Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoolaiset eivät halua naapuriinsa vammaisten asuntolaa (HS)

Vierailija
09.06.2013 |

HS:

Kehitysvammaiset nuoret ovat saaneet hyytävän vastaanoton Riilahden pienellä omakotialueella Espoon Kaitaalla. Venepuuntielle suunniteltava asuntola toteutuu melko varmasti, mutta naapurusto on käynyt sitkeää viivytystaistelua neljä vuotta sitten alkanutta hanketta vastaan.

"Ilman kaikkia valituksia talo olisi jo pystyssä", sanoo Timo Joensuu, joka on tullut katsomaan tulevan asuntolan metsäistä tonttia tyttärensä Aino Joensuun, 18, ja kahden muun kehitysvammaisen nuoren kanssa.

Tontin kaavamuutoksesta tuli Helsingin hallinto-oikeuteen neljä valitusta. Niissä vedottiin muun muassa asuntojen arvon alenemiseen, häiritsevään kuljetusliikenteeseen, rakennuksen sopimattomuuteen pientaloalueelle – ja tietysti liito-oraviin.

Hallinto-oikeus hylkäsi kaikki valitukset perusteettomina.

"Tässä on kyse siitä, että aikuiset koulutetut ihmiset osaavat verhota valituksensa muuhun kuin vammaisten vastustamiseen", Aino Joensuun äiti Sari Koivusaari-Joensuu uskoo.

"Haluaisin vedota naapureihin, että he ajattelisivat inhimillisesti. Valitukset ovat tähän asti vain viivyttäneet hanketta."

Ennakkoluulojen hälventämiseksi tulevien asukkaiden vanhemmat kokosivat esittelylehtisen, johon tuli kuva jokaisesta nuoresta ja lyhyt kertomus hänen vammaisuudestaan. He jakoivat esitteen lähiseudun jokaiseen asuntoon. Ei auttanut.

Hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen valittajat hakivat valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Lupaa ei tullut, mutta aikaa meni taas kuukausia.

Asuntola valmistunee valitusten takia vasta vuonna 2015. Kaupungin vuokratontille rakennettavan talon omistaa asumispalvelusäätiö Aspa ja rahoittaa valtion asuntorahasto Ara.

Asuntoon muuttaa 15 vaikeasti kehitysvammaista, joista on tiedossa jo kymmenen. 15–24-vuotiaat nuoret eivät osaa juuri puhua eivätkä pysty liikkumaan itsenäisesti. Naapurustolle he olisivat lähes näkymättömiä.

Joukossa on esimerkiksi cp-vammaisia ja autisteja. Melkein jokaisella on lisäksi epilepsia. Nuoret vaativat ympärivuorokautista hoivaa, joka on ollut heidän koko elämänsä ajan omien vanhempien vastuulla.

"Moni vanhempi on aivan lopussa. Valittajien pitäisi miettiä, miten suhtautuisivat, jos he ja heidän lapsensa olisivat tässä asemassa", Timo Joensuu sanoo. "Naapurien asenne tuntuu kaiken kaikkiaan tosi pahalta."

Kun kehitysvammaisten seurue liikkuu hiljakseen naapuritalojen ohi, pihaansa hoitava mies sammuttaa ruohonleikkurin ja katoaa sisätiloihin.

Toisen talon edustalla kaksi rottweileria haukkuvat lähestyvälle tuntemattomien joukolle. Koirien isäntä Henrik Lampén tunnustautuu asuntolan vastustajaksi. Syitä riittää: "Metsässä asuu liito-oravia, joten siihen päälle on vähän hassua rakentaa. Tutkijat panivat juuri pannan kaulaan yhdelle, joka oli raskaana. Lisäksi on tikkoja, kettuja, peuroja ja pöllöjä."

"Jos asuntola osoittautuu liian kalliiksi ylläpitää, talo voidaan muuttaa vaikka pakolaisten vastaanottokeskukseksi. Aspa pyörittää myös niitä."

"Jätehuolto ja ruokatoimitukset tuovat paljon liikennettä, kuten invataksit, joilla he matkustavat, minun verorahoillani."

Espoon rakennuslautakunta myöntänee Villa Huviksi nimetylle asuntolalle rakennusluvan 26. kesäkuuta. Lupahakemus on poikinut neljä huomautusta. Luvasta valitetaan varmasti.

Ainakin naapuri Lampén aikoo jatkaa vastustustaan johdonmukaisesti. "Sen verran pidän niiden liito-oravien puolta."

Ymmärrän, että joku ei halua naapuriinsa juoppojen tai narkkareiden hoitopaikkaa mutta että vammaisten asuntola, joiden asukkaat eivät edes ketään häiritse? Tähänkö on tultu?

Kommentit (219)

Vierailija
141/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että Henrik Lampen maksaa teidän koulutuksen sekä terveydenhoitomenot. Ymmärrän Henrikin huolen.

Vierailija
142/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 15:01"]

Muistakaa että Henrik Lampen maksaa teidän koulutuksen sekä terveydenhoitomenot. Ymmärrän Henrikin huolen.

[/quote]

Paljon on Henrikillä rahaa, jos maksaa satojen tuhansien menot...mihis mun omat pienet mitättömät verosenttiseni sitten menevät? Valitusprosesseihin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 15:05"]

[/quote]

Paljon on Henrikillä rahaa, jos maksaa satojen tuhansien menot...mihis mun omat pienet mitättömät verosenttiseni sitten menevät? Valitusprosesseihin? 

[/quote]

Tarkoitin siis satojentuhansien henkilöiden, en eurojen..

Vierailija
144/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että Henrik Lampen maksaa teidän koulutuksen sekä terveydenhoitomenot.

[/quote]

Jo on Henrik Lampen rikas mies! :D Tietääkö hän sen itse? :D :D

Pitänee lähteä ajamaan Henrikin kukkarolle (sellaiset 160 kilometriä), kun seuraavaksi tarvitsen lääkäriin rahaa. :D

Ihan totta, tää oli päivän paras, nauran täällä silmistä vettä valuen. :D :D

Vierailija
145/219 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa asuu hyvätuloisia ja koulutettuja ihmisiä.

Vierailija
146/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 11:04"]

Pitäisihän mainitun herrasmiehen olla tyytyväinen että hänen veroeuroillaan maksamansa taksimatkat ovat mahdollisimman lyhyitä. Varmasti kuljetusalan miehenä ymmärtää tehokkaan logistiikan merkityksen.

Toki asuntolat voitaisiin rakentaa keskelle metsää, jota Suomessa riittää. Mistä sinne saataisiin hoitajat, muonitukset, terveydenhuoltopalvelut... ja mihin hintaan?

[/quote]

Usko tai älä, mutta edelleen on laitospaikat hiukan syrjemmässä ja niihin saadaan hyvin hoitajia. Ja asuntoja kehitysvammaisille rakennetaan syrjäseuduillekin. Pieniin kuntiin ja kyliin, joihin saadaan hyvin hoitajia.

Edullisia ratkaisuja veronmaksajille on saatu tyhjenevistä vuokra-asunnoista, joista on remontoitu asumisyksikköjä ja toimivat hienosti. Asun itse sellaisen vieressä ja käyn tekemässä siellä sairaslomalomituksia.

Harvempi asumisyksikkö tms. on keskellä kaupunkia.

Ja ruokahuolto...tiedäthän, että näissä aso-asunnoissa tekevät asukkaat itse ruokansa. Niihin otetaan vain niin hyvätasoisia. Edelleen vaikeavammaiset hoidetaan isommissa yksiköissä, joissa heidän on mahdollista sada tarvitsemansa palvelut.

Kieltämättä huvittaa, kun asioista tietämättömät ihmiset ottavat kantaa niin suvaitsevaisesti asiasta :)

Vierailija
147/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 14:40"]

Pitäisihän mainitun herrasmiehen olla tyytyväinen että hänen veroeuroillaan maksamansa taksimatkat ovat mahdollisimman lyhyitä. Varmasti kuljetusalan miehenä ymmärtää tehokkaan logistiikan merkityksen.

Toki asuntolat voitaisiin rakentaa keskelle metsää, jota Suomessa riittää. Mistä sinne saataisiin hoitajat, muonitukset, terveydenhuoltopalvelut... ja mihin hintaan?

[/quote]

Usko tai älä, mutta edelleen on laitospaikat hiukan syrjemmässä ja niihin saadaan hyvin hoitajia. Ja asuntoja kehitysvammaisille rakennetaan syrjäseuduillekin. Pieniin kuntiin ja kyliin, joihin saadaan hyvin hoitajia.

Edullisia ratkaisuja veronmaksajille on saatu tyhjenevistä vuokra-asunnoista, joista on remontoitu asumisyksikköjä ja toimivat hienosti. Asun itse sellaisen vieressä ja käyn tekemässä siellä sairaslomalomituksia.

Ja ruokahuolto...tiedäthän, että näissä aso-asunnoissa tekevät asukkaat itse ruokansa. Niihin otetaan vain niin hyvätasoisia. Edelleen vaikeavammaiset hoidetaan isommissa yksiköissä, joissa heidän on mahdollista sada tarvitsemansa palvelut.

Kieltämättä huvittaa, kun asioista tietämättömät ihmiset ottavat kantaa niin suvaitsevaisesti asiasta :)

[/quote]

Tuota, tuota... Ainakin siinä Hesarin artikkelin kuvassa ne neljä nuorta istuivat rullatuoleissa ja näyttivät siltä, että vaikea on uskoa, että he itse pystyisivät (ainakaan ilman apua) ruokansa laittamaan.

Se, että jotkut kehtaavat vuosi tolkulla pitkittää valituksillaan tuollaisen asuntolan rakentamista, on jotenkin niin epäinhimillistä, ettei sitä voi käsitää.

Vierailija
148/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut laskea, mikä on kaupungissa olevien laitospaikkojen osuus kaikista laitospaikoista, mutta mä siis huvikseni tarkistin Helsingin palvelukartalta, miten paljon näitä on mun kodin ympärillä Kallio-Vallila-Arabia-akselilla (jota kai ihan kantakaupunkina pidetään), ja kehitysvammaisten asumisyksikköjä on siellä n. viiden kilometrin säteellä 8 kpl + Sofianlehto. Töölössä on lisäksi 2 ja Ruoholahdessa 2. Nämä siis pelkästään kehitysvammaisille tarkoitettuja. Että kyllä niitä asuntoja näkyy olevan hyvinkin keskeisillä paikoilla. Tämä nyt oli jo varsin OT...

t. se Sörnäisten kivikylän valinnut

[/quote]

Vierailija
149/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 15:52"]

[/quote]

[/quote]

Tuota, tuota... Ainakin siinä Hesarin artikkelin kuvassa ne neljä nuorta istuivat rullatuoleissa ja näyttivät siltä, että vaikea on uskoa, että he itse pystyisivät (ainakaan ilman apua) ruokansa laittamaan.

Se, että jotkut kehtaavat vuosi tolkulla pitkittää valituksillaan tuollaisen asuntolan rakentamista, on jotenkin niin epäinhimillistä, ettei sitä voi käsitää.

[/quote]

Sitten sen tekee hoitajat. Mutta ei se ruoka mistään keskuskeittiöltä tule :)

Edelleen naurattaa kun asiasta tietämättömät vaahtoavat suurin tuntein :)

Vierailija
150/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 16:06"]

En nyt jaksanut laskea, mikä on kaupungissa olevien laitospaikkojen osuus kaikista laitospaikoista, mutta mä siis huvikseni tarkistin Helsingin palvelukartalta, miten paljon näitä on mun kodin ympärillä Kallio-Vallila-Arabia-akselilla (jota kai ihan kantakaupunkina pidetään), ja kehitysvammaisten asumisyksikköjä on siellä n. viiden kilometrin säteellä 8 kpl + Sofianlehto. Töölössä on lisäksi 2 ja Ruoholahdessa 2. Nämä siis pelkästään kehitysvammaisille tarkoitettuja. Että kyllä niitä asuntoja näkyy olevan hyvinkin keskeisillä paikoilla. Tämä nyt oli jo varsin OT...

t. se Sörnäisten kivikylän valinnut

[/quote]

[/quote]

Niitä löytyy myös Sallasta, Pelokosenniemeltä, Muoniosta, Iistä, Halsualta ja monesta muusta pienestä paikasta 

Vierailija
151/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnekoti, Ylinen, Suolahti. Nämäkään ei niin keskeisellä paikalla taida olla

Vierailija
152/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sama se mitä maksaa. Asukkaat maksavat omasta pussista. Ei tämä maa mikään sosiaalipalvelukeskus ole. Jokaisen pitää tehdä työtä elääkseen

Vierailija
153/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:17"]

Pitää ottaa huomioon sekä asukkaiden että työntekijöiden liikkuminen ja asioiminen. Kokeilin hsl.fi:ssä muutaman satunnaisen haun Espoosta sekä Helsingin rautatieasemalta ja matka-aikaa meni 40 min - 1 h 30 min ja käveltävää tuli 1-2 km, vaihtojakin tyypillisesti 2, eli ei ihan kiva varsinkaan huonoilla keleillä ja pimeän aikaan. Eli tarvitaan kyllä parkkitilaa runsaasti ja liikenne tuolla rauhallisella asuinkadulla lisääntyy asukkaiden kannalta varmaan aika reippaasti.

[/quote]

Pyh pöh. Aamulla normaalin työmatkaliikenteen aikaan matka-aika 48 minsaa, kävelyä 700m. Alkupäässä sitä kävelyä 500m ja toisessa loput. Ihan normaali, jopa nopea matka poikittaisliikenteenä. Ei Espoosta alle puolen tunnin pääse edes ulos. No ehkä Kirkkonummen suuntaan, mutta ei Helsinkiin.

Ihan turhaa vaahdota muutaman ihmisen kulkemisesta, kun tuolla alueella joka omakotitalossa on kaksi autoa ja nuorten mopoautot ja skootterit siihen lisäksi. Jos se liikenne häiritsee, siirtykööt kimppakyyteihin, mopoautot ja skootterit pois ja fillarit kakaroille niitten sijaan. Säälittävää tuollainen argumentointi.

Onneksi en ole Espoossa, vain idioottien espoolaisten rahat kuluvat noihin turhiin viivyttelyihin ja oikeustaisteluihin. Veroistahan nuo kustannetaan.

Vierailija
154/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi, Soukanväylältä ei pääse Kokkatielle ja sitä kautta Venepuuntielle vaan pitää kiertää Riilahdentien kautta, jolloin liikenne koskee useampaa asukasta. Yleensä porukat ajaa Soukanväylältä Kaitaantielle, jolloin liikenne lisääntyy koko Riilahdentien pituudelta. 

Riilahden toimintakeskuksen asiakkaat ovat sen verran lievästi kehitysvammaisia ja autistisia, että useimmat kävelevät sinne ihan itse joko kotootaan taikka bussipysäkiltä. Ymmärtääkseni rakenteilla oleva asuntola olisi vaikeasti vammaisille, jotka eivät minnekään toimintakeskukseen mene. 

Ja ne liikenneyhteydet bussilla eivät ajallisesti tuosta ole hirveän hyvät, kuten joku mainitsikin, toki eri juttu taas kun metro tulee.

Vierailija
155/219 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan oma leijonarähjääjä on löytänyt tännekin. Lempisana on "argumentointi" ja ainoa tunnettu modus aggressiivi. Miten sitä jotkut aina tietääkin, miten toisten tulee asua ja elää ja sietää kaikki, mitä kunta keksii riesaksi tuoda.

Vierailija
156/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 21:27"]

[/quote]

Sama se mitä maksaa. Asukkaat maksavat omasta pussista. Ei tämä maa mikään sosiaalipalvelukeskus ole. Jokaisen pitää tehdä työtä elääkseen

[/quote]

Mitäs meinasit, että niille jotka eivät pyty itse työtä tekemään (esim. juuri vaikeasti vammaiset) pitäisi sitten tehdä? Kun eivät kerran pysty itseään elättämään.

[/quote]

Sitten eivät pysty, ei ole minun ongelma. Selvitköön sillä mitä on

Vierailija
157/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

Mitäs meinasit, että niille jotka eivät pyty itse työtä tekemään (esim. juuri vaikeasti vammaiset) pitäisi sitten tehdä? Kun eivät kerran pysty itseään elättämään.

[/quote]

[/quote]

Elikä jos sinä vammaudut tai sairastut niin vakavsti, että liikunta- tai puhekyky menee, on sinun ongelmasi miten selviät? Muista se myös sitten kun tapahtuu, sillä se voi tapahtua myös sinulle. Oma varovaisuus ei riitä, ellet sulkeudu bunkkeriin ja pysy siellä. Rattijuoppo kun voi tulla päällesi missä tahansa ja milloin tahansa. 

Vierailija
158/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Heille kelpaisi kyllä halvemmatkin ratkaisut asumiseen.

Opiskelijat ja nuoret eivät meinaa löytää asuntoa, että pääsisivät itsenäistymään. Ja heistä sentään tulee tuottavia yksilöitä.

Vammaisille rakennetaan isolla verorahalla hienoja taloja, missä saavat kuluttaa yhteiskunnan varoja.

Vierailija
159/219 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 15:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Elikä jos sinä vammaudut tai sairastut niin vakavsti, että liikunta- tai puhekyky menee, on sinun ongelmasi miten selviät? Muista se myös sitten kun tapahtuu, sillä se voi tapahtua myös sinulle. Oma varovaisuus ei riitä, ellet sulkeudu bunkkeriin ja pysy siellä. Rattijuoppo kun voi tulla päällesi missä tahansa ja milloin tahansa. 

[/quote]

Jos ei tueta tuottavaa kansanosaa, kohta ei ole ketään, kuka maksaa veroillaan nämä vammaisten uudet asunnot.

Järjen käyttö olisi sallittua tässäkin. Halvempiakin ratkaisuja olisi kyllä löydettävissä, mutta kukaan ei uskalla sanoa ääneen, koska kukkahattumammat heti lynkkaa.

Vierailija
160/219 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 21:38"]

Ihan vaan tiedoksi, Soukanväylältä ei pääse Kokkatielle ja sitä kautta Venepuuntielle vaan pitää kiertää Riilahdentien kautta, jolloin liikenne koskee useampaa asukasta. Yleensä porukat ajaa Soukanväylältä Kaitaantielle, jolloin liikenne lisääntyy koko Riilahdentien pituudelta. 

Riilahden toimintakeskuksen asiakkaat ovat sen verran lievästi kehitysvammaisia ja autistisia, että useimmat kävelevät sinne ihan itse joko kotootaan taikka bussipysäkiltä. Ymmärtääkseni rakenteilla oleva asuntola olisi vaikeasti vammaisille, jotka eivät minnekään toimintakeskukseen mene. 

Ja ne liikenneyhteydet bussilla eivät ajallisesti tuosta ole hirveän hyvät, kuten joku mainitsikin, toki eri juttu taas kun metro tulee.

[/quote]

No tuota ajokieltoa ei sieltä googlemapsista näe, hyvä tietää.

Onko onko tosiaankin niin että Riilahdessa ei ole ryhmää vaikeasti kehitysvammaisille? Espoossa on kaksi vammaisten päivätoimintakeskusta toinen on Kuninkaantiellä, siellä ainakin on ryhmä vaikeasti vammaisille aikuisille. Kuninkaantie palvelee Espoon pohjoisia alueita, Riilahti etelä espoolaisia. Vai luuletko vaan? Olet ehkä nähnyt niitä parempikuntoisia vammaisia siellä bussipysäkillä jännittämässä bussiin menoa, nämä vaikeasti vammaiset kulkevat (kimppa)invataksilla kotiin. Ehkei se invataksiliikenne ole niin häiritsevää jos sieltä pari taksia päivässä ajaa niin et ole niitä koskaan huomannut.

Missä luulisit sitten että nämä nyt kotona vanhempiensa luona asuvat nuoret viettävät päivänsä, sillä aikaa kun heidän vanhempansa käyvät töissä. Jotkut näistä nuorista ovat niin vammaisia että heitä ei ole hyväksytty jatko-opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Tämä on myös vähän filosofinen ja tasa-arvo kysymyskin, onko vaikeasti vammaisella oikeus olla yhteiskunnan jäsen ja kuulua johonkin ryhmään, vai syrjäytä sinne kotiin kun ei kykene työelämään eikä opiskelemaan...