Työmatkasta kieltäytyminen lastenhoidon takia??
Meillä olisi huomenna ollut palaveri toisella paikkakunnalla, mutta työkaveri, jonka paikallaolo on ehdoton, ei voikaan tulla, koska ei pysty järjestämään 11v poikansa hoitoa siksi aikaa. Ex-vaimo on lomamatkalla, eikä hyväksy, että lapsi on kotona yksin, niin että huoltaja on jossain monen tunnin ajomatkan päässä jos jotain tapahtuu. Vetosi lakiin, ettei sen ikäistä saa jättää yksin.
No palaveri peruttiin ja katotaan nyt löydetäänkö uusi kaikille sopiva aika vielä ennen lomia. Ja tän työkaverin työ on sellainen, että matkustaa pitkin Suomea 1-2 kertaa viikossa, joten ei ole mikään poikkeusjuttu.
Mitäs mieltä, onko työkaveri oikeassa?
Kommentit (22)
Eikö tuon ikäinen voi mennä jollekin kaverilleen? Tai sitten otetaan joku hoitaja osaksi päivää.
Eikö tuon ikäinen voi mennä jollekin kaverilleen? Tai sitten otetaan joku hoitaja osaksi päivää.
Miehellä on siis matkatyö eikä kyseessä ollut yllätävä, pakottava syy. Kyseessä on vaan ex-vaimon lomamatka jonka ajaksi ei kykenemätön mies ole osannut hoitaa hoitopaikkaa. Luvaton työstä kieltäytyminen ja kirjallinen varoitus jos olisi mun alainen. 11v lapsi ja ennakoitava matka. Voi taivas.
Outoa, että ei pystyisi järjestämään lapselle hoitajaa tai jonnekin kaverille. Taitaa lapsi olla tekosyy ! Kyllä meillä on tuon ikäinen päivät yksin kotona.
Ai se työkaveri olikin mies, no se selittää..
Kyseessä ei välttämättä ole terve lapsi, mutta kaikkea ei halua työkavereille kertoa.
No, mä kyllä joskus kieltäydyn työreissuista lastenhoidon takia. Teen lyhennettyä päivää, ja käytännössä esim. pääkaupunkiseudulla käynti venyttää päivää molemmista päistä niin, että tulee se kuusi tuntia pituutta lisää. Aina ei voi mies karata aiemmin töistä hakemaan lapsia ja kun mummokin on työelämässä... Ei mulle ole sanomista tullut, kaikki ymmärtää kyllä.
No, mä kyllä joskus kieltäydyn työreissuista lastenhoidon takia. Teen lyhennettyä päivää, ja käytännössä esim. pääkaupunkiseudulla käynti venyttää päivää molemmista päistä niin, että tulee se kuusi tuntia pituutta lisää. Aina ei voi mies karata aiemmin töistä hakemaan lapsia ja kun mummokin on työelämässä... Ei mulle ole sanomista tullut, kaikki ymmärtää kyllä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 22:09"]
Miehellä on siis matkatyö eikä kyseessä ollut yllätävä, pakottava syy. Kyseessä on vaan ex-vaimon lomamatka jonka ajaksi ei kykenemätön mies ole osannut hoitaa hoitopaikkaa. Luvaton työstä kieltäytyminen ja kirjallinen varoitus jos olisi mun alainen. 11v lapsi ja ennakoitava matka. Voi taivas.
[/quote]
Voi olla yllättävä, jos hoitaja onkin estynyt. Noissa varoituksissa kannattaa olla hyvin varovainen, koska muuten voi itse joutua korvausvelvolliseksi. Lisäksi tuollaisella toiminnalla ei saa nitä kaikkein motivoituneimpia työntekijöitä...
Tosiasiahan on se, että hyvä pomo joutuu todella harvoin mitään varoituksia edes miettimään.
Tostahan kävi ilmi, että asuu vakituisesti äidillä, joka nyt reissussa! Lapsi ei ole aina tämän ap:n työkaverin luona. Vähän siis joustoa ap...vaikka kai tuon työkaverin on kyllä täytynyt tietää exänsä lomaviikot ja lapsensa luokseen tulot jo paljon aiemmin kuin tänään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 00:02"]
Tostahan kävi ilmi, että asuu vakituisesti äidillä, joka nyt reissussa! Lapsi ei ole aina tämän ap:n työkaverin luona. Vähän siis joustoa ap...vaikka kai tuon työkaverin on kyllä täytynyt tietää exänsä lomaviikot ja lapsensa luokseen tulot jo paljon aiemmin kuin tänään.
[/quote]
mutta jos nuo ex-vaimon vaatimukset tulivat vasta nyt ja kenties yllätyksenä miehelle? Eikä halua ottaa sitä riskiä, että exänsä aloittaa jonkinlaisen sodankäynnin asiasta?
Periaatteessa työstähän voi olla jopa pois pakottavan perhesyyn vuoksi. Toki on palkaton vapaa ja näitähän ei voi myöskään koko ajan olla.
No aika hyvinhän tuo työkaverisi on tähän asti näköjään työnsä hoitanut, jos on pystynyt matkustamaan noinkin paljon. Pitääkö yhdestä kerrasta nyt vetää herneet nenuun? Hienoa, että Suomestakin löytyy vastuuntuntoisia vanhempia - keski-Euroopassahan on laitonta jättää tuon ikäinen yksin kotiin.
Missä maassa on olemassa semmoinen laki?
Jos 11v lapsi olisi sairaana kotona, niin se ei olisi perusteltu syy olla pois töistä, saati että lapsi on terve. Tosin mistä me tiedetään jos se on joku ylisuojeltu ja pelokas tapaus.
Työntekijän velvollisuus on järjestää lastenhoitokuvionsa itse. Kyseessä ei siis ole yllätävä sairastuminen tai ei-ennakoitavissa oleva tilanne.
Kyseessä on ilmeisesti työajan ulkopuolelle menevä palaveri? Itse jouduin jäämään aikoinaan atk-tukihenkilön paikasta pois ja vaihtamaan alaa, kun lapsen kouluunlähtö oli vaikea järjestää ja joskus tuli edellisenä iltana neljältä käsky, että huomenna on oltava ennen kahdeksaa ohjelmat asennettuna - mies paljon reissuissa. Ei tullut mitään hommasta, kun dysfasialasta ei voinut jättää aamulla yksin mutta ei ollut kehitysvammainenkaan, joiden hoidosta on oma laki, joten vaihtoehtoja ei jäänyt.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:33"]
Missä maassa on olemassa semmoinen laki?
[/quote]
Mikä laki?
Googlaa: pakottava perhesyy
Onko lapsi yksin kesälomalla kotona = pakottava perhesyy?
Kyseinen tyyppi pystyy kyllä olemaan normaalisti töissä, koska työpaikka on melkein kodin naapurissa, mutta ei halua lähetä minnekään yli tunnin matkan päähän, jos vaikka lapselle sattuu jotain. Tekee kyllä paljon kotoa käsin töitä ja tulee toimistolle vain palavereihin. Ja lapsihan siis asuu äidillään ja on isänsä luona vain silloin tällöin ja tällöin häntä ei saisi siis jättää yksin lainkaan(?)