Esikoulu muuttunee pakolliseksi. Onko sinulla jotain sitä vastaan?
Kommentit (61)
Esikoulu 5 vuotiaille ja oikeeseen kouluun 6 v ja ne ketkä ei ole kypsiä niin tuplaavat.
Käytännössähän siellä melkein kaikki käy, niin samapa tuo
Käytännössähän siellä melkein kaikki käy, niin samapa tuo
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:17"]
Esikoulu 5 vuotiaille ja oikeeseen kouluun 6 v ja ne ketkä ei ole kypsiä niin tuplaavat.
[/quote]
Njuuh, onhan se sitten tosi kiva olla luokkansa vanhin kun on joutunut tuplaamaan.
Minä en kannata esikoulun pakollisuutta. Hyvin tuo systeemi on tähänkin mennessä toiminut.
Menisivätkö eskarit oikeeseen kouluun? Ettei päiväkodissa olisi enää eskareita.
Mä olen aidosti luullut et se on ollut pakollista jo vuosien ajan. Eikö olekaan?
Ne vanhemmat jotka ei ole vieneet lastaan eskariin niin ovatko laittaneet suoraan kouluun. Tottakai lapsi eskariin ellei sitten ole jo kypsä kouluun. Itse en ajatellut edes että laitan lapsen ennenaikojaan kouluun, oli pienikokoinen. Nyt on pituutta tullut lähes 180 ja menestyy hyvin lukiossa.
Ei ole. Kuopukseni menee eskariin syksyllä ja siinä on meidän perheen eskarit sen jälkeen.
Pakko, pakko, pakko....mitään muuta tässä maassa ei enää olekaan kuin pakkoja...
Se ei ole koulussa, vaan päiväkodissa. Hyvä se on, havaitaan kehityshäiriöt paremmin ennen koulua ja mamutkin pääsee sosiaalisia taitoja oppimaan.
Kaunis ajatus, että ne 1500 lasta, jotka eivät käy eskaria saataisiin näin esiopetuksen piiriin. Toisaalta taas tämä PAKKO tuntuu niin tylsältä. Eikö näille väliinputojille voitaisi 'puhua järkeä', avustaa kuljetuksissa tai tarjota kevennettyä eskaria? Itse olin äitiyslomalla kun esikoinen aloitti eskarin ja oli ihanaa kun hän pääsi muutamia kertoja kuussa mukaan kyläilemään tai retkille, kun ei ollut pakko täyttää jokaista eskarituntia.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:31"]
Se ei ole koulussa, vaan päiväkodissa. Hyvä se on, havaitaan kehityshäiriöt paremmin ennen koulua ja mamutkin pääsee sosiaalisia taitoja oppimaan.
[/quote]Sosiaaliset taidot heillä on hallussa, paljon sisaruksia mutta oppivat puhumaan suomea koska tänne saapuu paljon ummikko lapsia.
Tarkoituksena varmaankin on tavoittaa ne lapset, joita ei tällä hetkellä laiteta esiopetukseen. Nämä ovat usein kuitenkin juuri niitä lapsia, jotka hyötyisivät selvästi esiopetuksesta ja joiden on vaikea aloittaa koulunkäyntiä ns. kylmiltään.
Meillä on naapurissa tuollainen perhe - eivät laittaneet lasta eskariin kun eivät jaksaneet itse aamuisin herätä lasta sinne viemään. Molemmat vanhemmat työttömänä, lapsi ei ole suoranaisesti heitteillä mutta aika välinpitämättömältä se meno vaikuttaa.
15 on juuri oikessa. ne jotka siita eniten hyotyisivat eivat ole vaivautuneet. vanhempien vika. toivottavasti nyt kun on PAKKO ne riepuparat saavat vahan esiopetusta.
Just luin ton uutisen teksti-tv:stä. Aloin miettimään että miksi? Ihan sama mitä muualla tehdään, kyllä ne lapset kerkee sen pakollisen koulutien alottaa 7v. Ja suomihan on hyvin pärjänny näissä koulutesteissä ym.
En ymmärrä, en. Onko pakko ku kaikki muutki, vai mitähän tällä haetaan?
Eskarihan olisi pitänyt tehdä pakolliseksi kaikille ja sitten erikseen ne jotka ovat jo koulukypsiä aloittamaan koulun vuotta ennen muita. Psykologi määrittää kuka on koulukypsä jne.
Esikoulu oli kyllä turhinta mitä päiväkodilla oli tarjota.
Se ei todellakaan ole esikoulua, siis "pikkukoulua", vaan ihan silkkaa päiväkotia.
Turhaa ja tarpeetonta, kaikin puolin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:48"]
Eskarihan olisi pitänyt tehdä pakolliseksi kaikille ja sitten erikseen ne jotka ovat jo koulukypsiä aloittamaan koulun vuotta ennen muita. Psykologi määrittää kuka on koulukypsä jne.
[/quote]Vuosia sitten jo.
Aikanaan kun lapseni kävi eskaria niin en vienyt kaikkina päivinä, aika epäsäännöllistä oli. Milestäni ei oppinut sujuvasti lukemaan, laski tosin päässä jo laskuja malliin 9+10+8 käytyään n 10 päivää koulua niin luki sujuvasti.
No on mulla jotain sitä vastaan. En pidä esikoulua mitenkään tarpeellisena enkä hyödyllisenä, enkä pidä siitäkään, että oppivelvollisuusikää alennettaisiin kuuteen vuoteen. Sitähän tuo pakollisuus tarkoittaa.