Espoolaiset eivät halua naapuriinsa vammaisten asuntolaa (HS)
HS:
Kehitysvammaiset nuoret ovat saaneet hyytävän vastaanoton Riilahden pienellä omakotialueella Espoon Kaitaalla. Venepuuntielle suunniteltava asuntola toteutuu melko varmasti, mutta naapurusto on käynyt sitkeää viivytystaistelua neljä vuotta sitten alkanutta hanketta vastaan.
"Ilman kaikkia valituksia talo olisi jo pystyssä", sanoo Timo Joensuu, joka on tullut katsomaan tulevan asuntolan metsäistä tonttia tyttärensä Aino Joensuun, 18, ja kahden muun kehitysvammaisen nuoren kanssa.
Tontin kaavamuutoksesta tuli Helsingin hallinto-oikeuteen neljä valitusta. Niissä vedottiin muun muassa asuntojen arvon alenemiseen, häiritsevään kuljetusliikenteeseen, rakennuksen sopimattomuuteen pientaloalueelle – ja tietysti liito-oraviin.
Hallinto-oikeus hylkäsi kaikki valitukset perusteettomina.
"Tässä on kyse siitä, että aikuiset koulutetut ihmiset osaavat verhota valituksensa muuhun kuin vammaisten vastustamiseen", Aino Joensuun äiti Sari Koivusaari-Joensuu uskoo.
"Haluaisin vedota naapureihin, että he ajattelisivat inhimillisesti. Valitukset ovat tähän asti vain viivyttäneet hanketta."
Ennakkoluulojen hälventämiseksi tulevien asukkaiden vanhemmat kokosivat esittelylehtisen, johon tuli kuva jokaisesta nuoresta ja lyhyt kertomus hänen vammaisuudestaan. He jakoivat esitteen lähiseudun jokaiseen asuntoon. Ei auttanut.
Hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen valittajat hakivat valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Lupaa ei tullut, mutta aikaa meni taas kuukausia.
Asuntola valmistunee valitusten takia vasta vuonna 2015. Kaupungin vuokratontille rakennettavan talon omistaa asumispalvelusäätiö Aspa ja rahoittaa valtion asuntorahasto Ara.
Asuntoon muuttaa 15 vaikeasti kehitysvammaista, joista on tiedossa jo kymmenen. 15–24-vuotiaat nuoret eivät osaa juuri puhua eivätkä pysty liikkumaan itsenäisesti. Naapurustolle he olisivat lähes näkymättömiä.
Joukossa on esimerkiksi cp-vammaisia ja autisteja. Melkein jokaisella on lisäksi epilepsia. Nuoret vaativat ympärivuorokautista hoivaa, joka on ollut heidän koko elämänsä ajan omien vanhempien vastuulla.
"Moni vanhempi on aivan lopussa. Valittajien pitäisi miettiä, miten suhtautuisivat, jos he ja heidän lapsensa olisivat tässä asemassa", Timo Joensuu sanoo. "Naapurien asenne tuntuu kaiken kaikkiaan tosi pahalta."
Kun kehitysvammaisten seurue liikkuu hiljakseen naapuritalojen ohi, pihaansa hoitava mies sammuttaa ruohonleikkurin ja katoaa sisätiloihin.
Toisen talon edustalla kaksi rottweileria haukkuvat lähestyvälle tuntemattomien joukolle. Koirien isäntä Henrik Lampén tunnustautuu asuntolan vastustajaksi. Syitä riittää: "Metsässä asuu liito-oravia, joten siihen päälle on vähän hassua rakentaa. Tutkijat panivat juuri pannan kaulaan yhdelle, joka oli raskaana. Lisäksi on tikkoja, kettuja, peuroja ja pöllöjä."
"Jos asuntola osoittautuu liian kalliiksi ylläpitää, talo voidaan muuttaa vaikka pakolaisten vastaanottokeskukseksi. Aspa pyörittää myös niitä."
"Jätehuolto ja ruokatoimitukset tuovat paljon liikennettä, kuten invataksit, joilla he matkustavat, minun verorahoillani."
Espoon rakennuslautakunta myöntänee Villa Huviksi nimetylle asuntolalle rakennusluvan 26. kesäkuuta. Lupahakemus on poikinut neljä huomautusta. Luvasta valitetaan varmasti.
Ainakin naapuri Lampén aikoo jatkaa vastustustaan johdonmukaisesti. "Sen verran pidän niiden liito-oravien puolta."
Ymmärrän, että joku ei halua naapuriinsa juoppojen tai narkkareiden hoitopaikkaa mutta että vammaisten asuntola, joiden asukkaat eivät edes ketään häiritse? Tähänkö on tultu?
Kommentit (219)
No minä olen ihan omasta valinnastani muuttanut taloon, jonka naapurissa on kehitysvammaisten ryhmäkoti ja kilometrin säteellä toinen ryhmäkoti, suuri kehitysvammaisten asuntola, narkomaanien korvaushoitopiste ja alkoholistien jonkinlainen tukipiste. Aijuu, lisäksi vanhainkoti. Ja hei, myös yhden moottoripyöräkerhon päämaja, sekä se romanien päiväkeskus.
Ja asuntojen neliöhinnat alueella ovat 5000-6000e luokkaa.
Ja enpä kyllä ole häiriintynyt mistään, koskaan. Ihana alue.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:40"]
Pitäisi olla joku viranomaisen ylläpitämä sivusto, johon voisivat ilmoittautua kaikki sellaiset, jotka nimenomaan HALUAVAT asuntolan/kuntoutuskeskuksen tms. naapuriinsa. Sitten nämä rakennettaisiin niille alueille, joissa halukkaita on eniten.
Voi tietysti olla, että näin päin toimittaessa Hyvät Ihmiset olisivatkin aika vähissä. Mene ja tiedä.
[/quote]
Kyseessähän on asuntola vammaisille, eli he asuvat asuntolassaan. Miksei vammaiset voi asua siellä, missä on muitakin asuntoja? Missä vammaisten pitäisi sitten asua, jos eivät asuinalueella?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 03:34"]
Mua kiinnostaa tässä keississä eniten se, kuvitteleeko tuo H. Lampén ihan aidosti ja oikeasti olevansa intohimoinen liito-oravien puolustaja, vai onko hänelle itselleenkin selvää että tarkoitus on vain estää vammaisia pääsemästä asumaan alueelle.
[/quote]
Sehän suojelee liito-oravia kahden rottweilerin voimin! Nehän elää suorastaan symbioosissa, rotikat ja oravat :/
Miksi koulut ja päiväkodit sitten kelpaavat kaitaalaisille, mutta vammaiset eivät? Ilman palveluja Kaitaalla ei eletä nytkään.
moni varmaan (perustellusti) pelkää, että kun kaupungille antaa pikkusormen, se vie äkkiä koko käden ts. alkuperäinen tarkoitus muutetaan joksikin muuksi tai sitten ryhdytään luomaan jonkinlaista sosiaalisten palvelujen keskittymää, kunhan ollaan ensin saatu tämä yksi rakennus pystyyn. kaupungin touhuista kun ei koskaan tiedä.
"...eivätkä pysty liikkumaan itsenäisesti. Naapurustolle he olisivat lähes näkymättömiä."
Mitä hittoa se muka haittaa? Annettaisiin ihmisille koti.
Mitäpä muuta kermaperseiltä voi odottaa?
Itse olen tyytyväinen, kun lähikoulu pyörätuolilapset ottanut huomioon, lisäksi koulussa on harjaantumiskoulu ja kolmas osa oppilaista on mamuja. Tuleepahan erilaisuus lapsille tutuksi ainakin eskarista lähtien. Meidän naapurustossa on myös päihdekäyttäjien asuntola ja turvakoti. Asuntolaa jotkut vastusti, mutta niin vaan talo rakennettiin. On muuten tän mäen raittein talo. Kuntoutujat ovat reippaita nuoria miehiä, joista osa tekee raskaampia duuneja vanhuksille.
Tää on vanhaa rintamamiestalo aluetta, että asiakkaita riittää..
Hei, vähän armoa espoolaisille. Tuo on yksi alue isossa kaupungissa. Espoon 'huonomaineisemmilla' alueilla asuneena tuo kermaperseeksi leimaaminen rassaa minua etenkin, kun minä ja naapurustoni emme ole tuosta kermaisen perseen omistamisesta päässeet nauttimaan :)
Eli kun maksaa paljon veroja, saa olla avoimesti hölmö?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:49"]
Aika surullista lukea tämmöistä. Meillä kehitysvammainen lapsi. Minun lapsuuden kodin lähellä on vammaisten asuntola ja se opetti meille jo lapsena, että erilaisia ihmisiä on. Joillekin koulukavereille down-ihminen oli suuri ihmetyksen aihe, kun me taas ajateltiin että on samanlainen kuin naapurin "Jukka". Ei mitään ihmeellistä.
[/quote]
Ettei vaan tämä naapurin Jukka olisi ollut se sama Jukka, joka ajoi kolmipyörällään lasten perässä ja tumputti samalla. Tai heitteli kiviä yms. muiden päälle. Isokokoinen ronski poika.
[/quote]
Valitettavasti vammaisillekin sattuu joskus vanhempia, jotka eivät osaa lapsia kasvattaa tai viitsi, jos lapsella on vamma. Mutta vammaisellekin voi opettaa yleiset käytössäännöt ja kyllä he ne oppivat. Asuntolassa he ovat ohjauksessa kukin tasonsa mukaan. Kertomasi kaltaisia tapauksia ei päästetä yksinään ulos. Jotkut saavat ulkoilla yksin, jos osaavat käyttäytyä sekä liikenteessä että yleensäkin, eli tasonsa mukaan.
[/quote]
Kyllä päästetään. Nykyään meille annetaan käsky, että saa itse sanoa, saa itse päättää. Meillä ei ole oikeutta pitää ketään lukkojen takana, ellei siihen ole erikseen lääkärin käsky. Eli vapaakulkua ei ole.
Nyt tyhjennetään näihin aso-asuntoihin viimeisiä laitospaikkoja ja itse en ainakaan haluaisi sellaisen viereen asumaan, koska tiedän tasan tarkkaan, keitä niihin haetaan.
Parastasoiset on jo asutettu, joten nyt lähtee laitoksista ja kodeista ne kaikkein vaikeimmat.
Ja todellakin, lupa saada pitää jotain lukkojen takana, on todella tiukilla. Ei edes niissä tapauksissa, missä asukas pieksää toista asukasta (esim. tapaus, missä hakkasi pyörätuolikuntoon) ei saa lupaa pitää suljettuna.
keh.vamm.hoitaja
[/quote]
Kyllä täällä osalla on saattaja mukana, kun ulkoilevat, osa ulkoilee yksin. Onhan se nyt hyvänen aika turvallisuusriskikin joidenkin kohdalla; jotkut ovat sen verran lapsen tasoisia, että melkein sama olisi päästää joku kolmevuotias yksinään liikenteeseen. Outoa jos teillä pääsee tasosta riippumatta yksinään ulkoilemaan talon tai sen piha-alueen ulkopuolellel.
[/quote]
Pääsee tietenkin. Se on itsemääräämisoikeuden rikkomista. Esim. eräässä kaupungissa käytiin keskustelua siitä, kun menivät työkeskukseen vartioimattoman radan yli. Saavat mennä, koska heillä on itsemääräämisoikeus. Vanhemmat yrittivät pistää hanttiin, mutta saavat kulkea yksin ja kaupunki ei järjestä kuljetusta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:04"]
Eli kun maksaa paljon veroja, saa olla avoimesti hölmö?
[/quote]
Totta kai saa, saathan sinäkin, vaikka et samanlainen yhteiskunnan rahoittaja olekaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:38"]
No minä olen ihan omasta valinnastani muuttanut taloon, jonka naapurissa on kehitysvammaisten ryhmäkoti ja kilometrin säteellä toinen ryhmäkoti, suuri kehitysvammaisten asuntola, narkomaanien korvaushoitopiste ja alkoholistien jonkinlainen tukipiste. Aijuu, lisäksi vanhainkoti. Ja hei, myös yhden moottoripyöräkerhon päämaja, sekä se romanien päiväkeskus.
Ja asuntojen neliöhinnat alueella ovat 5000-6000e luokkaa.
Ja enpä kyllä ole häiriintynyt mistään, koskaan. Ihana alue.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:40"]
Pitäisi olla joku viranomaisen ylläpitämä sivusto, johon voisivat ilmoittautua kaikki sellaiset, jotka nimenomaan HALUAVAT asuntolan/kuntoutuskeskuksen tms. naapuriinsa. Sitten nämä rakennettaisiin niille alueille, joissa halukkaita on eniten.
Voi tietysti olla, että näin päin toimittaessa Hyvät Ihmiset olisivatkin aika vähissä. Mene ja tiedä.
[/quote]
[/quote]
Hm, sinä olet aivan itse hakeutunut sinne Sörnäisiin kivitalojen keskelle, kun taas nuo kaitaalaiset ovat hakeutuneet rauhalliselle pientaloalueelle, jota ollaan nyt muuttamassa ja rakentamassa aivan erityyppistä rakennuskantaa.
Miten niin "erityyppistä rakennuskantaa"? Rauhalliselle alueelle kunnan ylläpitämä nuorten kehitysvammaisten asuntola? Käsittääkseni yksi rakennus?
Toisekseen, se on aivan harhakäsitys, että jokaisella ihmisellä on jokin jumalan siunaama oikeus määrätä asuinalueensa kaavoituksesta. Kaavoituspäätökset ovat poliittisia päätöksiä, ja meidän yhteiskunnassamme on tehty poliittiset valinnat, joiden mukaan a) pyritään takaamaan heikompiosaisille mahdollisimman hyvä elämä ja b) pyritään pitämään asuinalueet monimuotoisina (koska tämä on sosiologisesti järkevää ja toimivaa verrattuna siihen, että alueet eriytyisivät voimakkaasti).
Ja olisivat nyt edes rehellisiä. Liito-oravaa suojelevat.. :D
Hm, sinä olet aivan itse hakeutunut sinne Sörnäisiin kivitalojen keskelle, kun taas nuo kaitaalaiset ovat hakeutuneet rauhalliselle pientaloalueelle, jota ollaan nyt muuttamassa ja rakentamassa aivan erityyppistä rakennuskantaa.
Tuo palvelukeskittymien pelko on ihan todellinen asia, mutta jos sellaisia suunnitelmia tulee, niin siitä on jo helppo tehdä valituksia, sillä on ihan yleinen linjaus, että sosiaalipuolen palveluja ei pitäisi keskittää toistensa läheisyyteen, koska silloin syntyy näitä keskittymiä, joista kokonaisuudessaan on vähintään sen lisääntyneen liikennemäärän verran häiriötä oikeastikin. Vaikka keskittymän kaavoitus onnistuisikin, niin lupaviranomaisilta pitäisi tulla selkeä ja ehdoton kielto, ja sellaisia on yksityisen puolen toimijoille jaeltu viime vuosina todella paljon.
Kaavoituksessa ei tehdä muutoksia vain yhden talon verran vaan tuonne on ilmeisesti tulossa enemmänkin isompaa rakentamista. Onhan se selvä että väki vastustaa. Kuvan perusteella siellä on nyt vain pientaloja ja sitten metsää. Sinne kun pykäisee muutaman tuhatta kerros-m2 vessankaakelitaloja niin tekee hyvää!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 22:28"]
Pitää laittaa nimi mieleen, että voi kieltäytyä hoitamasta jos tulee asiakkaaksi/potilaaksi.
[/quote]
Ja missähän asemassa voit kieltäytyä? Yksityisyrittäjänä toki voit, muutes saat varoituksen tai jopa potkut.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 03:34"]
Mua kiinnostaa tässä keississä eniten se, kuvitteleeko tuo H. Lampén ihan aidosti ja oikeasti olevansa intohimoinen liito-oravien puolustaja, vai onko hänelle itselleenkin selvää että tarkoitus on vain estää vammaisia pääsemästä asumaan alueelle.
[/quote]
Hänhän on perustamassa sitä liito-oravien suojeluyhdistystä, etkö ole kuullut? Ja tunnetu aktivisti myös, aina kun jossain suunnittellaan jäähallia rakennettavaksi liito-oravien asuma-alueelle, hän rientää paikan päälle vastustamaan.(vrt.Koijärvi)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 00:36"]
Vikke-Werner
Veikka-Wilhelm
Vesse-Wincent
Vili-Walter
oikeesti?
[/quote]
älä sano että noi on lasten nimiä... Liito-oravat rulez!!
[/quote]
Kyllä, nuo ovat lasten nimet....=D Lisäksi oli myös tyttö Wilhelmina.
[/quote]
Ei ole todellista. :D miten mulle tulee mielleyhtymä siihen sosiologiaan liittyvään termiin, josta joku AV:lla usein kyselee, mikä on sitä ja mikä ei....
minä en haluaisi omalle asuinalueelleni muita kuin asuntoja. ne, jotka muuttavat pientaloalueille, eivät hae sieltä ensisijaisesti palveluja, vaan omaa rauhaa ja luontoa. siksi on hölmöä viedä sinne väkisin jotain sellaista, mikä ei sinne selvästikään kuulu.
jos ihminen haluaa palveluja ja arvostaa niiden läheisyyttä, hän muuttaa niiden lähelle vaikkapa ison omenan kerrostaloviidakkoon tai esim. helsingin keskustaan, ei uinuvalle pientaloalueelle.