Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Menestynein? Mitä sillä tarkoitetaan? Hieno koulutus ja komea titteli vai näkyvyys julkisuudessa? Siinä tapauksessa yhdestä tuli kaupunginjohtaja ja toisesta tv-toimittaja. Minusta ne nyt vain on töitä siinä missä joku sairaanhoitajakin, molemmissa töissä joutuu käsittelemään "pzkaa" kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti. Yhdestä tuli lähihoitaja, toisesta lääkäri, kolmannesta opettaja jne. Minusta tuli pätkätyöläinen, koska olen utelias enkä jaksa samaa työtä ja samoja naamoja katsella vuositolkulla. Eli olen varmaankin sitten se sakin luuseri, vaikka ei siltä kyllä yhtään tunnu. Säälittää ihmiset jotka jämähtää samaan ammattiin vuosikymmeniksi, pelkureita mielestäni.
Kirjoititko ihan vakavissasi? Vai etkö tullut ajatelleeksi tarkemmin?
Sinua siis säälittää ihmiset, jotka jämähtää samaan ammattiin vuosikymmeniksi, ja he ovat mielestäsi pelkureita?
Pitäisikö sinun mielestäsi siis lääkärin hankkiutua välillä ihan toiseen ammattiin, vaikkapa sotilasalalle tai kondiittoriksi, ja hukata sillä lailla saamansa arvokas koulutus ja ammattitaito, jonka lääkärillä oletetaan jopa koko ajan kasvavan kokemuksen myötä?
Tai oliko joku Lasse Pöysti mielestäsi pelkuri, kun pikkupojasta vanhukseksi asti oli samalla alalla?
Et ollenkaan nyt ota huomioon sitä, että hyvin iso osa ihmisistä tekee koko elämänsä ajan sitä työtä, mikä hänelle on tärkeätä, mielekästä ja sopivinta, ja josta hän koko ajan saa itselleen tyydytystä. Jopa niillä huonosti palkatuilla, väheksytyillä ammateilla on tekijänsä, jotka tekevät työtään antaumuksella ja pitävät työstään. On myös yhteiskunnalle etu, että ihmiset oppivat koko ajan työstään lisää, tulevat siinä aina vain taitavammiksi ja osaavammaksi. Olet varmasti tyytyväinen siitä, että vaikkapa hautaustoimistossa sinua palvellaan pitkällä kokemuksella hyvin ja osaavasti, vaikka ne työntekijät siellä eivät niin kovin suuripalkkaisia olekaan. Ja juuri kun olet löytänyt itsellesi sen sinua kaikkein parhaiten palvelevan kampaajan tai vanhalle äidillesi kaikkein antaumuksellisimman kokeneen hoitajan, tämä ilmoittaisikin lähtevänsä kokeilemaan jotain ihan muuta ammattia.
Kyllä maailma vaan tarvitsee myös rutinoituneita ammattilaisia, oikeastaan joka alalla. Eikä kaikki alat ole sitä yhden ja saman asian tekemistä, omalla minulle hurjan rakkaalla alallani työtehtävät on niin vaihtelevia, että ei voi puhua jämähtämisestä samana päivänäkään. Jollekin sivulliselle se voi sellaisena näyttäytyä tietysti.
Mun yläasteen luokkakaverit on kaikki ihan perus duunariporukkaa, taidan olla ainoa joka päätyi yliopistoon. Amkin käyneitä toki jokunen, mutta ei ainakaan vielä mitenkään huippumenestyneitä. Luokan pellestä tuli ensihoitaja ja on löytänyt somen perusteella tyttöystävän, muutamasta häiriköstä tuli ihan fiksun oloisia ja omalla alallaan hyvin pärjääviä.
Rinnakkaisluokilta löytyy sitten vähän "menestyneempää" porukkaa, pari lääkäriä, di:tä, eri alojen maistereita jne. Yksi on sosiaalialalla ja oli linnan juhlissakin, reilusti alle kolmekymppisenä. Ainakin yksi kohtuu hyvin menestynyt koodari, joka osallistuu isoihin hankkeisiin ja hänellä on kiinalainen vaimo nykyään.
Muutamakin kommentti on, jossa taidetaan hämmästellä, miten ryypänneistä ja rellestäneistä jakorasiatytöistä tulikin jotain. Kävisikö mielessä, että saattoi olla melkoisia ongelmia nuoruudessa esim. kotioloissa. Mutta sieltäkin voi ponnistaa ihan omalla työnteolla ylös. Ei ole ainakaan sinisilmäinen nainen, eikä sorru aikuisena huonoihin valintoihin, jos on jo teininä nähnyt nurjat puolet elämästä.
Ite olen yli 40-vee eikä mulla ole minkäänlaista käsitystä mitä mun luokalla olleista tuli. En ole kuullut heistä mitään sen jälkeen kun yläaste /lukio loppui ja niistä ajoista on jo vuosikymmeniä aikaa. Tästä voinee päätellä, että kenestäkään ei ole tullut julkkista/johtajaa tms., lol.
Itse en ole pitänyt yhteyttä kuin yhteen vanhaan koulukaveriin. Hän oli kiltti ja loistava oppilas, työskentelee koodarina.
Minulle kävi juuri niin kuten varmasti kaikki olettivatkin, eli ei oikein yhtään mitään. Masennuin jo kahdeksannella luokalla ja olin täysin hukassa. Hapuilin otetta jostain, mutta keskeytyivät opinnot aina syystä tai toisesta ja nyt ikää 40. Äidiksi olen tullut ja jonkin koulutuksen saavuttanut, mutta työkokemus hyvin suppea. Elämä on potkinut päähän, kuten pitkäaikainen kumppaninikin. Vielä tässä toivutaan.
Minä olin yläastteella luokkani menestynein. Ei minusta mitään kummempaa tullut. Tavallinen pulliainen vain ja olen tavallisissa hommissa. Kolme keskiasteen tutkintoa, mutta ei mitään korkeakoulututkintoa, tai muuta hienoa uraa, jota minulta olisi voinut odottaa. Tavallista elämää vain.
ala-aste varmaan minä, yläaste kemian teollisuuden iso pomo, lukio professori
En edes tiedä, enkä tätä ennen ole tullut edes ajatelleeksi. Jos olisi somessa voisi tietty vakoilla. Oli vaikeuksia mielessä miettiä kaikkien nimet. Puolet luokasta aloitti rupeaman samasta tarhasta, 9 luokan loppuun saakka pysyi luokka yhtä lukuunottamatta samana. Jotenkin hassua että melkeen 15 vuotta tuli samoja naamoja nähtyä päivittäin mutta 9 luokan jälkeen kaikki vaan katos kun muutti muualle opiskelemaan.
Mielenkiintoista, että kaikki täällä ymmärtää että "menestyksellä" automaattisesti tarkoitetaan ammatillista urakehitystä.
Näkee, että on suomalaisten keskustelu. Suomalaiset arvostavat erityisen paljon korkeakoulutusta verrattaen moniin muihin kulttuureihin, ja ovatkin korkeasti koulututettua kansaa.
Tällainen havainto ontullut tehtyä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin täällä stadissa vois tietää, mitä kenestäkin on tullut.
Stadi kirjoitetaan isolla, muuten ok. Kiitos hei.
Kommentistasi näkee, että sinusta ei tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että kaikki täällä ymmärtää että "menestyksellä" automaattisesti tarkoitetaan ammatillista urakehitystä.
Näkee, että on suomalaisten keskustelu. Suomalaiset arvostavat erityisen paljon korkeakoulutusta verrattaen moniin muihin kulttuureihin, ja ovatkin korkeasti koulututettua kansaa.
Tällainen havainto ontullut tehtyä. :)
Kaikkihan sen tietää että todelliset (melkein) menestyjät löytää mm. kulttuurikuppiloiden kantapöydistä jossa samat känniset oman älynsä sokaisemat melkeintaiteilijat sönköttää samoja kehää kiertäviä juttuja toisilleen illasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen havainto ontullut tehtyä. :)Kaikkihan sen tietää että todelliset (melkein) menestyjät löytää mm. kulttuurikuppiloiden kantapöydistä jossa samat känniset oman älynsä sokaisemat melkeintaiteilijat sönköttää samoja kehää kiertäviä juttuja toisilleen illasta toiseen.
Melko mustavalkoinen ajatusmaailma sinulla. Näihin kahteen ryhmäänkö ihmiset jaetaan?
Tunneälyn opettelu onkin jäänyt suomalaisilta opettelematta jo monen sukupolven ajalta.
Eräästä taisi tulla proffa joten ehkä sen voi katsoa olevan jonkinlaista menestystä. Noin ylipäätänsä suurin osa on hatarien tietojeni mukaan työelämässä ja kuolleita-omasta syystään- ei ole vielä kovin monta joten ehkä olemme kaikki tavallaan melko menestyneitä. Kai se aika selvää oli jo nuoruudessa, että tuo menestynein kuljetettaisiin opiskelun saralla niin pitkälle kuin mahdollista kun oli ns "paremmasta perheestä". Sinänsä mielenkiintoista kuitenkin että loput perheen vesat olivatkin sitten aika tavalla heikommilla liemillä siitettyjä, opettavat ehkä nyt jälkikasvuineen nöyryyttä elämän edessä vanhemmilleen ja isovanhemmilleen. Suosituimmat tyypit ovat käyneet lähimpänä rappiota alkoholismia, ehkä huumeita, eroja jne kuitenkin ovat kaiketi vielä työnsyrjässä kiinni joten eivätköhän nuo sinnittele kuten muutkin kunnes viimeinen niittäjä korjaa omansa aikanaan
Asuu ulkomailla somen mukaan ihanassa talossa, tämä siis menestynein.
Suosituin meni nuorella iällä naimisiin, on nyttemmin eronnut ja kouluttautunut vanhempana lähihoitajaksi. Muista en tiedä.
Varmaan eräs tyttö, joka oli koko ylä-asteen aika ylipainoinen ja hiljainen. Ei häntä kuitenkaan muistaakseni kiusattu. Työskentelee nykyään eräässä kansainvälisessä tutkijaryhmässä ja matkustaa sen mukana ympäri maailmaa. Lukiossa oli keskitason oppilas (pikkukylältä kaikki lukioon menijät menivät samaan lukioon) ja pääsi sitten yliopistoon tätä alaa opiskelemaan.
Yks on myymäläpäällikkö, yks toinen on juristi. Muista en tiedä mitään. Ekasta tiedän siksi, kun hän on yhden puolueen jäsen tässä kaupungissa. Vaalimainoksessa oli ammatti, siitä tiedän. Tokan äidin kanssa olin jossain kohtaa samassa työpaikassa, ja hän kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen paljon on Suomessa muuten miljonäärejä, kun joka toisen luokalta on sellainen tullut - vieläpä usein se 5 keskiarvon häirikkö!
Itse en tunne yhtäkään miljonääriä, vaikka asuin Helsingissä arvoalueella pitkään.
No jos lohduttaa, niin mun tuntema miljonääri oli kyllä superlahjakas jo alakouluikäisenä, teki lukion jälkeen kaksi hyvää akateemista tutkintoa (ei mitään humanistisia aloja), molemmat eri kielillä, ja sen jälkeen paiski töitä ihan järjettömästi.
Eli todellakin on menestyksensä ansainnut, siihen työmäärään minkä hän on tehnyt yltää ehkä joku promille ihmisistä.
Onko tämä nainen ja etunimi alkaa A:lla? Masentavaa seuraa, hänellä tuntuu olevan 10 elämää vs me tavan kuolevaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen havainto ontullut tehtyä. :)Kaikkihan sen tietää että todelliset (melkein) menestyjät löytää mm. kulttuurikuppiloiden kantapöydistä jossa samat känniset oman älynsä sokaisemat melkeintaiteilijat sönköttää samoja kehää kiertäviä juttuja toisilleen illasta toiseen.
Hienoa nähdä kun joky yrittää sanoa jotain positiivista suomalaisista, niin sekin pitää väen väkisin kääntää jotenkin negatiiviseksi. Uskomatonta.
Luokan suosituimmat koulukiusaajat ovat ihan hirveitä pellejä ja elämänkoululaisia nykyään. Epäsuosituilla koulukiusatuilla vaikuttavaa somen perustella menevän hyvin! Varsinkin eräs silloin ujo ja epäsuosittu poika on nyt todella komea, pitkä ja treenattu! Hänen kiusaajat taas kaljamahaisia 170senttisiä, jotka edelleen hengaavat vanhan yläasteen kulmilla tupakkaa polttaen ja juoden kaljaa. Olemme vähän alle 30vuotiaita.