Suomen nuoriso on unohtanut suomen kielen
Väännetään vain jotain siansaksaa ja muka-murretta. Sen puhtaan ja oikeaoppisen suomen kielen puhuminen vaikuttaa olevan nuorille liian vaikea ja ylivoimainen asia.
Kommentit (13)
Se on ihan oikein, ajat muuttuvat.
Samaa valitettiin nuoruudessani 80-luvulla.
Näinhän se on aina ollut, kieli muuttuu jatkuvasti.
Kun lähetät whatsapp-viestin lapsellesi, käytätkö yleiskieltä, kirjoitat kokonaisia sanoja, muistat isot alkukirjaimet ja jokaisen välimerkin? Epäilen. Antamasi malli on iso osa lapsesi kielellistä ympäristöä ja sitä, mitä hän oppii pitämään normaalina.
Ajat kuitenkin muuttuvat eikä pikaviestimissä toimi se, mikä toimi aiemmin perinteisemmissä medioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun lähetät whatsapp-viestin lapsellesi, käytätkö yleiskieltä, kirjoitat kokonaisia sanoja, muistat isot alkukirjaimet ja jokaisen välimerkin?
Tietenkin. Ei tulisi mieleenkään keinotekoisesti huonontaa ulosantia vain, koska se jotenkin "kuuluu" whatsappiin.
Ketä sä aapee oot muita arvostelee. Me puhutaa just ku me halutaa. Mee ite johki puhe opin kurssille.
Lapsi kysyi eilen isältään Aaltosen puistossa (Tampereella): "Mikä tuo on?" osoittaen suihkulähdettä.
"En mä tiedä. Joku vesisuihku, tai tommonen vesipatsas", isä vastaa.
Eli joo, rappiolla alkaa olla kielen taidot, ja kun pienten lasten vanhemmilla on noin surkea sanavarasto, niin miten lapsikaan voisi kartuttaa sanavarastoaan? Puutteellinen kielitaito näkyy jo päiväkodissa. Köyhä kieli tulee olemaan lapsen esteenä kouluttautumisessa, hänelle ei lueta satuja eikä puhella vaan tyrkätään tabletti kouraan jo vaippaikäisenä.
Lapset oppivat viestimään englanniksi jo pikkulapsena. Suomen kieli jää taka-alalle. Ehkä niin on vain tarkoitettu tapahtuvan. Maailma yhtenäistyy!
Tilatkaa lapsillenne Aku Ankka-lehti, oppivat hyvää suomenkieltä!
Niin, ja Suomen kieli on suomenkieli, joten huvittaa aloittajan valitus kun ei itse osaa yhteenkirjoitussääntöjä...
Vierailija kirjoitti:
Samaa valitettiin nuoruudessani 80-luvulla.
Samaa on valitettu jo sata vuotta sitten.
Nuorten mielestä minä puhun jotenkin hienostelevasti. Ovat kyselleet, että miksi ja voisi sitä puhua normaalistikin kuulemma. Olen vasta alle 30-vuotias eli puhuttu suomen kieli on muuttunut aika nopeasti.