Esikoulu muuttunee pakolliseksi. Onko sinulla jotain sitä vastaan?
Kommentit (61)
Itse olen ollut päivähoidossa ja luterilaisen seurakunnan kerhossa ja sen ns. eskarissa. Kouluun mennessä osasin lukea, laskea ja kirjoittaa ja muutenkin olin taitava lapsi. Oli hiukan tylsää ensimmäiset kaksi vuotta, kun autoin muita ja tein lisätehtäviä. Ylipäätään peruskoulu oli melko helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään mitään koulun eteen. Itse määrittelisinkin itseni nyt korkeakoulussa alisuoriutujaksi, kun tiedän, että opiskelemalla saisin parempia numeroita. Tosin, eivät ne nytkään huonoja ole. Eli vastustan oppivelvollisuus ikärajan laskemista kuuteen vuoteen sillä perusteella, että varmasti nykyäänkin on lapsia jotka sielä kyllästyvät eivätkä pääse kehittymään omaan, nopeampaan tahtiinsa. Hitaammille on tietysti apukeinoja.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 23:07"]
Itse olen ollut päivähoidossa ja luterilaisen seurakunnan kerhossa ja sen ns. eskarissa. Kouluun mennessä osasin lukea, laskea ja kirjoittaa ja muutenkin olin taitava lapsi. Oli hiukan tylsää ensimmäiset kaksi vuotta, kun autoin muita ja tein lisätehtäviä. Ylipäätään peruskoulu oli melko helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään mitään koulun eteen. Itse määrittelisinkin itseni nyt korkeakoulussa alisuoriutujaksi, kun tiedän, että opiskelemalla saisin parempia numeroita. Tosin, eivät ne nytkään huonoja ole. Eli vastustan oppivelvollisuus ikärajan laskemista kuuteen vuoteen sillä perusteella, että varmasti nykyäänkin on lapsia jotka sielä kyllästyvät eivätkä pääse kehittymään omaan, nopeampaan tahtiinsa. Hitaammille on tietysti apukeinoja.
[/quote]Sitten voi mennä suoraan toiselle luokalle.
Taidan laittaa lapseni 6-vuotiaana kouluun, niin ei tuhlaannu aikaa turhiin eskareihin, joissa oppii lähinnä tappelemaan.
Meidän lasten eskari on koulun yhteydessa joten koulu tulee samalla tutuksi. Syövät koulun ruokalassa yms.
Ja esikoulun tarkoitushan ei oe oppia lukemaan ja laskemaan, vaan tarkoitus on oppia sosiaalisia taitoja ja toimimaan ryhmässä yms.
Ei. Mun lapset ovat jo liki aikuisia. Mutta muuten vastustaisin. On ihan älytön ja turha keksintö. Omat lapseni kävivät kääntymässä eskarissa mutta jätin sen väliin kun en huomannut mitään hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:34"]
Eikö näille väliinputojille voitaisi 'puhua järkeä', avustaa kuljetuksissa tai tarjota kevennettyä eskaria?
[/quote]
voiko sitä nyt enää keventää? kesto on tunnin pari päivässä. joissain paikoissa vain 2-3 viikossa.
Mitä pahaa siinä nyt oikeasti olisi? Monissa muissa maissa oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana. Ehkä tuolla tavalla saataisiin mahdolliset lukihäiriöt yms. ongelmat seulottua jo aiemmin, eikä vasta sitten kun on junnattu vaikkapa lukemisen kanssa paikoillaan useita vuosia.
Omasta mielestäni esikoulu on hyvä juttu. 6-vuotiaana olin ainakin itse hirveän kiinnostunut kaikesta ja luulen että silloin on yksi parhaimmista herkkyyskausista opetella kirjaimet ja numerot jne.
Eiköhän tuo esikoulun opetuskin muuttuisi paremmaksi ja laajemmaksi jos se olisi pakollinen. Siihen panostettaisiin varmasti paljon enemmän ja lapset saisivat siitä esikouluopetuksesta enemmän irti.
Ihme muumiota ja muutosvastarintaisia täällä palstalla pyörii.
Toivon, ettei näin tehdä, ihan turhaa pakkoa jälleen kerran. Ei ole edes oma lehmä ojassa, omat ovat jo isoja koululaisia.
Suomi on muuttumassa kummalliseksi pakko yhteiskunnaksi. Onhan tämä sitä aina ollutkin mutta jotenkin luulisi, etttä nykyaikana valinnan vapaus lisääntyisi mutta ei. Yhä enemmän vaan halutaan pakottaa ihmisiä samaan muottiin. Erilaisuuden rikkaudesta ei enää puhu kukaan ja eikä kaikki kukat saa kukkia.
5 vuotiaat esikouluun ja oikeesti kouluun 6 v, se on edistystä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:09"]
?
[/quote]
Hyvä idea. Eskarissa muodustuu jo niitä kaverisuhteita ja opetellaan ryhmätyöskentelyä. Huomataan ongelmakohtia jos niitä on. Olen nähnyt näitä, jotka kotoa suoraan tulevat kouluun. Valitettavan moni aivan pihalla kaikesta. Ja se kaverien puute. Raadollistahan se on, mutta varhaisessa vaiheessa jätetään ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 09:11"]
Ei. Mun lapset ovat jo liki aikuisia. Mutta muuten vastustaisin. On ihan älytön ja turha keksintö. Omat lapseni kävivät kääntymässä eskarissa mutta jätin sen väliin kun en huomannut mitään hyötyä.
[/quote] Itse en pitänyt sitä niin tärkeänä ja olimme paljon pois. Eikä lapsi siitä kärsinyt myöhemmin. Hyvinpä on menestynyt tähän asti.
Ensin ajattelin että ei, mutta riippuu "pakollisuuden" asteesta. Meillä on kolme lasta joista vanhin kävi osapäiväeskaria kun pienin vauva ja yksi kerholainen. Oli viimeinen vuosi kun voitiin vain ilmoitusasiana lähteä kesken viikon risteilylle ja syksyn lomamatkaa (tykkäämme käydä auringossa vuoden ikävimpänä aikana) ei tarvinnut tehdä syysloman ruuhka-aikana.
Jos eskari olisi ollut pakollinen olisi kaikki lomat varmaankin pitänyt anoa erikseen eikä vain reissarissa ilmoittaa koska lapsi on pois. Muutama extempore reissukin tehtiin ja laitettiin aamulla tekstari poissaolosta. Olisi ollut äidillekin tylsempi vuosi.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 09:11"]
[/quote] Itse en pitänyt sitä niin tärkeänä ja olimme paljon pois. Eikä lapsi siitä kärsinyt myöhemmin. Hyvinpä on menestynyt tähän asti.
[/quote] Sama meillä. Hyvin ovat pärjänneet koulussa ja sosiaaliset taidot on hanskassa.Minusta nykyinen 7v koulun aloitus on oikein hyvä eikä sitä pitäisi aikaistaa edes eskarin varjolla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:35"]
Tarkoituksena varmaankin on tavoittaa ne lapset, joita ei tällä hetkellä laiteta esiopetukseen. Nämä ovat usein kuitenkin juuri niitä lapsia, jotka hyötyisivät selvästi esiopetuksesta ja joiden on vaikea aloittaa koulunkäyntiä ns. kylmiltään.
Meillä on naapurissa tuollainen perhe - eivät laittaneet lasta eskariin kun eivät jaksaneet itse aamuisin herätä lasta sinne viemään. Molemmat vanhemmat työttömänä, lapsi ei ole suoranaisesti heitteillä mutta aika välinpitämättömältä se meno vaikuttaa.
[/quote]
Selvitysten mukaan ei ole noin, koska lapset ovat päivähoidossa joka tapauksessa sosiaalisin perustein. Eskariin eivät mene ne lapset, joiden vanhemmilla on mahdollisuus valita lapselle esim. eskarikerho tai ne lapset, joilla matkaa eskariin voi olla vaikka tunti suuntaansa, vaikka koulu ja päivähoitopaikka olisivat lähempänä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:09"]
?
[/quote]
Hyvä idea. Eskarissa muodustuu jo niitä kaverisuhteita ja opetellaan ryhmätyöskentelyä. Huomataan ongelmakohtia jos niitä on. Olen nähnyt näitä, jotka kotoa suoraan tulevat kouluun. Valitettavan moni aivan pihalla kaikesta. Ja se kaverien puute. Raadollistahan se on, mutta varhaisessa vaiheessa jätetään ulkopuolelle.
[/quote]
Meillä kunnassa pidetään huolta siitä, että eskariryhmät kouluun mennessä hajotetaan. Oman lapsen luokalle on tulossa samasta eskarista 1 ainoa poika eli jokainen on alussa yhtä ulkopuolinen ja hyvä niin. Eskarin negatiiviset kokemukset kaverittomuudesta joudutaan korjaamaan koulussa ensimmäisen vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 09:14"]
Mitä pahaa siinä nyt oikeasti olisi? Monissa muissa maissa oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana. Ehkä tuolla tavalla saataisiin mahdolliset lukihäiriöt yms. ongelmat seulottua jo aiemmin, eikä vasta sitten kun on junnattu vaikkapa lukemisen kanssa paikoillaan useita vuosia.
Omasta mielestäni esikoulu on hyvä juttu. 6-vuotiaana olin ainakin itse hirveän kiinnostunut kaikesta ja luulen että silloin on yksi parhaimmista herkkyyskausista opetella kirjaimet ja numerot jne.
Eiköhän tuo esikoulun opetuskin muuttuisi paremmaksi ja laajemmaksi jos se olisi pakollinen. Siihen panostettaisiin varmasti paljon enemmän ja lapset saisivat siitä esikouluopetuksesta enemmän irti.
Ihme muumiota ja muutosvastarintaisia täällä palstalla pyörii.
[/quote]
Tavallisesti se herkkyyskausi on jo noin 3 v iässä eli 6v on jo aika vanha oppimaan kirjaimia.
Pakollinen eskari ei olisi enää päivähoitoa eli sitä olisi 5 päivänä viikossa, ei ylimääräisiä lomia. Monen perheen arki näivettyisi aika lailla, kun enää ei voisi pitää perjantaita vapaana tms. vaan lapsen tulisi mennä eskariin.
Ei ole mitään sitä vastaan.
Itse asiassa kouluunmenoa voisi hyvin aikaistaa vuodella ja samoin vastaavasti eskaria.
En jaksanut lukea kaikkia viesteja, mutta ap:lle vastaan, että turha on eskari- kuusi vuotias on valmis ekalle siinä missä eskariinkin. Tylyä? Ei, vaan todettua.