Miksi kaupan kassa kysyy joka kerta: "Tuleeko vielä muuta?"
Siis kassahenkilö on lapannut mun ostokset siitä hihnalta lukijan kautta pakattaviksi ja mun ostokset seuraavan asiakkaan ostoksista erottavan kapulan nostanut siihen "reunalle". Ja kysyy joka ikinen kerta: "Tuleeko vielä muuta?"
Mitä muuta sitä voisi vielä tulla, mitä siinä hihnalla ei ollut? Että jos sanon, että yhden kokiksen voisin vielä ottaa, niin hän lähtee sitä sieltä limsahyllyltä kirmaamaan vai mitä?!? Ja siitä ei siis saa arpoja, lottoa tms. mitä voisi mahdollisesti haluta tyrkyttää.
Pikkujuttu todellakin, mutta silti ärsyttää ja ihmetyttää.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittää myydä, vaikka on vaan tavaranjakaja. Neitokaiset kuvittelee olevansa myyjiä.
Oikeasti myyvää et ihmettelis.
Hohhoijakkaa... Kuvittelee olevansa ihan myyjiä, että ihan myyjiä?! Mikä sua oikein vaivaa? Ääliöitä kaikkialla.
Täh? Sanna hei sulla on siellä legitiimi kokonainen valtio hoiettavana.
Jaa outoa, ei minulta ole koskaan kysytty. Ehkä se oli jotain seksuaalista vihjailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi lottoa, arpoja, postimerkkejä, ulkoa myytäviä kukkia, multaa, kaasupullo?
Miksette koskaan lue ennen vastaamista? Aloittaja kirjoitti, ettei kassalta saa lottoja yms. Nyt kymmenen kuorossa huutaa lottoa ja ivaa aloittajaa, vaikka on jo heti alkuunsa suljettu kaikki tuollainen ulos.
Ei sellaista kassaa ole missään mistä ei saisi joitain noista edellä mainituista.
Pysy pois kaupoista jos olet tuollainen hermoraunio.
Osa kaupoista sallii asiakkaan ahdistelun eli sen, että esitetään tuo kysymys vaikka tilanne EI anna aihetta olettaa, että ostosten tekeminen on intuitiivinen, myyjän avulla tehtävä prosessi.
Itse en osta kaupoista, joissa tämänkaltainen painostus on rutiininomainen. On tosiaan eri asia, jos ostospäätöksiä tulee ripotellen ja myyjä vetoaa miettimään, mitä voisi vielä tarvita. Mutta kun ostoksensa haluaa vain maksaa, kyse on vain painostuksesta.
Myyjä on voitu käskeä painostamaan.
Suomalainen kirjakauppa ja Apteekki käyttää painostustekniikkaa, jo ennen kuin asiakas tulee kassalle; avun tarjoaminen on eri asia, mutta kun he saattavat hyökätä kun olet selvästi jo lähdössä pois.
vähän niin kuin ravintoloiden sisäänheittäjät tai katumyyjät
Minua ärsyttää se kun pysäyttävät hihnan ja tavarat jää niin kauaksi että niitä pitää kurottaa.
Suomalaiset ja small talk. 😂
Oikeasti on varmaan uusi käytäntö. Pitää kysyä sitä kuten ennen kysyttiin laitetaanko pieneen pussiin. Vaikka siinä kassalla ei olisi niitä arpoja tai tupakkaa niin jollain muulla kassalla on. Sit voit vielä niitä haluta ja myyjä hakee. Tai jos olet unohtanut ostaa jotain, mutta käytännössä siinä vaiheessa aika hankalaa enää mitään lähteä hakemaan. Taikka sulla on pullokuitti, jonka olet unohtanut antaa. Onhan noita syitä. Myydä siinä yritetään ja palvella.
Apteekissa toi nyt toimii paremmin. Ostat ne reseptilääkkeet ja sit voi olla, että tarttet jotain käsikauppatavaraa, mutta et tiedä mistä sitä löytyy tai edes mitä se on, jos lääkäri on määrännyt, mutta se ei ole reseptituote.
Tarjoaa varmaankin extra-palveluita työvuoron jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun siinä kassalla on myynnissä arpoja, veikkausta, tupakkaa yms. ja rahaakin voi nostaa, niin helpompi ne on tehdä ennen kuin on maksettu. Monesti aletaan säätää jonkun unohtuneen pikkujutun takia, ja sitten mitätöidään kuittia ja takana tulevat huokailevat ja pyörittelevät silmiään.
Todennäköisesti kuitenkin yksinkertaisempi selitys on se, että kyseessä on kassan työnantajan ohjeistama repliikki. Ja miksi se on pakko kysyä jokaiselta, niin siksi, koska testiostajat mittaavat tuotakin asiaa. Jos et ole juuri silloin muistanut sanoa maagisia sanoja, tulee heti huomautus.Ei ole tavallisessa kaupassa kysytty koskaan, tai sen on ainakin niin harvinaista, että en sellaista muista. Missä tuollainen tapa on?
Sen sijaan esimerkiksi huonekalukaupassa tyrkytetään "oletko huomannut ..." ja kerroin kyllä, että en pidä tyrkyttämisestä. Myyjä vastasi, että aika moni asiakas siinä toteaa, että eipä huomannutkaan ja ostaa sitä, mitä tarjotaan.
Meillä ihan tossa lähikaupassa on kaksi myyjää, jotka siis AINA kysyy "Tuleeko vielä muuta?". Ruokakaupassa siis, mistä tosiaan kassahenkilöltä ei tarvitse pyytää mitään tai hänellä ei ole ns. mitään tarjottavaa, mitä en olisi itse siitä kassan läheisyydestäkin voinut halutessani ottaa.
Ja tiedän, ei ole todellakaan iso ongelma eikä ongelma varsinaisesti lainkaan, ihmetyttää vaan.
ap
Itse asiassa hyvin vanhanaikainen tapa. Kun myyjät tosiaan ojentelivat tuotteita tiskin takaa. Nykyäänkin lihatiskin myyjät usein kysyvät, ja sehän on ihan järkevää. Ehkä kyseinen kassa on entinen lihatiskin myyjä?
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaa varmaankin extra-palveluita työvuoron jälkeen?
Palveluista tuli mieleen...vesisateella työvuoron jälkeen kyyti ilanduttaisi
Siksi, että usein sen jälkeen kun olen kertonut summan, asiakas kertoo haluavansa ostaa vielä jotain muuta, kuten multaa, kaasupullon vaihdon tms. Mielestäni sujuvampaa kysyä sitä valmiiksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi lottoa, arpoja, postimerkkejä, ulkoa myytäviä kukkia, multaa, kaasupullo?
Miksette koskaan lue ennen vastaamista? Aloittaja kirjoitti, ettei kassalta saa lottoja yms. Nyt kymmenen kuorossa huutaa lottoa ja ivaa aloittajaa, vaikka on jo heti alkuunsa suljettu kaikki tuollainen ulos.
Edelleen kassalta saa monia tuotteita, joita pitää pyytää erikseen. Veikkauspelit ovat siitä esimerkki jonka jokainen käsittää mutta myös tupakat ja postimerkit sun muut ovat yleisiä.
Se kysymys on huomaavainen muistutus, koska siinä tilanteessa saattaa tällainen erikseen pyydettävä asia olla jo unohtunut. Sillä vältetään se kiusallinen tilanne että kun summa on jo lyöty maksupäätteeseen tai peräti maksettu, muistuukin vielä mieleen tupakat tai postimerkit tai veikkauspeli tai MIKÄ TAHANSA vastaava kassalta pyydettävä tuote.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuttusi?
Kenelle osoitit kysymyksen
No nyt selvisi mistä Marin on neuvottelutaitonsa omaksunut.
Tupakkia? Pannaanko pieneen pussyyn?
Ja sinä huudat nyt vuorostasi minulle, etkä nähnyt, että sanoin kyllä muutakin kuin loton.