Mitä ajattelisit miehestä, joka hankkii grillattavaksi pelkkiä kasviksia?
Jotenkin en vaan pääse yli siitä, että mielestäni suomalainen raavas mies ja liha kuuluvat erottamatrtomasti yhteen...
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:48"]
Esim. jokainen mies, jonka kanssa olen seurustellut, on ollut kasvissyöjä - en tietenkään itse kasvissyöjänä muunlaisten kanssa elämääni jakaisikaan.
[/quote]
Tämä ylimielisyys kasvissyöjissä eniten ärsyttää. Pidät itseäsi moraalisesti niin ylivertaisena ihmisenä ettet pystyisi jakamaan elämää erilailla ajattelevien, alempiarvoisten ihmisten kanssa.
[/quote]
No voi hyvänen aika taas. En pidä itseäni mitenkään ylivertaisena, vaan pidän eläinten tappamista ruoaksi epäeettisenä ja vääränä. En todellakaan jaa elämääni ja esim. kasvata lapsiani ihmisen kanssa, joka on ihan eri linjoilla kanssani tuollaisista hyvin perustavanlaatuisista arvokysymyksistä kuten keitä saa tappaa ja miksi, vai saako. Mitä tekemistä sillä on ylimielisyyden kanssa, että haluaa kumppanin, joka jakaa samat arvot. Mulle on tärkeää, että kumppani on empaattinen eikä halua aiheuttaa tunteville olennoille kärsimystä, ja mulle on tärkeää, että kumppanilla on sellaiset perustiedot biologiasta ja evoluutiosta, että hän ymmärtää myös muiden eläinten kuin ihmisen ovan tuntevia ja kärsimyskykyisiä olentoja.
Mikä tässä nyt on niin ärsyttävän ylimielistä? En oo itse mitenkään erityisen hyvä ihminen, en pidä itseäni erityisesti muita parempana, en yritä "käännyttää" lihaa syöviä ystäviäni, en tee numeroa ruokavaliostani, en edes puhu koko asiasta ellei joku itse kysy, mutta mun mielestä toisen tuntevan, kärsimyskykyisen olennon elämän vieminen ilman pakottavaa syytä on väärin, todella väärin.
Eli jos pitää tappamista vääränä, ja haluaa että kumppani jakaa saman näkemyksen, on ärsyttävän ylimielinen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:01"]
Kyllähän kasvissyönti tekee miehestä vähän naisellisen. Suurin osa kasvissyöjistä on muutenkin naisia. Se on naisten juttu olla huolissaan eläinten kärsimyksistä.
[/quote]
No jaa. Mun mielestä eläinoikeusfilosofia on usein sellasta aika kylmää ja loogista meininkiä, millainen usein meidän yhteiskunnassa mielletään enemmänkin miehiseksi kuin naiselliseksi jutuksi.
Et pääse yli? Kyllä aikuinen ihminen pääsee tuosta yli. Hanki isommat ongelmat.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:04"]
Ajattelisin että se on varmaan mun mies. Tsiisus, oikeesti. Mistä perähikiältä te "raavas mies syö lihaa" -juntit oikein tulette.
[/quote]
50 ja 60 luvulta ne tulee.... Raavas mies, niin vanhanaikainen sanonta :D
Vaikuttaisi mielenkiintoiselta tyypiltä :)
Kummastelisin kovasti, koska mun tuntemat kasvissyöjät hankkii grillattavaksi hallumi-juustoa tai tofupihvejä. En siis ole tavannut sellaista kasvissyöjää, jolle olisi riittänyt pelkät kasvikset grilliherkuiksi.
En mitään, koska tuo mies olisi luultavasti vain joku kaveri. En ottaisi miehekseni sellaista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 23:44"]
"Kissa ei ole moraalinen toimija, eikä sillä ole valinnanvapautta tässä asiassa."
Kas kummaa kun kissa tappaa, se toimii ilman tahtoa vaistojensa varassa kuin jokin kone, jolle ei voi mitään. Mutta sitten kun kissa tapetaan, se onkin yhtäkkiä inhimillinen, tunteita ja tietoisuutta sisältävä otus, rinnastettavissa ihmiseen.
"Kirjoitin, että pidän vääränä tappamista ilman pakottavaa syytä. Petoeläimillä on pakottava syy, ihmisillä ei."
Jos kissa tappaa hiiren ilman pakottavaa syytä, leikittelee sillä ja jättää syömättä, sittenkö nuhtelet kissan? Vastaavasti ihminen on riippuvainen eläinperäisestä ravinnosta, joten sille on pakottava syy. Jos maailman navetat, kanalat ja sikalat nyt lopetettaisiin, miljoonia kuolisi nälänhätään.
"kaikki kärsimys ja kuolema maailmassa on ihan perseestä."
Ehkä kannattaisi ajatella niin että kuolema on osa elämää. Ei sitä tarvitse pelätä, kaikki me kuolemme. Ruoaksi valmistettu kanakin voi elää paremman elämän kuin luonnossa kasvanut ja vanhuuteen kuollut kana.
[/quote]
Jos olet huolissasi maailman köyhien ihmisten nälästä ja ruoan riittävyydestä niin tiedoksi: jos kaikki olisivat kasvissyöjiä, ruoka riittäisi paljon paremmin. Ei ole mitään järkeä siinä, että kasvatetaan kasveja rehuksi eläimille ja sitten syödään eläin, kun kasvikset voitaisiin syödä suoraan. Olisi huomattavasti tehokkaampaa ruoantuotantoa. Lisäksi olisi koko ihmiskunnan etu että ilmastonmuutos saataisiin hidastumaan. Kasvissyönti edistää tätä tavoitetta.
Ihmistä ei mm.näiden seikkojen takia voi mitenkään verrata esim. kissaan. Lisäksi, kuten joku kirjoitti, ihminen on moraalinen toimija, eläin ei. Siinä on huikea ero. Itse en todellakaan rinnasta kissaa ihmiseen. Silti, tarpeettoman kärsimyksen aiheuttaminen kissalle on mielestäni vastenmielistä. Se, että joku olento ei ole tietoinen tai moraalinen toimija, ei tarkoita sitä, etteikö se osaisi kärsiä. Niillä, joiden kasvissyönnin pääsyy on eläinten kärsimys (muitakin syitä on), ovatkin yleensä enemmän huolissaan siitä, että tuotantoeläimet kärsivät eläessään tai tappamishetkellä, kuin siitä että ne kuolevat. Ja kyllä, ne kärsivät. Et ole sitten häkkikanaloista kuullut koskaan?
Jännää, miten näissä keskusteluissa on aina niin, että kasvissyönnin puolustajilla on tietoa ja järkeviä argumentteja, kun taas kasvissyöntiä karsastavat heittelevät ihan mitä sattuu höpöhöpöjuttuja. Hirveän epätasapainoisia keskusteluja.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:48"]
Esim. jokainen mies, jonka kanssa olen seurustellut, on ollut kasvissyöjä - en tietenkään itse kasvissyöjänä muunlaisten kanssa elämääni jakaisikaan.
[/quote]
Tämä ylimielisyys kasvissyöjissä eniten ärsyttää. Pidät itseäsi moraalisesti niin ylivertaisena ihmisenä ettet pystyisi jakamaan elämää erilailla ajattelevien, alempiarvoisten ihmisten kanssa.
[/quote]
No voi hyvänen aika taas. En pidä itseäni mitenkään ylivertaisena, vaan pidän eläinten tappamista ruoaksi epäeettisenä ja vääränä. En todellakaan jaa elämääni ja esim. kasvata lapsiani ihmisen kanssa, joka on ihan eri linjoilla kanssani tuollaisista hyvin perustavanlaatuisista arvokysymyksistä kuten keitä saa tappaa ja miksi, vai saako. Mitä tekemistä sillä on ylimielisyyden kanssa, että haluaa kumppanin, joka jakaa samat arvot. Mulle on tärkeää, että kumppani on empaattinen eikä halua aiheuttaa tunteville olennoille kärsimystä, ja mulle on tärkeää, että kumppanilla on sellaiset perustiedot biologiasta ja evoluutiosta, että hän ymmärtää myös muiden eläinten kuin ihmisen ovan tuntevia ja kärsimyskykyisiä olentoja.
Mikä tässä nyt on niin ärsyttävän ylimielistä? En oo itse mitenkään erityisen hyvä ihminen, en pidä itseäni erityisesti muita parempana, en yritä "käännyttää" lihaa syöviä ystäviäni, en tee numeroa ruokavaliostani, en edes puhu koko asiasta ellei joku itse kysy, mutta mun mielestä toisen tuntevan, kärsimyskykyisen olennon elämän vieminen ilman pakottavaa syytä on väärin, todella väärin.
Eli jos pitää tappamista vääränä, ja haluaa että kumppani jakaa saman näkemyksen, on ärsyttävän ylimielinen.
[/quote]
Jostain syystä, liekö sattumaa, kaikki tapaamani kasvissyöjät ja ekologisuuden nimeen vouhkaavat ovat olleet sellaisia ihmisiä, joilla ei ole ollut mitään todellisia murheita elämässä. On ollut aikaa huolehtia ja murehtia Mielikin kohtalosta. Ethän sä kenkiäkään tarvitse, mutta mukavampihan niillä on kävellä kuin avojaloin, kun olet sellaisiin tottunut...
[/quote]
On sattumaa. Ekologisuudesta kiinnostuneilla ihmisillä on murheita ja ongelmia ihan siinä missä muillakin. Sitäpaitsi: maailman tämänhetkinen ekologinen tila on ihan hemmetin suuri ja todella todellinen murhe. En juuri suurempaa keksi. Ja yhden Mielikin kohtalo on siinä koko kokonaisuudessa mikroskooppisen pieni asia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 00:52"]
Niillä, joiden kasvissyönnin pääsyy on eläinten kärsimys (muitakin syitä on), ovatkin yleensä enemmän huolissaan siitä, että tuotantoeläimet kärsivät eläessään tai tappamishetkellä, kuin siitä että ne kuolevat. Ja kyllä, ne kärsivät. Et ole sitten häkkikanaloista kuullut koskaan?
[/quote]
Oletko nähnyt luontodokumentteja afrikan savanneilta? Siellä eläimet nääntyvät nälkään, hukkuvat mutaan, kuolevat tauteihin ja joutuvat hyeenalauman raatelemaksi jotka syövät pieniä paloja naukkailleen samalla kun eläin vielä elää. Kuolema voi olla kymmeniä minuutteja kestävä kärsimysnäytelmä. Tehotuotannossa taas eläimille taataan ruoka, katto pään päälle, suoja petoeläimiä vastaan ja eläinkääkärit hoitavat taudeilta. Ja itse kuoleminen aloitetaan sähkötainnutuksella joka vie tajunnan eläimeltä hyvin nopeasti. Vähemmän kärsimystä aiheuttavaa tapaa kuolla tuskin on olemassa. Joten en mitenkään usko väitettäsi jonka mukaan luonnossa elävä eläin kärsisi vähemmän kuin ruoaksi tuotettu eläin.
Kasvissyöjä. Ei tule muuta mieleen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:10"]
Kummastelisin kovasti, koska mun tuntemat kasvissyöjät hankkii grillattavaksi hallumi-juustoa tai tofupihvejä. En siis ole tavannut sellaista kasvissyöjää, jolle olisi riittänyt pelkät kasvikset grilliherkuiksi.
[/quote]
Mä tykkään soijanakeista, mutta teen myös kasvisnyyttejä, joihin laitan tuorejuustoa tai sitten grillaan kasviksia vartaissa. Myös vuohenjuustolla täytetyt tomaatit on kova juttu. Halloumia en ole ikinä maistanut. Pitäisi kyllä kokeilla.
[/quote]
Eli sinunkin ostoskorissa olisi juustoja. PELKÄT kasvikset grillattuina ovat aika ankeita.
Kyllä me miehen kanssa grillattiin toissailtana pelkkiä kasviksia ilman juustoja, makkaroita tai lihaa. Molemmille maistui ja mahat tuli täyteen. Jugurttimöykyn länttäsin lautasille soosiksi eli tuli sentään jotain eläinperäistäkin nautittua.
Ei olla kasvissyöjiä, unohdettiin vaan ostaa lihaa :D Ei kyllä muutenkaan olla kovin kaavoihin kangistuneita syömisessä. Enemmän kuin lihan osuudesta ruokavaliossa ollaan kiinnostuneita ruuan terveellisyydestä. Kasvisruoka on kuitupitoisempaa ja ravintorikkaampaa kuin pelkkä liha, siksi syödään paljon MYÖS pelkkää kasvisruokaa. Mutta siis kyllä se lihakin meille maistuu, tänään aiottiin grillata broileria niitten kasvisten kanssa.
Ja en pidä miestäni mitenkään vähemmän maskuliinisena vaikkei tämä olekaan karjumassa haarukka ojossa lihan perään. Oikea mies ei tarvii kuollutta eläintä ollakseen mies.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 09:37"]
Niillä, joiden kasvissyönnin pääsyy on eläinten kärsimys (muitakin syitä on), ovatkin yleensä enemmän huolissaan siitä, että tuotantoeläimet kärsivät eläessään tai tappamishetkellä, kuin siitä että ne kuolevat. Ja kyllä, ne kärsivät. Et ole sitten häkkikanaloista kuullut koskaan?
[/quote]
Oletko nähnyt luontodokumentteja afrikan savanneilta? Siellä eläimet nääntyvät nälkään, hukkuvat mutaan, kuolevat tauteihin ja joutuvat hyeenalauman raatelemaksi jotka syövät pieniä paloja naukkailleen samalla kun eläin vielä elää. Kuolema voi olla kymmeniä minuutteja kestävä kärsimysnäytelmä. Tehotuotannossa taas eläimille taataan ruoka, katto pään päälle, suoja petoeläimiä vastaan ja eläinkääkärit hoitavat taudeilta. Ja itse kuoleminen aloitetaan sähkötainnutuksella joka vie tajunnan eläimeltä hyvin nopeasti. Vähemmän kärsimystä aiheuttavaa tapaa kuolla tuskin on olemassa. Joten en mitenkään usko väitettäsi jonka mukaan luonnossa elävä eläin kärsisi vähemmän kuin ruoaksi tuotettu eläin.
[/quote]
Viherpöhköille on turha selittää mitään, niiden aivot on naksahtaneet tiettyyn asentoon. Niiden aivot eivät koskaan ymmärrä, että Suomen ja muun maailman tilanne on ihan eri juttu luonnonvarojen ja ilmaston suhteen, mutta pitäähän sitä vaan tiedostaa ja vouhkata. Kaikki ovat ex- tai nyk. kommunisteja.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
Viherpöhköille on turha selittää mitään, niiden aivot on naksahtaneet tiettyyn asentoon. Niiden aivot eivät koskaan ymmärrä, että Suomen ja muun maailman tilanne on ihan eri juttu luonnonvarojen ja ilmaston suhteen, mutta pitäähän sitä vaan tiedostaa ja vouhkata. Kaikki ovat ex- tai nyk. kommunisteja.
[/quote]
Ai miten pätevä argumentti, kyllä nyt muuttuu kaikkien kommaripelkoisten viherpiipertäjien mielet!
Taidat itse olla viherprovoilija? En olisi pätevämpää syytä keksinyt kasvissyöntiin kääntyäkseni kuin tuo kommenttisi.
Minulla on aika raavas raksamies, joka grillaa kasviksia ja juustoa. Näyttää mies pärjäävän kasvisruokavaliolla ihan hyvin, ja habaa on varmasti enemmän kuin suurimmalla osalla miehistä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai miten pätevä argumentti, kyllä nyt muuttuu kaikkien kommaripelkoisten viherpiipertäjien mielet!
Taidat itse olla viherprovoilija? En olisi pätevämpää syytä keksinyt kasvissyöntiin kääntyäkseni kuin tuo kommenttisi.
[/quote]
Käänny mihin lystäät, vaikka mormoniksi tai vasemmalle Tuupovaaraan. Jostain syystä ei kiinnosta tekemisesi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:52"]
pidän eläinten tappamista ruoaksi epäeettisenä ja vääränä
[/quote]
Nuhteletko kissaa kun se syö hiiren? Sinulle täydellinen maailma lienee sellainen jossa ei ole elämää ollenkaan. Kun ei ole elämää, kukaan ei tule syödyksi. Parasta olisi siis että kaikki ihmiset ja eläimet tapettaisiin, säästyttäisiin valtavalta määrältä kärsimystä tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:01"]
Kyllähän kasvissyönti tekee miehestä vähän naisellisen. Suurin osa kasvissyöjistä on muutenkin naisia. Se on naisten juttu olla huolissaan eläinten kärsimyksistä.
[/quote]
Miehisin tosimies tekee just niin kuin haluaa, eikä ala todistelemaan mitään muille. Jos ei tykkää grillata makkaraa (mihin voi olla muitakin syitä kuin eläinten kärsimys) niin sitten grillaa jotain muuta, eikä mieti mitä muut nyt ajattelevat.