Joissakin perheissä lapset todella määräävät - olen sanaton
Käväisin hoitamassa yhden asian työkaverini luona nyt viikonloppuna. 10-vuotias poikani oli mukanani. Hänellä oli toki oma kirja mukana (asian toimittaminen kesti n. 20 minuuttia), mutta huomasin, että pöydällä oli myös läjä Akkareita. Kysyin työkaverilta, että voisiko näitä lukea ja hän sanoi, että joo, paitsi sitä uusinta. Työkaverin poika oli leirillä ja saa raivarin, jos joku muu lapsista (2 muuta) lukee Aku Ankan ennen kuin hän, jolle lehti varsinaisesti tulee. Nyt kun lapsi on leirillä tiistaista sunnuntaihin, kukaan ei saa lukea lehteä ennen kuin hän on saanut lukea sen ensimmäisenä.
Ja tämä selitettiin niin kuin se olisi ollut ihan normaalia. Kyse ei ollut mistään 1,5-vuotiaista lapsista, jotka sivutuotteena syövät lehden, jos sen niille antaa, vaan 5-12-vuotiaista. Jos omani yrittäisivät tuollaisia sääntöjä, Aku Ankasta tulisi äkkiä äidin henkilökohtaista omaisuutta.
Kommentit (332)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:01"]
. Vai onko ap sitä mieltä, että Aku pitäisi saada lainaan myös siinä tapauksessa, että lainaaja klähmii sen piloille ja repii sivut irti?
[/quote]
Asia ratkaistaan niin, että sivujen repijä ja klähmijä opetetaan käsittelemään tavaroita niin, etteivät ne mene pilalle. Ei mikään ratkaisu ole se, että muista lapsista tehdään pomottavia keisareita. Siinä ongelmaa ratkotaan ihan väärästä päästä.
[/quote]
Niin ja äiti sanoo, että "Mitä se nyt haittaa jos ne sivut on sotkettu ja piirrelty?" Eli kuka sen päättää mikä on sitä tuomittavaa pilaamista ja mikä taas asiallista käsittely? Eikö se ole tavaran omistaja eikä hänen äitinsä?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:15"]Ei mikään ratkaisu ole se, että muista lapsista tehdään pomottavia keisareita. Siinä ongelmaa ratkotaan ihan väärästä päästä.
[/quote]
Pomottavia keisareita? Sinusta varmaan aikuisetkin jotka vaativat sinua tekemään työsi ovat sinusta pomottavia keisareita? Tai poliisit jotka vaativat sinua noudattamaan lakeja? Että sinä saat tehdä mitä haluat ja jos muut yrittävät rajoittaa sinua, niin ne ovat pomottavia keisareita. Just joo.
Ap kiva kun työkaverisi lukee tätä palstaa ja näkee, mitä kirjoittelet hänestä kaikelle kansalle.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:01"]
. Vai onko ap sitä mieltä, että Aku pitäisi saada lainaan myös siinä tapauksessa, että lainaaja klähmii sen piloille ja repii sivut irti?
[/quote]
Asia ratkaistaan niin, että sivujen repijä ja klähmijä opetetaan käsittelemään tavaroita niin, etteivät ne mene pilalle. Ei mikään ratkaisu ole se, että muista lapsista tehdään pomottavia keisareita. Siinä ongelmaa ratkotaan ihan väärästä päästä.
Osa ei näe asiaa laajemmin, vaan kuvitellaan, että kyse on siitä Aku Ankasta. Oikein kysellään, että eikö kyse ollutkaan Aku Ankasta!
[/quote]
Helkkarin pomottava keisari kun pistät vastaan kun tulin teille vartavasten lainaamaan autoasi ja voi helkkari että on hirveä huuto kun sulle ei todellakaan ole mitään haittaa siitä että minä käytän sun kesämökkiä silloin kun et itse siellä ole.
Vaan ei, karsea mekastus jos edes kehtaa kysyä. Vaan kun se on niin hieno ja arvokas niin sehän menee pilalle, lapsi on pieni ja köyhä niin sen akkari ei ole mitänä.
Nyt te lainaajat: voitteko kertoa mökkinne osoitteen. Teidän logiikan mukaan teidän mökki ei mene yhtään huonoksi, vaikka kaikki me palstailijat käytämme sitä kun ette itse tarvitse. Aivan turhaan tyhjän panttina on.
samoin veneet ja talot espanjassa, avaimia postiin kiitos.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:28"]
En minäkään näe tässä mitään pompotusta. Eikös kyläilyn ole tarkoitus olla yhdessä viihtymistä? Jos nuo kaksi lasta eivät vain viihdy keskenään, niin kyllähän se isäntäperheen lapsi oli tuohon klo 21 mennessä hoitanut oman isännänvelvollisuutensa.
[/quote]
Kyseessähän ei varsinaisesti ollut lapsi, vaan puoleen yöhön yleensä valvova esiteini. Sen ikäinen ihminen tajuaa jo, että vieraasta ei tunnu mukavalta kököttää aikuisten juttuja kuuntelemassa, jos vaihtoehtona on omanikäinen seura, ja että oma mukavuudenhalu ei mene kohteliaisuuden edelle. Sen ikäisen nuoren vanhempi tajuaa myös jo vaatia alkeellista kohteliaisuutta kylään kutsuttua vierasta kohtaan - ihan sama, onko se kyläänkutsuja ollut nuori itse vai hänen vanhempansa. Erityisen härskiksi jutun tekee se, jos on ilmeistä, että nuori ei ole oikeasti mennyt edes nukkumaan, vaan räpeltämään omaan huoneeseensa ipadia.
Mutta tätähän tämä nykyään on, lapsella/nuorella ei saisi olla velvollisuuksia, eikä edes hyviä tapoja voi edellyttää. (Muistan, kun meitä 90-luvulla vietiin marjametsään, niin eräs täti-ihminen kauhisteli, eikö meillä ole lomaa ollenkaan. Huom, kyseessä oli muutama päivä kymmenen viikon kesälomasta, ja jonkun mielestä oli kohtuutonta, että jouduimme marjastamaan niitä samaisia marjoja, joita itse talven aikana söimme. Ei siinä paljon kyselty onko fiilistä lähteä metsään, mutta niin vain meistä kasvoi täysipäisiä aikuisia ja jopa sosiaalisesti vastuuntuntoisia.
[/quote]
Itse jouduin pakolla marjastaa myös lapsena ja sehän oli vaan hyvää kasvatusta ja nyt aikuisena tykkään marjastaa.
sehän se juuri onkin kun nykyään on vaan huvituksia, ollaan aina vaan ottamassa toiselta ja mietitään mistä pääsee helposti, ilmaiseksi ja halvalla, on idolsia ja talentia ja kykykilpailua. Heti kaikki mulle tänne nyt, toisten lehdet, toisten pyörät, jos joku unohtaa jonnekin, nin sen kuin ottaa vaan, kyllä lainata saa ja TOISTEN pitää olla yhteisöllisiä minulle, minä otan kaiken minkä käsiini saan.
Entä jos tuokin lapsi oli saanut tilauksen lahjaksi niin perskule joku roikale laiskiainen tulee kutsumatta äitinsä mukana kylään arvostelemaan toista perhettä ja sen kasvatuskäytänntöjä. Sen sijaan että ihailee lasten itsekuria ja käytöstapoja, toisen ihmisen kunnioittamista ja toisen tavaran kunnioittamista, ollaan vaan ilmaista vailla!!!!
Jos et itse käytä mökkiäsi tai venettäsi niin siitä ei ole sinulle mitään haittaa vaikka minä käytän sitä. Ja ei minun tarvitse kuunnella sinun perusteluita, jos siitä sinun mielestä sinulle on haittaa.
Et sinäkään välitä toisen omaisuudesta ja oikeudesta itse päättää kuka käyttää. Sinä vain päätät että sitä saa käyttää ja vielä väität keisariksi sitä joka haluaa vain päättää omastaan kun taas sinä haluat päättää toisen omaisuudesta. Se jos mikä on törkeää ja röyhkeää ja ahnetta.
Ihmiset eivät ole kiitollisia mistään, vaatia osataan. Kaikki kuuluu minulle.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:55"]
Minusta on hyvä, että lapsella on mahdollisuus määrätä edes jostain pienestä. Mehän emme tiedä, vaikka tämä lapsi muuten jakaisi mitä omaansa.
[/quote]
Toki lapsi saa määrätä jostain pienestä, mutta muun perheen pompottelu sen kustannuksella ei ole oikein. Eikä minun perheessäni olisi ikinä ok, ettei muut lapset saisi lukea sitä Akua, joka tulee yhden lapsen nimissä. Enkä todellakaan rupeisi tilaamaan muille omaa Akua, koska se yksi lellikki ei vain suostuisi jakamaan, vaan pelaa valtapeliään.
Henkilökohtaiset tavarat ovat asia erikseen. Lehdet eivät meidän perheessä ole henkilökohtaista omaisuutta, vaan kaikki saavat lukea kaikkien lehtiä.
Ja täällä päädyttiin riinnastamaan tapaus jo Eerikan surulliseen kohtaloon...ja autovertaus ja varastusvertaushullu palasi taas linjoille...liekkö yksi ja sama hullu.
Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Sille pojalle se akuankka on tärkeä, ja hän haluaa lukea sen ensin. Ei munkaan naistenlehtiä lueta ennen kuin olen itse ne lukenut. Ei se ole mikään sääntö ja kiveenkirjoitettu ehdottomuus, vaan ihan kunnioitusasia. Miksi teette kaikesta niin vaikeaa? Jos olen ostanut itselleni mun lempikarkkia niin ei sitäkään kukaan mene syömäan siksi, kun se on yhteisessä kaapissa, vaan toetenkin kysyy ensin. Ap:n työkaveri teki ihan oikein, kunnioitti pojan toivetta saada lukea lehti ensin. Mikäs ongelma Ap:n pojalla sitten on kun on pakko lukea juuri se uusin akuankakka? Eikös vanhemmat kelvanneet?
Moikka AP;
Kolme sisarusta, yhden Aku, ilman kääreitä. Yhden hevoshullu, kirjekuoressa. Yhden Mix, muovikelmussa. Mitkä kaikki saa ketä hyvänsä lukea, ennen omistajaa?
Ps. En muista mitkä lehdet tulee kelmussa ja mitkä kirjekuorissa, älkää tarttuko triviaaleihin, please!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:42"]
Tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Sille pojalle se akuankka on tärkeä, ja hän haluaa lukea sen ensin. Ei munkaan naistenlehtiä lueta ennen kuin olen itse ne lukenut. Ei se ole mikään sääntö ja kiveenkirjoitettu ehdottomuus, vaan ihan kunnioitusasia. Miksi teette kaikesta niin vaikeaa? Jos olen ostanut itselleni mun lempikarkkia niin ei sitäkään kukaan mene syömäan siksi, kun se on yhteisessä kaapissa, vaan toetenkin kysyy ensin. Ap:n työkaveri teki ihan oikein, kunnioitti pojan toivetta saada lukea lehti ensin. Mikäs ongelma Ap:n pojalla sitten on kun on pakko lukea juuri se uusin akuankakka? Eikös vanhemmat kelvanneet?
[/quote]
Joopajoo, sehän on ihan sama juttu lehden lukeminen ja karkkien syöminen. Kyllä te olette osa aivan hemmetin yksinkertaisia yleistyksissänne ja vertauksissanne..
AP tuli vilkaisemaan ja toteaa, että meillä kaikki saisivat lukea kaikki ihan missä järjestyksessä tahansa, jos lehden alkuperäinen omistaja on viikon leirillä. Lehden pitää olla hyvässä kunnossa, oikeassa paikassa, liitteet mukana ja tilaajalahjat iskemättömiä. Ainoa poikkeus on oma naistenlehteni, jonka ristikon mies saa täyttää, koska hän on se ristikkoaddikti, en minä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:44"]
Moikka AP;
Kolme sisarusta, yhden Aku, ilman kääreitä. Yhden hevoshullu, kirjekuoressa. Yhden Mix, muovikelmussa. Mitkä kaikki saa ketä hyvänsä lukea, ennen omistajaa?
Ps. En muista mitkä lehdet tulee kelmussa ja mitkä kirjekuorissa, älkää tarttuko triviaaleihin, please!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:46"]
[/quote]
Joopajoo, sehän on ihan sama juttu lehden lukeminen ja karkkien syöminen. Kyllä te olette osa aivan hemmetin yksinkertaisia yleistyksissänne ja vertauksissanne..
[/quote]
Et ilmeisesti muista millaista on olla lapsi. Kun tuli oma lehti omalla nimellä, niin se oli iso asia. Ja tärkeä. Eikä kyse ollut siitä etteikö akuankkoja olisi saanut lukea. Sai! Poika vain halusi lukea uusimman ensin, ja äiti kertoi tämän työkaverilleen. Jonka oma lapsi olisi tietenkin halunnut lukea ilmeisesti kaikki lehdet. Ja tästä Ap veti herneen nenään.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:48"]
AP tuli vilkaisemaan ja toteaa, että meillä kaikki saisivat lukea kaikki ihan missä järjestyksessä tahansa, jos lehden alkuperäinen omistaja on viikon leirillä. Lehden pitää olla hyvässä kunnossa, oikeassa paikassa, liitteet mukana ja tilaajalahjat iskemättömiä. Ainoa poikkeus on oma naistenlehteni, jonka ristikon mies saa täyttää, koska hän on se ristikkoaddikti, en minä.
Moikka AP;
[/quote]
[/quote]
Hienoa että teillä on omat säännöt. Ettei liitteitä saa irroittaa ja lehden pitää olla tietyssä paikassa. Mutta sulle ei sen toisen perheen säännös kelvanneet?
Moikka AP;
AP:lle
Ok kaikilla on omat tapansa ja tottumuksensa, meillä ei avata toisten kirjeitä eikä "kelmuja", siksi Akukin on "tilaajansa" omaisuutta, kunnes hän laittaa sen eteenpäin, kuten muutkin omat lehtensä.
Ihmisillä on erilaisia tapoja, hyväksytään ne ja vietetään hauskaa kesää! ...sitä ei kukaan pysty omimaan, joten AP kiittää?
Moikka AP;
AP:lle
Ok kaikilla on omat tapansa ja tottumuksensa, meillä ei avata toisten kirjeitä eikä "kelmuja", siksi Akukin on "tilaajansa" omaisuutta, kunnes hän laittaa sen eteenpäin, kuten muutkin omat lehtensä.
Ihmisillä on erilaisia tapoja, hyväksytään ne ja vietetään hauskaa kesää! ...sitä ei kukaan pysty omimaan, joten AP kiittää?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Et ilmeisesti muista millaista on olla lapsi. Kun tuli oma lehti omalla nimellä, niin se oli iso asia. Ja tärkeä. Eikä kyse ollut siitä etteikö akuankkoja olisi saanut lukea. Sai! Poika vain halusi lukea uusimman ensin, ja äiti kertoi tämän työkaverilleen. Jonka oma lapsi olisi tietenkin halunnut lukea ilmeisesti kaikki lehdet. Ja tästä Ap veti herneen nenään.
[/quote]
Voi kuule, varsin hyvin muistan eikä meillä todellakaan ollut väliä siitä kuka mitäkin ensimmäisenä ehti lukemaan. Naurettava ajatuskin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:17"]
Mitäköhän meillä töissä pomo tekisi, jos joku ottaisi hänelle tilatut lehdet ja ryhtyisi lukemaan niitä aamukahvipöydässä? Voisi olla, että työntekijä saisi aika äkkiä oppitunnin siitä, mitä merkitsee lehden osoitelapun nimi. Me vakiväki tiedämme, että pomon posteihin ei kosketa, oli ne sitten lehtiä tai kirjeitä. Pitääkin mennä sille sanomaan, että se on itsekäs paska, joka ei osaa jakaa The Economistia.
[/quote]
Eli teidän perheessä lapsi on sama asia kuin pomo työpaikalla? No nyt en enää ihmettele näin pikkutyranneja joista tällä palstalla saa lukea.
[/quote]
Loistavaa! Nyt löytyi näistä hulluista vertauksista ylivoimaisesti osuvin! Ja tämän myötähän me ollaan nyt kaikki sitten samaa mieltä!! Aamen.
Jännä juttu, että tällaisesta asiasta on syntynyt näin pitkä ketju, mutta on tämä vähän avannut silmiäni ymmärtämään yhden naapuritalon lasta, joka ei osallistu muiden leikkeihin, vaan tulee johonkin lähettyville pyöriskelemään jonkun lelunsa kanssa. Haluaa esitellä sitä muille, mutta sanoo, että siihen ei saa koskea. Niinpä toiset leikkivät yhdessä tavaroillaan ja tämä yksi reppana sitten viihdyttää itseään omalla lelullaan ja katselee muiden leikkiä.
Silloin kun yhteiselo sujuu vastavuoroisesti, tällaisia asioita ei joudu edes miettimään. Mutta pitää muistaa ottaa puheeksi naapureiden kanssa se, kuinka onnekkaita olemme, kun lasten lelut ja pihatyökalumme, joita toisillemme lainailemme kestävät normaalisti, kun tämän ketjun perusteella kaiken pitäisi olla hukassa ja rikki.