Lapissa vaeltaminen
Miten aloittaa vaellusharrastus? Kuntoa olen parantanut pitkillä pyöräretkillä. Ei ehkä tänä kesänä ehdi, mutta ensi kesänä varmaan voisi. Jos aikaa olisi kunnolla, voisi lähteä matkaan ilman autoa. Junalla Rovaniemelle ja jatko Eskelisen bussilla.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkavuosivaeltaja kirjoitti:
Minulla ensivaelluksena oli Karhunkierros, yhdessä 10 v lapseni kanssa. Lyhennettiin hieman reissua molemmista päistä, eli mentiin noin 55 km vaellus. 4 yötä, 5 1/2 päivää. Rinkan painoa minulla ruokineen ja vesineen 18 kg, pojalla noin 13 kg.
Hirmuinen määrä tavaraa teillä: painavan matkalaukun verran muutamaksi yöksi! Karhunkierros on turistipolku, jonka varrella on leirintäalue, mökkejä ja jopa hotellitason majoitusta ja ruokapaikkoja. Varsinkin jos menee Kiutakönkään ja Juuman ohi. Ilmaistupia on myös useita reitin varrella. Vähemmälläkin kamalla selviää kesäaikaan.
Minusta tuo on taas ihan normaali määrä tavaraa neljän yön vaellukselle silloin, kun nukutaan tai ainakin varaudutaan nukkumaan teltassa. Ei suositulla reitillä voi mitenkään luottaa siihen, että ilmaistupiin mahtuu nukkumaan. Kun nyt pelkästään lasketaan rinkka, teltta, keitin ja polttoaine, makuupussi ja -alusta, tulee näistä painoa kilokaupalla. Lisäksi tulee vielä vaatteet ja ruoat.
Toki painoa saa pienemmäksi, jos satsaa satoja euroja mahdollisimman kevyiden varusteiden hankintaan. Ensimmäiselle vaellukselle lähtiessä se on harvoin järkevää, jos ei vielä ole varma, kuinka kauan vaellusinnostus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Saariselkä ja Urho Kekkosen Kansallispuisto, siinä vaeltajan paratiisi. https://www.youtube.com/watch?v=2tJ9SzFDjQE Retkeily ja vaellusvideo jossa näkyy myös niitä hienoja Lapin maisemia.
Upeat maisemat ja hyvin ammattimaisesti kuvattu.
Minulla ensivaelluksena oli Karhunkierros, yhdessä 10 v lapseni kanssa. Lyhennettiin hieman reissua molemmista päistä, eli mentiin noin 55 km vaellus. 4 yötä, 5 1/2 päivää. Rinkan painoa minulla ruokineen ja vesineen 18 kg, pojalla noin 13 kg.
Kuka kantaa vettä Lapin vaelluksella, kun tuollakin virtaa Oulankajoessa juomakelpoista vettä? Yksi pikkuinen pullo riittää, kun sen voi täyttää muutaman kilometrin välein.
Täällä puhutaan aika paljon Karhunkierroksesta. Siellä on toki hienot maisemat, mutta reitti on osin hankalakulkuinen, se ruuhkautuu helposti, siellä ei pääse niin erämaafiiliksiin jne. Minusta se ei välttämättä ole paras ensimmäiseksi vaelluskohteeksi ollenkaan. Kannattaisi harkita loivempiprofiilisia ja ehkä myös avoimempia maastoja. Hetta-Pallas (Pallas-Hetta) on jopa parempi, vaikka tuntureilla kiipeääkin. Itse vähän pelkään, että Karhunkierros sammuttaa monen suomalaisen orastaneen retkeilyharrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kantaa vettä Lapin vaelluksella, kun tuollakin virtaa Oulankajoessa juomakelpoista vettä? Yksi pikkuinen pullo riittää, kun sen voi täyttää muutaman kilometrin välein.
Lapissa on ollut viime kesinä niin kovat helteet, että pienemmät purot on lähes kuivuneet paikoittain. Ei voi laskea tuntureilla sen varaan että vettä löytyy kun sitä tarvitaan.
Yksinvaeltajana voi myös käydä tilanne, jossa taitat nilkkasi louhikossa etkä pääse veden äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Muista "ajaa sisään vaelluskengät" >100km! Unohda kumpparit saman tein...
.
Sievi kevytsaappaat kyllä ihan pätevät vaellusjalkineet ihan mihin tahansa maastoon. Tuossa videolla näkyy vaelluskengät testissä erämaaolosuhteissa. Ei ole tarvetta sisäänajoon Sievin saappailla. Jalat pysyy kuivina ja pito kengissä erinomainen. Nilkka vahvistuu kun ei ole tukea. https://www.youtube.com/watch?v=onTZwaYVHLY
Juuri ostin Sievi kevytsaappaat ja ihan parhautta on.
UKK-puistolle suositus. Esim Kiilopää-Rautulampi-Kotaköngäs-Tuiskukuru-Suomunruktu-Kiilopää. Luirolle ja takaisin kävelee helposti viidessä vuorokaudessa. Tässä yksi video jonka katselin Luirojärvelle vaeltamisesta
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan aika paljon Karhunkierroksesta. Siellä on toki hienot maisemat, mutta reitti on osin hankalakulkuinen, se ruuhkautuu helposti, siellä ei pääse niin erämaafiiliksiin jne. Minusta se ei välttämättä ole paras ensimmäiseksi vaelluskohteeksi ollenkaan. Kannattaisi harkita loivempiprofiilisia ja ehkä myös avoimempia maastoja. Hetta-Pallas (Pallas-Hetta) on jopa parempi, vaikka tuntureilla kiipeääkin. Itse vähän pelkään, että Karhunkierros sammuttaa monen suomalaisen orastaneen retkeilyharrastuksen.
Minun retkeilyharrastus kyllä sai vaan boostia Karhunkierrokselta. Onhan siellä hienot maisemat! Tottakai Saariselkä tms oikea tunturimaasto on vielä hienompaa, mutta Kuusamo on meiltä huomattavasti näppärämmän ajomatkan päässä. Ja se retkeilijöiden ja tarjolla olevien palveluiden määrä toisaalta tuo turvaa ensikertalaiselle.
Veden saantia en ole uskaltanut jättää reitiltä löytyvien vesipaikkojen varaan sen jälkeen kun yhdellä päiväreissulla reitille merkatut lähteet oli isoin kyltein merkattu e.coli saastuneeksi ja muita lähteitä ei ollut. Melko janoinen reissu tuli. Varsinkaan vaelluksella ripulitauti ei oikein houkuttele, siksi mieluummin varman päälle veden suhteen ja nykyään meiltä löytyykin vedenpuhdistuspullo reissukamoista.
Vierailija kirjoitti:
Karhunkierros ei muuten suurimmilta osin ole Lapissa. Ja on sielläkin pätkiä jolloin puhtaita vesipaikkoja vaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhunkierros ei muuten suurimmilta osin ole Lapissa. Ja on sielläkin pätkiä jolloin puhtaita vesipaikkoja vaan ei ole.
No, on monia ratkaisuja enne kuin alkaa kantamaan vettä monen päivän tarpeisiin mukana. 1. Vedenpuhdistaja/vedenpuhdistuspullo, 2. Vedenpuhdistustabletit, 3. Veden keittäminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on monia ratkaisuja enne kuin alkaa kantamaan vettä monen päivän tarpeisiin mukana. 1. Vedenpuhdistaja/vedenpuhdistuspullo, 2. Vedenpuhdistustabletit, 3. Veden keittäminen
2. Vedenpuhdistustabuihin tarvitset kaksi pulloa: toiseen puhdistettu vesi ja toisessa puhdistuva vesi. Kannat siis vettä käytännössä aina 2 litraa mukanasi.
3. Veden keittämiseen kuluu polttoainetta, jos et ole vain nuotioiden varassa. Polttoaineesta voi tulla iso kuorma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun retkeilyharrastus kyllä sai vaan boostia Karhunkierrokselta. Onhan siellä hienot maisemat! Tottakai Saariselkä tms oikea tunturimaasto on vielä hienompaa, mutta Kuusamo on meiltä huomattavasti näppärämmän ajomatkan päässä. Ja se retkeilijöiden ja tarjolla olevien palveluiden määrä toisaalta tuo turvaa ensikertalaiselle.
Veden saantia en ole uskaltanut jättää reitiltä löytyvien vesipaikkojen varaan sen jälkeen kun yhdellä päiväreissulla reitille merkatut lähteet oli isoin kyltein merkattu e.coli saastuneeksi ja muita lähteitä ei ollut. Melko janoinen reissu tuli. Varsinkaan vaelluksella ripulitauti ei oikein houkuttele, siksi mieluummin varman päälle veden suhteen ja nykyään meiltä löytyykin vedenpuhdistuspullo reissukamoista.
Käsivarressa oli juuri voimassa vahva veden keittosuositus. Oli tullut useampi myrkytystapaus niistä raikkaista tunturipuroista, joista oman elämänsä alileiniöt huoletta juovat.
Vierailija kirjoitti:
Haix KSK-3000, kuin luodut kivisemmille taipaleille. Rumat ja alkuun liian jäykät, mutta sisäänajon jälkeen olen ihmetellyt miksi olin niin pitkään wanhan liiton kumpparijeppejä.
Ja on muuten ainoat popot koskaan mitkä ostin pelkästään mainosläystäkkeiden perusteella. Jos kelpaa alppijääkäreiden palveluskengäksi niin kyllä varmasti toimii Suomen Lapissakin.
Noissa massa-armeijoiden palveluskamoissa kannattaa tosin huomioida että ne on aina kompromisseja budjetin kanssa. Pelkkä armeija-status ei tuo itsessään mitään hyödyllistä mukanaan ja voi jopa olla heikentävä tekijä (kustannussyyt). Vapailla markkinoilla ja siviilikäyttöön suunnatuilla tuota ongelmaa ei samalla tavalla ole, koska ostajat voivat hifistellä loputtomiin. Siksihän moni sotilas hankkiikin omat popot jakotavaran tilalle siviili- ja viranomaismarkkinoilta.
Mutta totta on, että ylijäämävarusteissa voi tehdä todellisia löytöjä helkatin hyvällä hinta-laatusuhteella. Esim. Haixin ja Meindlin armeijajalkineita saa ylijäämäkamaa myyvistä liikkeistä usein todella edullisesti ja hyväkuntoisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on huonoa treeniä vaeltamista ajatellen, kuten joku sanoikin. Ihan erityyppistä liikuntaa. Kun vaeltaessa hapenottokyky ei juurikaan ole ongelma: ongelma on, miten kroppa jaksaa kantaa selässä ylimääräiset 20 kg tavaraa, miten nilkat kestää, alustavarmuus maastossa ja sen sellainen.
Kuka hyvänsä aikuinen ihminen jaksaa kävellä ne vaellusmatkojen päivämatkat, jopa maastossa, jos saa kulkea ilman rinkkaa. Mutta rinkka tekee siitä ihan eri suorituksen. Eli reppu selkään ja kantamista harjoittelemaan. Ensin päiväretkiä, sitten yön yli.
Jos nyt et ihan rapakunnossa ole, ei ole sinänsä mitään syytä mikset voisi jo tänä vuonna mennä ruskalle. Ei myöskään ole mitään sääntöä, että vain kesällä saa retkeillä: sesongin ulkopuolella kansallispuistoissa on enemmän tilaa ja mahdut paremmin tupiin yöksi. Puhumattakaan siitä että hyönteiset on kuolleet ensimmäiseen pakkasen puraisuun.
Ai niin, kun harjoittelet, ei ole mikään pakko mennä johonkin viralliselle retkeilyreitille. Voit kävellä ihan vaan maantien laitaa ja mennä yöksi metsän puolelle. Kun meillä on jokamiehenoikeus. Olen huomannut että ihmisillä varustautuminen jää helposti huonoksi kun kuvitellaan että täytyy erityisesti lähteä jonnekin "retkeilemään". Parasta on että lähtee kotiovelta, kynnys on pienempi sillä tavalla.
Toinen ai niin: harjoittele sitä rinkan kantamista mäkisessä maastossa tai vaikka portaissa. Tälle "etelän vetelälle tuli aikanaan aikamoisena yllätyksenä ekalla vaelluksella Karhunkierroksen korkeuserot. Tai ei niinkään korkeudet sinänsä, vaan se jatkuva ylös-alas-ylös-alas-v.itun-jyrkkää-rinnettä-koko-ajan.
Ei sitä treenata tarvitse, jos vain sydän kestää. Kylmänä perunana sohvalta nousin ja 18kg:n rinkan kanssa painalsin Karhunkierrokselle. Ensimmäinen mäki meinasi viedä hengen ja ylirasitus teki seuraavalle aamulle ripulin, mutta kas kummaa, vartalon malli ja voimat muuttuivat vajaan viikon aikana. Peilistä katsoi ihan eri ihminen reissun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on huonoa treeniä vaeltamista ajatellen, kuten joku sanoikin. Ihan erityyppistä liikuntaa. Kun vaeltaessa hapenottokyky ei juurikaan ole ongelma: ongelma on, miten kroppa jaksaa kantaa selässä ylimääräiset 20 kg tavaraa, miten nilkat kestää, alustavarmuus maastossa ja sen sellainen.
Kuka hyvänsä aikuinen ihminen jaksaa kävellä ne vaellusmatkojen päivämatkat, jopa maastossa, jos saa kulkea ilman rinkkaa. Mutta rinkka tekee siitä ihan eri suorituksen. Eli reppu selkään ja kantamista harjoittelemaan. Ensin päiväretkiä, sitten yön yli.
Jos nyt et ihan rapakunnossa ole, ei ole sinänsä mitään syytä mikset voisi jo tänä vuonna mennä ruskalle. Ei myöskään ole mitään sääntöä, että vain kesällä saa retkeillä: sesongin ulkopuolella kansallispuistoissa on enemmän tilaa ja mahdut paremmin tupiin yöksi. Puhumattakaan siitä että hyönteiset on kuolleet ensimmäiseen pakkasen puraisuun.
Ai niin, kun harjoittelet, ei ole mikään pakko mennä johonkin viralliselle retkeilyreitille. Voit kävellä ihan vaan maantien laitaa ja mennä yöksi metsän puolelle. Kun meillä on jokamiehenoikeus. Olen huomannut että ihmisillä varustautuminen jää helposti huonoksi kun kuvitellaan että täytyy erityisesti lähteä jonnekin "retkeilemään". Parasta on että lähtee kotiovelta, kynnys on pienempi sillä tavalla.
Toinen ai niin: harjoittele sitä rinkan kantamista mäkisessä maastossa tai vaikka portaissa. Tälle "etelän vetelälle tuli aikanaan aikamoisena yllätyksenä ekalla vaelluksella Karhunkierroksen korkeuserot. Tai ei niinkään korkeudet sinänsä, vaan se jatkuva ylös-alas-ylös-alas-v.itun-jyrkkää-rinnettä-koko-ajan.
Ei sitä treenata tarvitse, jos vain sydän kestää. Kylmänä perunana sohvalta nousin ja 18kg:n rinkan kanssa painalsin Karhunkierrokselle. Ensimmäinen mäki meinasi viedä hengen ja ylirasitus teki seuraavalle aamulle ripulin, mutta kas kummaa, vartalon malli ja voimat muuttuivat vajaan viikon aikana. Peilistä katsoi ihan eri ihminen reissun jälkeen.
... siis Rukalta läksin kylmänä, kovat nousut alkoivat välittömästi ja sydänkohtausta pelkäsin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... siis Rukalta läksin kylmänä, kovat nousut alkoivat välittömästi ja sydänkohtausta pelkäsin..
Kukin tyylillään, mutta ehkä parempi kokea ne sydänkohtaukset mieluummin kotimaisemissa harjoituslenkeillä ja keskittyä itse vaelluksella hyväkuntoisena fiilistelyyn ja matkantekoon.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on virhe.
Karhunkierros ei sijaitse Lapissa, vaan Koillismaalla. Vaeltajat, oppikaa lukemaan karttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamia kommentteja ihmiseltä joka on viettänyt muutaman yön erämaassa Lapissa ja muuten vaan mökkeilee täällä:
Teltassa nukkuu huonosti. Ei toki kaikki, mutta ei kannata olla liian ruusuisia mielikuvia siitä. Teltassa on kosteaa tai kylmä tai kuuma, harvoin fantastista. Korvatulpat tarvitaan, ja kesäaikaan silmäsuojat ettei valo häi'i. Usean yön reissulla on siis mahdollista että nukut monta yötä putkeen sellaisen 4 tuntia yössä, siihen kannattaa varautua.
Leireillä ei ole mukava istua kun joutuu istumaan maassa, tämä siis jos lähdet erämaahan, et ota retkituolia mukaan (eikä kannatakaan ottaa koska tuo lisäpainoa) ja olet yli 35 vuotias. Lonkat väsyy maassa istumisesta ja jonkin ajan kuluttua se alkaa ärsyttämään. Helpotusta tuo jonkin verran sellanen perus-solumuovimakuualusta jonka päällä voi lojua.
Luonnossa kakkaaminen ei ole kivaa, varsinkaan räkkäaikaan kun hyttyset ja mäkärät tikkaa välilihaan.
Painava rinkka on painava rinkka, joten kevyeisiin varusteisiin kannattaa satsata jos aikoo vaeltaa elämässään paljon. Jo 17 kilon rinkalla on hankala kulkea jos ei ole tottunut.
Lapin erämaat on erilaisia, on rakkaa, suota, hiekkadyyniä. Aloittelijan ei kannata suunnata esim. Vätsäriin. Itse suosittelen aloittelijalle erämaista Pöyrisjärveä, maasto on helppokulkuista ja puuton tunturimaisema avaraa, suunnistaminen poromiesten mönkkäripolkuja pitkin on helppoa.
Lokakuu on hyvää aikaa liikkua Lapissa - ruskaturistit ovat lähteneet, lunta ei alkukuusta vielä ole, yöt on usein kirkkaita ja revontulia näkyy, päivällä riittää valoa vaeltaa. Tällöin toki tarvii olla mukana ihan talvikamppeetkin koska yöt on kylmiä.
Varusteiden keveydessä menee mielestäni raja n 10 kg kohdalla. Repun paino siitä ylöspäin vaeltaminen on hidasta kamojen raahaamista. Kevyellä 7-10 kg repulla vaeltaminen on paljon nopeampaa ja miellyttävämpää. kevyillä kantamuksilla paljon mielekkäämpää poiketa reitiltä katsomaan jotain nähtävyttää. Kengätkin voivat olla kevyet matalavartiset vaelluskengät. Esim. Haltilla kävin syyskuussa 9 kg repulla teltan ja makuupussin ja keittimen kanssa ja edestakaiseen matkaan meni 4 lyhyttä päivää.
Itsellä tämä on nyt neljäs kesä kun retkeilen ja vaeltelen, mutta minun on vaikea ymmärtää miten ne kaikki kamat saa mahtumaan kymmeneen kiloon? Minun pitäisi ostaa kaikki uusiksi jotain super kevyttä että se onnistuu. Toki minullakin varmasti karsittavaa olisi, mutta toisaalta haluan myös nautiskella retkellä.
Jos karkeasti lasken varusteiden painoa, niin rinkka 2,4 kg, makuupussi 1,1 kg, alustat(ilma+solumuovi) ehkä 700 g, teltta 2 kg, keitin ja kattila ja polttoaine arviolta 1 kg, sadehousut ja takki yhteensä n. 500 g, untuvatakki 400 g, merinokerrasto, -t-paita, sukat ja alushousut yhteensä ehkä 600 g, crogsit 350 g, hygienia tarvikkeet ja vessapaperi ja ensiapulaukku(minigrip-pussissa), puukko, otsa lamppu ja vähän korjaus tarvikkeita, power bank sekä vedenpuhdistin yhteensä ainakin 1,5kg. Tässä on jo yli 10 kg ja tästä puuttuu vielä kaikki ruoka, sekä jotain pikkusälää mitä ei nyt tule mieleen.
Oma rinkka painoi viime vaelluksella lähtiessä n. 18 kg, kun mukana oli litra vettä. Ekalla vaelluksella se oli 23 kg, joten parannusta on jo tehty. Jos tuon nykyisen haluaisi vielä puolittaa, niin kyllä koko touhun luonne täytyisi muuttua kokonaan. En haluaisi lähteä vaellukselle jossa joka suupala pitää tarkasti miettiä että riittääkö. Osa noista minunkin kamoista on jo mielestäni suht kevyitä. Fjällun Kajkakin painaa yli 3 kg, kahden hengen teltat usein helposti yli 2 kg. Silti sitä aina retkellä haluaisi että se rinkka painaisi vähemmän. Vinkkejä saa antaa.
Hirmuinen määrä tavaraa teillä: painavan matkalaukun verran muutamaksi yöksi! Karhunkierros on turistipolku, jonka varrella on leirintäalue, mökkejä ja jopa hotellitason majoitusta ja ruokapaikkoja. Varsinkin jos menee Kiutakönkään ja Juuman ohi. Ilmaistupia on myös useita reitin varrella. Vähemmälläkin kamalla selviää kesäaikaan.