Lapissa vaeltaminen
Miten aloittaa vaellusharrastus? Kuntoa olen parantanut pitkillä pyöräretkillä. Ei ehkä tänä kesänä ehdi, mutta ensi kesänä varmaan voisi. Jos aikaa olisi kunnolla, voisi lähteä matkaan ilman autoa. Junalla Rovaniemelle ja jatko Eskelisen bussilla.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräsjorma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Muista "ajaa sisään vaelluskengät" >100km! Unohda kumpparit saman tein...
.
Sievi kevytsaappaat kyllä ihan pätevät vaellusjalkineet ihan mihin tahansa maastoon. Tuossa videolla näkyy vaelluskengät testissä erämaaolosuhteissa. Ei ole tarvetta sisäänajoon Sievin saappailla. Jalat pysyy kuivina ja pito kengissä erinomainen. Nilkka vahvistuu kun ei ole tukea. https://www.youtube.com/watch?v=onTZwaYVHLY
On muuton hyvät kengät nuo sievit
Kumisaappailla ei kannata lähteä vähänkään pidemmälle reissulle, kenkä jota ei siota nauhalla kiinni hankaa aina.
Ei aivan niinkään. Varllusjalkineiden käyttäjissä on useita koulukuntia eikä voida todeta, onko joku niistä oikea tai joku väärä. Osa suosii nimenomaan kumisaappaita (kuitenkin usein nykyaikaisempia malleja, ei peruskontioita), osa vannoo lenkkareiden tai paljasjalkakenkien nimeen ja osa painaa vaelluskengillä.
Tarve, jalkojen ja nilkan rakenne, maasto ja rinkan paino vaikuttavat.
Ja lisätään nyt vielä, että suosittelen lämpimästi kokeilemaan useampia vaihtoehtoja, jotta löytyy se itselle paras ratkaisu. Lenkkarit tai paljasjalkakengät kannattaa mielestäni ottaa mukaan vaellukselle taukokengiksi ja kakkoskengiksi.
Tässäkin tietty on maksuasia. Osa ottaa mukaan kevyet crocksit, joilla voi tehdä myös vesistöjen ylityksiä tai hätätilanteessa tallustaa helpommalla reitillä.
Minulla taukojalkineina vanhat villasukat (kyllä, kuulun grammanviilaajienkiltaan). Ei paina juuri mitään, täyttävät useamman tehtävän lisäsukkina/tumppuina, säärystiminä kengän päällä pitämään risut pois ja sytykkeinä viimeisellä tulistelupaikalla. Joskus suojautan sisään varapohjalliset niin avot, voi käyskennellä leirin ympäristössäkin
Moni käyttää Crockseja leirikenkinä. Ei paina mitään. Niihin voi laittaa villasukan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on teltta ja muut mukana niin kuka käskee vaeltamaan 40 tai 70km päivässä ? Onko pakko tallustaa viitoitettua reittiä jossa ruuhkassa saat väistellä nopeampia kiireisiä.
Kannattaa aloittaa pikkurepulla ja majoittua varaustuvissa. Tarvitset vain tupamakuupussin, kuoriasun sadetta vasten ja ruuat. Teet retken kevyemmin ja puolet nopeammin kuin isoja rikkoja raahaavat kumisaapastalebaanit.
Jos tän neuvon mukaisesti lähdet vaeltamaan niin parasta opetella suunnistamaan kunnolla. Ja välttää kaikin tavoin loukkaantumista ja sairastumista, tai ainakin ottaa mukaan kunnollinen hätäpaikannin.
Käyttäjä3934 kirjoitti:
Voin todella vahvistaa että tarvitaan juuri kävellen harjoittelua, mieluiten repun kanssa. Olin armeijassa paras juoksija jostain 100 hengen komppaniasta, mutta kävelymarsseilla en meinannut pysyä normijanttereiden ja pulleaposkien mukana. Olin vähän ihmeissäni kyllä.
Teltassa vietetty yö ei välttämättä tunnu päivän päätteeksi niin kivalta, mutta aamulla on mukava herätä luonnossa, luultavasti tosi aikaiseen vielä. Ja jos on vielä vuorella tai muuten hienolla paikalla, niin hienoa.
Juoksija jaksaa myös kävellä pidempään ison sissirinkan kanssa. Minä harrastin maastojuoksua lukioaikana. Intissä olin sissikomppaniassa, aukissa ja rukissa kovimpia juoksijoita. Edustin prikaatia suunnistuskisoissa. Rukin Kirkkojärven marssilla hölkkäsin 4 rynnäkkökivääriä selässä kun normijatterit ja pulleaposkiset ei jaksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia kommentteja ihmiseltä joka on viettänyt muutaman yön erämaassa Lapissa ja muuten vaan mökkeilee täällä:
Teltassa nukkuu huonosti. Ei toki kaikki, mutta ei kannata olla liian ruusuisia mielikuvia siitä. Teltassa on kosteaa tai kylmä tai kuuma, harvoin fantastista. Korvatulpat tarvitaan, ja kesäaikaan silmäsuojat ettei valo häi'i. Usean yön reissulla on siis mahdollista että nukut monta yötä putkeen sellaisen 4 tuntia yössä, siihen kannattaa varautua.
Leireillä ei ole mukava istua kun joutuu istumaan maassa, tämä siis jos lähdet erämaahan, et ota retkituolia mukaan (eikä kannatakaan ottaa koska tuo lisäpainoa) ja olet yli 35 vuotias. Lonkat väsyy maassa istumisesta ja jonkin ajan kuluttua se alkaa ärsyttämään. Helpotusta tuo jonkin verran sellanen perus-solumuovimakuualusta jonka päällä voi lojua.
Luonnossa kakkaaminen ei ole kivaa, varsinkaan räkkäaikaan kun hyttyset ja mäkärät tikkaa välilihaan.
Painava rinkka on painava rinkka, joten kevyeisiin varusteisiin kannattaa satsata jos aikoo vaeltaa elämässään paljon. Jo 17 kilon rinkalla on hankala kulkea jos ei ole tottunut.
Lapin erämaat on erilaisia, on rakkaa, suota, hiekkadyyniä. Aloittelijan ei kannata suunnata esim. Vätsäriin. Itse suosittelen aloittelijalle erämaista Pöyrisjärveä, maasto on helppokulkuista ja puuton tunturimaisema avaraa, suunnistaminen poromiesten mönkkäripolkuja pitkin on helppoa.
Lokakuu on hyvää aikaa liikkua Lapissa - ruskaturistit ovat lähteneet, lunta ei alkukuusta vielä ole, yöt on usein kirkkaita ja revontulia näkyy, päivällä riittää valoa vaeltaa. Tällöin toki tarvii olla mukana ihan talvikamppeetkin koska yöt on kylmiä.
Varusteiden keveydessä menee mielestäni raja n 10 kg kohdalla. Repun paino siitä ylöspäin vaeltaminen on hidasta kamojen raahaamista. Kevyellä 7-10 kg repulla vaeltaminen on paljon nopeampaa ja miellyttävämpää. kevyillä kantamuksilla paljon mielekkäämpää poiketa reitiltä katsomaan jotain nähtävyttää. Kengätkin voivat olla kevyet matalavartiset vaelluskengät. Esim. Haltilla kävin syyskuussa 9 kg repulla teltan ja makuupussin ja keittimen kanssa ja edestakaiseen matkaan meni 4 lyhyttä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on teltta ja muut mukana niin kuka käskee vaeltamaan 40 tai 70km päivässä ? Onko pakko tallustaa viitoitettua reittiä jossa ruuhkassa saat väistellä nopeampia kiireisiä.
Kannattaa aloittaa pikkurepulla ja majoittua varaustuvissa. Tarvitset vain tupamakuupussin, kuoriasun sadetta vasten ja ruuat. Teet retken kevyemmin ja puolet nopeammin kuin isoja rikkoja raahaavat kumisaapastalebaanit.
Jos tän neuvon mukaisesti lähdet vaeltamaan niin parasta opetella suunnistamaan kunnolla. Ja välttää kaikin tavoin loukkaantumista ja sairastumista, tai ainakin ottaa mukaan kunnollinen hätäpaikannin.
Helpommin loukkaannut ison rinkan alla väsyneenä kun jalka lipsahtaa. Pikkurepulla askel on kevyt ja nopea etkä väsy.
Suunnistustaito on itsestäänselvyys kun lähtee erämaahan. Toki tupien välit on kuljettu poluiksi ja usein merkkity maatoon. Kartta ja kompassi ja otsalamppu mukaan.
GPS on kaikilla puhelimessa. Karttaohjelman Off line lisenssit maksaa parikymppiä vuosi. Varavirtalähde powerpack mukaan.
Hätälähetin on hyvä vara äkillisen sairastumisen varalle. Erämaissa puhelin ei aina toi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräsjorma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Sievi kevytsaappaat kyllä ihan pätevät vaellusjalkineet ihan mihin tahansa maastoon. Tuossa videolla näkyy vaelluskengät testissä erämaaolosuhteissa. Ei ole tarvetta sisäänajoon Sievin saappailla. Jalat pysyy kuivina ja pito kengissä erinomainen. Nilkka vahvistuu kun ei ole tukea. https://www.youtube.com/watch?v=onTZwaYVHLY
Kumisaappailla ei kannata lähteä vähänkään pidemmälle reissulle, kenkä jota ei siota nauhalla kiinni hankaa aina.
Minä olen vaeltanut Lapissa satoja kilometrejä kumisaappailla. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia hiertymien kanssa. Jalassa on toki ollut kaksi sukkaaa: alla ohuempi ja sen päällä villasukka.
Miehelläni on Meindlin pitkävartiset vaelluskengät, mutta parin niillä tehdyn reissun jälkeen hän vaihtoi takaisin kumisaappaisiin.
Kymmeniä vaelluksia olen tehnyt kumisaappaat (Kontiot) jalassa. Etupäässä heti lumien sulettua keväällä tai syys-lokakuussa.
Ei mitään ongelmia jalkojen kanssa. Etuna, että pikku purot ja suot voi ylittää huoletta. Sama sukkavarustus ja hyvät huopapohjalliset ja niille varapari, kun toiset kuivuu vaikka paidan alla. Rinkka on pitkillä vaelluksilla ollut todella painava kun olen kantanut osan vaimon tai heikompien kavereidenkin kamoista.
Toki vaelluskenkiäkin olen kokeillut. Ihan hyvät kuivilla mailla, mutta jatkuvaa reitin säätöä ja kuivattelua illalla. Näinpä edelleen vanhana ukkonakin ykkösvaihtoehto ovat kumisaappaat.
Noita pitkostettuja päiväreittejä kierrellessä (näille on joutunut kun kaverit ikääntyy niin että rinkkavaelkuksille ei seuraa köydy) on käytössä kevyet kalvolliset vaelluskengät
Lenkkareita kokeilin ensimmäisen ja viimeisen kerran. Niissä jalkani kipeytyvät rinkan alla todella pahasti. En pysty käyttämään niitä edes kaupunkilomilla. Ne on tehty lenkkeilyyn, ei koko päivän käyttöön.
Mutta jokainen kokeilkoon mikä kenkä sopii itselle ja etenkin omille jaloille parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräsjorma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ei aivan niinkään. Varllusjalkineiden käyttäjissä on useita koulukuntia eikä voida todeta, onko joku niistä oikea tai joku väärä. Osa suosii nimenomaan kumisaappaita (kuitenkin usein nykyaikaisempia malleja, ei peruskontioita), osa vannoo lenkkareiden tai paljasjalkakenkien nimeen ja osa painaa vaelluskengillä.
Tarve, jalkojen ja nilkan rakenne, maasto ja rinkan paino vaikuttavat.
Suurimmalla osalla onkunnon tukevat vaelluskengät joissa ei tule rakkoja ja nilkat ei nyrjähdä. Kevyesti ja nopeasti kullkevat suosivat matalavartisia vaelluskenkiä, lähestymiskenkiä tai jäykkiä maastojuoksukenkiä joisen kanss voi käyttää matlkaa säärystintä.
Repun painoa miettiessä kannattaa selvitää itselleen onko retken tarkoitus tutustua luontoon samoillen ja poluilta poiketen mielenkiintoia paikkoja tutkien, vaiko rahdata kamoja hikisenä leiristä A leiriin B.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin loukkaannut ison rinkan alla väsyneenä kun jalka lipsahtaa. Pikkurepulla askel on kevyt ja nopea etkä väsy.
Suunnistustaito on itsestäänselvyys kun lähtee erämaahan. Toki tupien välit on kuljettu poluiksi ja usein merkkity maatoon. Kartta ja kompassi ja otsalamppu mukaan.
GPS on kaikilla puhelimessa. Karttaohjelman Off line lisenssit maksaa parikymppiä vuosi. Varavirtalähde powerpack mukaan.
Hätälähetin on hyvä vara äkillisen sairastumisen varalle. Erämaissa puhelin ei aina toi.
Mutta ikinä et voi olla varma, että pääsetkö sään tai muun esteen vuoksi varaustuvalta toiselle. Se on nähty ja koettu paristakin syystä. Siksi suosittelen sellaista varustusta, että selviää yön yli maastossa. Toki se ei keskellä kesää paljoa vaadi, mutta ruska aikaan voi ihan kepeissä varusteissa tulla rankka yö.
Hieno harrastus keuhkot saa happea ja veri kiertää hermot lepää. Myös taiteelle metsä on hieno paikka. Parisuhteet paranee luonnossa yhdessä ei tule riitoja.
Vierailija kirjoitti:
eräsjorma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Lerppuvartiset kumisaappaat on muuten aivan paskat Lapin rakkakivillä hypellessä. Nilkka kun nyrjähtää niin pois pääsee vain pelastuskopterilla. Hanki kunnon jäykkävartiset vaelluskengät.
Haix KSK-3000, kuin luodut kivisemmille taipaleille. Rumat ja alkuun liian jäykät, mutta sisäänajon jälkeen olen ihmetellyt miksi olin niin pitkään wanhan liiton kumpparijeppejä.
Ja on muuten ainoat popot koskaan mitkä ostin pelkästään mainosläystäkkeiden perusteella. Jos kelpaa alppijääkäreiden palveluskengäksi niin kyllä varmasti toimii Suomen Lapissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varautua siihen että tupaan ei mahdu. Enkä kyllä haluakaan nukkua vieraiden ihmisten kanssa kylki kyljessä. Mielummin raahaan sitä telttaa. Tosin minulla on perhettä yleensä mukana, yksin varmaan mahtuu tupaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varautua siihen että tupaan ei mahdu. Enkä kyllä haluakaan nukkua vieraiden ihmisten kanssa kylki kyljessä. Mielummin raahaan sitä telttaa. Tosin minulla on perhettä yleensä mukana, yksin varmaan mahtuu tupaan aina.
Tuossa puhuttiin varaustuvasta. Varaustupaan kuuluu petivaraus. Varaustuvan voi varata myös perheelle tai ryhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin mahtuu kun on pedit varattuna. Autiotupaan ei välttämättä mahdu esim Haltilla olin minä ja ilmeisesti kolme SAS-brittinuorukaista varaustuvan puolella, autiotuvan puolella kävi aika trafiikki.
Minulla ensivaelluksena oli Karhunkierros, yhdessä 10 v lapseni kanssa. Lyhennettiin hieman reissua molemmista päistä, eli mentiin noin 55 km vaellus. 4 yötä, 5 1/2 päivää. Rinkan painoa minulla ruokineen ja vesineen 18 kg, pojalla noin 13 kg.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on huonoa treeniä vaeltamista ajatellen, kuten joku sanoikin. Ihan erityyppistä liikuntaa. Kun vaeltaessa hapenottokyky ei juurikaan ole ongelma: ongelma on, miten kroppa jaksaa kantaa selässä ylimääräiset 20 kg tavaraa, miten nilkat kestää, alustavarmuus maastossa ja sen sellainen.
...
Noissa Yuotube-videoissa on kokeneita vaeltajia, jotka puuskuttavat hengästyneinä kävellessään normaalia vaellusvauhtia ja puhuen samalla. Kyllä pyöräily on aivan hyvä tapa pitää yllä kuntoa.
Vaellusturinat II palstalta löytyy paljon ohjeita. Ensiaputaidot on hyvä omata. Kuivaruuat kannattaa testata, ettei lopu ruoka kesken. Kevytretkeily helpottaa matkantekoa.
FB:ssän myös aloittelijoille omia kerhoha.
Siellä on karhuja ja susia. Miten uskaltaa telttailla?
Olen niitä, jotka tässä ketjussa ovat aikaisemmin sanoneet kumisaappaidenkin toimivan vaelluksella oikein hyvin. Täytyy kuitenkin lisätä yksi varoitus: nykyiset kumisaappaat eivät ole enää yhtä kestäviä kuin joskus 15 vuotta sitten. Tämä johtuu EU-säännöksistä, joiden takia kumisaappaiden materiaalia on pitänyt muuttaa. On aika ikävää, jos saapas hajoaa kesken vaelluksen. Näitä on viime aikoina sattunut kumisaappaiden käyttäjille.