittoa, tänään ravioli burro&salviaa) ja viikonloppuisin tehdään (monen mielestä) eksoottisempaa: viime viikonloppuna gazpacho keittoa ja picanha lihaa espanjalaisen perunasalaatin kanssa. Eli kylmää tomaattikeittoa, lihaa ja perunaa suomeksi:D Tavallista ruokaa vähän eritavalla maustettuna.

Ensi viikonloppuna teen vitello tonnatoa mikä on koko perheen herkku; odotellaan jo kovasti lomamatkaa Italiaan ja fiilistellään vähän....

Eksoottisinta varmaan mitä tuo kuopus nyt on viimeksi syönyt on viimekesäiset erilaiset kalaruuat ja simpukat (4-5 erilaista) Bretagnessa ja Baskimaassa. Tai aasialainen ruoka talvisin

Vierailija
18/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä meillä syödään valmista, mutta periaatteena on, että poika osaa itse laittaa ruokansa  ja pestä pyykkinsä ennen kuin on aika muuttaa omilleen. Poika on nyt 12 v ja pärjää jo ihan mukavasti nämä kesän arkipäivät. Tänään hän meinaa laittaa pastaa ja jauhelihaa lounaaksi. Poika on mukana usein kun laitetaan ruokaa, se on ainoa tapa oikeasti opettaa ruuanlaittoa ja oppia tunnistamaan eri raaka-aineet, muutkin kuin peruna.

Musta on kauhea kuunnella

Vierailija
19/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään minun kokatessa perinteistä suomalaista ruokaa. Mies kun kokkaa, niin kokkaa oman kulttuurinsa mukaisesti (kiina). On tärkeää, että lapsi oppii kummankin kulttuurin ruoanlaitto taidot.

Sitä minä vain en ymmärrä, kuinka suomalainen ruoka mielletään niin yksipuoliseksi. Suomalaisista raaka-aineista saa väännettyä vaikka mitä muutakin kuin sitä jauhelihamättöä. Yrttejä, salaatteja ja mausteita läheltä ruokaan mukaan ja terveellistä on. Ennemmin koen kiinalaisen ruokakulttuurin kovin yksipuoliseksi. Siellä kun kaikki ruoka tarjoillaan useimmiten wokattuna, käsiteltyinä tai hauhdutettuna. ei paljoa tuoreita raaka-aineita ruokapöydässä näy.. 

Vierailija
20/24 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kaikkea mutta kaikki eivät silti syö kaikkea: nuorin ei tykkää sinihomejuustosta eikä äyriäisistä, keskimmäinen ei tykkää muikuista ja vanhin ei pidä aurinkokuivatusta tomaatista. Itse syön vaikka pieniä kiviä mutta sushi oli suuri pettymys.

Meillä ei pakoteta syömään ja itsekin olen oppinut pitämään monesta asiasta vasta aikuisena. Ja meillä syödään myös eineksiä jos tilanne on sellainen että muuta ei ehdi/jaksa laittaa. Mä en jaksa olla tässäkään asiassa ehdoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi