Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (886)
Taidanpa olla itse jos peruskoululuokasta puhutaan. Tietääkseni muut eivät ole tohtoreita eivätkä omalla työllään miljoonääriluokkaan rikastuneita. Lukioluokkalaisissa on jo sitten pari kolme muutakin vastaavalla tavalla menestynyttä tohtoritason yrittäjää. Kaikki olemme matemaattisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin urheilijat kuten hokinelarit yms. omaan kastiinsa. Hikisuoritteilla ei maailmaa kehitetä tai paranneta. Aikansa voi peli- ja sponsorirahoja tulla ja sitten se on siinä. Räikköstä arvostan, ajatellen hänen taustaansa ja jo vuosikausien ajan kestänyttä varallisuuden kerryttämistä.
Yliopistotutkinnot, yksi, kaksi tai kolme eivät takaa todellista menestymistä, vaikka ne antavatkin valmiudet suorittaa vaativia asiantuntijatehtäviä. Oikeat menestyjät erottuvat aina henkilökohtaisten ominaisuuksiensa ja poikkeuksellisten kykyjensä tai lahjojensa kautta. eivät koulutustaustalla. Menestyjä on hän, joka tekee jotain yleisesti merkittävää, saavuttaa jotain suurta ja tämän lisäksi nousee laajaan arvostukseen. Ohessa tietysti karttuu luonnollisesti materiaa ja varallisuutta.
No mutta eihän sitten ole mitään järkeä kysyä, kuka oli jonkun tietyn koululuokan menestynein, kun ei luokalla todennäköisesti ole ketään oikeasti maailmaa muuttanutta. Eiköhän tässä kuitenkin haettu jotain kontekstisidonnaisempaa menestystä.
En muuten pidä mitenkään selvänä, että oikeasti merkittävien asioiden tekemisestä välttämättä karttuu materiaa ja varallisuutta, ainakaan mitään poikkeuksellisia määriä. Toki riippuu, mitä pitää merkittävänä.
Surkein koulussa on se menestynein, en sano nimeä koska niin tunnettu ja ne kympin tytöt ovat sairaanhoitaja ja kampaaja. Koulumenestys ei sanele tänä päivänä sitä mitä ihmisestä tulee. Kysymys kuulostaa siltä että joku yli 50 vee on sen kysynyt. Hei AP onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella stipendin saanut priimus on nykyään lastentarhanopettaja. Pari DI:tä, luokanopettaja ja ainakin yksi valtsikan maisteri. Positiivisin yllättäjä oli eräs 5 keskiarvolla alisuorittanut ongelmatapaus, jolla on nykyään menestynyt rakennusfirma.
Muut tietääkseni amiksen tai AMK:n käyneitä. Lahjakkain ja ahkerin kai ajelehtii nykyisin MT-ongelmaisena. Yksi kuollut. Eipä mitään erityisesti mainitsemisen arvoista. Pienehköltä paikkakunnalta ponnistettiin.
Hmm, mahdankohan olla tuo ajelehtija.
Yhdestä tuli opettaja ja toisesta juristi ja molemmat tytöt pärjäs hyvin yläasteella. Koulun yksi suosituimmista tytöistä näky terassilla rööki suussa ja tuoppi kädessä... Elämäntavat näkyy
Pojista moni kävi amk:n mutta eivät ole sen alan hommissa. Töissä kuitenkin myyjinä ja kuskeina ja ihan normijutuissa.
Muutama pojista on vähän syrjäytyneitä kun eivät ole päässeet eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin täällä stadissa vois tietää, mitä kenestäkin on tullut.
Stadi kirjoitetaan isolla, muuten ok. Kiitos hei.
Minä kirjoitan stadin pienellä. Ei kiinnosta pätijöiden kommentit.
eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma kouluuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule.
Aika pienestä kylästä itsekin olen, ja kyllä sieltäkin on tullut ihmisiä joka lähtöön, vaikkei mitään kuuluisuuksia. On it-menestyjää, muuta yrittäjää, tutkijaa, lääkäriä ym. ym.
Kauheen paljon on Suomessa muuten miljonäärejä, kun joka toisen luokalta on sellainen tullut - vieläpä usein se 5 keskiarvon häirikkö!
Itse en tunne yhtäkään miljonääriä, vaikka asuin Helsingissä arvoalueella pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne yhtäkään miljonääriä, vaikka asuin Helsingissä arvoalueella pitkään.
kaikki siellä asuvat on miljonäärejä, kun myös kiinteä omaisuus lasketaan.
oman luokkani menestynein on töissä lääkefirmassa.
luokkaa alempana oli tyttö, joka oli ilmeisesti poikkeuksellisen älykäs siis ei ollut vain kympin tyttö, vaan voitti myös matikkakilpailuja jne. hän on nykyään tradenomi ja jossain perustoimistohommassa. tätä tapausta ehkä ihmettelen eniten - ei ollenkaan looginen valinta noilla edellytyksillä. mutta mikäpä minä hänen puolesta olen tekemään valintoja :)
Tosi monta menestynyttä,harmi kun jo pois lähteneitäkin on.Turha kysymys,elämä on lyhyt,sama on paikka minne lähdemme,mitään mukaan saada.Moni turhautuu kun työ/ura päättyy.Tässäkö tämä oli.Jää kotiin,moni kuolee muutaman vuoden päästä eläkkeistä ,moni sanoi sittenkun sitten kun jään eläkkeelle alan liikkua jne.Muutaman kerran näin vanhojen työkavereiden kulkevan lenkkiä kävelysauvojen kanssa,nykyään nähnyt vuosiin ketään.Suuri ikäero heihin..
Yhdestä vähän syrjässä olleesta, ei mitenkään koulussa loistaneesta ja vähän kiusatustakin on näköjään tullut juristi. Se kyllä yllätti ja ilahduttikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki siellä asuvat on miljonäärejä, kun myös kiinteä omaisuus lasketaan.
Kerron sulle salaisuuden: tooooodella moni, joka näyttää ulospäin miljonääriltä, ei todellisuudessa sitä ole. Lainaa on vaikka ja kuinka, firman lainojen vakuutena on omaisuus. Onhan näitä nähty.
Sitten on toinen porukka, joka elelee ulosottoon somessa shampanjaa siemaillen.
Olen tietääkseni ainoa elossa, vainaita ovat.
Mummo, ikä 83
Olin itse ala-asteella ja yläasteella luokkani paras ja pienessä lukiossakin kolmen kärjessä. Luin turhanpäiväisen humanistitutkinnon maakuntayliopistossa ja nyt teen tavallisia duunarihommia, joita voisi tehdä peruskoulupohjaltakin. Siitä, mitä muille kuuluu, minulla ei ole aavistustakaan. En ole ollut kenenkään koulukaverini kanssa missään tekemisissä, en ole sosiaalisessa mediassa eivätkä heidän elämänsä voisi muutenkaan vähempää kiinnostaa.
Ala-asteen luokkakaverista tuli joku it-nörtti, joka kääri hyvät rahat myymällä firmansa, sai yli miljoonan omaan taskuun n. 10 vuotta sitten. Käsittääkseni nyt taas omistaa hyvin menestyvän yrityksen. On hieno omakotitalo, oma saari, kallis vene jne. Hän ei silloin koulussa ollut mikään älykkö, jotain 6-7 keskiarvolla koko ala-asteen.
Joooo, kiinnostaakin kuin kilo pas kaa. Mulla on elämä, ihan ikioma, ei tartte mulkata muiden elämää.
Tomi Poikolainen. Jousiammunnan olympiavoittaja 1980.
Muuten ihan paska koulussa. Kävi vanhemmiten jotain amista..
Minusta taas tuli insinööri. Energiainsinööri.
Mielestäni muista ei oikein mitään tullutkaan - vaikka minä olin luokan huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku pohti, onko ne perheelliset menestyneempiä kuin itse. No vaikea sanoa, mutta asian voi ajatella niin, että monenko kaupassa töissä olevan tai työttömän perheellisen luulisi vaihtavan osia "menestyneen" kanssa? Niin että saisi sen toisen mielestä "menestyksen", mutta ei perhettään (puolisoaan ja lapsiaan)?
Luulen, että suurin osa jatkaisi siellä kaupassa töissä tai työttömänä eikä valitsisi "menestystä", jos vain toisen voisi valita.
En ole tuo jota kommentoit, mutta veikkaan kuitenkin että aika moni ottaisi sen sinkkuelämän ja rahat kuin riitelisi kotona miehen kanssa; onko varaa ostaa meetvurstia tai lähdetäänkö ravintolaan syömään. Jos saisi tuon asianajajan elämän ja rahat, niin minä ottaisin sen. Oma liitto kuoleman partaalla ikuisen rahapulan vuoksi. ei jaksa enää. Onneksi ei lapsia.
Oli pääministeri muttei nyt, en oikein tiedä muista.