Mitä ajattelisit miehestä, joka hankkii grillattavaksi pelkkiä kasviksia?
Jotenkin en vaan pääse yli siitä, että mielestäni suomalainen raavas mies ja liha kuuluvat erottamatrtomasti yhteen...
Kommentit (52)
Ajattelen, että kiva ja ehkä taiteellinen tai herkkä mies kyseessä.
Mukavaa seuraa tiedossa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:10"]
Kummastelisin kovasti, koska mun tuntemat kasvissyöjät hankkii grillattavaksi hallumi-juustoa tai tofupihvejä. En siis ole tavannut sellaista kasvissyöjää, jolle olisi riittänyt pelkät kasvikset grilliherkuiksi.
[/quote]
Mä tykkään soijanakeista, mutta teen myös kasvisnyyttejä, joihin laitan tuorejuustoa tai sitten grillaan kasviksia vartaissa. Myös vuohenjuustolla täytetyt tomaatit on kova juttu. Halloumia en ole ikinä maistanut. Pitäisi kyllä kokeilla.
No en mitään aattelis, ihan sama..paitsi ei olisi ainakaan mun mies se!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:24"]
Jotenkin en vaan pääse yli siitä, että mielestäni suomalainen raavas mies ja liha kuuluvat erottamatrtomasti yhteen...
[/quote]
Ihana olet, just olin tulossa kommentoimaan että kannattaa ehkä päivitellä niitä käsityksiä, tervetuloa vuoteen 2013 ja matkailu avartaa;)
kyllä se siitä!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:52"]
pidän eläinten tappamista ruoaksi epäeettisenä ja vääränä
[/quote]
Nuhteletko kissaa kun se syö hiiren? Sinulle täydellinen maailma lienee sellainen jossa ei ole elämää ollenkaan. Kun ei ole elämää, kukaan ei tule syödyksi. Parasta olisi siis että kaikki ihmiset ja eläimet tapettaisiin, säästyttäisiin valtavalta määrältä kärsimystä tulevaisuudessa.
[/quote]
En. Kissa ei ole moraalinen toimija, eikä sillä ole valinnanvapautta tässä asiassa. Ihan samoin kuin en moralisoi leijonaurosta, joka tappaa toisen uroksen pennut päästäkseen parittelemaan naaraan kanssa. Jos ihminen tekisi saman, pitäisin sitä erittäin epäeettisenä ja vääränä. Tämän luulisi olevan aika helppo käsittää.
Kirjoitin, että pidän vääränä tappamista ilman pakottavaa syytä. Petoeläimillä on pakottava syy, ihmisillä ei. Ihmiset eivät tarvitse lihaa ravinnokseen, vaan sen syömisessä on kyse tottumuksesta ja makunautinnoista.
Ja joo, kaikki kärsimys ja kuolema maailmassa on ihan perseestä. Oon toistaiseksi kuitenkin pitänyt elämän olemassaoloa positiivisena asiana. Voi tietysti olla, että tulen jossain vaiheessa toisenlaiseen lopputulokseen.
Joillakin vaikuttaa olevan harhaluulo, että lihansyönti on se, joka tekee miehestä raavaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:48"]
Esim. jokainen mies, jonka kanssa olen seurustellut, on ollut kasvissyöjä - en tietenkään itse kasvissyöjänä muunlaisten kanssa elämääni jakaisikaan.
[/quote]
Tämä ylimielisyys kasvissyöjissä eniten ärsyttää. Pidät itseäsi moraalisesti niin ylivertaisena ihmisenä ettet pystyisi jakamaan elämää erilailla ajattelevien, alempiarvoisten ihmisten kanssa.
[/quote]
No voi hyvänen aika taas. En pidä itseäni mitenkään ylivertaisena, vaan pidän eläinten tappamista ruoaksi epäeettisenä ja vääränä. En todellakaan jaa elämääni ja esim. kasvata lapsiani ihmisen kanssa, joka on ihan eri linjoilla kanssani tuollaisista hyvin perustavanlaatuisista arvokysymyksistä kuten keitä saa tappaa ja miksi, vai saako. Mitä tekemistä sillä on ylimielisyyden kanssa, että haluaa kumppanin, joka jakaa samat arvot. Mulle on tärkeää, että kumppani on empaattinen eikä halua aiheuttaa tunteville olennoille kärsimystä, ja mulle on tärkeää, että kumppanilla on sellaiset perustiedot biologiasta ja evoluutiosta, että hän ymmärtää myös muiden eläinten kuin ihmisen ovan tuntevia ja kärsimyskykyisiä olentoja.
Mikä tässä nyt on niin ärsyttävän ylimielistä? En oo itse mitenkään erityisen hyvä ihminen, en pidä itseäni erityisesti muita parempana, en yritä "käännyttää" lihaa syöviä ystäviäni, en tee numeroa ruokavaliostani, en edes puhu koko asiasta ellei joku itse kysy, mutta mun mielestä toisen tuntevan, kärsimyskykyisen olennon elämän vieminen ilman pakottavaa syytä on väärin, todella väärin.
Eli jos pitää tappamista vääränä, ja haluaa että kumppani jakaa saman näkemyksen, on ärsyttävän ylimielinen.
[/quote]
Jostain syystä, liekö sattumaa, kaikki tapaamani kasvissyöjät ja ekologisuuden nimeen vouhkaavat ovat olleet sellaisia ihmisiä, joilla ei ole ollut mitään todellisia murheita elämässä. On ollut aikaa huolehtia ja murehtia Mielikin kohtalosta. Ethän sä kenkiäkään tarvitse, mutta mukavampihan niillä on kävellä kuin avojaloin, kun olet sellaisiin tottunut...
Luuletteko te, että eläinten kärsimys on ainoa syy olla kasvissyöjä? Ja rinnastatte sitten kissan ja ihmisen lihansyöjinä? Juu, ihan te olette vakuuttavia...
"Kissa ei ole moraalinen toimija, eikä sillä ole valinnanvapautta tässä asiassa."
Kas kummaa kun kissa tappaa, se toimii ilman tahtoa vaistojensa varassa kuin jokin kone, jolle ei voi mitään. Mutta sitten kun kissa tapetaan, se onkin yhtäkkiä inhimillinen, tunteita ja tietoisuutta sisältävä otus, rinnastettavissa ihmiseen.
"Kirjoitin, että pidän vääränä tappamista ilman pakottavaa syytä. Petoeläimillä on pakottava syy, ihmisillä ei."
Jos kissa tappaa hiiren ilman pakottavaa syytä, leikittelee sillä ja jättää syömättä, sittenkö nuhtelet kissan? Vastaavasti ihminen on riippuvainen eläinperäisestä ravinnosta, joten sille on pakottava syy. Jos maailman navetat, kanalat ja sikalat nyt lopetettaisiin, miljoonia kuolisi nälänhätään.
"kaikki kärsimys ja kuolema maailmassa on ihan perseestä."
Ehkä kannattaisi ajatella niin että kuolema on osa elämää. Ei sitä tarvitse pelätä, kaikki me kuolemme. Ruoaksi valmistettu kanakin voi elää paremman elämän kuin luonnossa kasvanut ja vanhuuteen kuollut kana.
Ajattelisin, että on tiedostava mies. Ei välttämättä vege, mutta kykenee tekemään maukkaita kasvisruokia ja sehän on plussaa. Voi olla muutenkin hienostunut maku, pukeutumisen, sisustuksen jne. suhteen.
Suurin osa miespuolisista tuttavistani on kasvissyöjiä (olen taidealalla), mutta suurimmalla osalla perusteluna on ekologisuus enemmän kuin niinkään eläinten oikeudet. Lihakarjan kasvatus vaan on ekologisesti paljon kuormittavampaa, kuin kasvissyönti. Nämä tuntemani miehet ovat keskenään muuten hyvin erilaisia: on naistenmies-elokuvaohjaaja, boheemi kuvataiteilija, viiniinmenevä lavastaja, bodaava äänimies jne.., joten en kyllä määrittelisi kaikkia kasvissyöjiä keskenään samanlaisiksi "neideiksi".
Oi, olisi unelmamies. Oon niin kyllästynyt sellaiseen "Ei se ole mitään oikeaa ruokaa, jos siinä ei ole lihaa, lihaa ja LIHAA!! Minähän en millään kaninruoalla elä!"
Itse syön vähänlaisesti lihaa ja rakastan kasviksia. Olisi ihanaa, jos mieskin aidosti tykkäisi kasviksista enemmän kuin lihasta. Ei haittaisi, vaikka olisi kasvissyöjäkin. Itsekin olin pitkään.